Klára Jerneková: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Klára Jerneková: Filmy a seriály

Klára Jerneková, česká herečka, se narodila 14. ledna 1945 v Praze. Pocházela z umělecké rodiny; její matkou byla herečka Jiřina Stránská a otcem režisér Národního divadla Karel Jernek. Již od mládí projevovala herecký talent a po absolvování pražské DAMU v roce 1966 se stala členkou činohry Národního divadla, kde působila až do své předčasné smrti 31. července 2003.

Filmografie a televizní tvorba

Klára Jerneková se objevila v řadě filmů a televizních inscenací. Její filmový debut přišel v roce 1963, kdy ztvárnila roli Aleny v televizním filmu "Domácí víno". V roce 1965 si zahrála ve filmu "Kdyby tisíc klarinetů". Významnou roli ztvárnila v televizním filmu "Hrabě Drakula" (1971), kde hrála Mínu Harkerovou. Další výraznou postavou byla služebná Rozálie v seriálu "Byli jednou dva písaři" (1972). V roce 1978 se objevila v seriálu "Tajemství proutěného košíku". Její poslední televizní rolí byla postava Madly v seriálu "Hotel Herbich" (2000).

Divadelní kariéra

I když se Klára Jerneková objevovala na filmovém plátně a v televizi, její hlavní doménou bylo divadlo. Jako členka činohry Národního divadla v Praze ztvárnila desítky rolí v klasických i moderních inscenacích. Její herecký projev byl charakteristický hlubokým vcítěním do postavy a výraznou jevištní přítomností.

Osobní život a odkaz

Klára Jerneková byla známá svou oddaností hereckému řemeslu. Její život však provázely osobní problémy, které vedly k předčasnému úmrtí ve věku 58 let. Navzdory těmto obtížím zanechala výraznou stopu v českém divadelním i filmovém umění. Její role jsou dodnes ceněny pro svou autenticitu a hluboký emocionální náboj.


