Články

Rozhovory

  1. „S drogově závislým Láďou nemám nic společného, ale viděl jsem okolo sebe dost, abych se mohl inspirovat,“ říká objev roku Marsell Bendig z pecky BANGER.
    Rozhovory26. 9. 2022
    „S drogově závislým Láďou nemám nic společného, ale viděl jsem okolo sebe dost, abych se mohl inspirovat,“ říká objev roku Marsell Bendig z pecky BANGER.

    Před premiérou BANGER. se většina očí obracela na Adama Mišíka. Aby ne, jde o velkou mainstreamovou hvězdu s portfoliem složeným předně z komerčních vystoupení. Sledovat jeho pokus o vážnou roli je vzrušující – buď to dopadne skvěle a máme tu povzbudivý příběh o tom, že nikdy není pozdě na změnu, anebo se aspoň bude komu škodolibě smát. Už od premiéry v Karlových Varech je pak jasné, že ostudu si Mišík rozhodně neutrhl. Jenže jeho „jméno a ksicht“ není jediné, co festivalovému publiku utkvělo v paměti. Za jeden z největších kladů filmu byl okamžitě označený výkon Marsella Bendiga, bratra zatím slavnějšího Jana.

  2. „Infuzi umím podat doopravdy, to ve filmu nehraju,“ říká Adam Mišík o své zlomové roli ve skvělém BANGER.
    Rozhovory22. 9. 2022
    „Infuzi umím podat doopravdy, to ve filmu nehraju,“ říká Adam Mišík o své zlomové roli ve skvělém BANGER.

    BANGER. provází pověst jednoho z nejlepších filmů roku už od karlovarské premiéry. K jeho očekávanému uvedení do široké distribuce tedy Kinobox připravil sérii rozhovorů s některými z nejdůležitějších osobností celého projektu. Tou první je herec a představitel hlavní role Adam Mišík.

  3. Viditelné umění, neviditelný umělec a důležité ticho. Tomáš Bojar a Šimon Špidla představují rafinovaný dokument o českých válečných letcích
    Rozhovory18. 9. 2022
    Viditelné umění, neviditelný umělec a důležité ticho. Tomáš Bojar a Šimon Špidla představují rafinovaný dokument o českých válečných letcích

    Ve čtvrtek vstoupil do vybraných kin dokumentární snímek Good Old Czechs, v němž režisér Tomáš Bojar a střihač Šimon Špidla oživili letce Filipa Jánského, Františka Fajtla, jejich myšlenky a pohnutou dobu druhé světové války. Divákům tak zprostředkovali mimořádně působivý výlet do minulosti, který pojali zcela neortodoxním způsobem. Za piloty a jejich textové dílo hovoří herci, beletrii a memoáry doprovázejí dobové archivy a upgradovaná hudba. Na člověka dýchne minulost v moderním pojetí, takže snímek má šanci oslovit hned několik generací. Jak autoři přistupují k filmové tvorbě? A kam až sahá hranice dokumentu? Nejen o tom jsem si povídal s režisérem a scenáristou Tomášem Bojarem a střihačem a režisérem Šimonem Špidlou.

  4. „Cílem bylo zničit Adama Mišíka,“ říká režisér karlovarského hitu BANGER. Adam Sedlák
    Rozhovory15. 7. 2022
    „Cílem bylo zničit Adama Mišíka,“ říká režisér karlovarského hitu BANGER. Adam Sedlák

    Adam Sedlák patří mezi nejzajímavější české filmaře a jeho druhý celovečerák BANGER. patřil k nejočekávanějším a posléze k nejchválenějším českým titulům letošního karlovarského festivalu. Po webseriálu Semestr a bytovém hororu Domestik si tak Sedlák připsal další titul, který stojí za diváckou pozornost.

  5. „Než člověk začne psát o filmu, musí se něco naučit o světě,“ říká kritička prestižního světového magazínu Variety
    Rozhovory12. 7. 2022
    „Než člověk začne psát o filmu, musí se něco naučit o světě,“ říká kritička prestižního světového magazínu Variety

    Jessica Kiang je filmová kritička původem z Irska, žijící v Berlíně a pokrývající všechny hlavní evropské filmové festivaly pro americký magazín Variety. Krom toho má zkušenosti ze světových mediálních stálic The Guardian, Playlist, Rolling Stone a dalších. Ke Karlovým Varům má zvlášť blízký vztah, je sem vysílána od samého začátku její kariéry.

  6. „Jsme opatrní hobiti, nemáme rádi změny, ale dokážeme zabrat.“ S producentem Šlajerem o stavu české kinematografie, podpoře diváků a vládním otloukánkovi
    Rozhovory10. 7. 2022
    „Jsme opatrní hobiti, nemáme rádi změny, ale dokážeme zabrat.“ S producentem Šlajerem o stavu české kinematografie, podpoře diváků a vládním otloukánkovi

    Před pár dny zveřenila Asociace producentů v audiovizi (APA) zprávu o stavu tuzemské kinematografie a vyhlídkách do budoucích let. Není to dvakrát veselé čtení. Vláda šetří a ministerstvo kultury nemá páky na to, jak do kinematografie nalít víc peněz. Předsedou APA je zkušený producent Vratislav Šlajer (držitel Českého lva za Pouta, producent snímků Shoky a Morthy, ceněného seriálu #martyisdead nebo v Karlových Varech premiérovaného dokumentu PSH o kultovní rapperské trojici, který získal Cenu diváků). V rozhovoru Šlajer pojmenovává to, co tuzemskou kinematografii pálí, jakou roli v tom hrají politici a na koho se naopak čeští filmaři mohou spolehnout.

