Jane Fonda slaví 85. narozeniny. Byla sexsymbolem 60. let, ikonou fitness boomu i nepřítelem demokracie

Jane Fonda slaví 85. narozeniny. Byla sexsymbolem 60. let, ikonou fitness boomu i nepřítelem demokracie
Jane Fonda | Columbia TriStar

Talent, krása a vlivný hlas

Od mládí obletovaná, zámožná, talentovaná a cílevědomá Jane Fonda hýbala radikálními postoji americké společnosti už jako třicátnice. V době, kdy zdobila plakáty coby spoře oděná komiksová diva Barbarella, propůjčila svůj rebelský hlas sílící kontrakultuře a zasazovala se o ukončení vietnamské války, podporovala Černé pantery i zájmy původních obyvatel.
Jako dcera Henryho Fondy (Tenkrát na západě, 12 rozhněvaných mužů) a kanadské šlechtičny Frances Ford Seymour měla spoustu možností, ale otcovy herecké vlohy nezapřela. Roku 1958 ji vyburcovalo setkání s Lee Strasbergem, jehož herecká škola zplodila osobnosti jako Marlon Brando či James Dean, a od počátku 60. let získávala filmové úlohy. Roku 1964 už hrála po boku Alaina Delona v krimi thrilleru Kočky, roku 1966 sekundovala Marlonu Brandovi ve Štvanici. Úspěšná Dívka ze západu (1965) s Lee Marvinem patřila mezi deset nejvýdělečnějších filmů roku a Jane Fondu nasměrovala k sérii hitů a pověsti herečky, jejíž jméno lidi přitáhne samo o sobě.
jane-fonda-slavi-85-narozeniny-byla-sexsymbolem-60-let-ikonou-fitness-boomu-i-nepritelem-demokracie
Kočky | MGM
S Robertem Redfordem natočila roku 1967 Bosé nohy v parku, ovšem na vrchol vystoupala následující rok díky dvěma odlišným produkcím. Zmíněná Barbarella z ní učinila sexsymbol, zatímco drama Koně se také střílejí odhalilo hereččin talent pro psychologicky náročnější úlohy a zajistilo jí první oscarovou nominaci. Rázem mohly následovat další, ale Fonda odmítla role v Rosemary má děťátko či v Bonnie a Clyde.

Z miláčka vyvrhelem

Tou dobou už Fondu dávno zaměstnával politický aktivismus. Hlasitě podporovala například hnutí za občanská práva Martina Luthera Kinga a ostře se vymezovala proti válečnému konfliktu ve Vietnamu. S hercem Donaldem Sutherlandem roku 1970 založila FTA tour (Free The Army) a objížděla západní pobřeží ve snaze navázat dialog s vojáky, kteří měli odletět bojovat. Cílem bylo přesvědčit ty, kteří se chystali vojensky sloužit vlasti, že americké akce v jihovýchodní Asii nenesou nic dobrého, což si většina z nich už uvědomovala, ale neodvažovala se vystoupit z řady. Tentýž rok se stala hlavním patronem organizace Vietnam Veterans Against The War (Vietnamští veteráni proti válce), za niž lobovala na univerzitách a sháněla příspěvky.
Její ideologický odboj proti politice Richarda Nixona vyvrcholil roku 1972. Tehdy se hřála na výsluní poté, co vyhrála Oscara za snímek Klute, v němž ztvárnila prostitutku Bree zapletenou do tajemného zločinu. V přípravě na roli vyzpovídala několik skutečných call-girl a tehdejší kritici v čele s Pauline Kael souhlasili, že s Bree zcela splynula.
Klute
Klute | Warner Bros.
V červenci Fonda navštívila komunistický severní Vietnam a v Hanoji strávila dva týdny. V místním rádiu odsoudila činy Spojených států a navštívila americké válečné zajatce, jejichž dopisy poté dopravila rodinám. Odmítala přitom tvrzení, že se s nimi zachází nelidsky. Nechala se rovněž vyfotit u vietnamského protileteckého děla, čímž proti sobě poštvala část americké veřejnosti, především veteránů. Za to se ale od té doby opakovaně omlouvala a ve své autobiografii My Life So Far z roku 2005 tvrdila, že ji k pořízení takové fotografie přiměli. Námořní veterán Michael A. Smith ale zastával odlišný názor a herečce plivl do obličeje, když výtisky svého životopisu podepisovala na veřejné akci.
Z obdivované hvězdy se tedy stal částečný vyvrhel a roku 2013 vyšlo najevo, že v letech 1967 až 1973 Úřad pro národní bezpečnost monitoroval veškerou hereččinu komunikaci. Po oscarovém triumfu Klute se ostatně Fonda na pět let stáhla ze špičkových produkcí a její image se dočkala rehabilitace až po stažení amerických vojsk z Vietnamu roku 1975.

