Cordula Trantow: Nejlepší filmy a seriály

6.0

Cordula Trantow: Filmy a seriály

  • 1
  • Most
    Most (1959)
    FilmRole: Franziska
    Ze sedmi žáků gymnázia v jednom německém městečku, kteří obdrží vytoužený povolávací rozkaz do tzv. volkssturmu, nevěří v dubnu 1945 v nevyhnutelnou kapitulaci Německa ani jeden. Do obrany mostu (strategicky ovšem zcela bezcenného) vloží veškerou horoucnost svých šestnácti let, romantickou touhu po dobrodružství, oběti a kamarádství - samé krásné věci, jenže už v zárodku (a s vypočítavou důsledností) pervertované vražednou ideologií. Že tento snímek - na rozdíl od tolika jiných údajně klasických filmů - zasáhne dnešního diváka se stejnou silou jako při svém uvedení před 45 lety (katarze závěrečné scény zůstává otřesná v původním slova smyslu), to nelze vysvětlit jindy běžným, dramaturgicky promyšleným dávkováním pacifistické myšlenky, ale jedině Wickiho přirozeným smyslem pro morálku a lidskost - jeho apelativnost není papírová, a žádný z diváků vůči ní proto nemůže zůstat lhostejným.(MFF Karlovy Vary)
    78%
    Ze sedmi žáků gymnázia v jednom německém městečku, kteří obdrží vytoužený povolávací rozkaz do tzv. volkssturmu, nevěří v dubnu 1945 v nevyhnutelnou kapitulaci Německa ani jeden. Do obrany mostu (strategicky ovšem zcela bezcenného) vloží veškerou horoucnost svých šestnácti let, romantickou touhu po dobrodružství, oběti a kamarádství - samé krásné věci, jenže už v zárodku (a s vypočítavou důsledností) pervertované vražednou ideologií. Že tento snímek - na rozdíl od tolika jiných údajně klasických filmů - zasáhne dnešního diváka se stejnou silou jako při svém uvedení před 45 lety (katarze závěrečné scény zůstává otřesná v původním slova smyslu), to nelze vysvětlit jindy běžným, dramaturgicky promyšleným dávkováním pacifistické myšlenky, ale jedině Wickiho přirozeným smyslem pro morálku a lidskost - jeho apelativnost není papírová, a žádný z diváků vůči ní proto nemůže zůstat lhostejným.(MFF Karlovy Vary)
    2
  • Bella Block - Abschied im Licht
    Bella Block - Abschied im Licht (1993)
    SeriálRole: Rothraut Gräwert
    70%
    3
  • Stubbe - Von Fall zu Fall
    Stubbe - Von Fall zu Fall (1995)
    Seriál
    67%
    4
  • Passage du Rhin, Le
    Passage du Rhin, Le (1960)
    FilmRole: Helga
    67%
    5
  • Zámek
    Zámek (1968)
    FilmRole: Frieda
    Zeměměřič K. přichází do vesnice, které dominuje silueta záhadného zámku. Jeho zdi jsou naplněny podivnými činovníky, kteří jsou vázáni striktními pravidly a ovládáni nevysvětlitelnými změnami nálad a kteří navíc vyžadují bezmeznou poslušnost. K. se snaží navázat kontakt s touto podivnou společnost na zámku, ale nedaří se mu to. Čím více se blíží svému cíli, o to více se před ním zámek vzdaluje. Zámek natočil v roce 1969 Rudolf Noelte s Maximilianem Schellem v roli K. a dokonce i s hereckou účastí Ivy Janžurové v jedné z vedlejších, nicméně nepřehlédnutelných rolí. Snímek se stal prvním velkým režijním úspěchem tohoto původně divadelního režiséra a zahájil jeho kariéru filmového tvůrce. Aby ale mohla adaptace Zámku vůbec vzniknout, musel Noelte spolu s Schellem nejprve založit nezávislou produkční firmu. Obtížně hledali i zahraničního distributora: bezvýchodný Kafka se nezdál být vhodným předpokladem ke komerčnímu úspěchu filmu. Kritika ale Noelteho debut přijala velmi kladně. Dokázal totiž velmi přesně vystihnou tísnivou a zároveň absurdní atmosféru příběhu. Film byl dokonce vybrán jako západoněmecký zástupce v boji o Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, nicméně do užší nominace nepostoupil. V roce 1968 se měl účastnit soutěže na MFF v Cannes, ale festival byl zrušen kvůli událostem ve Francii v květnu téhož roku. Některé scény z tohoto snímku využil později Jaromil Jireš při natáčení svého hraného dokumentu Labyrint, v němž opět hlavní roli ztvárnil Maximilian Schell. (Česká televize)
