ANKETA: Financování za pomoci fanoušků? Producenti přemýšlejí o crowdfundingu.

ANKETA: Financování za pomoci fanoušků? Producenti přemýšlejí o crowdfundingu.
Adam Dvořák | VAC
Nejde jen o filmové produkce, ale nás zajímají především. Loni vyhlašovatelé projetku o Miladě Horákové neuspěli, letos se tvůrcům dokumentu o muzikantovi a spisovateli Filipu Topolovi podařilo získat na Hithitu téměř 500 tisíc korun. Oslovili jsme filmové producenty a zeptali se jich na názor částečného financování z takzvaných crowdfundingových zdrojů.
Nadhodili jsme následující otázky: "Jaké jsou výhody a úskalí crowdfundingového financování filmů?" "Je to cesta, jak projekty částečně financovat?" "Když zabrousíme do světa, českým tvůrcům videohry Kingdome Come se podařilo díky Kickstarteru získat 37 milionů korun..."
Níže si přečtěte vyjádření producentů.
Adam Dvořák
Adam Dvořák | VAC
Adam Dvořák
(Rafťáci, Bobule, Lidice)
Takto se film reálně financovat nedá. Dá se tak vybrat maximálně 200 - 300 tisíc, za cenu vysoké administrativní zátěže. Dovedu si představit takto zafinancovaný dokument, ale ne hraný film. Respektive aby finance takto získané měly na financování nějaký vliv. Do jisté míry to souvisí s neochotou platit za filmy a jejich stahování. Filmy si spousta lidí přivlastňuje zcela automaticky, jako by jejich výroba nestála ani korunu. V globálním měřítku částky mohou být sice větší, ale to platí na filmy anglicky mluvené a s globálním potenciálem. To není v české kinematografii žádný film.
Čestmír Kopecký
Čestmír Kopecký
(Nuda v Brně, ...a bude hůř, Karamazovi)
Výhodou jsou peníze a PR. Úskalím je, že to dělá každý. Vzniká tak inflace, vede to ke zklamání. Často pak vítězí talent prosadit se nad kvalitou filmu.
Zamýšleli jsme se nad podobnou formou kofinancování u filmu ...a bude hůř. Pokud to uděláme, spojíme to s tím, aby to nebylo jen předplatné nebo dar,
jako u filmů, které jsou jen pouhý obchodní produkt. Lze mít větší ambice, než jen peníze.
anketa-financovani-za-pomoci-fanousku-cesti-producenti-premysleji-o-crowdfundingu
Rudolf Biermann
(Účastníci zájezdu, Kawasakiho růže, Revival)
Výhody jsou jednoznačné, ti, co vám posílají peníze, věří v režiséra, obsazení a projekt, zároveň vám většinou nemluví do scénáře a realizace. Nevýhodou je, že věci, které jim za to slíbíte, musíte plnit mnohým subjektům, je to náročné na administrativu a realizaci, samozřejmě v závislosti na tom, jaký typ crowdfundingu si zvolíte.
Cesta financování to určitě je. U určitého typu filmu, hlavně s nízkým rozpočtem, bych to možná zkusil.
Václav Marhoul
Václav Marhoul se k výzvám staví čelem.
Václav Marhoul
(Postel, Mazaný Filip, Tobruk)
Výhodou je samotná možnost. Nevýhodou, že to zkouší tisíce lidí.
Na hraný celovečerní film je to zoufale málo.
Kickstarter je úplně jiná liga. Tento crowdfundingový web je otevřený jen občanům USA, Kanady a Velké Británie.
anketa-financovani-za-pomoci-fanousku-cesti-producenti-premysleji-o-crowdfundingu-1
Petr Jákl mladší
(Kajínek)
Myslím, že u většiny projektů to naštěstí fungovat nebude. Plno lidí by se brzy totiž zklamalo z toho, jak nekvalitní filmy, dokumenty atd. díky jejich příspěvku vznikly a už by nikdy na nic nepřispěli. Mělo by to stejný efekt jako současná situace s návštěvností českých filmů, protože jdou do distribuce filmy, které do kin nepatří a lidé jsou po jejich zhlédnutí naštvaní a příště jdou spíše na americký nebo jiný zahraniční film, kde alespoň ví, co mohou očekávat.
Na druhou stranu ale doufám, že tento způsob financování může mnoha filmům nebo videohrám pomoci a důkazem je například podpora Warhorse studios při vzniku hry Kingdome Come, která je opravdu unikátní. Navíc je o české historii a shodou okolností je v ní jednou z hlavních postav Jan Žižka z Trocnova, o němž právě připravuji film. Témata, která mají smysl a jsou v produkci renomovaných tvůrců, stojí zato podpořit. A pak může být tento způsob podpory velmi zajímavý i pro producenty.
Jaromír Kallista
| poskytnuto Jaromírem Kallistou
Jaromír Kallista
