Jiří Sýkora: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Jiří Sýkora: Filmy a seriály

  • Sňatky z rozumu
    Sňatky z rozumu (1968)
    Seriál
    • iVysílání
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes, po sedmatřiceti letech, se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako Přeslice - Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    86%
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes, po sedmatřiceti letech, se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako Přeslice - Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    1
  • Farářův konec
    Farářův konec (1969)
    FilmRole: montér
    • Oneplay
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjejí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi lídrem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahujícími lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    77%
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjejí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi lídrem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahujícími lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    2
  • Žert
    Žert (1969)
    FilmRole: voják Čeněk
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    75%
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    3
  • Soukromá vichřice
    Soukromá vichřice (1967)
    Film
    • Oneplay
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, také se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značné míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    75%
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, také se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značné míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    4
  • Vtáčkovia, siroty a blázni
    Vtáčkovia, siroty a blázni (1969)
    FilmRole: Yorick
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Pro Jakubiska typická autorská vize říznutá fantasmagorickou optikou, ve které dva přátelé Jorik a Andrej zbrojí proti světu a realitě cíleným bláznovstvím. To je totiž ten jediný způsob, jak získat pomyslnou volnost, která vede ke štěstí a zábavnému vzrušení. Bezstarostné bláznovství naruší až příchozí Marta, ve které Jorik najde zalíbení. I přesto, že Marta jeví stejný přístup k životu jako oni, se stupňující se láskou přibývají i problémy. Jorik začne žárlit a narušení bezstarostného života vrcholí vraždou Marty a Jorikovou sebevraždou. Snímek z hlediska stylistiky disponuje stejnou hravostí a bezstarostností jako rozpoložení hlavních protagonistů. Mizanscéna hýří pestrobarevnými pastelovými barvami a kamera často střídá objektivy s různorodým ohniskem. Jméno Jorika pak odkazuje k postavě mrtvého dvorního šaška v Shakespearově Hamletovi.
    Žánry:DramaKomedie
    71%
    Pro Jakubiska typická autorská vize říznutá fantasmagorickou optikou, ve které dva přátelé Jorik a Andrej zbrojí proti světu a realitě cíleným bláznovstvím. To je totiž ten jediný způsob, jak získat pomyslnou volnost, která vede ke štěstí a zábavnému vzrušení. Bezstarostné bláznovství naruší až příchozí Marta, ve které Jorik najde zalíbení. I přesto, že Marta jeví stejný přístup k životu jako oni, se stupňující se láskou přibývají i problémy. Jorik začne žárlit a narušení bezstarostného života vrcholí vraždou Marty a Jorikovou sebevraždou. Snímek z hlediska stylistiky disponuje stejnou hravostí a bezstarostností jako rozpoložení hlavních protagonistů. Mizanscéna hýří pestrobarevnými pastelovými barvami a kamera často střídá objektivy s různorodým ohniskem. Jméno Jorika pak odkazuje k postavě mrtvého dvorního šaška v Shakespearově Hamletovi.
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1969)
    FilmRole: Vrána
    • Oneplay
    69%
    6
  • Dáma na kolejích
    Dáma na kolejích (1966)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít velmi ženským způsobem. Vybere peníze z vkladních knížek a změní kompletně šatník i vizáž. Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci a především k ženám. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou ženou. Šokovaná Marie odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život...
    Žánry:KomedieMuzikál
    68%
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít velmi ženským způsobem. Vybere peníze z vkladních knížek a změní kompletně šatník i vizáž. Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci a především k ženám. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou ženou. Šokovaná Marie odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život...
    Žánry:KomedieMuzikál
    7
  • Kristove roky
    Kristove roky (1967)
    FilmRole: Juraj
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Celovečerní debut Juraje Jakubiska, jedné z nejvýraznějších osobností slovenské kinematografie, je tragikomickou výpovědí o pocitech a životních vyhlídkách muže, jenž se nachází v příslovečné polovině života. Malíř Juraj, slovenský malíř žijící v Praze, si po své třicítce uvědomí, jak bezcílně dosud žil, jak se plánovitě vyhýbal všem závazkům a povinnostem. Ve vztahu k blízkým lidem, zejména k bratrovi Andrejovi, který je pilotem, si Juraj postupně ujasňuje žebříček hodnot. Snad je to právě bratrova smrt, která Juraje přiměje k pokusu začít žít lépe...
    Žánry:DramaKomedie
    64%
    Celovečerní debut Juraje Jakubiska, jedné z nejvýraznějších osobností slovenské kinematografie, je tragikomickou výpovědí o pocitech a životních vyhlídkách muže, jenž se nachází v příslovečné polovině života. Malíř Juraj, slovenský malíř žijící v Praze, si po své třicítce uvědomí, jak bezcílně dosud žil, jak se plánovitě vyhýbal všem závazkům a povinnostem. Ve vztahu k blízkým lidem, zejména k bratrovi Andrejovi, který je pilotem, si Juraj postupně ujasňuje žebříček hodnot. Snad je to právě bratrova smrt, která Juraje přiměje k pokusu začít žít lépe...
