Narozen 23. 3. 1949 (76 let) Kapské Město, Jižní Afrika
7.2
Trevor Alfred Charles Jones se narodil 23. března 1949 v Kapském Městě v Jižní Africe a je jedním z nejvýznamnějších filmových skladatelů současnosti. Jones se narodil do rodiny označované jako Cape Coloured, která byla po přijetí Group Areas Act přesídlena do District Six. Jeho rodina trpěla chronickou chudobou a závislostí na návykových látkách, přičemž matka byla jediným živitelem rodiny.
Raná kariéra a vzdělání
Ve věku šesti let se Jones již rozhodl stát se filmovým skladatelem. V deseti letech byl přijat na South African College of Music na městské stipendium. V roce 1967 nastoupil na Royal Academy of Music v Londýně na stipendium a následně pět let pracoval pro BBC na recenzích rozhlasové a televizní hudby. V roce 1974 absolvoval University of York s magisterským titulem z Film and Media Music. Na National Film and Television School studoval tři roky obecnou filmovou tvorbu a filmové a zvukové techniky.
Průlom s filmem Excalibur
Jones byl brzy poté uveden do pozornosti Johna Boormana, který právě natáčel svůj artušovský epos Excalibur (1981). Vzhledem k skromnému rozpočtu filmu nebyl „známý" skladatel v úvahu, takže Boorman pověřil začínajícího mladého Jonese. Excalibur přivedl Jonesa do pozornosti Jima Hensona, který natáčel The Dark Crystal (1982) a hledal skladatele, který by byl mladý a dychtivý pracovat experimentálním, volným způsobem, který Henson preferoval.
Spolupráce s Jimem Hensonem
Výsledná hudba k The Dark Crystal je rozsáhlé, mnohostranné dílo s London Symphony Orchestra, rozšířené o vynalézavé použití syntezátorů Fairlight a Synclavier, stejně jako dobové nástroje jako crumhorn, zobcová flétna a neobvyklý double-flageolet, na který Jones náhodou narazil v hudebním obchodě. Jones se znovu spojil s Hensonem pro fantasy muzikál Labyrinth z roku 1986. David Bowie napsal a nahrál vokální skladby pro tento film, včetně hitu „Underground", zatímco Jones poskytl dramatickou hudbu.
Změna stylu a elektronická hudba
Vzhledem k tomu, že jeho komplexní, symfonická hudba k The Dark Crystal se setkala s malou pozorností, Jones začal přehodnocovat celý svůj přístup k dramatické hudbě. Kolem poloviny 80. let se Jonesova práce stala více elektronicky založenou (podobně jako kolega filmový skladatel Maurice Jarre), opouštějící identifikovatelné témata ve prospěch syntezátorových akordů a minimalistických vzorů podporujících náladu.
Největší úspěchy 80. a 90. let
Jones je nejlépe známý svou skladatelskou prací během 80. a 90. let, kdy pracoval na mnoha uznávaných filmech včetně Excalibur, Runaway Train, The Dark Crystal, Labyrinth, Mississippi Burning, The Last of the Mohicans a In the Name of the Father. Jonesův nejpopulárnější úspěch přišel později v roce 1992 s jeho hudbou k The Last of the Mohicans, přičemž jeho vznešená, vášnivá hudba zakrývá obtíže, které provázely její vznik. Režisér Michael Mann původně požádal Jonese o elektronickou hudbu k filmu, ale pozdě ve hře bylo rozhodnuto, že orchestrální hudba by byla vhodnější pro tento historický epos. Jones spěchal s přepracováním hudby pro orchestr v omezeném čase.
Pozdější tvorba a ocenění
Jones byl nominován na tři ceny BAFTA za nejlepší filmovou hudbu - za Mississippi Burning, The Last of the Mohicans a Brassed Off. Byl také nominován na dvě ceny Zlatý glóbus - za nejlepší původní hudbu a nejlepší původní píseň, a na cenu Primetime Emmy za vynikající hudební kompozici pro minisérii Merlin. Mezi jeho další významné práce patří Cliffhanger, Arachnophobia, Sea of Love, Richard III, Dark City a Notting Hill. Jones pracoval na více než 90 filmech, často nahrával své hudby s London Symphony Orchestra a London Philharmonic Orchestra. Produkoval nahrávku Elvise Costella „She" pro film Notting Hill; Sting přednesl Jonesovu titulní píseň z The Mighty; aranžoval, orchestroval a spoluprodukoval Davidovy Bowieho kompozice pro Labyrinth; a pracoval s Bonem a Sinéad O'Connor na soundtracku In the Name of the Father.