Smrt vám nikam neuteče. Bora je ojedinělý tuzemský exces s absolutně protivnými postavami
Bora | Oneplay
Režisérské duo, jehož dosavadní resumé se skládá z divácky úspěšných a různorodých děl včetně Kanceláře Blaník, Protektora a převzaté komedie Známí neznámí, pracovalo se scénářem od Mariankové a Zdeňka Jecelína, podepsaného třeba pod ambiciózním Bodem obnovy. Taková squadra si evidentně věří i na spirituálnější prolnutí detektivky se satirou genderových bojů nebo korporátních zážitkových programů, jež tu zastupuje tajuplná postava Ani Geislerové.
Struktura zpočátku připomíná současný vrchol komerční intelektuální zábavy, oslavovaný seriál Bílý lotos od HBO. Také zde se skupina nesourodých cizinců schází na jedné lodi a odplouvá vstříc očekávanému týdennímu podniku, který vždy směřuje minimálně k jednomu mordu. Zatímco Mike White činí malicherné pitomce z bohatých snobů a zlou událost předesílá v samotném úvodu první epizody, Bora spěje v průběhu debutové šedesátiminutovky k tradičnější detektivní osnově. Účastníci „povznášejícího“ zájezdu se začnou okamžitě nenávidět a záhy po nástupu bouře objeví mrtvolu svého instruktora.
Bora: trailer | Oneplay
Jelikož se nám většina postav okamžitě z hloubi duše protiví a protože takový postoj vůči sobě zaujímají i izolovaní protagonisté se zabavenými telefony, jeden by očekával skoro vzplanutí ponorkové nemoci jako z ledové Věci. Dění ale nemá ani špetku temné atmosféry a k postupnému utahování klaustrofobní nesnášenlivosti je zapotřebí pozvolný psychologický proces. Tady se ale všichni aktéři vybarvují hrozně na sílu už během krátké úvodní plavby a zatím nemáme nikoho, s kým bychom záhadu na ostrůvku magorů chtěli aktivně prožít. Nejblíž k tomu je slušný Vojtěch Kotek, jemuž tvůrci přiklepli snové flashbacky, pasovali jej na nejdůležitějšího z návštěvníků a také na nejmenší karikaturu.
Seriál bude možná naopak usilovat o postupné sbližování zatrpklých majákových vězňů, což ale závěrečný zvrat prvního dílu opět zpochybňuje. Epizod dostaneme celkem šest a svůj prostor si vzhledem k dosavadnímu rozvrstvení musí uzmout také „naše“ policejní oddělení v Chorvatsku a rovněž zmíněná postava Geislerové – šéfky společnosti, která pochybné kurzy provozuje a jejíž krátké výstupy naznačují nervózní střet zájmů.
Na to, že za projektem stojí tolik vážených českých tvůrců, by si člověk už na základě otřesné znělky přál, aby z toho vylezl co nejujetější půlnoční camp. Pokusy o satiru, například v osobě feministické účastnice, skákající metr do vzduchu u každého mužského slova, zatím působí spíš jako vědomé zesměšňování satiry. Podobně všechno ostatní se jeví jako nápadné zdvihání prostředníčku směrem k současným západním konvencím sociálně-kritických žánrových pořadů. Vážně tedy hrozí, že jestli se tvůrci čemukoli seriózně poddají, vznikne úplně nesourodý bizarní guláš. A přestože se zatím daří vyvolat zájem o další dění, ať už jen prostřednictvím především zesměšňované spirituality, přesně k tomu se bohužel nejnápadněji směřuje.
50%
Duchovní Bílý lotos na majáku uprostřed bouře a s nerezonující vraždou má zatím tu výhodu, že si může satiricky odskočit skoro kamkoli. I zesměšňování satir ale musí být chytré a to se zatím o dialozích či zvolené tónině napsat nedá. Tahle bora bude nejspíš opravdu jen nárazová.