Ela Poznerová: Nejlepší filmy a seriály

6.6

Ela Poznerová: Filmy a seriály

Ela Poznerová, herečka, se narodila 28. května 1906 ve Vídni. Studovala herectví na dramatickém oddělení Státní konzervatoře v Praze, kde absolvovala v roce 1924. Svou hereckou kariéru zahájila na divadelních prknech, ale brzy se prosadila i ve filmovém průmyslu.

Raný filmový debut

Svůj filmový debut absolvovala v roce 1926 ve filmu Werther, kde ztvárnila roli Žofie. Následující rok se objevila ve snímku Chudá holka (1929) jako snoubenka Věra. Tyto role ji uvedly do povědomí filmových diváků a kritiků.

Významné filmové role

V roce 1933 ztvárnila postavu Pavlíny Šustrové ve filmu U snědeného krámu, což posílilo její postavení v československé kinematografii. O čtyři roky později se objevila ve filmu Filosofská historie (1937) jako Lotty Roubínková. Její filmografie zahrnuje také snímky Velbloud uchem jehly (1936) a Děvčátko, neříkej ne! (1937).

Televizní tvorba

Kromě filmových rolí se Ela Poznerová věnovala i rozhlasovým inscenacím a dabingu. Její hlas byl známý z mnoha rozhlasových her a pořadů, kde prokazovala svůj herecký talent i v audio formátu. Ela Poznerová zemřela 27. února 1991 v Praze.


