Chudáčci

82%

Komentáře a recenze 50

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 208 bodů
9
Wow !! To by klidně stačilo.. 90%. Šokující snímek, ve kterém žena s mozkem dítěte objevuje svět a to hlavně po sexuální stránce. Novodobá Frankensteinka ve fantasy světě, který není přepálený a je blízký tomu našemu. Je to trošku oplzlé, šokující, nádherné pro oko, film chvílemi balancuje na hraně soft porna a vše jasně po herecké stránce diriguje Emma Stone. Marc Ruffalo a Willem Dafoe rozhodně celkovému dojmu z filmu svými výkony také velmi pomohli. Velká paráda.
hrumsrt
hrumsrt
9 382 bodů
8
Největší a nejvstřícnější krok Yorgose Lanthimose směrem k mainstreamu, v němž si ale pořád zachovává kus sebe a zůstává na pomezí mezi diváckou přístupností a surrealistickou poetikou.. Chudáčci jsou unikátní náhled běžného diváka do artovějších vod, v nichž se většině líbit bude, jelikož v umění často platí, že když nechápeš, tak se tvař, že je to událost.. V pořadí již režisérův osmý celovečerní film, který je největší reklamou na něj samotného a může přimět řadu lidí se vrátit k jeho starším kouskům a docenit jeho cestu z výjimečného řeckého tvůrce až na pole celosvětově předního režiséra. A podruhé v řadě, po Favoritce, jde o Lanthimosův kousek, na němž si smlsne jak Akademie, tak konečně i divák.. Chudáčci jsou jeden z nejzajímavějších filmových kousků minulého roku a vlastně v nich vidím i potenciál nějakého vývoje, který nastane až se v divácích snímek uleží.. Finanční odměna Lanthimosovi za ty kriticky ceněná díla mu dovolila natočit opravdu vytříbený kousek. A přitom stačí se opřít o Frankensteina Mary Shelly a napodobit řadu Verneovských trademarků.. Příběh vědce Goodwina Baxtera, který od mala toužil změnit svět a dostát vědeckého pokroku i za ceny řady neetických a nekonvenčních metod. A jeho vrcholným kouskem je vývoj Belly Baxter, oživlého ženského těla sebevražedkyně s příměsí mozku novorozence. Naskytuje se tak cesta plná střetů jejího nevyvinutého a nezkaženého uvažování s opravdovým světem, který vidí Bellu jako dospělou atraktivní ženu. A co víc si přát než dobrodružství v němž okusí skutečný svět se všemi krásami, v němž ji občas zneužije její sexuálně nenasytný průvodce, jemuž Belliina dospívající naivita s příměsí dospělé krásy neunavujícně imponuje.. Životní výkon Emmy Stone v roli tělem klamající Belly Baxter, která po právu letí za druhou oscarovou soškou. A přece takovou hereckou exhibici, v níž si hereččina ňadra diváci do detailu zapamatují, musí kritici právem ocenit.. Kompromis náročnějších a standardnějších diváků je vyvážen především humorem, který vliv autorské vize dělá ze, podle mě, samo osobě stojícího sci-fi kousku černou komedii. Současně ale degraduje postavy do standardních charakterních oblouků, které podtrhává opřením se o společenské otázky rovnosti pohlaví a sexuálních menšin.. Na jednu stranu spíše znepokojující podívaná o pochopení svojí role ženy a možnostech prozkoumávání vlastního těla, zatímco současně i jakási coming out of age cesta za oceněním svého rodného krbu.. Chudáčci vládnou feministickou poetikou, kterou skrývají do svého stylizovaného světa, který režisér několikrát rozhodí svým umělečtějším pokusem, jen aby diváka udržel ve střehu a zdůraznil, že nejde o pouhou modernizaci Frankensteinova monstra.. Jedinečný zážitek, který dokáže diváka zaháčkovat i v docela náročnější stopáži, při níž jen minimálně přešlapuje na místě, a kde se nerozvíjí příběh, naopak dává ochutnat svojí mocné vizuální stránce.. Škoda závěrečného twistu zodpovídajícího Belle na otázky ohledně jejího původu, který leč tady pro uzavření příběhu být možná i musel, tak stejně malinko vzal filmu vítr z plachet.. Chudáčci ale moc dobře vědí, co dělají a cíleně pokaždé tnou do svých témat, které jen nenahazují, ale po celou dobu šikovně prohlubují a rozvíjejí.. Bohatá, nápaditá a pořád odvážná ochutnávka z toho nejlepšího za poslední dobu, která toho má v sobě možná tak moc, že napoprvé ji ani nejsem schopný dostatečně docenit. Ale vážím si toho a Chudáčky by nikdo neměl vynechat! /viděno v kině/ 80%
