Jako jediná fotila pro Playboy a vyhrála Oscara. V 70 už Kim Basinger hrát nechce

Jako jediná fotila pro Playboy a vyhrála Oscara. V 70 už Kim Basinger hrát nechce
L. A. - Přísně tajné | Hollywood Reporter
Kim Basinger ostatně vždy byla především symbolem. Jednak sexuálním, který z ní učinil proslulý erotický snímek 9 a ½ týdne (1986). Popularita téhož filmu ve Francii i v některých zemích východního bloku ji rovněž pasovala do pozice kanonické hollywoodské hvězdy. Mnoho lidí se po pádu Berlínské zdi možná podivilo, že každá americká herečka nevypadá jako ona. 
Kim Basinger
Kim Basinger

Herečka, Účinkující

Od stydlivky k nejobdivovanější ženě 80. let

V mládí začínala jako modelka a natáčela například reklamy pro letecké společnosti, ačkoli v raných školních letech byla až přehnaně stydlivá. Úspěchy na lokálních soutěžích krásy a modelingových molech jí dodaly sebevědomí k přesunu do Los Angeles, kde Basinger od počátku 70. let účinkovala v televizních projektech. Objevila se například ve čtvrté epizodě seriálu Charlieho andílci s Farrah Fawcett.
Hard Country
Hard Country | National Broadcasting Company (NBC)
Filmový průlom nastal roku 1981, kdy ztvárnila hlavní ženskou roli v solidně přijatém neowesternu Hard Country. V témže roce přistoupila na lukrativní nabídku, která se dříve osvědčila Marilyn Monroe a později z ní těžila třeba Pamela Anderson. Nafotila kolekci pro věhlasný Playboy, a ačkoli dané číslo vyšlo až o dva roky později, o atraktivní smyslné blondýně už herečtí agenti věděli. Basinger získala roli v bondovce Nikdy neříkej nikdy (1983), v níž se k úloze 007 jednorázově vrátil Sean Connery, a od té doby byla na roztrhání.
S Robertem Redfordem si zahrála v oceňovaném sportovním dramatu Přirozený talent (1984), ikonický režisér Robert Altman ji obsadil do Láskou posedlých (1985) a s Richardem Gerem údajně zažila románek v zákulisí krimithrilleru Nemilosrdně (1986). Následovala definující role v kontroverzní a dnes především kultovní klasice 9 a ½ týdne, která jí vynesla první z celkových osmi nominací na Zlatou malinu. Soudobá kritika však její výkon takřka jednohlasně ocenila a pochvalné ódy na Basinger pěl hlavně elitní recenzent Roger Ebert. Nemluvě o celé Francii, která si duchovního nástupce Posledního tanga v Paříži (1972) zamilovala.
Úspěšnou dekádu, která zahrnuje rovněž komedii Krásná mimozemšťanka (1988), Basinger završila svým finančně nejsilnějším snímkem. Batman (1989) s Michaelem Keatonem a Jackem Nicholsonem byl obrovský hit, který průmysl vehementně nasměroval k dnešní kultuře komiksové nabídky a marketingu. Úloha novinářky Vicki Vale herečce svědčila, avšak pro pokračování Batman se vrací (1992) na její místo nastoupila Michelle Pfeiffer.
Krásná mimozemšťanka
Krásná mimozemšťanka | Columbia Pictures

Bouřlivá devadesátá

Roku 1989 ovšem Basinger učinila také pochybné kroky, když se s pomocí staršího bratra a renomovaného právníka pustila do nákladného projektu za 20 milionů dolarů. Jeho cílem bylo vybudování velkých filmových studií v provinčním městě Braselton poblíž hereččina rodiště. Vidina výnosného průmyslového objektu i turistické atrakce se však záhy rozpadla. „Nikdy jsem to město nevlastnila. Velká chicagská společnost na to měla peníze a chtěla do projektu investovat, ale pak vycouvala,“ prozradila Basinger v rozhovoru pro pořad Closeups roku 2000.
Zkrachovalý projekt ji však připravil o peníze a roku 1993 herečka vyhlásila bankrot poté, co ji studio Orion Classics žalovalo o devět milionů dolarů. Porušila totiž ústní dohodu a rozmyslela si účast ve snímku Helena v krabici, jehož scénář chtěla razantně přepisovat. Se studiem se nakonec soudně dohodla na nižším odškodném v hodnotě 3,8 milionů dolarů.
Profesně se Basinger v 90. letech vůbec nedařilo. Roku 1991 se psalo především o zákulisních bitvách se studiem Disney, které herečka údajně sváděla po boku kolegy Aleca Baldwina při natáčení filmu Muž na ženění. V rozhovoru pro Nightline pravdivost těchto drbů popřela, ovšem neodpustila si pár odvážných tvrzení. Jednak nazvala ostatní hollywoodské herečky hloupými, neboť na rozdíl od podstatně lépe placených mužských hvězd jako Arnold Schwarzenegger nebo Bruce Willis netočí „filmy pro lidi“. Společnost Disney pak osočila ze škudlení, které se projevuje třeba v tom, že najímá levné nezkušené režiséry, jež pak produkce na každém kroku kontroluje.
Mrazivá vášeň
Mrazivá vášeň | Warner Bros.
Muž na ženění finančně ani kriticky nepřesvědčil stejně jako nadcházející Mrazivá vášeň (1992) nebo Útěk do Mexika (1994). Herečku však alespoň přivedl do náručí Aleca Baldwina, za něhož se roku 1993 provdala a o dva roky později přivítali dceru Ireland Baldwin. Sami sebe nadabovali a parodovali v epizodě Simpsonových Dojezdy pro hvězdy, kde se na jejich utajované letní sídlo vetřel Homer. Alec v možná nejpověstnějším gagu svou ženu napomene, ať přestane leštit svého Oscara. Kim mu na to odvětí: „Až nějakého dostaneš, ošetřuj si ho podle svého!“