  • Byli jednou dva písaři
    Byli jednou dva písaři (1973)
    SeriálRole: Rozálie
    • iVysílání
    Flaubertův Bouvard a Pécuchet bojují svůj nerovný boj s nastupujícím rozmachem vědy zcela nepřipraveni, neseznámeni s novými pravidly hry. Technika je něčím zcela novým pro právě končící století encyklopedistů, romantiků a snílků než pro strojový rytmus století právě se rodícího. Mnoho se ve století dvacátém změnilo, ale podíváme-li se zpátky, zjistíme, že je tu něco, co zůstává: lidská zvídavost, touha poznávat, objevovat, potýkat se s neznámým. Touha, kterou jsme včera nazvali nadšeným romantismem pánů Bouvarda a Pécucheta a kterou dnes obdivujeme jako romantismus nezdolných badatelů stejných jmen — v televizním zpracování je ztělesňují Jiří Sovák a Miroslav Horníček. Neboť i v nás stále plane malý ohýnek utajované objevitelské touhy a nedáme dopustit na své vlastní objevy a poznatky. Protože jinak bychom nemohli vynalézat neuvěřitelné, věřit ještě nevynalezenému — a nezbylo by nám nic jiného než stárnout.
    Žánry:Komedie
    81%
    Flaubertův Bouvard a Pécuchet bojují svůj nerovný boj s nastupujícím rozmachem vědy zcela nepřipraveni, neseznámeni s novými pravidly hry. Technika je něčím zcela novým pro právě končící století encyklopedistů, romantiků a snílků než pro strojový rytmus století právě se rodícího. Mnoho se ve století dvacátém změnilo, ale podíváme-li se zpátky, zjistíme, že je tu něco, co zůstává: lidská zvídavost, touha poznávat, objevovat, potýkat se s neznámým. Touha, kterou jsme včera nazvali nadšeným romantismem pánů Bouvarda a Pécucheta a kterou dnes obdivujeme jako romantismus nezdolných badatelů stejných jmen — v televizním zpracování je ztělesňují Jiří Sovák a Miroslav Horníček. Neboť i v nás stále plane malý ohýnek utajované objevitelské touhy a nedáme dopustit na své vlastní objevy a poznatky. Protože jinak bychom nemohli vynalézat neuvěřitelné, věřit ještě nevynalezenému — a nezbylo by nám nic jiného než stárnout.
    Žánry:Komedie
    1
  • Dobrodružství Toma Sawyera
    Dobrodružství Toma Sawyera (1980)
    Seriál
    77%
    2
  • Případ pro začínajícího kata
    Případ pro začínajícího kata (1970)
    FilmRole: Markéta / Gabriela / dívka / dcera Munodiových / princezna Niké
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    76%
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka je imaginativním opusem volně inspirovaným Gulliverovými cestami. Ze snímku sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůči Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná mezi grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlnných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    3
  • Čertův švagr
    Čertův švagr (1984)
    Film
    Pohádky Boženy Němcové si dávno získaly srdce čtenářů všech generací. Jejich adaptace jsou stálicemi na televizním nebi. Jednou z nich je i pohádka Čertův švagr, jejíž televizní úprava vznikla před více než čtvrt stoletím. Zlá a vypočítavá macecha v ní vyžene nevlastního syna z domu. Petr se marně snaží najít práci, všude ho posílají k čertu. A tak nakonec jde do pekla opravdu sloužit. Jak uvidíte, nic lepšího nemohl udělat. V titulní roli Ondřej Havelka, dále hrají Vladimír Ráž, Veronika Freimanová, Jana Březinová, Dagmar Patrasová a další. (oficiální text České televize)
    Žánry:RodinnýPohádka
    73%
    Pohádky Boženy Němcové si dávno získaly srdce čtenářů všech generací. Jejich adaptace jsou stálicemi na televizním nebi. Jednou z nich je i pohádka Čertův švagr, jejíž televizní úprava vznikla před více než čtvrt stoletím. Zlá a vypočítavá macecha v ní vyžene nevlastního syna z domu. Petr se marně snaží najít práci, všude ho posílají k čertu. A tak nakonec jde do pekla opravdu sloužit. Jak uvidíte, nic lepšího nemohl udělat. V titulní roli Ondřej Havelka, dále hrají Vladimír Ráž, Veronika Freimanová, Jana Březinová, Dagmar Patrasová a další. (oficiální text České televize)
    Žánry:RodinnýPohádka
    4
  • Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
    Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1981)
    FilmRole: Vondráčková
    • Oneplay
    Na rozestavěném sídlišti se někdy i pracuje, ale především zde žijí tisíce lidí a každý z nich má své zájmy, starosti a problémy. Starý venkovan hledá na rozestavěném pražském sídlišti panelák, ve kterém má bydlet s rodinou své dcery. Lidé jsou už z valné části nastěhovaní, avšak ulice ani domy ještě nemají označení. Ani chodníky nejsou zbudovány, a tak se lidé musejí na obřím staveništi brodit blátem. Dobrácký děda je jen jedním ze stovek, ba tisíců lidí, kteří v tomto zmatku prožívají svá drobná či větší každodenní dramata: šestiletý Pepíček utekl ze školky, aby se poprvé setkal s tatínkem, členové kolaudační komise odmítají převzít nové byty se spoustou závad, mladá dívka Soňa se - aspoň po nějaký čas - těší na nastávající roli matky, ale zvažuje, zda vůbec smí do takového světa přivést nový život. A to všechno pozoruje zpoza okna stará paní, která je však možná po smrti… (CS Film)
    Žánry:DramaKomedie
    71%
    Na rozestavěném sídlišti se někdy i pracuje, ale především zde žijí tisíce lidí a každý z nich má své zájmy, starosti a problémy. Starý venkovan hledá na rozestavěném pražském sídlišti panelák, ve kterém má bydlet s rodinou své dcery. Lidé jsou už z valné části nastěhovaní, avšak ulice ani domy ještě nemají označení. Ani chodníky nejsou zbudovány, a tak se lidé musejí na obřím staveništi brodit blátem. Dobrácký děda je jen jedním ze stovek, ba tisíců lidí, kteří v tomto zmatku prožívají svá drobná či větší každodenní dramata: šestiletý Pepíček utekl ze školky, aby se poprvé setkal s tatínkem, členové kolaudační komise odmítají převzít nové byty se spoustou závad, mladá dívka Soňa se - aspoň po nějaký čas - těší na nastávající roli matky, ale zvažuje, zda vůbec smí do takového světa přivést nový život. A to všechno pozoruje zpoza okna stará paní, která je však možná po smrti… (CS Film)
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Smích se lepí na paty
    Smích se lepí na paty (1987)
    FilmRole: hajná
    • Oneplay
    Komedie o všeumělovi, který víc dával, než dostával. Joska Platejs žije sám v nádherné krkonošské chalupě, a přestože neustále tvrdí, že nikdy nikoho nepotřeboval a potřebovat nebude, snaží se nebýt sám. Proto vyvařuje partě dřevařů, přátelí se s hajným Fandou a učitelem Kroupou a touží po návštěvě rodin syna a dcery, kteří žijí v Praze. Zamiluje se do pohledné padesátnice, aniž by tušil, že ho chce připravit o peníze.
    Žánry:DramaKomedie
    67%
    Komedie o všeumělovi, který víc dával, než dostával. Joska Platejs žije sám v nádherné krkonošské chalupě, a přestože neustále tvrdí, že nikdy nikoho nepotřeboval a potřebovat nebude, snaží se nebýt sám. Proto vyvařuje partě dřevařů, přátelí se s hajným Fandou a učitelem Kroupou a touží po návštěvě rodin syna a dcery, kteří žijí v Praze. Zamiluje se do pohledné padesátnice, aniž by tušil, že ho chce připravit o peníze.
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Tajemství proutěného košíku
    Tajemství proutěného košíku (1978)
    Seriál
    • iVysílání
    Spisovatelka Markéta Zinnerová vložila do seriálu všechny své profesionální zkušenosti a hlavně svůj krásný vztah k dětem, kterým tak dobře rozumí. Vypráví v něm o tom, co děti trápí, co je těší, o jejich přirozené touze po harmonických rodinných vztazích, o kamarádství, ale také o dospělých, na nichž hlavně záleží, bude-li dětem dobře na světě.
    Žánry:Rodinný
    66%
    Spisovatelka Markéta Zinnerová vložila do seriálu všechny své profesionální zkušenosti a hlavně svůj krásný vztah k dětem, kterým tak dobře rozumí. Vypráví v něm o tom, co děti trápí, co je těší, o jejich přirozené touze po harmonických rodinných vztazích, o kamarádství, ale také o dospělých, na nichž hlavně záleží, bude-li dětem dobře na světě.
    Žánry:Rodinný
    7
  • Sedmero krkavců
    Sedmero krkavců (1967)
    FilmRole: Bohdanka

