Hmyz

56%
Hmyz

Hospoda na malém městě. Je zavřeno, židle jsou převráceny na stolech. Na věšáku visí „hmyzí šatičky“: sukénky z krepového papíru, papundeklová motýlí křídla, pestře pomalovaná a černé lesklé krovky brouků. U stolu v koutě místnosti sedí šest místních ochotníků: režisér, Růžena, pan Václav, pan Borovička, ajznboňák Kopřiva a slečna Jitka. Tulák leží doma s ischiasem. Chrobáčice a Kukla ještě nepřišly. Během zkoušky se prolnou životy ochotníků s osudy Čapkových postav. Režisér – Cvrček umoří pana Václava, milence své ženy. Pan Kopřiva, hrající Parazita sežere slečnu Jitku – Larvičku. Panu Borovičkovi se podaří převtělení do chrobáka tak přesvědčivě, že opustí nadobro svoji lidskou podobu. Během zkoušky se rodí i umírá, čas nehraje roli. A to vše se odehrává na pozadí Čapkovy hry, kde se hmyz chová jako lidi a lidé jako hmyz.
„Hra Ze života hmyzu je misantropická hra. Můj scénář jen tuto misantropii prohlubuje, tak jako se prohlubuje podobnost člověka s hmyzem a této civilizace s mraveništěm. Také by se nemělo zapomínat na poselství Kafkovi Proměny,“ říká Jan Švankmajer. (CinemArt CZ)




Recenze: Hmyz

Kinobox.cz
30%

A já mám právo napsat, že dle mého názoru Švankmajer ustrnul kdesi v minulých desetiletích, pravděpodobně netuší co se dnes natáčí (nejen v animovaném žánru, ale ve filmu obecně), jede jaksi na autopilota a s minimální námahou náhodně skládá náhodné střípky svých "best of" z minulých desetiletí. A celé to působí jaksi mnohem odbytěji než to, co tvořil v minulých desetiletích.


xxmartinxx
xxmartinxx
22 527 bodů
6
Vzhledem k tomu, že ještě Šílení považuju za špičkové, jsem neměl důvod očekávat, že je Švankmajer za zenitem - takže neberu jako výhru, že tenhle Deadpool pro intelektuály není přímo špatný. Má několik zajímavých momentů, několik ukázek důmyslnosti (už chvíle, kdy Švankmajer "musí" opakovat záběr, ve kterém avizuje, že scénář vznikl na jedno posezení, je v dobrém slova smyslu symptomatická pro humor a smysl filmu). Určité zastaralost na mě ale sálá. Celá linie s bořením čtvrté stěny je v důsledku spíš banální a v době snadné viditelnosti do zákulisí každého filmu díky různým internetovým klipům působí strašně neobjevně. Na jednu stranu oceňuju výrazné oddalování uspokojení diváka a narušování potenciálních vrcholných scén, ale tenhle gimmick se mi celkem rychle okoukal. Ke konci jsem jen přemýšlel, kde končí tumpachovost záměrná a kde už se odhaluje limit tvůrce (například prostříhávání na akci s Lábusem, která se vždy po dobu nepřítomnosti diváka úplně zastavila - měl být i tohle metakomentář, nebo jde prostě o vypravěčskou chybu?). Abych to nějak shrnul, Hmyz působí jako film vynikajícího a důmyslného filmaře, který už ale vymýšlí a inovuje tak odděleně od světa, že mu prostě nestačí. Je cosi smutného na scénách, které mají zjevně překypovat podvratností a nekonvenčností, ale prostě nestíhají dnešnímu kontextu. Pro někoho bude tohle vytržení z dneška atraktivní a vlastně to chápu, ale osobně to ve mně vyvolávalo spíš lítost. Lítostí k tomu, že i lidi jako Švankmajer musí zestárnout a že se to (s velkou pravděpodobností a jen občasnými výjimkami) musí projevit na jejich tvorbě. Není to lítost nad Švankmajerem jako takovým, který našel i ve svém věku dost energie natočit film, ale nad lidskou smrtelností a nad tím, že Švankmajerův talent není nesmrtelný a nebude se manifestovat napořád.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
Najnovší film najzvláštnejšieho Československého režiséra a zároveň aj jeho posledný autorský počin. Hmyz je Švankmajerova vízia divadelnej hry z pera známej českej dvojice, ktorých mená snáď ani nemusím spomínať. Podobne ako pri väčšine filmov tohoto autora sa aj tu môžete tešiť na výraznú surrealistickú stopu plnú absurdných scén, rýchlych strihov, praktických efektov a stop-motion sekvencií. Čím sa, ale posledný prírastok do rodiny surrealistických diel líši je spôsobom akým ho pán Švankmajer podal. Okrem hlavnej dejovej línie, kde okrem legendárneho Jiřího Lábusa či Kamily Magálovej, je film prerušovaný vstupmi samotného režiséra, kedy vám danú časť filmu odprezentuje pohľadom tzv. behind the scenes, alebo sa rovno prihovorí k divákom. Snímka má okrem prológu, ktorý natočil samotný Švankmajer aj epilóg ako keby sa jednalo o knihu. Ak by ste hľadali význam tohoto filmu, nehľadajte ho. Jedná sa o čisto umelecký film, ktorý má len umeleckú hodnotu. Názor si na tento film kľudne spravte z nasledujúcej citácie, v ktorej Jan Švankmajer vysvetľuje o čom daný film vôbec je: "Takže o čem tenhle film vlastně je? Já nevím. Psal jsem scénař jak to ze mě lezlo." Takže aby som to zhrnul, od posledného počinu nechválne známeho tuzemského režiséra som dostal presne to, čo mi ponúkol už v minulosti. Absurdne zábavnú "podívanú", ktorá sa vymyká všetkým konzervatívnym československým štandardom. Film som videl na Netflixe a som sklamaný, že sa na túto platformu nedostalo viac Švankmajerovho obsahu. Ak milujete umelecké filmy, nie je o čom polemizovať. Ďakujem za vašu dlhoročnú, energicky neprestajnú prácu, pane ;)
mojmir.sedlacek
6 263 bodů
8
Důstojné rozloučení s velkým umělcem. Málokteré jméno udělalo Česku takové jméno ve světě jako právě Švankmajer a jeho poslední snímek na tomto obrazu nic nezkazí. Jistě, zase se jedná o šílenost, která pro běžného diváka, jenž se chce prostě podívat na komedii s Jirkou Lábusem, prostě není. Švankmajer předkládá esenci svého stylu, v níž kombinuje znepokojivé animace se surrealistickými výjevy, navíc okořeněné vyhrocenou sociální kritikou z pera bratří Čapků. Dobrý námět a schopné zpracování, ukazující, že Švankmajer by ještě rozhodně měl co říct – škoda, že se do dalšího velkého projektu už nepustí.

Dodatečné informace

Původní název:
Hmyz (více)
  • Česká republika Hmyz
  • Česká republika Insect
  • Česká republika Insects
Premiéra v ČR:
19. 2. 2018
Distributor:
CinemArt
Země původu:
Česká republika, Slovenská republika
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
0,4 mil. USD
Knižní předloha:

Podobné


Powered byJustWatch