Slnko v sieti

Slnko v sieti 2010: nominace a vítězové

Předávání cen: 27. 4. 2010

Domácí film

Vítěz
  • Pokoj v duši
    Pokoj v duši
    Silný životní příběh se odehrává na pozadí drsné scenérie hor se vším, co je pro střední Slovensko typické – patriarchát, pytláctví, rasová nesnášenlivost, krádeže dřeva, ale hlavně ukazuje velkou soudržnost rodiny, víru, přátelství a lásku. Pokoj v duši je příběhem Tóna (Attila Mokos), který se po pěti letech vrací z vězení, kde si odseděl trest za krádeže. Přijíždí do rodné vsi a zjišťuje, že mnohé věci se změnily: s manželkou (Helena Krajčiová) se odcizil, pětiletého syna vlastně nezná, nemůže najít novou práci… Jeho přátelé z dětství – kněz Marek (Jan Vondráček) a podnikatel Peter (Robert Więckiewicz) se mu snaží pomoci v návratu do normálního života, ale mají své vlastní problémy a trápení. Tóno zoufale hledá východisko ze své situace. Šanci mu nakonec jako jediný dá majitel místní železnice, strojvedoucí Smejkal (Jaromír Hanzlík), který jako jeden z mála netrpí předsudky...
    Žánry:Drama
    56%
    Silný životní příběh se odehrává na pozadí drsné scenérie hor se vším, co je pro střední Slovensko typické – patriarchát, pytláctví, rasová nesnášenlivost, krádeže dřeva, ale hlavně ukazuje velkou soudržnost rodiny, víru, přátelství a lásku. Pokoj v duši je příběhem Tóna (Attila Mokos), který se po pěti letech vrací z vězení, kde si odseděl trest za krádeže. Přijíždí do rodné vsi a zjišťuje, že mnohé věci se změnily: s manželkou (Helena Krajčiová) se odcizil, pětiletého syna vlastně nezná, nemůže najít novou práci… Jeho přátelé z dětství – kněz Marek (Jan Vondráček) a podnikatel Peter (Robert Więckiewicz) se mu snaží pomoci v návratu do normálního života, ale mají své vlastní problémy a trápení. Tóno zoufale hledá východisko ze své situace. Šanci mu nakonec jako jediný dá majitel místní železnice, strojvedoucí Smejkal (Jaromír Hanzlík), který jako jeden z mála netrpí předsudky...
    Žánry:Drama

Nominace

Zahraniční film

Vítěz
  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny
    4 měsíce, 3 týdny a 2 dny
    Kontroverzní snímek, který natočil rumunský režisér Cristian Mungiu a za který si odvezl Zlatou palmu. Snímek pojednává o dvou vysokoškolských studentkách za éry rumunského totalitarismu těsně před pádem železné opony, kdy během jednoho dne jedna z nich podstupuje tehdy zakázaný potrat. Film je drsnou výpovědí nejen o těžké době, ale, a to především, i o silném přátelství. Film získal nejvyšší ocenění, Zlatou Palmu, na letošním MFF v Cannes 07. Snímek byl také uveden na 42. ročníku MFF v Karlových Varech, v nové sekci, Otevřené oči, věnované výhradně filmům z letošního MFF v Cannes, které originálním způsobem posouvají vývoj filmového vyjadřování. (Artcam Films)
    80%
    Kontroverzní snímek, který natočil rumunský režisér Cristian Mungiu a za který si odvezl Zlatou palmu. Snímek pojednává o dvou vysokoškolských studentkách za éry rumunského totalitarismu těsně před pádem železné opony, kdy během jednoho dne jedna z nich podstupuje tehdy zakázaný potrat. Film je drsnou výpovědí nejen o těžké době, ale, a to především, i o silném přátelství. Film získal nejvyšší ocenění, Zlatou Palmu, na letošním MFF v Cannes 07. Snímek byl také uveden na 42. ročníku MFF v Karlových Varech, v nové sekci, Otevřené oči, věnované výhradně filmům z letošního MFF v Cannes, které originálním způsobem posouvají vývoj filmového vyjadřování. (Artcam Films)

Nominace

Dokumentární film

Vítěz
  • Slepé lásky
    Slepé lásky
    • DaFilms
    Film o láske medzi nevidomými ľuďmi. Lásky sú jemné, lásky sú smiešne, lásky sú aj slepé... Nájsť si pravé miesto a šťastie vo svete je neraz ťažké pre ľudí vidiacich. O čo citlivejšia je táto cesta pre nevidomých. Ich pohľad je v mnohých veciach základný a čistý. A často veľmi vtipný. Ich pohľad odkrýva „nevidené dimenzie“ toho, čo vlastne šťastie znamená.

