Vilmos Zsigmond

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Vilmos Zsigmond
Vilmos Zsigmond (16. června 1930, Szeged, Maďarsko – 1. ledna 2016, Big Sur, Kalifornie) byl maďarsko-americký kameraman, který se stal jednou z nejvýznamnějších postav americké kinematografie 70. let. Jeho práce pomohla formovat vzhled amerických filmů v 70. letech, což z něj učinilo jednu z vedoucích postav hnutí American New Wave. V roce 2003 byl zvolen jako jeden z deseti nejvlivnějších kameramanů v historii členy Mezinárodní kameramanské unie. Útěk z Maďarska a začátky v Americe Zsigmond se narodil v Szegedu v Maďarsku jako syn Bozeny (rozené Illichmanové), administratorky, a Vilmose Zsigmonda, fotbalového hráče a trenéra. O fotografii se začal zajímat ve 17 letech poté, co mu strýc dal knihu Művészi fényképezés (Umění světla) s černobílými fotografiemi maďarského fotografa Jenő Dulovitse. Studoval kinematografii na Akademii dramatu a filmu v Budapešti, kde získal magisterský titul z kinematografie. Spolu se svým přítelem a spolužákem László Kovácsem si půjčili 35mm kameru ze školy a dokumentovali události maďarské revoluce v roce 1956 v Budapešti tím, že kameru schovali v nákupní tašce a natáčeli záběry dírou, kterou do tašky vyřízli. Oba muži natočili třicet tisíc stop filmu a krátce poté uprchli do Rakouska. V roce 1958 Zsigmond a Kovács dorazili do Spojených států jako političtí uprchlíci a prodali záběry CBS pro síťový dokumentární film o revoluci, který komentoval Walter Cronkite. Průlom s filmem McCabe & Mrs. Miller První film, na kterém v USA pracoval, byl černobílý exploitační film The Sadist z roku 1963 s Archem Hallem Jr. V průběhu 60. let pracoval na mnoha nízkorozpočtových nezávislých a vzdělávacích filmech, zatímco se snažil prosadit ve filmovém průmyslu. Později téhož roku byl Zsigmond najat Robertem Altmanem pro jeho revizionistický western McCabe & Mrs. Miller, který se stal Zsigmondovým průlomovým filmem a označil jeho první práci na velké hollywoodské produkci. Pro tento film vyvinul techniku "flashingu" - předexponování celého filmu, což mu dalo rozptýlený pastelový vzhled, a obraz dále destiloval pomocí dvojitých mlhových filtrů, forsírovaného vyvolávání a kouře. Zsigmond se smál, když vzpomínal na svou odvážnou anamorfní kinematografii: "Udělal jsem vše, co jsem mohl, abych obraz zničil!" Spolupráce se Stevenem Spielbergem Mezi hlavní filmy, které natočil v 70. letech, patří The Sugarland Express a Close Encounters of the Third Kind Stevena Spielberga, přičemž za ten druhý získal Oscara za nejlepší kameru na 50. předávání Oscarů. Zsigmond využil obrovské plátno, které mu bylo poskytnuto, k předvedení svého mistrovství světla: kdo by zapomněl na snivou oranžovou záři, která signalizuje blížící se příchod mimozemšťanů, nebo na monolitické světlo samotné mateřské lodi? Zsigmond brilantně využil hluboké barvy a sugestivní stíny k podtržení fascinující nejistoty filmové mimozemské přítomnosti. Práce s Michaelem Ciminem V roce 1978 Zsigmond pracoval na dramatu Michaela Cimina The Deer Hunter s Robertem De Nirem, Meryl Streep a Christopherem Walkenem. Zsigmondova vizuální práce na filmu mu vynesla BAFTA Award za nejlepší kameru v roce 1980 a další nominaci na Oscara. Zsigmond znovu pracoval s Ciminem na jeho epickém westernu Heaven's Gate z roku 1980. Ciminův podceňovaný western je důkladně strhující, krásně hraný a poeticky napsaný film, který oplývá úchvatnými vizuály přinesenými legendárním kameramanem Vilmosem Zsigmondem. Cimino a kameraman Vilmos Zsigmond rutinně organizovali natáčení kolem "magického času", krátkého období mezi západem slunce a tmou, kdy osvětlení z oblohy způsobilo, že pozadí vypadalo na filmu modravě, jak je vidí lidské oko. Další významné spolupráce Během své kariéry se spojil s mnoha předními americkými režiséry, jako jsou Robert Altman, Steven Spielberg, Brian De Palma, Michael Cimino a Woody Allen. Znovu pracoval s De Palmou na filmech Blow Out, The Bonfire of the Vanities a The Black Dahlia. Pracoval s Markem Rydellem na Cinderella Liberty, The Rose, The River a Intersection. Pracoval s Georgem Millerem na The Witches of Eastwick a s Kevinem Smithem na Jersey Girl. Také pracoval s Woodym Allenem na Melinda and Melinda, Cassandra's Dream a You Will Meet a Tall Dark Stranger. Televizní práce a pozdní kariéra Zsigmondova televizní práce zahrnuje HBO minisérii Stalin, za kterou získal Emmy Award za vynikající individuální výkon v kinematografii pro minisérii nebo speciál v roce 1993. Byl nominován na Emmy za svou práci na minisérii The Mists of Avalon z roku 2001. Zsigmond také natočil 24 epizod The Mindy Project mezi lety 2012 a 2014. Získal Oscara za nejlepší kameru za Close Encounters of the Third Kind a BAFTA Award za nejlepší kameru za The Deer Hunter. Také získal Emmy Award za HBO minisérii Stalin. Jeho práce na filmech McCabe and Mrs. Miller, Close Encounters of the Third Kind a The Deer Hunter se dostala na seznam 50 nejlépe natočených filmů z let 1950–97 podle American Society of Cinematographers (ASC). 1. ledna 2016 Zsigmond zemřel ve svém domě v Big Sur v Kalifornii ve věku 85 let.



Vilmos Zsigmond: Filmy a pořady 108


Dodatečné informace

Narození:
16. 6. 1930
Segedín, Maďarsko
Úmrtí:
1. 1. 2016
Big Sur, Kalifornie, USA

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.