Komentáře týdne: Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo

Komentáře týdne: Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo
Andrej Rublev (1969) | Česká televize
55 let dělí nejstarší a nejnovější okomentovaný snímek-seriál v našem akutálním výběru. Co vás zaujalo? Nebo naopak zklamalo? Kriminální a detektivní žánr, klasika československé nové vlny, počin jednoho z nejvýznamnějších ruských režisérů i tuzemský seriálový thriller letošní datace. Ale dost řečí, teď máte slovo vy a vaše komentáře. Příspěvky uvádíme bez jakýchkoliv redakčních úprav.

Wallander (2008) - Dost nečekané podobenství doby, ve které žijeme.

Kenneth Branagh
Wallander
"Takhle si představuji severskou detektivku. Wallander je normální policajt se svými démony, které ale nejsou tak přehnané jako obvykle a naopak se drží reálného světa. Kenneth Branagh je pro mě nečekaná volba pro tento typ role a jako herec mě tu opravdu velmi baví. Wallanderovy případy nejsou banální, často řeší aktuální společenská témata, na která nahlíží z různých úhlů formou podezřelých. Docela dost nečekané podobenství doby, ve které žijeme (uprchlíci, péče o seniory, sociální neklid, nezaměstnanost, vojenské zahraniční mise atd.) a formou krimiseriálu. Přesně takhle dobře fungovaly staré díly starého dobrého Schimanského z Duisburgu." Sheldon / 85 procent

Elitní zabiják (2014) - Akční film pro nenáročné.

Elitní zabiják
Elitní zabiják | Lionsgate
"Jasné béčko, hlavní hrdina neslaný nemastný, příběh unesené dcery a otce již několikrát viděný, ale nutno podotknout, že několikrát viděný v daleko lepším zpracování. Akční film pro nenáročné a nevěřím, že by mohl někoho nadchnout. U mě je to za 55%." Pete69 / 55 procent

Andrej Rublev (1969) - Filosofický epos o temném středověku, který prostě nelze nevidět.

komentare-tydne-naprosto-fenomenalni-artovy-rusky-snimek-ktery-nepobere-jen-tak-leckdo
Andrej Rublev | archiv redakce
"Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo. Jednoduše řečeno, kdo nezvládl například český snímek Františka Vláčila 'Markéta Lazarová' (1967), tento ruský nechť raději rovnou nechá bez povšimnutí. Plně pochopit rozsah tohoto filosofického opusu není žádná legrace. Andrej Tarkovsky tímto svým druhým celovečerní počinem našemu Františku Vláčilovi konkuruje hodně silně. Vlastně ho doslova a do písmene překonal. Příběh je založen na době a životě slavné ruské malířské ikony 15. století Andreje Rubleva. Snímek mající celkovou stopáž bez pěti minut tři a půl hodiny ukazuje cestu umělce a osudů Rusů své doby. Všichni jsou rozděleni a mučení ideologickými a politickými konflikty, jako jsou perzekuce pohanů, znesvěcení církve, represálie velkovévodů, vládce obracejíc se proti vlastním lidem, mongolské a tatarské nájezdy či masové vraždy ve Vladimiru (ruské Město založené v roce 990). Rusové jsou tedy vyobrazeni jako mučedníci. Sám Rublev se během hádky se svým ideologickým soupeřem Theophanesem (příslušník byzantské aristokracie, který se stal mnichem a významným kronikářem) přirovnává coby ruský rolník ke Kristu a pokorně nese svůj kříž. Rublev jako umělec také trpí. Středověký chaos lidských činů a brutalita soužití nezná slitování. Dokáže se z něčeho takového zrodit ruský národ a ruská identita? Snímek se skládá z 8 epizod, kde nechybí ani prolog a epilog. Ve své době neměl hlavně v Rusku na růžích ustláno. Politicky nejasná témata zkoumající náboženství, uměleckou svobodu a roli umělce, zapříčinilo, že se sovětské úřady zdráhali snímek distribuovat jak na domácí půdě, tak i na mezinárodní úrovni. Avšak postupem času se stal uznávaným jako jeden z nejdůležitějších filmů všech dob. Dnes je tedy oslavován jako mistrovské filmové dílo a skutečně právem. Natočen byl černobílé, avšak na konci obsahuje barevné překvapení. Filosofický epos o temném středověku, který prostě nelze nevidět." martin-mickey-stusak / 100 procent

Intimní osvětlení (1965) - Brečeli všichni, dokonce i příbuzní.

Karel Blažek
Intimní osvětlení | NFA
"Setkání dvou kamarádů, kteří vystřízlivěli ze svých mladických ambicí. Několik famózních momentů, ale chybí vnitřní soudržnost, která by diváka přilepila k plátnu. Celkový dojem kazí hluchá místa mezi jednotlivými vypointovanými scénami. Za mě super: slepice v garáži, mrtvá slepice, pohřební průvod, Křesadlová v autě a defilé žen s hráběmi (asi nejlepší), babka, která z ničeho nic odhalí dobrodružnou etapu svého života a velkorysost, kterou by u ní nikdo nečekal – po scéně vajíčko k vajíčko asi největší obrat. Jo smutek, lidi spojuje. Brečeli všichni, dokonce i příbuzní." marie-kolarova / 75 procent

Zrádci (2020) - Škoda promarněné příležitosti.

Zrádci
Zrádci | Martin Douba
"Myslel jsem, že herci mají ve filmu sdělovat nějaké informace důležité k pochopení příběhu.Tady účinkující většinou cosi nesrozumitelně drmolí. Myslel jsem, že kamera má sloužit příběhu. Tady příběh slouží exhibicionistické kameře. Kameraman je jako malé dítě, které dostalo kameru a chce natočit strýčka a maminku a tatínka a sestřičku současně, tak smýká bezdůvodně kamerou sem a tam. Proč se kameraman nepoučil třeba u dánského snímku Dealer, či černobílých snímků Kevina Smithe? Tam by se poučil, jak se funkčně pracuje s ruční kamerou. Amatérská režie, místo herců jen účinkující, mizerná (anebo vůbec žádná) dramaturgie. Je to kriminální příběh? či sonda do světa dealerů? Nebo psychologický příběh policistky? Všechno a nic. Film těká, nemá ujasněno o čem to vlastně má být. Přitom téma je zajímavé. Škoda promarněné příležitosti." milos-cajthaml / 5 procent

Zaujal vás některý z filmů / seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě ten váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte "palec" těm, které vás zaujaly.
Poznáte nejslavnější akční filmy?