Klajnik
Klajnik
8 634 bodů
8
Dr. Godwick Baxter je variací na Dr. Frankensteina a protagonistka filmu, Bella, je variací onoho slavného monstra, které je možná lidštější než normální lidé. Vzhledem k tomu, jak jí doktor přivede na svět, tak má zprvu mentalitu dítěte, ale dělá rychlé pokroky vzhledem k tomu, že film chce vyprávět o dospívání, objevování a vyrovnávání se s traumaty. Bella je zprvu držena doma, ale pak uteče/odjede za dobrodružstvím a poznáním s milencem, zatím co nechá svého nastávajícího čekat. Všichni 3 herci, jenž mají ve filmu nejvíc prostoru jsou skvělý. Emma Stone skvěle hraje rychle se mentálně měnící protagonistku a role si od ní jistě žádala odhodlání. Druhý největší prostor na plátně má asi Mark Ruffalo, který zde zajebal možná nejzábavnější roli své kariéry. Chudáčci se přirovnávají k Barbie kvůli stejnému tématu ženy, která poznává nějaký jiný svět, díky čemuž dospívá k nějakým přesvědčením a na té cestě ji chvíli doprovází zhrzený milenec. Ken fungoval v podání Ryana Goslinga i zde v podání Marka Ruffala. Třetí velkou roli hraje můj oblíbenec, Willem Dafoe, který ztvárňuje doktora a otce - onu variaci na Frankensteina. Jeho prostor na plátně je však možná rovný s postavou zaslíbeného manžela, kterého zahrál ucházejícím způsobem Ramy Youssef. Většina herců je skvěle obsazená a svou roli zahráli dobře. Snad ještě vedlejší postava cynika, který protagonistku přivede k dalšímu poznání, je v podání Jerrod Carmichael dost herecky vyprázněný. Tyhle dvě castingové volby se podle mě moc nepovedly, ale naštěstí jsou jenom dvě a nemají tolik prostoru. ___Ač jsou Poor Things art house a Lanthimos je součástí podivné řecké vlny a Humr nebo Špičák na vás mohli být trochu "moc", tak jeho nového filmu se "bát" nemusíte, protože je velmi zábavný. Jeho předposlední film, Favoritka, už byl širšímu publiku nakloněnější svou zemitostí, čitelností, uchopitelností a menší subtilností... Chudáčci navazují na Favoritku tím, že sex (resp. objevování sexuality) hraje v příběhu silnou roli, ale i nějakými stylistickými prvky, ačkoliv celkový styl je jiný, ještě okázalejší, což je dáno celkovou fantaskností světa (steam punk, pohádka, old school horror), v němž se příběh odehrává, jako i tou inklinací k rokoku, které se projevuje v setech ale i v lehce manýristickém přístupu. Herci ve filmu hodně prcaj, film baví výjevy různých zkřížených zvířat a tvůrci točili na různé objektivy a světlo-citlivé materiály, díky čemuž je film velmi vizuálně různorodý, obecně hravý. Ač to může působit lehce lacině, tak na mě to furt dost dobře fungovalo, protože v zásadě oceňuju, když se mě tvůrce snaží i bavit a zde to mělo nějakou uměleckou úroveň, většinou i nějaký smysl (B&W scény se nachází na začátku filmu, kdy je protagonistka držena v domě, mimo nebezpečí a dobrodružství. Když v tuto dobu ale její otec odhaluje, jak ji přivedl k životu, tak třeba scéna znovuzrození a pak další scény filmu odhalující "barvy" a mnohosti života jsou natočeny na barevně sytější ektachrome film. Je ale pravdou, že jedna scéna ze začátku filmu, kde doktor vede přednášku a protagonistka v ní nevystupuje, je rovněž černobílá...).___POZNATEK: Asi ve 48 minutě filmu, kdy protagonistka už utekla z domu a prozkoumávala ulice cizího města, se následně dostala na nějakou terasu, kde se jí (i nám) ukáže výhled na fikčního steampunkového digi-město, a protože na tom nedělal Villeneuve s blockbusterovým rozpočetem, tak to vypadá hnusně a kýčovitě. Protagonistka chvilku udiveně kouká na digitální panorama a pak se na místě zeblije, což mi od tvůrců přišlo sympaticky sebeironické.
