Wu Ma (22. září 1942, Tianjin, Čína – 4. února 2014, Čína) byl čínský herec, režisér, producent a scenárista, který se stal jednou z nejznámějších tváří hongkongské kinematografie.
Počátky kariéry
Wu Ma, vlastním jménem Fung Wang-yuen, se narodil v severočínském Tianjinu. V roce 1959 se přestěhoval do Hongkongu, kde v roce 1963 debutoval na filmovém plátně. Jeho kariéra se rychle rozvíjela a brzy se stal vyhledávaným charakterním hercem. V roce 1970 se Wu Ma poprvé postavil za kameru jako režisér s filmem Wrath of the Sword. O rok později natočil jeden ze svých zásadních režijních počinů The Deaf and Mute Heroine.
Režijní kariéra v 70. letech
Během 70. let se Wu Ma soustředil především na režii. Mezi jeho významné filmy z tohoto období patří The Young Tiger (1973) a Wits to Wits (1974), který je považován za předchůdce komediálního kung-fu žánru, později proslaveného Sammo Hungem a Jackie Chanem. Další důležitý film, který režíroval, byl Manchu Boxer (1974), kde spolupracoval s mladým choreografem Sammo Hungem, což položilo základy jejich budoucí úspěšné spolupráce. Wu Ma také spolurežíroval několik filmů se svým mentorem Changem, včetně snímků The Water Margin (1972), The Pirate (1973) a All Men Are Brothers (1975).
Herecký průlom v 80. letech
V polovině 80. let se Wu Ma stal jedním z nejplodnějších charakterních herců v Hongkongu. Jeho tvárná tvář dokázala přesvědčivě vyjádřit širokou škálu emocí, což mu umožnilo ztvárňovat různorodé postavy. V tomto období získal tři nominace na Hong Kong Film Award za nejlepšího herce ve vedlejší roli – za filmy Righting Wrongs (1986), kde hrál policistu vyrovnávajícího se se smrtí svého syna, za klasický snímek A Chinese Ghost Story (1987) v roli taoistického lovce duchů Yin Chek-Ha, a za The Last Eunuch in China (1988) jako Lord Ting.
Spolupráce s významnými režiséry
Wu Ma navázal úzkou spolupráci s režisérem Tsui Harkem a objevil se v několika jeho filmech. Kromě A Chinese Ghost Story účinkoval také v dalším klasickém díle Peking Opera Blues (1986). Po úspěchu A Chinese Ghost Story, který Wu Ma označil za jeden ze svých nejoblíbenějších filmů, se začal více zaměřovat na nadpřirozený žánr. Mnoho jeho režijních prací po roce 1987 spadalo právě do této kategorie.
Spolupráce se Sammo Hungem
Wu Ma se objevil v Hungových filmech ze 70. let (například The Iron-Fisted Monk), ale jejich spolupráce se naplno rozvinula na počátku 80. let. Wu účinkoval v Encounters of the Spooky Kind (1980) a během 80. let měli Wu a Hung blízký pracovní vztah, často s Wu jako režisérem a Hungem jako producentem (například My Cousin The Ghost, 1986). Wu pracoval v Hungově produkční společnosti Bo Ho jako produkční manažer a objevoval se v Hungem režírovaných filmech během 80. let, včetně Millionaire's Express (1986) a Wheels on Meals (1984).
Vrchol kariéry
Za jeden z vrcholů Wu Maovy režijní kariéry je považován film The Dead and the Deadly (1982), kde nejen režíroval, ale také hrál po boku Sammo Hunga. Tento hororově-komediální snímek kombinuje prvky kung-fu, nadpřirozena a humoru, což bylo pro hongkongskou kinematografii 80. let typické. Film využívá celuloidovou animaci, kamerové efekty a práci s lany k vytvoření filmové magie, která dodnes působí přesvědčivě.
Pozdější kariéra a odkaz
Wu Ma se během své padesátileté kariéry objevil ve více než 240 filmech a režíroval přes 49 snímků. Stal se jednou z nejznámějších tváří hongkongské kinematografie. Mezi jeho další známé filmy patří Mr. Vampire, Twinkle Twinkle Lucky Stars a The Prodigal Son. Díky své všestrannosti a talentu si vysloužil respekt jak u diváků, tak u filmových profesionálů.
Wu Ma zemřel 4. února 2014 ve věku 71 let. Zanechal po sobě bohaté filmové dědictví a je považován za jednu z klíčových osobností hongkongského filmu, která pomohla definovat jeho zlatou éru v 70. a 80. letech 20. století.