7.3

Bill Sheehan: Filmy a seriály

  • Sunset Boulevard
    Sunset Boulevard (1950)
    FilmRole: Second Assistant Director (uncredited)
    • iTunes
    Počínaje první scénou, kdy v bazénu hollywoodské vily plave mrtvola a začíná vyprávět svůj příběh, až po scénu poslední, kdy Gloria Swansonová schází ze schodiště v záběru stejně legendárním jako kočárek z Potěmkina, je Sunset Blvd. nejlepším filmem o filmu, jaký kdy vnikl. Mezi oběma slavnými scénami se pak klene oblouk vyprávění, v němž autoři dokázali nemožné, totiž s nelítostným cynismem komentovat svět filmu s jeho marnivostí, stravujícími ambicemi i prodejností a zároveň postavit pomník jeho velikosti, respektive složit obdivný hold titánům éry němého filmu. Příběh zapomenuté hvězdy Normy Desmondové, která sní o návratu ke slávě a pořídí si hračku v podobě druhořadého scenáristy Joea Gillise, jež jí k tomuto návratu má dopomoci, je z rodu těch, které zcela postrádají kladné hrdiny. Norma si Joea prostě koupí, využívá ho a miluje v melodramatické dikci svého mládí, a přitom s neúprosnou panovačností hvězdy, jíž nikdy nepřestala být. O nic morálnější není ani Joe, který se do role gigola obsadil z pohnutek neméně sobeckých. A konečně Normin dokonalý sluha Max, z něhož se vyklube její první režisér i první manžel... Jediná osoba, prokazující jakési známky lidskosti, je mladá lektorka Betty, pro niž tu logicky není místo.
    85%
    Počínaje první scénou, kdy v bazénu hollywoodské vily plave mrtvola a začíná vyprávět svůj příběh, až po scénu poslední, kdy Gloria Swansonová schází ze schodiště v záběru stejně legendárním jako kočárek z Potěmkina, je Sunset Blvd. nejlepším filmem o filmu, jaký kdy vnikl. Mezi oběma slavnými scénami se pak klene oblouk vyprávění, v němž autoři dokázali nemožné, totiž s nelítostným cynismem komentovat svět filmu s jeho marnivostí, stravujícími ambicemi i prodejností a zároveň postavit pomník jeho velikosti, respektive složit obdivný hold titánům éry němého filmu. Příběh zapomenuté hvězdy Normy Desmondové, která sní o návratu ke slávě a pořídí si hračku v podobě druhořadého scenáristy Joea Gillise, jež jí k tomuto návratu má dopomoci, je z rodu těch, které zcela postrádají kladné hrdiny. Norma si Joea prostě koupí, využívá ho a miluje v melodramatické dikci svého mládí, a přitom s neúprosnou panovačností hvězdy, jíž nikdy nepřestala být. O nic morálnější není ani Joe, který se do role gigola obsadil z pohnutek neméně sobeckých. A konečně Normin dokonalý sluha Max, z něhož se vyklube její první režisér i první manžel... Jediná osoba, prokazující jakési známky lidskosti, je mladá lektorka Betty, pro niž tu logicky není místo.
    1
  • Eso v rukávu
    Eso v rukávu (1951)
    FilmRole: Man (uncredited)

    Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům dobrá zpráva, žádná zpráva" a špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku".

    Žánry:DramaFilm NoirSatira
    81%

    Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům dobrá zpráva, žádná zpráva" a špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku".

    Žánry:DramaFilm NoirSatira
    2
  • Stalag 17
    Stalag 17 (1953)
    Film
    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".
    79%
    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".
    3
  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    Film
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    4
  • Carrie
    Carrie (1952)
    Film
    • iTunes
    69%
    5
  • Dark City
    Dark City (1950)
    Film
    68%
    6
  • The Walls of Jericho
    The Walls of Jericho (1948)
    Film
    67%
    7
  • The Lemon Drop Kid
    The Lemon Drop Kid (1951)
    Film
    67%
    8
  • Alias Nick Beal
    Alias Nick Beal (1949)
    Film
    65%
    9
  • The Great Gatsby
    The Great Gatsby (1949)
    Film
    65%
    10
  • The Velvet Touch
    The Velvet Touch (1948)
    Film
    61%
    11
  • You Were Meant for Me
    You Were Meant for Me (1948)
    Film
    61%
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.