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
8
Film za filmem postupuje Lanthimos směrem k mainstreamu, činí tak ale naštěstí jen velmi pomalými a obezřetnými krůčky. Chudáčci jsou jeho rozhodně nejpřístupnější a nejdiváčtější film, i když tomu první čtvrthodina nenasvědčuje. Po bizarním úvodu se však rozjede poměrně čitelný a předvídatelný coming of age příběh, který pracuje s tématem ženské emancipace v převážně mužském světě bezesporu svěžím, zábavným a vrcholně filmařským způsobem. 
Emma Stone jako muži obletovaná, zneužívaná i sexualizovaná Bella zde předvádí výkon na hranici fyzických možností a v superlativech lze hovořit i o kameře Robbieho Ryana, často využívající rybího oka k významotvorné deformaci obrazu. Dospívání Belly a její procházení životními obdobími se nevyhne občasnému přešlapování na místě, závěrečnému aktu trochu spadne tempo a zmíněná přístupnost se odráží i na doslovnosti, s níž jsou chytré myšlenky podány. To jsou však jen relativně drobné problémy u skvělého a černohumorně zábavného snímku, jemuž se velmi působivě daří vybalancovat lákavé atrakce s artovými přesahy.
CrazyMarty
CrazyMarty
3 256 bodů
9
Musím přiznat, že s řeckým režisérem Yorgosem Lanthimosem nemám absolutně žádnou předchozí zkušenost. Ale nejspíš to někdy rád napravím. Film je totiž poněkud zvláštní a jak samotný název napovídá, hlavní postavy jsou poněkud ubohé postavičky ve velice zajímavém sletu událostí. Bella Bexter (Emma Stone) je dospělá žena s mozkem novorozeněte a její otec, nebo spíše stvořitel, doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe)kvůli výzkumu požádá svého lehce zmanipulovatelného studenta Maxe (Ramy Youssef) o pomoc a záznamech v Bellině výchově. Bella ale touží poznat svět a tak uteče se sukničkářem Duncanem (Mark Ruffalo) na dlouhou cestu do neznáma. Peleta barev a hravost jednotlivých lokací je neskutečná a příjemně hravá. Stejně jako kamera samotná, která je sice ze začátku černobílá a nebo v tzv. rybím oku (takové vypuklé širokoúhlé sklo), ale to je jen vývoj, stejně jako u hlavní postavy, která pak už nevidí svět jen černobíle. Místy tak až na pár obludností působí až pohádkově, což se ale velmi brzy změní. Film rozhodně nešetří nahotou nebo nadávkami a nebojí se vůbec žádných tabuizovaných témat. Právě naopak, často tne rovnou do živého, ale v kontrastu ještě neinteligentní hlavní postavy jde právě často o velmi humornou scénu. Jistě, snímek má mnoho věcí, kterými dokáže odpudit, ale také velice zaujmout a místy až okouzlit. Ve snímku se neustále tyto pocity perou a do toho se ještě přidávají absurdní a komické situace, především díky dvojici Emmy Stone a Marka Ruffaloa. O snímku jsem musel po zhlédnutí v kině ještě dlouho přemýšlet a myslím, že stejný dojem zanechá i vám až se budete sami sebe ptát: Co jste to vlastně viděli? Tato velice povedená ale i podivná záležitost dostává 9/10.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 835 bodů
9
Kamera na hraně kýče, ale vlastně s celkovým pojetím docela konvenovala. Chytré dialogy se sympatickou dávkou sarkasmu až černého humoru. „Byla jsi se mnou šťastná.“ – „To myslíš do tý doby, než jsem šla skočit z mostu?“ Originálně pojaté. Ženské tělo s mozkem dítě. Explicitní scény mě nepohoršovaly, protože neukazovaly na ni, ale ty, kdo ji chtěli využít pro sebe. Neutuchající touha po poznání, uvěřitelně dávkovaný vývoj Belly v rámci jejího pronikání do tajů světa. Inteligentní zábava s vyváženým humorem i vážnými tóny.