(Šílení, Přežít svůj život)
Zatím je to způsob, který je u nás v začátcích. Hlavně v anglosaském světě už jsou společnosti, které ho provozují profesionálně. Spíše než o výhodách lze mluvit o nutnosti pokusit se financovat českou tvorbu i jinými způsoby, když obvyklé způsoby selhávají. Problémem je, chcete-li úskalím, že naše teritorium (trh) je omezené a shánět takto peníze ze zahraničí by se dařilo zřejmě jenom omezené skupině tvůrců, která má ve světě určité renomé. Proto bude i obtížnější využít tohoto způsobu financování pro mladé tvůrce.
Tvůrcům úspěch při shánění peněz přeji. Zaplať pán bůh za každý český film, který se podaří natočit, ostatně bývali jsme kinematografická velmoc, minimálně střední Evropy. Mimoto se mi zdá, že dokumentární tvorba začíná konkurovat hrané nejenom kvalitou, ale v poslední době i kvantitou.
O způsobu financování našich filmů předprodejem (tzn. hlavně od potenciálních diváků) předem jsme uvažovali už před deseti lety, v době, kdy to ve světě bylo ještě v začátcích. Bohužel tato metoda vyžaduje i poměrně velké zázemí, minimálně na evidenci předem, a ne každá malá produkce si ho může dovolit v našich podmínkách držet. U našeho připravovaného filmu uvažujeme i o tomto způsobu financování.
anketa-financovani-za-pomoci-fanousku-cesti-producenti-premysleji-o-crowdfundingu-2
Filip Remunda
(Vše pro dobro světa a Nošovic, Český mír, Pod sluncem tma)
Nemám s crowdfundingem osobní zkušenost. Zdá se mi, že to, co přirozeně funguje v USA, u nás skomírá, neb nejsme zvyklí myslet tak, že když nám nepomůže INSTITUCE, pomůžeme si sami.
anketa-financovani-za-pomoci-fanousku-cesti-producenti-premysleji-o-crowdfundingu-3
Vojtěch Frič
(Já, Olga Hepnarová, Krásno, Zakázané uvolnění)
Nespornou výhodou je aktivita (aktivizace) fanoušků již během příprav. Mediální pozornost atd. Nevýhodou se dle mých zkušeností stane zprocesování bonusů. V našem případě se jednalo o stovky lidí a to už je potřeba trocha energie se o ně postarat. Takže to zabírá čas minimálně jednoho člověka. Dále i fanoušci umí být nespokojení. Měli jsme několik reklamací, kdy bylo snazší peníze vrátit. V případě filmů pak například nejde brát ohledy na crowdfundingové přispěvatele. Takže jsme měli reklamaci například od maminky dívky, která nakonec byla vystřižena ze zaběru, kde platila komparz. Dohledali jsme ji aspoň fotku z kamery, kde je vidět, jako památku. Ale toto vše stojí čas, energii, peníze. Myslím, že si dost lidí na začátku neuvědomuje kolik práce a peněz navíc bude crowdfunding stát.
V našem případě u filmu Krásno mne také překvapila i negativní reakce na některé bonusy, například na dámské kalhotky s nápisem Krásno.
Cesta financování to určitě je. Tuplem pro dokument. 500 tisíc Kč už bude minimálně 20% i více celého rozpočtu. U hraného filmu je to složitější, byť každé peníze se počítají. V případě projektu, u kterého to má smysl, bych do toho určitě šel. Film Krásno tím projektem byl a smysl to určitě mělo. U nás je ale tento způsob ještě relativně v plenkách. Myslím, že i pro filmaře je důležitější než crowdfunding to, aby se lidé naučili platit za kontent na Internetu. Ty ztráty jsou opravdu veliké a finance pak chybějí do dalších projektů.
Mimo film je ale určitě dost projektů, které musely překvapit i samotného žadatele. Viz projekt bramborový salát na kickstarteru.
Matěj Chlupáček
Matěj Chlupáček

    Matěj Chlupáček

(Hany)
Výhoda je nepochybně ta, že se projektu může podařit získat početnou fanouškovskou základnu, která film doprovodí až do kin. Crowdfunding se proto vyplatí především u filmů, které jsou založeny na nějakém kultu, knize, komiksu a podobně. V zahraničí je možné takto spolufinancovat i film známé osobnosti, naposledy tak tuším učinil režisér Spike Lee. U nás bohužel nic takového neplatí a jediný tvůrce, který by čistě na své jméno sehnal alespoň částečně nezanedbatelnou sumu peněz, by byl pravděpodobně pan Svěrák. Ovšem jako způsob financování tuzemského filmu ve vyšší míře crowdfunding zatím určitě nevnímám.
Obrázek článku