Hvězda blockbusterů i oscarových rolí. Julianne Moore patří mezi největší jistoty Hollywoodu
Julianne Moore | Universal Pictures
Stala se hvězdou oceňovaných oscarových dramat, nezávislých produkcí, romantických komedií, točila pod křídly velikánů jako David Cronenberg, Paul Thomas Anderson či Robert Altman a sem tam se nebojí vyblbnout ani u známé franšízy či blockbusteru (Hunger Games, Kingsman: Zlatý kruh). Ať se objeví kdekoliv, její účast je zárukou herecké kvality. Následující sedmička jejích nejvýraznějších rolí to jasně dokazuje.
Herecký start Julianne Moore byl v 90. letech poměrně raketový. Po začátcích v nezávislých produkcích se rychle přesunula k peckám typu Uprchlík, druhému Jurskému parku a pravidelně byla v hledáčku slavných režijních jmen. Tu pravou šanci herecky zazářit a naplno roztáhnout křídla svého talentu jí dal ale až Paul Thomas Anderson, pod jehož vedením začala Moore naplno vzkvétat. V jeho skvělém náhledu do pornoprůmyslu 70. let si zahrála jednu z ústředních postav, hvězdu filmů pro dospělé Amber, která se snaží vyhrát právní bitvu o výchovu svého dítěte, v čemž jí nemravná kariéra přeci jen malinko překáží. Tím více se sbližuje se svou „druhou rodinou,“ v níž nechybí ani Dirk Diggler v podání Marka Wahlberga. Moore zde prokázala svou hereckou bravuru a citlivý přístup k postavám, což jí vyneslo první nominaci na Oscara.
Na legendární černohumornou jízdu bratří Coenů si většina z nás vzpomene zejména kvůli ikonické roli Jeffa Bridgese, Johnu Goodmanovi v životní formě či Johnu Turturrovi v nezapomenutelné vedlejší roli. Julianne Moore se však coby tajemná dcera toho bohatšího Lebowskiho, která má poněkud podivné sexuální přání, v téměř chlapském castingu plném výstředních postav rozhodně neztratila. Její odlišnější herecký projev se do správně bizarního a neodolatelného celku perfektně hodil. Moore zde prokázala i svůj komediální talent a výjimečný timing.
Po velmi úspěšné spolupráci na Hříšných nocích na sebe další spolupráce s Paulem Thomasem Andersonem nemohla nechat dlouho čekat. V jeho bravurně natočené mozaice plné hvězd na sebe sice z hereckého i mediálního hlediska strhával pozornost Tom Cruise, Moore se ovšem v roli mladé ženy umírajícího magnáta stala jedním z nejpevnějších a nejemotivnějších základů mnohovrstevnatého příběhu o smrti i hledání štěstí a odpuštění.
Další velkou oscarovou šanci měla Julianne Moore v ambiciózním dramatu Stephena Daldryho o síle ženství, seberealizace či hledání životních jistot. V hvězdně obsazeném počinu sledujeme příběhy tří žen z různých časových období – spisovatelky Virginie Woolfové píšící komplexní Paní Dalloway, životem zkoušenou Lauru Brown, jež knihu čte v 50. letech, a „skutečnou“ Paní Dalloway ze současnosti. Oscarové ovace nakonec sklidila Nicole Kidman, Moore zde ale předvádí jeden ze svých nejvíce pohlcujících a nejsoustředěnějších výkonů. Jako depresemi sužovaná matka Laura, jež se snaží utéct ze svého nešťastného života, v celém snímku vyčnívá a je zásadním prvkem silného motivu a emotivního sdělení snímku. S Meryl Streep a Nicole Kidman dohromady tvoří komplexní a mnohovrstevnatou filmovou podívanou.
Pohlcující a mistrovsky natočená sci-fi Alfonse Cuaróna člověka rozloží svou bezútěšnou atmosférou, tragickými motivy a bravurně natočenými sekvencemi na jeden záběr, stěžejní je zde však samozřejmě i soustředěné a správně civilní obsazení. Vedle výtečného Clivea Owena nejvíce září právě Julianne Moore, která v roli hrdinovy bývalé ženy a aktivistky dodává temnému příběhu správnou dávku cynismu, ale také empatie a naděje navzdory tragicky se odvíjejícím okolnostem.
Julianne Moore se pořád nevzdávala snu o svém prvním Oscarovi a pomoci jí měla na papíře perfektně znějící role v nezávislém dramatu Děcka jsou v pohodě. Sice to nakonec nedotáhla ani k nominaci, na další silný a výrazný výkon, v němž dokonale uplatnila své herecké přednosti, to však bohatě stačilo. S Annette Bening zde tvoří malinko rozdílný, ale přesto sehraný lesbický pár, jenž se musí vyrovnat s faktem, že se v jejich rodinném životě objevil biologický otec jednoho z jejich potomků. Civilní a emotivní drama stojí zejména na silných výkonech a výtečných dialogových výměnách.
Vytouženého Oscara se ale přeci jen dočkala, po ambiciózních dramatech si k němu ale nakonec dokráčela v malém, nenápadném snímku Pořád jsem to já. V citlivě natočené a velmi emotivní psychologické sondě ztvárnila ženu, matku tří dětí, které byla diagnostikována Alzheimerova choroba. Alice ale nechce navzdory diagnóze nic vzdát a stále se snaží být tím samým člověkem, jímž byla dříve. Začíná však pomalu zapomínat slova a silné rodinné pouto začne procházet největší životní zkouškou. Snímek nabízí komplexní náhled do osudu člověka, jehož osobnost se mění následkem vážné nemoci. Moore dokázala navíc výtečně vystihnout proměnu z bojovné hrdinky v ženu, nad níž choroba čím dál znatelněji vyhrává. Ani na vteřinu přitom nesklouzne k podbízivému ždímání slz. Zasloužený Oscar.
Julianne Moore obdržela za snímek Pořád jsem to já hereckého Oscara. | Febiofest