    Žánry:DramaKomedie
    8
  • Červená kůlna
    Červená kůlna (1968)
    Film
    Rodina Horáčků, zejména pak tatínek (Darek Voráček), se po dlouhém čekání konečně dočkala vytouženého embéčka, jenže ho nemají kde garážovat. Tatínek Horáček, profesí advokát, dává inzeráty a poptává se všude možně. Nakonec dostane tip od svého bývalého klienta recidivisty Vrány, který ho zavede na předměstí Prahy. Jenže tam nestojí garáž, ale stará kůlna, která se okamžitě zalíbí Horáčkovi nejmladšímu devítiletému Míšovi (David Schneider). Majitelem boží kůlny je starý pan Andrýs (Bohuš Záhorský). Horáček ho navštíví i se synkem Míšou. Děda má v kůlně nepojízdné staré auto a spoustu krámů a docela by se i na uvolnění dohodl, jenže už má nějakého zájemce. Navrhne proto nějaký čas na rozmyšlenou. Rozhodnutí odkládá, protože si od prvního okamžiku oblíbil malého Míšu, kterému dává neustále nějaké boží dárky – skleněnou lékovku, perníkového husara a tak. Míša si dědu Andrýse a jeho aktivity oblíbí a začne s ním trávit spoustu času. Jednoho dne se udivená maminka dozví od učitelky, že Míša prodává s dědou Večerní Prahu. Míša proto mamince vysvětlí, že pomáhá Andrýsovi šetřit na pohřeb a jestliže mu tvrdí, že se děda cítí sám, tak on to má úplně stejně. POZOR SPOILER! Děda jim kůlnu nakonec prodá, ale přeje si splátky po pěti korunách, aby se mohl s Míšou stále vídat. Když je kůlna nakonec zbořena a auto opět na ulici, je jasné, že se děda stal členem rodiny.
    Žánry:Rodinný
    61%
    Rodina Horáčků, zejména pak tatínek (Darek Voráček), se po dlouhém čekání konečně dočkala vytouženého embéčka, jenže ho nemají kde garážovat. Tatínek Horáček, profesí advokát, dává inzeráty a poptává se všude možně. Nakonec dostane tip od svého bývalého klienta recidivisty Vrány, který ho zavede na předměstí Prahy. Jenže tam nestojí garáž, ale stará kůlna, která se okamžitě zalíbí Horáčkovi nejmladšímu devítiletému Míšovi (David Schneider). Majitelem boží kůlny je starý pan Andrýs (Bohuš Záhorský). Horáček ho navštíví i se synkem Míšou. Děda má v kůlně nepojízdné staré auto a spoustu krámů a docela by se i na uvolnění dohodl, jenže už má nějakého zájemce. Navrhne proto nějaký čas na rozmyšlenou. Rozhodnutí odkládá, protože si od prvního okamžiku oblíbil malého Míšu, kterému dává neustále nějaké boží dárky – skleněnou lékovku, perníkového husara a tak. Míša si dědu Andrýse a jeho aktivity oblíbí a začne s ním trávit spoustu času. Jednoho dne se udivená maminka dozví od učitelky, že Míša prodává s dědou Večerní Prahu. Míša proto mamince vysvětlí, že pomáhá Andrýsovi šetřit na pohřeb a jestliže mu tvrdí, že se děda cítí sám, tak on to má úplně stejně. POZOR SPOILER! Děda jim kůlnu nakonec prodá, ale přeje si splátky po pěti korunách, aby se mohl s Míšou stále vídat. Když je kůlna nakonec zbořena a auto opět na ulici, je jasné, že se děda stal členem rodiny.
    Žánry:Rodinný
    9
  • Slávnosť v botanickej záhrade
    Slávnosť v botanickej záhrade (1969)
    FilmRole: Gašpar
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, Francouze, který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa.
    60%
    Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, Francouze, který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa.
    10
  • Divoká svině
    Divoká svině (1990)
    Film
    • Oneplay
    František Jareš se při pronásledování pašerácké bandy v Ostravě dostane do konfliktu s partou dětí místních prominentů a za trest je přeložen do Prahy, kde se společně se svým bývalým kamarádem Bílkem má pod vedením majora Vlacha podílet na vyšetřování případu propuštěného trestance Paruse, který se pokusil okrást cikánskou zlodějku a ve rvačce těžce zranil jejího ochránce. Pátrání je přivede také na stopu cikána Legezy, který s nimi byl ve vězení. Pokusí se Paruse zadržet, ten je však varován a uprchne. Jaroš je poté z případu odvolán a přidělen ke skupině vyšetřující sérii vloupání, mezi ně shodou okolností patří také vila vykradená Legezou. Během výslechu jednoho ze svědků se Jaroš dostane na stopu jugoslávského překupníka Grliče. Oba se podaří zatknout, hlavní viníci však uprchnou.
    Žánry:Krimi
    51%
    František Jareš se při pronásledování pašerácké bandy v Ostravě dostane do konfliktu s partou dětí místních prominentů a za trest je přeložen do Prahy, kde se společně se svým bývalým kamarádem Bílkem má pod vedením majora Vlacha podílet na vyšetřování případu propuštěného trestance Paruse, který se pokusil okrást cikánskou zlodějku a ve rvačce těžce zranil jejího ochránce. Pátrání je přivede také na stopu cikána Legezy, který s nimi byl ve vězení. Pokusí se Paruse zadržet, ten je však varován a uprchne. Jaroš je poté z případu odvolán a přidělen ke skupině vyšetřující sérii vloupání, mezi ně shodou okolností patří také vila vykradená Legezou. Během výslechu jednoho ze svědků se Jaroš dostane na stopu jugoslávského překupníka Grliče. Oba se podaří zatknout, hlavní viníci však uprchnou.
    Žánry:Krimi
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.