Pelíšky

87%

Komentáře a recenze 117

9 347 bodů
10
Pokud se někdy bude volit nejlepší český film a zapomene se na Pelíšky, selhali jsme... Všechno, co mám na filmech rád, je esencí tohoto Hřebejkova skvostu. Vynikající obsazení, kterému i přes mimořádné výkony všech, dominuje dvojice Polívka a Kodet. Mám slabost pro vánoční filmy, ale tohle je něco ještě více.. Propojit ono sváteční kouzlo s politickým tématem roku 1968 je grandiózní nápad! Hláškami a vtipem oplívající příběh, jakému ale nechybí potřebná dramatická nadstavba... Inu Pelíškám nechybí nic, doplněny neutuchajícím vtipem a bravurním hudebním doprovodem jsou opravdu poctou nám všem. Pravidelně se na to dívám několikrát do roka, jelikož tohle už i ony samotné Vánoce zkrátka přerostlo. Nevěřím, že je tomu už 23 let, kdy poprvé diváci okusili rozdíl mezi nokem a knedlíkem... Vrcholem pro mě přes všechno zůstavá vánoční večer u Šebků, který od příchodu hostů, přes bratrské sázení, až po rozdávání dárků zkrátka nemá jedinou chybu. Pokud někdo neviděl, máte v sobě mezeru. Pokud někdo viděl, ale neocenil, či to nepochopil, dejte tomu čas. Pelíšky jsou dost možná poslední vydechnutí kvalitní české komediální tvorby, i možná právě proto v sobě takové kouzlo. Tady není nic špatně, neutuchající humor propletený s silnějšími tématy. Osobně pro mě není den a doby, kdy by mi tohle nesedlo. Tohle není jen kultovní film, ale český filmový vrchol! Soudruzi z NDR nějakou chybu možná udělali, ale pokud dáte tomuhle klenotu šanci jste na nejlepší cestě.. 100%
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
Byly Vánoce 1967. Táhlo mi na šestnáct let. Byl jsem beznadějně zamilovaný a chtělo se mi umřít. Pelíšky sú pre mňa mocným prekvapením. Z mojej strany som toho moc nečakal. Hlášky som poznal ,námet a dej mi prišli nezaujímavé a súhrne som si nevedel predstaviť ,čo z toho môže vzniknúť. No akonáhle som film dopozeral bol som si istý ,že som práve videl niečo výnimočného. Pelíšky dokázali zmiešať niekoľko žánrov ,ktoré len málokedy môžu fungovať ako jeden celok - v tomto prípade úspešne. Často sa tu skáče z odľahčenej komédie do čierneho humoru (keď film začal tým ,že sa hlavný protagosnista ide zabiť tak som bol prekvapený ,šokovaný a vysmiaty zároveň ,to sa len máloktorému filmu podarilo) a odtiaľ zas do tvrdej reality ,ktorá je tu vyrozprávaná cez drámu. Film sám o sebe nemá až tak hlboký dej (naopak má hlbokú myšlienku ,ktorá je na konci fakt až hmatateľná) ,ale predsalen je napísaný neskutočne reálne a špičkoví herci ako Miroslav Donutil tu predvádzajú také výkony ,ktoré som od filmu danej kategórie a doby fakt nečakal (vždycky som si myslel ,že České a Slovenské filmy krátko po páde minulého režimu stáli zahovno). Snímok je len o pár rodinách ,ktorí trávia sviatky spoločne. Nič viac nič menej. Ale aj z mála sa dokázalo spraviť veľa. Všetky postavy majú medzi sebou fungujúce puto a správajú sa tak akoby sa asi každý v danej chvili a v danej dobe zachoval. Aj keď sa film odohráva len na pár miestach (väčšinou len v bytoch) tak aj tie sú neskutočne pestré ,zaujímavé a pôsobia na mňa neskutočne pozitívne i keď je to počas komunistickej éry. O hláškach ,ktoré už úplne zľudoveli tu ani hovoriť nemusím ( Proletáři všech zemí, vyližte si prdel! , Mami, mami, brácha je mrtvej! Strejdo, má hlavu v troubě a tráví se , V naší elektrický troubě? To snad ne! , A skláři nebudou mít co žrát....) Koniec rozosmutnil a ukázal ,že vážnosť Pelíškum nechýba. Ešte nikdy som si tak neužil hudbu v tuzemskom filme. Tomuto filmu sa nedá nič vyčítať ,všetko spravil správne a k tomu je super aj po 20-tich rokoch. Za Boleka Polívku ,u ktorého by ma ani nenapadlo ,že bol niekedy dobrým hercom potom ,čo som videl Dedičstvo ,dávam 100%. Mňa by vážne zaujímalo ,kde urobili súdruhovia s NDR chybu...
