John Powell

7.3
John Powell
John Powell, narozen 18. září 1963 v Londýně, Anglie, je uznávaný britský hudební skladatel a dirigent, který se specializuje především na filmovou hudbu. Svou kariéru zasvětil komponování hudby pro filmy, přičemž jeho portfolio zahrnuje více než 70 celovečerních snímků. Hudební vzdělání a začátky Powell se již od dětství věnoval hře na housle a violu. Jeho talent ho dovedl ke studiu na prestižní Trinity College of Music v Londýně (nyní Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance). Během studií se seznámil s Johnem Ashtonem Thomasem, který později orchestroval mnoho Powellových skladeb. Po studiích si Powell vyzkoušel i jiné hudební žánry, když hrál v amatérské rockové a soulové kapele "Faboulistics". Po dokončení studia začal komponovat hudbu pro reklamní spoty, což ho přivedlo k práci asistenta skladatele Patricka Doyla na několika filmových produkcích, včetně snímku Much Ado About Nothing. V roce 1995 Powell spoluzaložil londýnskou hudební společnost "Independently Thinking Music" s Gavinem Greenawayem, která vytvořila hudbu pro více než 100 britských a francouzských reklam a nezávislých filmů. Průlom v Hollywoodu Powell se přestěhoval do Los Angeles v roce 1997, kde složil hudbu ke svému prvnímu významnému filmu Face/Off. Následoval animovaný film Antz (Mravenec Z) v roce 1998, první film produkovaný studiem DreamWorks Animation, na kterém spolupracoval s britským skladatelem Harrym Gregsonem-Williamsem. Tato spolupráce označila začátek jejich společné práce na animovaných filmech. O dva roky později Powell spolupracoval s legendárním skladatelem Hansem Zimmerem na hudbě k filmu The Road to El Dorado. Téhož roku opět spojil síly s Gregsonem-Williamsem na filmu Chicken Run (Slepičí úlet) a následující rok na filmu Shrek. V roce 2001 složil hudbu k filmům Evolution, I Am Sam, Just Visiting a Rat Race. Série Bourne a spolupráce s Paulem Greengrassem V roce 2002 byl Powell najat, aby složil hudbu k filmu The Bourne Identity (Agent bez minulosti) pro režiséra Douga Limana poté, co projekt opustil Carter Burwell. Následně se vrátil, aby složil hudbu k dalším dvěma filmům série, The Bourne Supremacy (Agent bez minulosti: Supremacy) a The Bourne Ultimatum (Agent bez minulosti: Ultimátum), které režíroval britský režisér Paul Greengrass. Tato spolupráce s Greengrassem pokračovala i u filmu United 93 (Let číslo 93) v roce 2006 a Green Zone v roce 2010. Animované filmy a ocenění Powell se stal vyhledávaným skladatelem pro animované filmy. Složil hudbu k mnoha úspěšným snímkům, včetně Ice Age: The Meltdown (Doba ledová 2: Obleva), Happy Feet, Bolt, Rio a jeho pokračování, a trilogie How to Train Your Dragon (Jak vycvičit draka). Za hudbu k prvnímu dílu How to Train Your Dragon byl v roce 2010 nominován na Oscara za nejlepší původní hudbu. Byla to jeho šestá spolupráce se studiem DreamWorks Animation, ale první, kde složil celou hudbu sám. Jeho práce na filmech Happy Feet, Ferdinand a Solo: A Star Wars Story mu vynesla tři nominace na cenu Grammy. V roce 2018 složil hudbu k filmu Solo: A Star Wars Story, kde spolupracoval s Johnem Williamsem, který napsal téma pro postavu Hana Sola. Nedávné projekty Po dokončení hudby k filmu How to Train Your Dragon: The Hidden World v roce 2019 Powell pokračoval v práci na různorodých projektech. V roce 2023 složil hudbu k dokumentárnímu filmu Still: A Michael J. Fox Movie, za který získal cenu Emmy, a k animovanému filmu Migration od studia Illumination. V roce 2024 vytvořil hudbu pro filmovou adaptaci muzikálu Wicked, kde spolupracoval s původním skladatelem muzikálu Stephenem Schwartzem. Za tuto práci byl nominován na Oscara za nejlepší původní hudbu. Powell také složil hudbu k animovanému filmu That Christmas pro Netflix a Locksmith Animation a bylo oznámeno, že se vrátí jako skladatel pro hranou adaptaci filmu How to Train Your Dragon. Hudební styl a přínos John Powell je známý svým jedinečným stylem, který kombinuje orchestrální a elektronické prvky. Jeho hudba se vyznačuje dynamickým rozsahem, strhujícími melodiemi a výraznými rytmy. Zvláště vyniká v komponování hudby pro scény letu, kde dokáže zachytit pocit svobody a vzrušení. Jeho schopnost vytvářet emotivní a zapamatovatelné melodie z něj činí jednoho z nejvyhledávanějších skladatelů v Hollywoodu, zejména pro animované a akční filmy. Powell je také známý svým experimentováním s nekonvenčními nástroji a zvuky, což vedlo k novým inovacím ve filmové hudbě. Jeho práce inspirovala mnoho mladých skladatelů a významně přispěla k vývoji filmové hudby v posledních desetiletích.



John Powell: Filmy a pořady 217



Dodatečné informace

Narození:
18. 9. 1963
Londýn, Anglie, Velká Británie

Další články

  1. Recenze: Solo: Star Wars Story aneb Příběh "Hanových parťáků", říznutý trochou westernu a jiného retra
    24. 5. 2018
    Recenze: Solo: Star Wars Story aneb Příběh "Hanových parťáků", říznutý trochou westernu a jiného retra

    Nuže, přenesme se spolu opět do dávných časů v předaleké galaxii a vyprávějme si o tom, co prováděl Han Solo, když mu bylo asi 25 let (tedy odhadem asi 10 let po Epizodě III a 10 let před Epizodou IV) a když ještě nebyl Harrison Ford.

  2. Recenze: Pan - každá legenda má svůj alternativní začátek
    6. 10. 2015
    Recenze: Pan - každá legenda má svůj alternativní začátek
  3. Recenze: Happy Feet 2. Nevyrovnaný animák s úžasnou hudbou
    15. 1. 2012
    Recenze: Happy Feet 2. Nevyrovnaný animák s úžasnou hudbou

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.