Překvapivý Oscar a život v ústraní

Z nominačních listin Zlatých malin se Basinger na ty oscarové poprvé dostala roku 1998 zásluhou skvělé retro detektivky L.A. – Přísně tajné. V režii Curtise Hansona ztvárnila vznešenou call girl, jejíž vizáž upomínala na hvězdu 40. let Veronicu Lake. V konkurenci Julianne Moore (Hříšné noci) či Minnie Driver (Dobrý Will Hunting) nebyla v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli favoritkou. Když Basinger na svůj nečekaný triumf po dvou letech vzpomínala u Davida Lettermana, stále ještě vypadala překvapeně.
L.A. – Přísně tajné
L.A. – Přísně tajné | Warner Bros.
Do nového tisíciletí vstoupila ambiciózním projektem Snila jsem o Africe (2000), který z ní měl učinit definitivní hereckou osobnost. Místo toho šel do kin průměrný životopis a Basinger schytala další pohledávku od Zlatých malin, které ji toho roku nominovaly dokonce na největšího ztroskotance prvních 25 let ocenění. Tuto anticenu však nikdo nebere moc vážně a vůči Basinger byla zvlášť nefér. Roku 2002 ostatně skvěle ztvárnila matku Eminema v hudebním dramatu Curtise Hansona 8. míle, přičemž hodnotné výkony podala také ve filmech Dveře v podlaze (2004), Spálené životy (2008) nebo Zpátky do ringu (2013). V posledně jmenované boxerské komedii hrála manželku Sylvestera Stalloneho a kritika ocenila, že do oldschoolové nostalgie jedné testosteronové éry vnesla cit a něhu.
V posledních deseti letech už natočila pouze šest filmů, její nejvýraznější rolí byla obchodní společnice a bývalá milenka Christiana Greye (Jamie Dornan) v erotických dramatech Padesát odstínů temnoty (2017) a Padesát odstínů svobody (2018). Už roku 2013 v rozhovoru pro Vanity Fair přiznala, že si nikdy neužívala světla reflektorů ani červené koberce. Rozhodla se soustředit na výchovu Ireland, jíž chtěla dopřát normálnější dospívání. Po rozvodu s Baldwinem roku 2002 se dvojice několik let soudně přela o opatrovnictví. Alec má dnes vlastní početnou rodinu a opět spolu prý dobře vychází.
Kim Basinger
Kim Basinger v Beverly Hilton Hotel roku 2019 | Getty Images
Basinger zmínila také konstantní, ale pozitivně se vyvíjející boj s agorafobií a dalšími úzkostmi, které ji silně ovlivňovaly už začátkem 80. Let. Vrátila se k nim i minulý rok ve výjimečném veřejném vystoupení v talkshow Red Table Talk, kde vzpomínala, že v určitých životních obdobích nebyla schopná opustit dům. Musela se znovu naučit řídit auto a problémy spatřovala i v těch nejmenších každodenních úkonech. Přesto se snaží k životu přistupovat optimisticky a nebere žádné prášky.
Herečka, která je prostředním z pěti sourozenců, se rovněž po většinu života nebavila se třemi z nich a hůl zlomila také nad matkou. O tom však soustavně odmítá mluvit. Kim Basinger je vegetariánkou a vášnivou ochránkyní zvířat spolupracující s organizací PETA. K herectví už ji v sedmdesáti letech naopak nic vášnivě netáhne.
zdroje: Kinobox, Vanity Fair, Entertainment Weekly, Red Table Talk