![martin-mickey-stusak](https://1263469901.rsc.cdn77.org/resize/images/2015/11/11/martin-mickey-stusak024409353_409.webp?width=50&height=-&quality=95)
martin-mickey-stusak
36 250 bodů •
9
Steven Spielberg a jeho striktně působivý válečný snímek o mladém anglickém jedenáctiletém chlapci žijícího s rodiči v Šanghaji, kterak se snaží přežít japonskou okupaci během druhé světové války. A jedná se o příběh vyprávěný právě z pohledu onoho chlapce, kterého si zahrál Christian Bale. Válečná hrůza tedy vyprávěná dětskýma očima, což způsobuje jistou nepatřičnost v rámci válečného žánru. Hrůzy války jsou zvýrazněny sice s plnou vervou, ale jedenáctiletý kluk věci vidí přeci jen krapet jinak, než dospělý. Snímek je natočen na základě stejnojmenné autobiografické novely Jamese Grahama Ballarda, takže o věrnosti určitých událostí nemůže být pochyb. Příběh je ideálním materiálem pro náročnou rodinnou zábavu. Spielberg zdůrazňuje chlapcův dětinsky naivní pohled na dění ve spojení s humanistickým poselstvím solidarity, což atmosféricky zohledňuje přátelství, odpovědnost, určitou vynalézavost a hlavně vůli přežít a schopnost se přizpůsobit. Snímek se tak stává ve své podstatě neskutečným, bizarním, fantastickým a odtrženým od reality a naturalismu. Jako takový tak hlavně budí rozpaky u historiků, kteří toto filmové dílo očerňují po jeho povrchnost, ale to je jen vlivem nepochopení autora literární předlohy a vize Spielberga. Dítě prostě vidí svět jinak a v tom je celé to kouzlo rozpačitosti. Snímek má v jádru svoji sílu a fascinaci a rozhodně má po divácké stránce co říct. Pochopí-li divák dětský svět, pochopí i tento film. A právě v tom to celé je.