    64%
    Zeměměřič K. přichází do vesnice, které dominuje silueta záhadného zámku. Jeho zdi jsou naplněny podivnými činovníky, kteří jsou vázáni striktními pravidly a ovládáni nevysvětlitelnými změnami nálad a kteří navíc vyžadují bezmeznou poslušnost. K. se snaží navázat kontakt s touto podivnou společnost na zámku, ale nedaří se mu to. Čím více se blíží svému cíli, o to více se před ním zámek vzdaluje. Zámek natočil v roce 1969 Rudolf Noelte s Maximilianem Schellem v roli K. a dokonce i s hereckou účastí Ivy Janžurové v jedné z vedlejších, nicméně nepřehlédnutelných rolí. Snímek se stal prvním velkým režijním úspěchem tohoto původně divadelního režiséra a zahájil jeho kariéru filmového tvůrce. Aby ale mohla adaptace Zámku vůbec vzniknout, musel Noelte spolu s Schellem nejprve založit nezávislou produkční firmu. Obtížně hledali i zahraničního distributora: bezvýchodný Kafka se nezdál být vhodným předpokladem ke komerčnímu úspěchu filmu. Kritika ale Noelteho debut přijala velmi kladně. Dokázal totiž velmi přesně vystihnou tísnivou a zároveň absurdní atmosféru příběhu. Film byl dokonce vybrán jako západoněmecký zástupce v boji o Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, nicméně do užší nominace nepostoupil. V roce 1968 se měl účastnit soutěže na MFF v Cannes, ale festival byl zrušen kvůli událostem ve Francii v květnu téhož roku. Některé scény z tohoto snímku využil později Jaromil Jireš při natáčení svého hraného dokumentu Labyrint, v němž opět hlavní roli ztvárnil Maximilian Schell. (Česká televize)
    6
  • 7
  • Místo činu
    Místo činu (1970)
    SeriálRole: Inge Schuster
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Kommissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charismatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charisma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    63%
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Kommissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charismatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charisma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    8
  • Hubert a Staller
    Hubert a Staller (2011)
    Seriál
    I vraždu lze řešit s nadhledem. Německý kriminální seriál o dvojici svérázných venkovských policistů. Hornobavorská víska Münsing sice čítá něco kolem čtyř tisíc obyvatel, ale přesto o ospalosti nemůže být řeč. Alespoň ve fiktivní podobě této usedlosti v seriálu Hubert a Staller, kde je dějištěm eskapád tamního policejního sboru, ale i mnohých kriminálních případů nejrůznější povahy, od vražd přes vydírání až po únosy. Kolorit úsměvného seriálu vychází především z charakterů venkovských policistů v čele s titulními hrdiny. Franz Hubert a Johannes Staller představují uniformované variace Laurela a Hardyho, jejichž přízemní a selský přístup přináší překvapivě efektivní výsledky. Zatímco první jmenovaný má k případům pragmatický a k životu misantropický přístup, druhý je zapálený fantasta, který práci u policie vnímá coby své životní poslání. Skvadru jak vystřiženou z Policejní akademie dále doplňuje nadutý a tupounský policejní rada Reimund Girwidz a pochůzkář Martin Riedl, ukázkový jeliman. Protipól k humpoláckým mužům zákona představují zdejší ženy jako novinářka Barbara Hansenová, patoložka Anja Lichtová či provozovatelka kavárny Sabrina Rattlingerová, které se vyznačují inteligencí, nadhledem a důvtipem. Seriál Hubert a Staller se stal v Německu jedním z největších hitů posledních let. Koncept na svěží mix nenáročné kriminálky a lidového humoru střílejícího si z autorit vzešel ze skečů, které předváděl populární komik Christian Tramitz ve svém zábavním pořadu Tramitz and Friends spolu s Helmfriedem von Lüttichauem. Postupně vykrystalizovaných figur, které následně oba zosobnili, a výsledného seriálu se ujala německá veřejnoprávní televize ARD a zařadila jej jako součást volného cyklu kriminálek Heiter bis tödlich (Smrtelně rozjařilé). Na základě diváckého úspěchu byl seriál Hubert a Staller jako první z tohoto cyklu rozšířen na více sérií, celkem dohromady čítajících 66 dílů. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    63%