    Dramatický pohádkový příběh o statečné Bohdance, která podstoupila nejtěžší zkoušky, aby vysvobodila svých sedm bratrů ze zakletí v havrany, natočil ve skromných televizních podmínkách režisér Ludvík Ráža. Přesto televizní inscenace z roku 1967 vypráví tuto krásnou pohádku velmi působivě. Dominují v ní herecké výkony Kláry Jernekové jako Bohdanky, Luďka Munzara jako prince, Mileny Dvorské jako zlé princezny i Antonie Hegerlíkové jako chůvy.

    Žánry:Pohádka
    65%

    Dramatický pohádkový příběh o statečné Bohdance, která podstoupila nejtěžší zkoušky, aby vysvobodila svých sedm bratrů ze zakletí v havrany, natočil ve skromných televizních podmínkách režisér Ludvík Ráža. Přesto televizní inscenace z roku 1967 vypráví tuto krásnou pohádku velmi působivě. Dominují v ní herecké výkony Kláry Jernekové jako Bohdanky, Luďka Munzara jako prince, Mileny Dvorské jako zlé princezny i Antonie Hegerlíkové jako chůvy.

    Žánry:Pohádka
    8
  • Synové a dcery Jakuba skláře
    Synové a dcery Jakuba skláře (1986)
    Seriál
    62%
    9
  • Sarajevský atentát
    Sarajevský atentát (1975)
    FilmRole: Žofie
    Více jugoslávský než český film líčí v romantickém hávu proslulý atentát na následníka trůnu Ferdinanda a jeho choť, předcházející výbuchu první světové války. Režisér Veljko Bulajić své vyprávění pojednal jako širokou výpravnou fresku, v níž dosti popisně a ilustrativně zachytil vzrušené politické dění v rakousko-uherské monarchii od nejvyšších politických špiček až ke spiklencům, hledajícím národní svobodu i cestou individuálního násilí. Snad zaujme, že vznešený pár, jehož cesta tragicky skončila v Sarajevu, si zahráli tehdejší mezinárodní hvězdy Christopher Plummer a Florinda Bolkanová; zjednali jim notnou dávku diváckých sympatií, ale méně již pronikli do jejich aristokratické mentality a státnických úvah. Nebylo ponecháno ani původní mnohačetné jazykové rozvrstvení, všechny postavy jsou dabovány do češtiny.
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    60%
    Více jugoslávský než český film líčí v romantickém hávu proslulý atentát na následníka trůnu Ferdinanda a jeho choť, předcházející výbuchu první světové války. Režisér Veljko Bulajić své vyprávění pojednal jako širokou výpravnou fresku, v níž dosti popisně a ilustrativně zachytil vzrušené politické dění v rakousko-uherské monarchii od nejvyšších politických špiček až ke spiklencům, hledajícím národní svobodu i cestou individuálního násilí. Snad zaujme, že vznešený pár, jehož cesta tragicky skončila v Sarajevu, si zahráli tehdejší mezinárodní hvězdy Christopher Plummer a Florinda Bolkanová; zjednali jim notnou dávku diváckých sympatií, ale méně již pronikli do jejich aristokratické mentality a státnických úvah. Nebylo ponecháno ani původní mnohačetné jazykové rozvrstvení, všechny postavy jsou dabovány do češtiny.
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    10
  • Mí Pražané mi rozumějí
    Mí Pražané mi rozumějí (1991)
    Film
    • iVysílání
    48%
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.