Jon Brion se narodil 11. prosince 1963 v Glen Ridge, New Jersey, USA a je americký skladatel, producent, zpěvák, textař a multiinstrumentalista. Vyrůstal v hudební rodině - jeho otec byl vedoucím Yalského koncertního a pochodového orchestru, matka zpívala v jazzových kapelách, bratr Randy je dirigentem v Los Angeles a sestra Laurie je profesionální houslistkou.
Hudební začátky a raná kariéra
Jon Brion se na rozdíl od svých sourozenců nedokázal přizpůsobit konvenčnímu systému hudebního vzdělávání a v sedmnácti letech opustil školu Hamden High School v New Havenu. Od roku 1980 do 1985 byl členem kapely The Excerpts, později v raných 80. letech založil s Billem Murphym skupinu The Bats, která vydala singl Popgun a album How Pop Can You Get? na Gustav Records v roce 1982. Později hrál s kapelami 'Til Tuesday a The Grays, než se etabloval jako producent a filmový skladatel.
Spolupráce s Paul Thomas Andersonem
Jon Brion je známý především díky své preferenční spolupráci s režisérem Paulem Thomasem Andersonem, se kterým začal pracovat na soundtracích k filmům Hard Eight a Boogie Nights. Jejich spolupráce pokračovala filmy Hard Eight (1996), Magnolia (1999) a Punch-Drunk Love (2002). Kromě skládání hudby k mnoha Andersonovým filmům také přispěl hudbou k filmu Boogie Nights a měl v něm cameo roli jako kytarista s knírem.
Významné filmové partitury
Jon Brion složil hudbu k řadě významných filmů včetně Hard Eight (1996), Magnolia (1999), Punch-Drunk Love (2002), Eternal Sunshine of the Spotless Mind a I Heart Huckabees (oba 2004), Synecdoche, New York (2008), ParaNorman (2012), Lady Bird (2017) a Christopher Robin (2018). Rok 2004 byl pro Briona jako skladatele obzvláště úspěšný, kdy složil hudbu k filmům Michela Gondryho Eternal Sunshine of the Spotless Mind a Davida O. Russella I Heart Huckabees. Za svou práci na filmech Magnolia (1999) a Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) získal nominace na Grammy za nejlepší soundtrack album.
Producent a spolupráce s umělci
Jon Brion produkoval hudbu pro umělce a kapely včetně Of Montreal, Aimee Mann, Love Jones, Eels, Fiona Apple, Elliott Smith, Robyn Hitchcock, Rhett Miller, The Crystal Method, Frank Ocean, Kanye West, Sky Ferreira a Mac Miller. Spolupracoval s Kanye Westem na albu Late Registration (2005), kde přinesl orchestrální a cinematické prvky do Westova hip-hopového zvuku a pomohl formovat bohatou, experimentální produkci alba. Ve svých filmových soundtracích je Jon Brion známý používáním raných analogových samplovacích nástrojů, zejména Chamberlin a Optigan, k vytváření téměř realistických emulací určitých nástrojů.
Současná činnost
Jon Brion je proslulý svými pravidelnými pátečními večerními vystoupeními v losangeleském klubu Largo, kde hraje covery i původní písně na různé nástroje s občasnými hosty. Pracuje bez stanoveného playlistu a používá návrhy publika jako odrazový můstek, přičemž využívá "skládankový" přístup k hraní písní a loopovací systémy k nahrávání sebe sama. Nedávno Jon Brion složil hudbu k filmům Lady Bird, Trainwreck, Wilson, Christopher Robin a HBO dokumentárnímu miniseriálu Pee-Wee as Himself.