    I vraždu lze řešit s nadhledem. Německý kriminální seriál o dvojici svérázných venkovských policistů. Hornobavorská víska Münsing sice čítá něco kolem čtyř tisíc obyvatel, ale přesto o ospalosti nemůže být řeč. Alespoň ve fiktivní podobě této usedlosti v seriálu Hubert a Staller, kde je dějištěm eskapád tamního policejního sboru, ale i mnohých kriminálních případů nejrůznější povahy, od vražd přes vydírání až po únosy. Kolorit úsměvného seriálu vychází především z charakterů venkovských policistů v čele s titulními hrdiny. Franz Hubert a Johannes Staller představují uniformované variace Laurela a Hardyho, jejichž přízemní a selský přístup přináší překvapivě efektivní výsledky. Zatímco první jmenovaný má k případům pragmatický a k životu misantropický přístup, druhý je zapálený fantasta, který práci u policie vnímá coby své životní poslání. Skvadru jak vystřiženou z Policejní akademie dále doplňuje nadutý a tupounský policejní rada Reimund Girwidz a pochůzkář Martin Riedl, ukázkový jeliman. Protipól k humpoláckým mužům zákona představují zdejší ženy jako novinářka Barbara Hansenová, patoložka Anja Lichtová či provozovatelka kavárny Sabrina Rattlingerová, které se vyznačují inteligencí, nadhledem a důvtipem. Seriál Hubert a Staller se stal v Německu jedním z největších hitů posledních let. Koncept na svěží mix nenáročné kriminálky a lidového humoru střílejícího si z autorit vzešel ze skečů, které předváděl populární komik Christian Tramitz ve svém zábavním pořadu Tramitz and Friends spolu s Helmfriedem von Lüttichauem. Postupně vykrystalizovaných figur, které následně oba zosobnili, a výsledného seriálu se ujala německá veřejnoprávní televize ARD a zařadila jej jako součást volného cyklu kriminálek Heiter bis tödlich (Smrtelně rozjařilé). Na základě diváckého úspěchu byl seriál Hubert a Staller jako první z tohoto cyklu rozšířen na více sérií, celkem dohromady čítajících 66 dílů. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    9
  • An heiligen Wassern
    An heiligen Wassern (1960)
    FilmRole: Binja
    62%
    10
  • 11
  • SOKO 5113
    SOKO 5113 (1978)
    SeriálRole: Frau Färber
    59%
    12
  • Vraždy na severu
    Vraždy na severu (2012)
    SeriálRole: Ingrid Beger
    Finn Kiesewetter býval detektivem v Hamburku, než praštil s prací a realizoval si sen o poklidném živobytí na vlastní farmě. Jenže statek lehl popelem a on se tak musel vrátit ke své původní obživě, a to navíc v Lübecku, kde vyrůstal a následně i začínal u policie. Zdánlivě poklidné přímořské město na severu ale pro Finna nebude zrovna zárukou klidu. Jeho návrat po letech už nadšeně očekávají jeho dvě tety Ria a Toni, pro které statný čtyřicátník zůstane navždy jejich malým synovcem. Také v jeho novém zaměstnání jej čeká shledání se starými známými. Kriminálku řídí jeho bývalý spolužák a rival v lásce Lars Englen a státní návladní Elke Rasmussenová byla před dvaceti lety Finnovou osudovou ženou. Vedle navigování ve vztazích se starými známými ho čekají také noví kolegové, svědomitá mladá komisařka Sandra Schwartenbecková a maloměšťácky pohodlný komisař Schroeter. Kolorit provinční policejní stanice dotváří nekompromisní vrátný a údržbář Ernst a místní kultivovaný patolog, Finnův starý známý dr. Strahl.
