Gunnel Lindblom: Nejlepší filmy a seriály

8.2

Gunnel Lindblom: Filmy a seriály

  • Millennium
    Millennium (2010)
    Minisérie
    86%
    1
  • Muži, kteří nenávidí ženy
    Muži, kteří nenávidí ženy (2009)
    FilmRole: Isabella Vangerová

    Před čtyřiceti lety zmizela Harriet Vangerová z rodinného setkání konaného na ostrově, který vlastnil a obýval mocný klan Vangerů. Přestože nebylo Harrietino tělo nikdy nalezeno, je její strýc přesvědčen, že šlo o vraždu, jejímž pachatelem je někdo z jeho rodiny. Rodiny, jejíž členové jsou mezi sebou sice spjati pevnými pouty, ale která je jinak zcela nefunkční. K vyšetření tohoto případu si proto najme investigativního novináře Mikaela Blomkvista (Michael Nyqvist), kterému pomáhá drsná potetovaná počítačová hackerka Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace). Lisbeth Salanderová je mladá žena jako vystřižená z Tarantinových filmů, s tajemnou minulostí, za kterou se mstí a která z ní učinila skutečného outsidera. Je hackerkou světového formátu - s naprostou samozřejmostí se pohybuje ve virtuálním světě, kde je schopná získat jakoukoliv informaci, kterou chce. Kromě toho je neobyčejně inteligentní a má skvělou fotografickou paměť. Jakmile Blomkvist a Salanderová zasadí Harrietino zmizení do rámce četných podivných vražd, které se staly téměř před čtyřiceti lety, začíná se rozplétat temná a děsivá rodinná historie… Film Muži, kteří nenávidí ženy vychází z prvního dílu knižní trilogie Milénium Stiega Larssona, která se stala jednou z nejčtenějších knih současnosti. Do současnosti se v 41 zemích prodalo více než 25 milionů výtisků těchto tří knih. Stieg Larsson byl v loňském roce - s pouhými 3 knihami - druhým nejprodávanějším autorem naší planety. Sám Larsson se bohužel velkého triumfu svého díla nedožil – zemřel náhle v roce 2004 krátce poté, co předal rukopisy knih svému švédskému vydavateli.

    82%

    Před čtyřiceti lety zmizela Harriet Vangerová z rodinného setkání konaného na ostrově, který vlastnil a obýval mocný klan Vangerů. Přestože nebylo Harrietino tělo nikdy nalezeno, je její strýc přesvědčen, že šlo o vraždu, jejímž pachatelem je někdo z jeho rodiny. Rodiny, jejíž členové jsou mezi sebou sice spjati pevnými pouty, ale která je jinak zcela nefunkční. K vyšetření tohoto případu si proto najme investigativního novináře Mikaela Blomkvista (Michael Nyqvist), kterému pomáhá drsná potetovaná počítačová hackerka Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace). Lisbeth Salanderová je mladá žena jako vystřižená z Tarantinových filmů, s tajemnou minulostí, za kterou se mstí a která z ní učinila skutečného outsidera. Je hackerkou světového formátu - s naprostou samozřejmostí se pohybuje ve virtuálním světě, kde je schopná získat jakoukoliv informaci, kterou chce. Kromě toho je neobyčejně inteligentní a má skvělou fotografickou paměť. Jakmile Blomkvist a Salanderová zasadí Harrietino zmizení do rámce četných podivných vražd, které se staly téměř před čtyřiceti lety, začíná se rozplétat temná a děsivá rodinná historie… Film Muži, kteří nenávidí ženy vychází z prvního dílu knižní trilogie Milénium Stiega Larssona, která se stala jednou z nejčtenějších knih současnosti. Do současnosti se v 41 zemích prodalo více než 25 milionů výtisků těchto tří knih. Stieg Larsson byl v loňském roce - s pouhými 3 knihami - druhým nejprodávanějším autorem naší planety. Sám Larsson se bohužel velkého triumfu svého díla nedožil – zemřel náhle v roce 2004 krátce poté, co předal rukopisy knih svému švédskému vydavateli.

    2
  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1973)
    MinisérieRole: Eva
    • Edison
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    82%
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    3
  • Sedmá pečeť
    Sedmá pečeť (1957)
    FilmRole: Mute Girl
    • Edison
    81%
    4
  • Lesní jahody
    Lesní jahody (1957)
    FilmRole: Charlotta Borg
    • Edison