    Režisérova explikácia:
    Film zobrazuje štyroch nevidomých protagonistov, prostredníctvom ktorých spoznávame ich vlastné príbehy lásky.
    Nevidomý učiteľ hudby Peter je človek plný svojráznej fantázie. Rád počúva dobrodružné rozhlasové hry, ktoré ho vťahujú do svojho rozprávkového sveta. Peter so svojou ženou žijú milý vzťah medzi stenami malého bytu. Práve tam sa odohrá ich malý, veľký príbeh.
    Nevidomý Róm Miro sa zaľúbi do takmer nevidiaceho bieleho dievčaťa. V jeho príbehu spoznávame jeho neľahký boj za svoju veľkú lásku.
    Nevidomá Elena túži mať dieťa. Príbeh predstavuje ponor do cítenia budúcej nevidomej matky. Prežívame s ňou radosť i strach a hlavne veľkú túžbu a silu mať dieťa a vychovať ho. Čakanie na dieťa prináša jemné situácie naplnené radosťou aj otázkami.
    Nevidomá tínedžerka Zuzka sa pokúša nájsť svoju prvú lásku. Spoznáva ju cez internet. Skrýva však svoje tajomstvo, že nevidí. Téma života nevidomých ma zaujala predovšetkým z dôvodu nahliadnutia do tajomstva ich života. Narodenie človeka do „tmy“ vyvoláva vo mne mnohé otázky existencie týchto ľudí. Tá najhlavnejšia otázka je, kde pramení v ich živote šťastie. Ich svet je ochudobnený o videnie, ale možno je duchovnejší... možno práve oni nachádzajú tú pravú podstatu šťastia. Nájsť si pravé miesto a šťastie vo svete je neraz ťažké pre nás vidiacich, o čo citlivejšia je táto cesta pre ľudí nevidomých. Ich život je v mnohých veciach základný a čistý. A často veľmi vtipný. Ich pohľad odkrýva „nevidené dimenzie“ toho, čo vlastne šťastie znamená.
    67%
    Film o láske medzi nevidomými ľuďmi. Lásky sú jemné, lásky sú smiešne, lásky sú aj slepé... Nájsť si pravé miesto a šťastie vo svete je neraz ťažké pre ľudí vidiacich. O čo citlivejšia je táto cesta pre nevidomých. Ich pohľad je v mnohých veciach základný a čistý. A často veľmi vtipný. Ich pohľad odkrýva „nevidené dimenzie“ toho, čo vlastne šťastie znamená.

    Režisérova explikácia:
    Film zobrazuje štyroch nevidomých protagonistov, prostredníctvom ktorých spoznávame ich vlastné príbehy lásky.
    Nevidomý učiteľ hudby Peter je človek plný svojráznej fantázie. Rád počúva dobrodružné rozhlasové hry, ktoré ho vťahujú do svojho rozprávkového sveta. Peter so svojou ženou žijú milý vzťah medzi stenami malého bytu. Práve tam sa odohrá ich malý, veľký príbeh.
    Nevidomý Róm Miro sa zaľúbi do takmer nevidiaceho bieleho dievčaťa. V jeho príbehu spoznávame jeho neľahký boj za svoju veľkú lásku.
    Nevidomá Elena túži mať dieťa. Príbeh predstavuje ponor do cítenia budúcej nevidomej matky. Prežívame s ňou radosť i strach a hlavne veľkú túžbu a silu mať dieťa a vychovať ho. Čakanie na dieťa prináša jemné situácie naplnené radosťou aj otázkami.
    Nevidomá tínedžerka Zuzka sa pokúša nájsť svoju prvú lásku. Spoznáva ju cez internet. Skrýva však svoje tajomstvo, že nevidí. Téma života nevidomých ma zaujala predovšetkým z dôvodu nahliadnutia do tajomstva ich života. Narodenie človeka do „tmy“ vyvoláva vo mne mnohé otázky existencie týchto ľudí. Tá najhlavnejšia otázka je, kde pramení v ich živote šťastie. Ich svet je ochudobnený o videnie, ale možno je duchovnejší... možno práve oni nachádzajú tú pravú podstatu šťastia. Nájsť si pravé miesto a šťastie vo svete je neraz ťažké pre nás vidiacich, o čo citlivejšia je táto cesta pre ľudí nevidomých. Ich život je v mnohých veciach základný a čistý. A často veľmi vtipný. Ich pohľad odkrýva „nevidené dimenzie“ toho, čo vlastne šťastie znamená.

Nominace

Animovaný film

Vítěz

Nominace

Krátký film

Vítěz
  • Děkuji, dobře
    Děkuji, dobře
    • DaFilms
    Čerstvě ovdovělý stařík se ze dne na den stává pro své nejbližší přítěží. Divák sleduje povědomé výjevy z každodenní reality rodinného života, nahlíží do zkaženého nitra dysfunkční rodiny. Ačkoliv snímek zobrazuje konkrétní osudy, funguje zároveň jako všeobecné svědectví o krizi instituce rodiny v moderní době. Středometrážní absolventský počin Děkuji, dobře je jednou ze čtyř částí připravovaného dlouhometrážního povídkového filmu. Na scénáři spolupracoval Mátyás Prikler s Markem Leščákem, scenáristou Slepých lásek Juraje Lehotského.
    Žánry:Drama
    40%
    Čerstvě ovdovělý stařík se ze dne na den stává pro své nejbližší přítěží. Divák sleduje povědomé výjevy z každodenní reality rodinného života, nahlíží do zkaženého nitra dysfunkční rodiny. Ačkoliv snímek zobrazuje konkrétní osudy, funguje zároveň jako všeobecné svědectví o krizi instituce rodiny v moderní době. Středometrážní absolventský počin Děkuji, dobře je jednou ze čtyř částí připravovaného dlouhometrážního povídkového filmu. Na scénáři spolupracoval Mátyás Prikler s Markem Leščákem, scenáristou Slepých lásek Juraje Lehotského.
    Žánry:Drama

Nominace

Režie

Scénář

Kamera

Střih

Zvuk

Hudba

Výtvarný počin

Kostýmy / Masky

Herec

Herečka

Vedlejší herec

Vedlejší herečka

Síň slávy

Objev roku