Umělkyně a fitness vzor s nadčasovými postoji

Ve druhé polovině sedmdesátých let se vynořilo několik filmů, které tvrdě odsuzovaly zapojení USA do vietnamského konfliktu a ukazovaly trauma veteránů. Jane Fonda herecky vedla jeden z těch nejvýraznějších, jímž bylo drama Hala Ashbyho Návrat domů z roku 1978. To jí přineslo druhého Oscara a zpečetilo její návrat, který o rok dříve započalo další válečné drama Julie. Příběh o nezlomném ženském přátelství mezi řádky naznačoval milostné vzplanutí, což v tehdejší tvorbě nebylo obvyklé.
Návrat domů
Návrat domů | United Artists
Fonda však vyjadřovala podporu LGBTQ+ komunitě už tehdy. V rozhovoru z roku 1979, který začal nedávno trendovat na Twitteru, Fonda prozradila, že gay komunita je podle ní „kulturně, psychologicky, ekonomicky i politicky diskriminovaná“. Rozhovor reagoval na sanfranciskou protestní akci White Night Riots po zavraždění Harveyho Milka, prvního vyoutovaného gay politika v Kalifornii.
V 80. letech se herečce dařilo vše, do čeho se pustila. Nejenže si připsala další tři oscarové nominace za filmy Čínský syndrom, Na zlatém jezeře (který byl zároveň rozlučkou a usmířením s jejím otcem, s nímž měla dlouhá léta komplikovaný vztah) a Příští ráno, ale popkulturou otřáslo její workoutové video zveřejněné na VHS. Dlouhá léta se udržovala fit díky baletu, ale přechod k aerobiku a fitness jí zajistil nový rozměr osobního vlivu. O svém tréninku napsala knihu Jane Fonda’s Workout Book a roku 1982 natočila první tréninkové video. Na videokazetě se ho prodalo přes milion kopií a mezi ženami vstupujícími do středního věku rozpoutalo fitness šílenství. V tomto trendu Fonda pokračovala a celkem vydala 23 kazet, jichž se prodalo 17 milionů. Velká část jejího dnešního jmění tak pochází z těchto zdrojů.

Muže miluje, ženy ochraňuje

Po natočení romantického dramatu Stanley & Iris z roku 1990 se Jane Fonda s herectvím na dlouhou dobu rozloučila a vrátila se až roku 2005 v komedii Příšerná tchýně. Následovalo drama Vlastní pravidla s Lindsay Lohan a roku 2009 také návrat na Broadway po 46 letech ve hře 33 Variations na motivy díla Ludwiga van Beethovena. V minulé dekádě Fonda přijímala vedlejší role v dramatech jako Otcové a dcery nebo Mládí a usadila se v seriálu Netflixu Grace a Frankie, který čítá už sedm sérií.
Jane Fonda
Příšerná tchýně
Vedle herectví má Fonda plné ruce práce s environmentálními, filantropickými, politickými či feministickými aktivitami. Aktivně podporuje hnutí V-Day, které se pokouší zastavit násilí vůči ženám. To zahrnuje například veřejná čtení či promítání dokumentů jako Until The Violence Stops, pořádání summitů s ženami z regresivních regionů jako Afghánistán, s transženami nebo budování komunitních útočišť v zemích jako Kongo, Egypt či Haiti.
Založila rovněž Center for Adolescent Reproductive Health, kde se zaměřuje na možnosti, jak předcházet nechtěnému těhotenství u dívek v pubertě. Ve své autobiografii uvádí, že se dlouho bála nazývat feministkou, aby ji nepovažovali za nepřátelskou vůči mužům. Nyní prý lépe rozumí patriarchální společnosti, která ubližuje ženám i mužům.
Po osmdesátce už na randění zanevřela, ale jinak ji vždy obklopovali ti nejslavnější muži, a šeptalo se, že měla poměry s hereckými kolegy. Vdala se třikrát – za italského režiséra Rogera Vadima (spolu natočili Barbarellu), s nímž má dceru Vanessu Vadim, aktivistu Toma Haydena, se kterým počala syna Troye O’Donovana Garityho, a za zakladatele stanice CNN Teda Turnera.
Jane Fonda
Grace a Frankie
V posledních měsících se řešilo hereččino zdraví, neboť v září oznámila, že jí diagnostikovali nádorové onemocnění Non-Hodgkinův lymfom. Minulý týden na svém webovém blogu uvedla, že chemoterapie zabraly a nemoc podle všeho ustupuje. Článek nazvala Nejlepší dárek vůbec! Jak vidno, elán a chuť do života legendární herečku neopouští. A chcete-li se nechat inspirovat, můžete si přečíst třeba její knihu z roku 2011 Prime Time: Love, health, sex, fitness, friendship, spirit – making the most of all of your life.

Kinolog: Vrahoun Dahmer na Netflixu je hit. Jak moc se seriál míjí s realitou?

Sérioví vrazi jsou hlavními hvězdami žánru true crime. Nová hraná série na Netflixu ale zachází mnohem dál než všechny ostatní. Nesoustředí se jenom na postavu vraha, dává velký prostor i obětem a jeho rodinám. Ale je to dobře?