Jaroslav Papoušek: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Jaroslav Papoušek: Filmy a seriály

Jaroslav Papoušek, český režisér, scenárista, malíř a sochař, se narodil 12. dubna 1929 ve Velkém Bočkově na Podkarpatské Rusi. Původně pracoval jako ladič hudebních nástrojů, avšak jeho touha po uměleckém vyjádření ho vedla ke studiu sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze, kde absolvoval v roce 1957 pod vedením profesorů Karla Pokorného a Jana Laudy.

Spolupráce s Milošem Formanem

V roce 1963 zaujal Papoušek svou novelou Černý Petr režiséra Miloše Formana natolik, že společně vytvořili scénář k filmové adaptaci tohoto díla. Tímto počinem začala úzká spolupráce mezi Papouškem, Formanem a Ivanem Passerem, která vedla k dalším úspěšným projektům, jako byly filmy Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967). Papoušek se na těchto snímcích podílel jako scenárista a jeho cit pro autentický humor a realistické zobrazení postav výrazně ovlivnil celkový tón těchto filmů.

Režijní debut a trilogie o rodině Homolkových

V roce 1968 debutoval jako režisér snímkem Nejkrásnější věk, který se zaměřuje na život mladých umělců a jejich snahu o seberealizaci. Následně vytvořil dnes již kultovní trilogii o rodině Homolkových: Ecce homo Homolka (1969), Hogo fogo Homolka (1970) a Homolka a tobolka (1972). Tyto filmy nabízejí komediální, avšak realistický pohled na život pražské rodiny v období normalizace a dodnes jsou ceněny pro svůj autentický humor a sociální postřehy.

Další filmová tvorba

V průběhu 70. a 80. let pokračoval Papoušek ve své filmové kariéře. V roce 1974 natočil komedii Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi, která satiricky reflektuje vliv televize na malou vesnici. Následovaly filmy Konečně si rozumíme (1976), zaměřený na problémy dospívání, a Žena pro tři muže (1979), kde hlavní postava, sochař, hledá vhodnou partnerku pro sebe a matku pro svého syna. V roce 1985 uvedl snímek Všichni musí být v pyžamu, který se zabývá tématem byrokracie a absurdity v pracovním prostředí.

Umělecká činnost mimo film

Kromě filmové tvorby byl Papoušek aktivní i jako malíř a sochař. Od 80. let pravidelně vystavoval své obrazy v pražských i mimopražských galeriích. Jeho díla jsou součástí soukromých sbírek v USA, Francii, Švédsku a Japonsku. Jeho výtvarná tvorba odráží jeho cit pro detail a schopnost zachytit komické i tragické aspekty lidského života.

Poslední léta a nedokončené projekty

Krátce před svou smrtí v roce 1995 pracoval na scénáři k romantické komedii s názvem Jedním slovem tě miluju modře. Tento scénář byl posmrtně vydán v literární podobě, avšak svého filmového zpracování se dočkal až v roce 2017 pod názvem Miluji tě modře. Tímto dílem Papoušek opět prokázal svůj talent pro zachycení mezilidských vztahů a humoru v každodenním životě.


  • Ecce Homo Homolka
    Ecce Homo Homolka (1970)
    Film
    • Oneplay
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • +1
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    83%
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    1
  • Hogo fogo Homolka
    Hogo fogo Homolka (1971)
    Film
    • Oneplay
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • +1
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    78%
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    2
  • Homolka a tobolka
    Homolka a tobolka (1972)
    Film
    • Oneplay
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • +1
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho – a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná – stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze.
    77%
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho – a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná – stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze.
    3
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1969)
    Film
    • Oneplay
    69%
    4
  • Cesta kolem mé hlavy
    Cesta kolem mé hlavy (1985)
    Film

    Do psychiatrického sanatoria Sluneční dvůr nastupuje nový pacient. Je jím středoškolský profesor češtiny Robert Kilian, trpící depresivní neurastenií, která se u něj projevuje chorobnou nerozhodností. Jeho největší problém momentálně je, že neví, jestli se má oženit se svou dívkou. Brzy se seznamuje s ostatními pacienty, léčebným řádem i zdravotnickým personálem. Ti se zase seznamují s ním a jeho okřídlenou větou Pojďte, budeme na sebe hodní! Za dobu pobytu se u Kiliana vystřídají tři terapeuti, z nichž každý má naprosto odlišné léčebné metody: první je zastáncem terapie zdravým vzduchem a psychodivadla, další se naopak pokouší vzbudit v pacientovi zdravý vztek. Nakonec přichází mladá doktorka Březinová, a ta Roberta neodolatelně přitahuje.

