Ján Gubala: Nejlepší filmy a seriály

5.5

Ján Gubala: Filmy a seriály

  • Polnočná omša
    Polnočná omša (1962)
    Film
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá idylická štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    77%
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá idylická štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    1
  • Jánosík
    Jánosík (1963)
    Film
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    76%
    Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika - původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech.
    2
  • 3
  • Miliónový chlap
    Miliónový chlap (1987)
    Film
    67%
    4
  • Zbehovia a pútnici
    Zbehovia a pútnici (1968)
    FilmRole: (segment "Dominika")
    64%
    5
  • Slávnosť v botanickej záhrade
    Slávnosť v botanickej záhrade (1969)
    FilmRole: předseda
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, Francouze, který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa.
    60%
    Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, Francouze, který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa.
    6
  • Smoliari
    Smoliari (1978)
    Film
    Hudební komedie plně podřízená normalizačním tlakům vypráví o mladých lidech, jejich trampotách se studiem, sportovními aktivitami i prvními nesmělými láskami. Povinně optimistická vyprávění nešetří poskytováním tzv. kladných příkladů, které by mohly sloužit jako žádoucí vzor. Nalezneme tu hodně juchání a občasnou rodičovskou krátkozrakost, když otcové i matky nutí své dospívající děti, aby se podřídily svým představám o žádoucí kariéře.
    Žánry:KomedieMuzikál
    60%
    Hudební komedie plně podřízená normalizačním tlakům vypráví o mladých lidech, jejich trampotách se studiem, sportovními aktivitami i prvními nesmělými láskami. Povinně optimistická vyprávění nešetří poskytováním tzv. kladných příkladů, které by mohly sloužit jako žádoucí vzor. Nalezneme tu hodně juchání a občasnou rodičovskou krátkozrakost, když otcové i matky nutí své dospívající děti, aby se podřídily svým představám o žádoucí kariéře.
    Žánry:KomedieMuzikál
    7
  • Dolina
    Dolina (1973)
    FilmRole: Zajcev
    60%
    8
  • Tango pre medveďa
    Tango pre medveďa (1967)
    Film
    59%
    9
  • Tvár v rose
    Tvár v rose (1988)
    Film
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    59%
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    10
  • Dvere dokorán
    Dvere dokorán (1978)
    FilmRole: náměstek
    Lehkomyslný mladík poprvé cítí výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárii svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dveře dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucí opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.
    57%
    Lehkomyslný mladík poprvé cítí výčitky svědomí, když si klade za vinu, že nepřímo zapříčinil tragickou autohavárii svých rodičů - otec mu nedlouho předtím totiž vyčítal jeho nezodpovědný životní styl. Teprve když se setká s partou dělníků, mezi něž přichází po přerušení studia, nachází životní rovnováhu, jeho existence získává smysl i pevnější obrysy. Dokonce se dopustí statečného činu a z plamenů zachrání kamaráda. Dveře dokorán patří mezi ta díla, která v 70. letech zdůrazňovala žádoucí opracovanou a poučkám přizpůsobenou dělnickou třídu jako garanta žádoucích společenských postojů.
    11
  • Smrť pána Golužu
    Smrť pána Golužu (1982)
    FilmRole: měšťan
    54%
    12
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    FilmRole: velitel
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    48%
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    13
  • Blízke dialavy
    Blízke dialavy (1979)
    Film
    47%
    14
  • Cnostný Metod
    Cnostný Metod (1980)
    Film
    46%
    15
  • Chlapci a chlapi
    Chlapci a chlapi (1988)
    Seriál
    Tomáš, Honza, Ctibor, Vlado a Michal, pět mladých kluků, z nichž každý má jiné životní zkušenosti, jiné starosti a jinou povahu. Všechny je ale svede dohromady povolávací rozkaz k výkonu povinné vojenské služby u motostřeleckého útvaru. Československý seriál Chlapci a chlapi vznikl na objednávku komunistického režimu v době, kdy popularita armády rapidně klesala. Cílem tvůrců bylo přesvědčit mladé lidi, že vojenská služba není synonymem šikany, ale „táborem pro dospělé“, kde se z chlapců stávají muži.
    45%
    Tomáš, Honza, Ctibor, Vlado a Michal, pět mladých kluků, z nichž každý má jiné životní zkušenosti, jiné starosti a jinou povahu. Všechny je ale svede dohromady povolávací rozkaz k výkonu povinné vojenské služby u motostřeleckého útvaru. Československý seriál Chlapci a chlapi vznikl na objednávku komunistického režimu v době, kdy popularita armády rapidně klesala. Cílem tvůrců bylo přesvědčit mladé lidi, že vojenská služba není synonymem šikany, ale „táborem pro dospělé“, kde se z chlapců stávají muži.
    16
  • Stopy na Sitne
    Stopy na Sitne (1969)
    FilmRole: Mataj
    44%
    17
  • Cesta ženy
    Cesta ženy (1975)
    Film
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    43%
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    18
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: kpt. Stanek

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    19
  • Zrelá mladosť
    Zrelá mladosť (1983)
    Film
    37%
    20
  • Vítězný lid
    Vítězný lid (1978)
    FilmRole: Koreň
    23%
    21

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.