  • Chudá holka
    Chudá holka (1930)
    FilmRole: Jánského snoubenka Věra
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    80%
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    1
  • Ministerstvo strachu
    Ministerstvo strachu (1966)
    Minisérie
    V bombardovaném Londýně roku 1942, uprostřed války, vyhrává hrdina špionážně detektivního příběhu Artur Rowe shodou náhod v loterii pro dobročinné účely jednu z atrakcí, dort z čerstvých vajec. Dort měl získat jiný smluvený výherce a agent nacistické páté kolony v Británii se pokusí kvůli němu dokonce Rowa zabít. Vnitřně rozpolcený Rowe, který umožnil své nevyléčitelné ženě vzít jed a je vlastně (alespoň ve svém vědomí) vrahem, se nemůže obrátit o pomoc k policii ani k veřejnosti. Ač je sám v pozici štvance, musí v sobě najít dostatek odvahy a síly, aby se pustil do nebezpečného boje sám.
    Žánry:Drama
    78%
    V bombardovaném Londýně roku 1942, uprostřed války, vyhrává hrdina špionážně detektivního příběhu Artur Rowe shodou náhod v loterii pro dobročinné účely jednu z atrakcí, dort z čerstvých vajec. Dort měl získat jiný smluvený výherce a agent nacistické páté kolony v Británii se pokusí kvůli němu dokonce Rowa zabít. Vnitřně rozpolcený Rowe, který umožnil své nevyléčitelné ženě vzít jed a je vlastně (alespoň ve svém vědomí) vrahem, se nemůže obrátit o pomoc k policii ani k veřejnosti. Ač je sám v pozici štvance, musí v sobě najít dostatek odvahy a síly, aby se pustil do nebezpečného boje sám.
    Žánry:Drama
    2
  • Léto s kovbojem
    Léto s kovbojem (1976)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    74%
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    3
  • Měsíc nad řekou
    Měsíc nad řekou (1953)
    FilmRole: Julinka Stárková
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé. Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    73%
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé. Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    4
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1960)
    FilmRole: sousedka
    Vynikající, hluboký film je zasazen doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalá surovost a nesmyslnost ve vyvražďování Židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schopno se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka, který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka, završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    72%
    Vynikající, hluboký film je zasazen doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalá surovost a nesmyslnost ve vyvražďování Židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schopno se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka, který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka, završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    5
  • U snědeného krámu
    U snědeného krámu (1933)
    FilmRole: Pavlína, dcera Šustrové, později Žemlova žena
    Staropražský příběh o neuváženém sňatku... Stovkami výstižně charakterizovaných maloměstských figurek zalidnil Ignát Herrmann řadu svých románů a povídek. Za své nejzávažnější dílo však právem pokládal román U snědeného krámu o tragickém osudu dobrotivého kupce Martina Žemly. Nesentimentální a přitom jímavý příběh člověka, kterého bezelstná touha po lásce vydá napospas ziskuchtivým nástrahám sousedky a její dcery, vyznívá velmi přesvědčivě i ve filmové verzi. Není divu – natočil ji tým složený z osobností, které v historii naší kinematografie patří k nejprůkaznějším kvalitám. Za všechny jmenujme scenáristu Václava Wassermana, kameramana Václava Vícha, spoluautora hudby Karla Hašlera a režiséra Martina Friče. Ten měl šťastnou ruku při výběru hereckých představitelů. Martina Žemlu hraje František Smolík, vdovu Šustrovou a její lehkomyslnou dceru Antonie Nedošinská s Elou Poznerovou, vynikající výkon mimo rámec svého tradičního hereckého rejstříku podal i Vlasta Burian v roli alkoholického rytmistra Kylliana. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Staropražský příběh o neuváženém sňatku... Stovkami výstižně charakterizovaných maloměstských figurek zalidnil Ignát Herrmann řadu svých románů a povídek. Za své nejzávažnější dílo však právem pokládal román U snědeného krámu o tragickém osudu dobrotivého kupce Martina Žemly. Nesentimentální a přitom jímavý příběh člověka, kterého bezelstná touha po lásce vydá napospas ziskuchtivým nástrahám sousedky a její dcery, vyznívá velmi přesvědčivě i ve filmové verzi. Není divu – natočil ji tým složený z osobností, které v historii naší kinematografie patří k nejprůkaznějším kvalitám. Za všechny jmenujme scenáristu Václava Wassermana, kameramana Václava Vícha, spoluautora hudby Karla Hašlera a režiséra Martina Friče. Ten měl šťastnou ruku při výběru hereckých představitelů. Martina Žemlu hraje František Smolík, vdovu Šustrovou a její lehkomyslnou dceru Antonie Nedošinská s Elou Poznerovou, vynikající výkon mimo rámec svého tradičního hereckého rejstříku podal i Vlasta Burian v roli alkoholického rytmistra Kylliana. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Velbloud uchem jehly
    Velbloud uchem jehly (1937)
    FilmRole: herečka ve filmu Cesta do ráje
    67%
    7
  • Filosofská historie
    Filosofská historie (1937)
    FilmRole: Lotty
    67%
    8
  • Mladá léta
    Mladá léta (1953)
    FilmRole: Léblova žena
    65%
    9
  • Paličova dcera
    Paličova dcera (1941)
    FilmRole: zákaznice
    64%
    10
  • Tarzanova smrt
    Tarzanova smrt (1963)
    FilmRole: dáma
    63%
    11
  • Všichni musí být v pyžamu
    Všichni musí být v pyžamu (1985)
    FilmRole: babka
    • Oneplay
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    61%
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    12
  • Šestapadesát neomluvených hodin
    Šestapadesát neomluvených hodin (1977)
    FilmRole: dáma
    Dva mladí nezkušení studenti, nespokojení s nároky učitelů i mentorováním rodičů, se pokusí ilegálně přejít do zahraničí - ale protože směřovali do spřáteleného Polska, nic se jim nestane. Retroladěný příběh se odehrává na počátku 60. let a přibližuje rozmach kavárenských kapel. Oba protagonisté právě jednu takovou, která hraje jazz, obdivují, zameškávají školu a chtějí radikálně změnit svůj dosavadní život, který jim připadá šedivý. Bohužel jak studenti, tak jejich myšlenkový obzor jsou vypodobněni dosti neuměle.
    Žánry:Drama
    Režie:Ivo Novák
    47%
    Dva mladí nezkušení studenti, nespokojení s nároky učitelů i mentorováním rodičů, se pokusí ilegálně přejít do zahraničí - ale protože směřovali do spřáteleného Polska, nic se jim nestane. Retroladěný příběh se odehrává na počátku 60. let a přibližuje rozmach kavárenských kapel. Oba protagonisté právě jednu takovou, která hraje jazz, obdivují, zameškávají školu a chtějí radikálně změnit svůj dosavadní život, který jim připadá šedivý. Bohužel jak studenti, tak jejich myšlenkový obzor jsou vypodobněni dosti neuměle.
    Žánry:Drama
    Režie:Ivo Novák
    13
  • Neschovávejte se, když prší
    Neschovávejte se, když prší (1962)
    Film
    43%
    14
  • Svět otevřený náhodám
    Svět otevřený náhodám (1972)
    FilmRole: dáma
    42%
    15
  • Děvčátko, neříkej ne!
    Děvčátko, neříkej ne! (1932)
    FilmRole: Margot de la Monty
    Na základě anonymního dopisu o nevěře snoubenky Margot si najme továrník Hora detektiva Pejska. Jeho pátrání pak odhaluje snahy Margot získat od továrníka peníze pro milence Pepita, falešného hráče a podvodníka. Pepito prohrál dvacet tisíc a peníze musí zaplatit do půlnoci. Na módní přehlídce získá Margot od továrníka šek na nákup kožichu, založí jej však omylem do kapsy kožichu, který si po přehlídce tajně vypůjčí prodavačka a modelka Eva...
    37%
    Na základě anonymního dopisu o nevěře snoubenky Margot si najme továrník Hora detektiva Pejska. Jeho pátrání pak odhaluje snahy Margot získat od továrníka peníze pro milence Pepita, falešného hráče a podvodníka. Pepito prohrál dvacet tisíc a peníze musí zaplatit do půlnoci. Na módní přehlídce získá Margot od továrníka šek na nákup kožichu, založí jej však omylem do kapsy kožichu, který si po přehlídce tajně vypůjčí prodavačka a modelka Eva...
    16

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.