    64%

    Do psychiatrického sanatoria Sluneční dvůr nastupuje nový pacient. Je jím středoškolský profesor češtiny Robert Kilian, trpící depresivní neurastenií, která se u něj projevuje chorobnou nerozhodností. Jeho největší problém momentálně je, že neví, jestli se má oženit se svou dívkou. Brzy se seznamuje s ostatními pacienty, léčebným řádem i zdravotnickým personálem. Ti se zase seznamují s ním a jeho okřídlenou větou Pojďte, budeme na sebe hodní! Za dobu pobytu se u Kiliana vystřídají tři terapeuti, z nichž každý má naprosto odlišné léčebné metody: první je zastáncem terapie zdravým vzduchem a psychodivadla, další se naopak pokouší vzbudit v pacientovi zdravý vztek. Nakonec přichází mladá doktorka Březinová, a ta Roberta neodolatelně přitahuje.

    5
  • Všichni musí být v pyžamu
    Všichni musí být v pyžamu (1985)
    Film
    • Oneplay
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    61%
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    6
  • Žena pro tři muže
    Žena pro tři muže (1980)
    Film
    • Oneplay
    Na počátku je sebevražedný pokus sochaře Jiřího Málka, který překazí v bytě ukrytý zloděj. Málkovi je pětatřicet, je rozvedený, stará se o pětiletého syna a důvodem, proč si v ateliéru pustil plyn, je samozřejmě žena. Chmurné nálady se jej pomocí alkoholu pokusí zbavit pan Karas, který se Málkovi stará o domácnost. Jenže poté, co Jiří starého muže urazí a ve zlém se rozejdou, rozhodne se Málkův starší bratr Oldřich najít ženu, která by byla Jiřímu dobrou ženou, malému Martinovi maminkou a jemu dobrou přítelkyní. Měla by být hezká, inteligentní, chápavá, měla by mít ráda děti a měla umět vařit, prát a uklízet. Aby nedošlo k omylu, vypracuje Oldřich test, jehož výsledky by měly rozhodnout. Aniž by tušily, že procházejí důležitou zkouškou, ocitá se v ateliéru řada potenciálních švagrových - rozhlasová redaktorka Edita, zdravotní sestra Martina, studentka Pavla i další.
    57%
    Na počátku je sebevražedný pokus sochaře Jiřího Málka, který překazí v bytě ukrytý zloděj. Málkovi je pětatřicet, je rozvedený, stará se o pětiletého syna a důvodem, proč si v ateliéru pustil plyn, je samozřejmě žena. Chmurné nálady se jej pomocí alkoholu pokusí zbavit pan Karas, který se Málkovi stará o domácnost. Jenže poté, co Jiří starého muže urazí a ve zlém se rozejdou, rozhodne se Málkův starší bratr Oldřich najít ženu, která by byla Jiřímu dobrou ženou, malému Martinovi maminkou a jemu dobrou přítelkyní. Měla by být hezká, inteligentní, chápavá, měla by mít ráda děti a měla umět vařit, prát a uklízet. Aby nedošlo k omylu, vypracuje Oldřich test, jehož výsledky by měly rozhodnout. Aniž by tušily, že procházejí důležitou zkouškou, ocitá se v ateliéru řada potenciálních švagrových - rozhlasová redaktorka Edita, zdravotní sestra Martina, studentka Pavla i další.
    7
  • Konečně si rozumíme
    Konečně si rozumíme (1977)
    Film
    • Oneplay
    Po několikaměsíčním pobytu v lázních zjistí čtrnáctiletý Pavel, že ho jeho láska, spolužačka Zuzana, přerostla o hlavu. Navíc si našla nového chlapce - spolužáka, kterému pro jeho výšku přezdívají Eifelák. To je pro Pavla velký otřes a jako správný puberťák se velice trápí, vymýšlí krvavé pomsty, které se obyčejně obrátí proti němu - zkrátka je úplně rozhozený. Jeho problémy a trápení chápe spíš jeho děda než zaměstnaní rodiče. Ale ta pravá náplast na ránu se najde až v podobě jiné dívky, se kterou se Pavel náhodou seznámí a která je velice zvláštní...
    Žánry:Komedie
    56%
    Po několikaměsíčním pobytu v lázních zjistí čtrnáctiletý Pavel, že ho jeho láska, spolužačka Zuzana, přerostla o hlavu. Navíc si našla nového chlapce - spolužáka, kterému pro jeho výšku přezdívají Eifelák. To je pro Pavla velký otřes a jako správný puberťák se velice trápí, vymýšlí krvavé pomsty, které se obyčejně obrátí proti němu - zkrátka je úplně rozhozený. Jeho problémy a trápení chápe spíš jeho děda než zaměstnaní rodiče. Ale ta pravá náplast na ránu se najde až v podobě jiné dívky, se kterou se Pavel náhodou seznámí a která je velice zvláštní...
    Žánry:Komedie
    8
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    Film
    52%
    9

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.