9 035 bodů
9
Vánoční klasika, kterou na Vánoce musí každý poctivě sledovat. Bez Pelíšků by nebyly Vánoce.
8 621 bodů
0
Žádnou nostalgii k těmto létům nemám. Nežil jsem v nich, avšak to, co tento film představuje, mi je odporné.
avenis
avenis
8 196 bodů
10
Částečně ten film zbožňuju, částečně ne. Podle toho, jak moc mě některé scény baví, a nebo mě rozrušují. Ale jako celek se Slunečním hrobem od Blue Effectu v Mišíkově podání je to film, který rozhláškovaný zná skoro každý. A některé z nich už podlehly množstevní inflaci, protože jsou tam chronicky známé, až už přestaly být vtipné. Nicméně "mořská želva" se mi líbí stále.
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
6
Tak jako u většiny českých filmů - spousta samostatných velice vtipných momentů a gagů v jinak nesourodém slepenci nerealistického života v reálném socialismu. Celkově to pak působí, že bychom se v tom měli poznat.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 012 bodů
6
Dlouho jsem se hodnocení tohoto filmu vyhýbala, protože jsem se bála, že budu "roznesena na kopytech." Když tu ovšem vidím 25%, což bych mu tedy nedala!, tak zkusím napsat svůj názor. Ano, zajisté je to dobrý český film. Ty plastikové lžičky z NDR, kdy soudruzi někde udělali chybu, to je trvalá hláška, kolující mezi lidem českým! To už se nedá vymazat!!! ALE...!!! 60. léta pro mě byla ta nejkrásnější, z filmu se dozvím, že to byla "temná doba socialismu", kdy v domácnostech se nikdo nebavil o ničem jiném než o politice. Já začala chodit do 1. třídy v roce 1960, ale nevzpomínám si, že bychom doma řešili Leniny aj. Takže jak píše někde nějaký mladší divák, že alespoň je to nastínění útrap tehdejší doby, já lítala s děckama venku, hráli jsme na sochy, "Honzo, vstávej, kolik hodin", vyrůstala jsem pouze s maminkou-učitelkou a babičkou, ale na žádné útrapy si nevzpomínám, i když peněz bylo málo, jistě se máma musela snažit, aby se svým učitelským platem vyšla a neměla jsem vždycky ošacení podle poslední módy, apod. Některé věci jsou zkreslené a některé zas přehnané (scénka s noky např.). Prostě ač film barevný, černobílý pohled skrze "optiku" Hřebejkovy režie. Taková prostě trošku "vymývárna mozků", jestli to není příliš drsně řečeno, pro lidi, kteří tuto dobu nezažili na vlastní kůži. Trošku i nuda, trošku i scény bez ladu a skladu. Jen "účel světí prostředky"! Hercům nemožno nic vytknout, hrají dobře, vydali ze sebe maximum, ale některé postavy jsou poněkud "přitažené za vlasy". Jak napsal jeden slovenský divák, dneska už "cudzinec": "Mladší divák, ktorý v tej dobe nežil, zožerie všetko aj s navijákom, hoci to tak úplne nebolo. Pár uvedených osôb mohlo existovať, ale z filmu vyplýva, ako keby všetci ľudia v tej dobe boli magori, tupci a blbci, a to zďaleka nebola pravda. Ako paródiu, ktorá má zabaviť diváka, to beriem, ale realita je niekde inde." Dávám "slovenskému bratovi" za pravdu!
jirka26
6 288 bodů
9
jeden z nejlepších polistopadových filmů.
Pas
Pas
6 225 bodů
2.5
Většina filmu minulej režim bere s nadsázkou a nadhledem. Odbojář, stejně jako zapálenej komouš, oba stojí za stejný kulový. Kodetova postava je silně přitažená za vlasy a depresivní, mládež jen depresivní a přechytralá. To vše ale v závěru rozjezdí rudé tanky. Hymnu pějící Kodet a věšící se Donutil působí trapně jako vánoční strom v hypernově. Několik vtipů stojí za úsměv, jinak je to ovšem nečekaná dvouhodinová NUDA. Takže hlavně za diverzanta s koženou brašnou.
Cettlovka
5 032 bodů
9.5