    56%
    Finn Kiesewetter býval detektivem v Hamburku, než praštil s prací a realizoval si sen o poklidném živobytí na vlastní farmě. Jenže statek lehl popelem a on se tak musel vrátit ke své původní obživě, a to navíc v Lübecku, kde vyrůstal a následně i začínal u policie. Zdánlivě poklidné přímořské město na severu ale pro Finna nebude zrovna zárukou klidu. Jeho návrat po letech už nadšeně očekávají jeho dvě tety Ria a Toni, pro které statný čtyřicátník zůstane navždy jejich malým synovcem. Také v jeho novém zaměstnání jej čeká shledání se starými známými. Kriminálku řídí jeho bývalý spolužák a rival v lásce Lars Englen a státní návladní Elke Rasmussenová byla před dvaceti lety Finnovou osudovou ženou. Vedle navigování ve vztazích se starými známými ho čekají také noví kolegové, svědomitá mladá komisařka Sandra Schwartenbecková a maloměšťácky pohodlný komisař Schroeter. Kolorit provinční policejní stanice dotváří nekompromisní vrátný a údržbář Ernst a místní kultivovaný patolog, Finnův starý známý dr. Strahl.
    13
  • Chamtivost
    Chamtivost (2010)
    SeriálRole: Mutter Schroth
    54%
    14
  • Alles außer Sex
    Alles außer Sex (2005)
    SeriálRole: Frau Schroth
    53%
    15
  • Pobřežní stráž
    Pobřežní stráž (2017)
    Seriál
    • Prima Plus
    48%
    16
  • Zvláštní jednotka, Lipsko
    Zvláštní jednotka, Lipsko (2001)
    SeriálRole: Gerda Jaboweit
    46%
    17
  • Derrick
    Derrick (1974)
    SeriálRole: Wilma Bender
    45%
    18
  • Případ pro dva
    Případ pro dva (1981)
    Seriál
    Takmer bez výnimky európske kriminálne seriály vychádzajú z tradičnej schémy, ich hlavnými hrdinami sú policajní vyšetrovatelia, ktorí pátrajú po zločincoch. Tvorcovia obľúbeného nemeckého kriminálneho seriálu televízie ZDF si však zvolili odlišný model. V centre pozornosti totiž nestoja štátni zamestnanci, ale nezvyčajná dvojica súkromného detektíva a právnika. A možno aj preto si seriál získal vysokú sledovanosť, najmä v nemecky hovoriacich krajinách. Aj keď detektív Josef Matula (CLAUS THEO GÄRTNER) a právnik dr. Johannes Voss (MATHIAS HERRMANN) sú veľmi rozdielne osobnosti, ich spolupráca je mimoriadne plodná, podnetná a pokojná. Vzájomne sa dopĺňajú a poháňajú vpred v záujme svojich klientov. Za každú cenu, často aj ohrozenia vlastnej bezpečnosti, sa chcú dopátrať pravdy. To ich v mnohých prípadoch stavia na opačnú stranu, ako je polícia, pretože ich klientmi sú vždy podozriví a obvinení.
    Žánry:KrimiThriller
    35%
    Takmer bez výnimky európske kriminálne seriály vychádzajú z tradičnej schémy, ich hlavnými hrdinami sú policajní vyšetrovatelia, ktorí pátrajú po zločincoch. Tvorcovia obľúbeného nemeckého kriminálneho seriálu televízie ZDF si však zvolili odlišný model. V centre pozornosti totiž nestoja štátni zamestnanci, ale nezvyčajná dvojica súkromného detektíva a právnika. A možno aj preto si seriál získal vysokú sledovanosť, najmä v nemecky hovoriacich krajinách. Aj keď detektív Josef Matula (CLAUS THEO GÄRTNER) a právnik dr. Johannes Voss (MATHIAS HERRMANN) sú veľmi rozdielne osobnosti, ich spolupráca je mimoriadne plodná, podnetná a pokojná. Vzájomne sa dopĺňajú a poháňajú vpred v záujme svojich klientov. Za každú cenu, často aj ohrozenia vlastnej bezpečnosti, sa chcú dopátrať pravdy. To ich v mnohých prípadoch stavia na opačnú stranu, ako je polícia, pretože ich klientmi sú vždy podozriví a obvinení.
    Žánry:KrimiThriller
    19
  • Starej
    Starej (1977)
    Seriál
    27%
    20

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.