JaraSlama
JaraSlama
2 070 bodů
9
Film nám předkládá Frankensteinův příběh do nové perspektivy. Místo pronásledování svého tvůrce se oživené stvoření snaží uniknout od něj a namísto manželství touží po objevování sexuálních radovánek. Film sází na černý humor, satiru, a na rychlý fyzický a mentální vývoj hlavní postavy. Výtvarně působivý snímek se vyznačuje prvky surrealismu, odvážným zpracováním sexualit, a klade otázky týkající se těla, identity a sebepoznání. S výrazným vizuálním stylem a vynikajícím hereckým výkonem Emmy Stone se Poor Things stávají podmanivou a originální podívanou.
Jto_rating
Jto_rating
1 420 bodů
9
VIZUÁL, EROTIKA A SVOBODA 🔷 💧 💅🏼 . Vysoce absurdní komedie o myšlenkách svobody života a rovnoprávnosti zasazená do motivů franksteinova monstra (sci-fi). Hlavní hrdinka (Ema Stone), žena co se zabila a místo jejího mozku byl dán mozek z jejího plodu břicha skvělým lékařem, kterého se lidé bojí kvůli jeho vzhledu. Se vydává na cestu světem za poznáním, přičemž získává ona i divák zajímavé názory k zamyšlení. . Film má trochu příchuť artového snímku ale zvládne to v pohodě i mainstreamový divák. U filmu udržíte pozornost kvůli osobitému a zajímavému humoru a občas se odvrátíte u explicitních scén. . Film trochu klesá na tempu u nadměrného využívání sexuálních scén (nevěstinec), podle mě by stačila nějaká rychlejší montáž. Nemyslím si že to je jen můj subjektivní názor možně zapříčeněný věkem, protože i divák za mnou v sále, jenž říkal že se to zapíše do jeho topky, měl podle toho co jsem pochytil pravděpodobně tentýž názor. . Vizuál je velmi kreativní jak dynamickou kamerou, fisheyem, střihem, vinětací tak wesandersonovskými lokacemi a kulisami. Poměr stran je podle mě skvěle zvolený k tónů, stejně tak i silný hudební podkres. Často se tu střídá tloušťka čoček a vytváří to zajímavý dojem. Také musím pochválit extravagantní kostýmy. . Celkově dávám 8,4/10 i když spíše díky zpracování než scénáři. . Velké doporučení pokud vám nevadí absurdismus, art nádech a explicita.
Marcos22
Marcos22
994 bodů
10
Yorgos Lanthimos natočil ódu na lidský život v té nejnevinější možné formě, kterou diváka provází Emma Stone v roli svoboduchtivé Belly. Na její cestě za sebepoznáním čelí divák těm nejrozmanitějším radostem a strastem lidského bytí. Kouzelná prostomyslnost a nedokonalá senzomotorika hlavní představitelky ve spojení s náhodilou prezentací unikátních výtvorů Willema Dafoa v roli doktora Godwina Baxtera, zásobují bránici diváka upřímnou a neutuchající radostnou vibrací, která mu bezděčně a s pravidelnou kadencí vytváří úsměv na tváři. Lanthimosův masterpiece si uzmul část mého srdce, které si přivlastnil navěky. Chudáčci si vydobyli ultimátní postavení v mé filmové TOP10 všech dob. To nejsrdečnější doporučení všem 15+ divákům. (První projekce 01.09.2023 MFF Benátky, druhá projekce 10.01.2024 Kino Aero, třetí plánovaná projekce 25.01.2024)
MartinZ8
MartinZ8
812 bodů
9
Příspěvek obsahuje spoiler!