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    81%

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    5
  • Hosté Večeře Páně
    Hosté Večeře Páně (1963)
    FilmRole: Karin Persson
    • Edison
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    81%
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    6
  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1974)
    FilmRole: Eva
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    81%
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    7
  • Pramen panny
    Pramen panny (1960)
    FilmRole: Ingeri
    • Edison
    Centrální scénou filmu je krutý výjev znásilnění a zabití zemanské dcerky Karin zdivočelými pastevci v horách. Její hluboce věřící otec se ocitá tváří v tvář biblickým dogmatům, jež káží nezabíjet. Nezměrná bolest ze ztráty dcery a neuhasitelná touha po pomstě vedou otce k činu. Film je inspirovaný starou severskou legendou. V režijně i kameramansky mistrovském díle prudce kontrastuje brutální čin s pastorálně vyladěnou náladou lesa na jaře.
    Žánry:DramaOscarový
    79%
    Centrální scénou filmu je krutý výjev znásilnění a zabití zemanské dcerky Karin zdivočelými pastevci v horách. Její hluboce věřící otec se ocitá tváří v tvář biblickým dogmatům, jež káží nezabíjet. Nezměrná bolest ze ztráty dcery a neuhasitelná touha po pomstě vedou otce k činu. Film je inspirovaný starou severskou legendou. V režijně i kameramansky mistrovském díle prudce kontrastuje brutální čin s pastorálně vyladěnou náladou lesa na jaře.
    Žánry:DramaOscarový
    8
  • Mlčení
    Mlčení (1963)
    FilmRole: Anna
    • Edison
    Ve třetím díle komorní trilogie nazvaném MLČENÍ v němž Bůh nejen mlčí, ale zcela "absentuje", zkoumá Bergman duševní a citovou krizi dvou sester: intelektuálky Ester a živočišné Anny, které se octnou ve fiktivní zemi v předválečném stavu. V intimním vhledu do jejich napjatého vztahu a tíživé osamělosti ve dvou se obnažuje jako diagnostický příznak i narušená sexualita. Tři proslavené erotické scény na svou dobu odvážně odtabuizované vyvolaly skandální reakci a vedly dokonce k obvinění režiséra z pornografie. Umělecký výraz byl tehdy při uvedení filmu lehce zastíněn diváckým "voyeurským" zážitkem. Pro Bergmana sex v MLČENÍ představoval sféru, v níž se zrcadlilo odcizení v mezilidských vztazích.
    Žánry:DramaErotickýLGBTQ+
    75%
    Ve třetím díle komorní trilogie nazvaném MLČENÍ v němž Bůh nejen mlčí, ale zcela "absentuje", zkoumá Bergman duševní a citovou krizi dvou sester: intelektuálky Ester a živočišné Anny, které se octnou ve fiktivní zemi v předválečném stavu. V intimním vhledu do jejich napjatého vztahu a tíživé osamělosti ve dvou se obnažuje jako diagnostický příznak i narušená sexualita. Tři proslavené erotické scény na svou dobu odvážně odtabuizované vyvolaly skandální reakci a vedly dokonce k obvinění režiséra z pornografie. Umělecký výraz byl tehdy při uvedení filmu lehce zastíněn diváckým "voyeurským" zážitkem. Pro Bergmana sex v MLČENÍ představoval sféru, v níž se zrcadlilo odcizení v mezilidských vztazích.
    Žánry:DramaErotickýLGBTQ+
    9
  • Hlad
    Hlad (1966)
    FilmRole: Ylajali
    75%
    10
  • Rapture
    Rapture (1965)
    FilmRole: Karen
    70%
    11
  • Yngsjömordet
    Yngsjömordet (1966)
    FilmRole: Anna Månsdotter
    Švédsko, 1889. Mladý Per Nilsson má velmi dominantní matku, Annu Månsdotter. Jeho otec zemřel před mnoha lety a on a jeho matka jsou již dlouhou dobu v incestním vztahu. Per se ale ožení s Hannou kvůli jejím penězům a Anna je na ni zlá a krutá. Per s ní odmítá mít sex. Hanna začíná mít podezření, že se mezi jejím manželem a nevlastní matkou něco děje.
    Žánry:DramaKrimi
    65%
    Švédsko, 1889. Mladý Per Nilsson má velmi dominantní matku, Annu Månsdotter. Jeho otec zemřel před mnoha lety a on a jeho matka jsou již dlouhou dobu v incestním vztahu. Per se ale ožení s Hannou kvůli jejím penězům a Anna je na ni zlá a krutá. Per s ní odmítá mít sex. Hanna začíná mít podezření, že se mezi jejím manželem a nevlastní matkou něco děje.
    Žánry:DramaKrimi
    12
  • Älskande par
    Älskande par (1964)
    FilmRole: Adele Holmström
    64%
    13
  • Mladé ženy
    Mladé ženy (1968)
    FilmRole: Gunilla / Kalonike
    • Netflix
    63%
    14
  • Sally och friheten
    Sally och friheten (1981)
    FilmRole: Nora
    60%
    15
  • Pochybný odstřel
    Pochybný odstřel (1978)
    FilmRole: Alma Andersson
    58%
    16
  • Svenska hjältar
    Svenska hjältar (1997)
    FilmRole: Eva
    Rozvedená novinářka z dámského časopisu, mladý zamilovaný pár, nevěrný, ale žárlivý jeřábník, toužící otec a jeho nic netušící dcera, syn rybáře, který se vrací domů a hledá usmíření s rodiči, farmář prahnoucí po něze. S těmito všemi se setkáváme ve filmu *Svenska hjältar*, moderní sáze o obyčejných hrdinech všedního dne.
    Žánry:Drama
    54%
    Rozvedená novinářka z dámského časopisu, mladý zamilovaný pár, nevěrný, ale žárlivý jeřábník, toužící otec a jeho nic netušící dcera, syn rybáře, který se vrací domů a hledá usmíření s rodiči, farmář prahnoucí po něze. S těmito všemi se setkáváme ve filmu *Svenska hjältar*, moderní sáze o obyčejných hrdinech všedního dne.
    Žánry:Drama
    17
  • Der Kommissar und das Meer
    Der Kommissar und das Meer (2007)
    Seriál
    46%
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.