  7. Igor Chmela o svém černohumorném režijním debutu: „Nejdřív jsem se rakvičkářské historce smál, pak mi ale ztěžkla v rukách.“
    Rozhovory9. 7. 2022
    Igor Chmela o svém černohumorném režijním debutu: „Nejdřív jsem se rakvičkářské historce smál, pak mi ale ztěžkla v rukách.“

    Igor Chmela se zařadil mezi herce, kteří se rozhodli zkusit štěstí za kamerou. Při pohledu na jeho portfolio plné koníčků dotažených takřka na profesionální úroveň asi není překvapivé, že si v herectví nevystačil s posloucháním pokynů.

  8. Světový autor o „úžasném“ českém Tajemství a smyslu života
    Rozhovory2. 7. 2022
    Světový autor o „úžasném“ českém Tajemství a smyslu života

    Raymond Moody, je autor světového bestselleru Život po životě, knihy, která zásadním způsobem proměnila pohled moderní společnosti na paradigma smrti. Inspirovala například tvůrce světového filmového hitu Hráči se smrtí (1990). Světově proslulý psycholog a spisovatel, působí i ve svých 75 letech až nakažlivě vitálně, a protože se objeví i v chystaném multižánrovém celovečerním filmu Petra Vachlera „Tajemství a smysl života“, bylo by bývalo hříchem propásnout možnost zeptat se ho, jak tento projekt zatím vnímá.

  9. „Někteří diváci při nehodě ve filmu křičeli, jak byli naštvaní,“ říká režisér thrilleru Hrdinové dělnické třídy, který uvedou Vary
    Rozhovory29. 6. 2022
    „Někteří diváci při nehodě ve filmu křičeli, jak byli naštvaní,“ říká režisér thrilleru Hrdinové dělnické třídy, který uvedou Vary

    Sociální drama z pochybné stavby, na níž panují nebezpečné pracovní podmínky, obohatil srbský režisér Miloš Pušić o punkovou rozzuřenost, jemnou satiru i tragiku antických rozměrů. Jeho novinka Hrdinové dělnické třídy měla premiéru na Berlinale v divácky oblíbené sekci Panorama, kde se potkala například s českou tragikomedií Kdyby radši hořelo. V červenci film s hvězdou dramatu Quo vadis, Aida? Jasnou Djuričić v hlavní roli čtyřikrát zahraje karlovarský festival v rámci sekce Horizonty, poté snímek uvede i Letní filmová škola. Přinášíme vám proto rozhovor s režisérem snímku.

  10. „Českým filmům jsou vytýkány chyby, které kritikům na jejich amerických ekvivalentech nevadí,“ věří režisér Prezidentky
    Rozhovory29. 6. 2022
    „Českým filmům jsou vytýkány chyby, které kritikům na jejich amerických ekvivalentech nevadí,“ věří režisér Prezidentky

    Rudolf Havlík patří mezi přední současné české mainstreamové režiséry. Po čem muži touží 2 v kinech předaly štafetu Prezidentce s Annou Geislerovou a Ondřejem Vetchým. A to ještě letos není vše!

  11. „Vesnické rasisty nesmíme omlouvat, nemá ale cenu považovat je za monstra,“ říká režisér nové komedie s Krobotem
    Rozhovory14. 6. 2022
    „Vesnické rasisty nesmíme omlouvat, nemá ale cenu považovat je za monstra,“ říká režisér nové komedie s Krobotem

    Svůj debut připravoval Adam Koloman Rybanský jako krátkometrážní absolventský film na FAMU s neherci, ale vyšel mu z toho celovečerní film s některými z nejoblíbenějších českých tváří, který si z předpremiér odnáší skvělé reakce.

  12. „Vojenský pilot by po sestřelení vždycky věděl, co dělat,“ tvrdí o Top Gunu a Cruisově Maverickovi generál Jaroslav Míka
    Rozhovory29. 5. 2022
    „Vojenský pilot by po sestřelení vždycky věděl, co dělat,“ tvrdí o Top Gunu a Cruisově Maverickovi generál Jaroslav Míka

    Tento týden vstoupil do českých kin dlouho očekávaný Top Gun: Maverick. Do kokpitu stíhacího letounu se po dlouhých 36 letech vrátil Tom Cruise, který s celým ansámblem předvádí mimořádné kousky. Zajímal nás názor experta, oslovili jsme proto generála Jaroslava Míku, který je velitelem 21. základny taktického letectva Čáslav, a zeptali se ho, jak na něj hollywoodský film zapůsobil. Co tvůrcům pochválil, a co by naopak vytkl?

  13. Tři Tygři: „JACKPOT je pro diváky, které nebaví žehličkové komedie. Člověk, který už teď ví, jak to bude hrozné, ať si raději neubližuje a do kina nechodí“
    Rozhovory28. 5. 2022
    Tři Tygři: „JACKPOT je pro diváky, které nebaví žehličkové komedie. Člověk, který už teď ví, jak to bude hrozné, ať si raději neubližuje a do kina nechodí“

    Po snímcích Shoky & Morthy a filmovém Vyšehradu se zapáchající tuzemské kinematografické bažiny pokoušejí rozvířit Tři Tygři spolu se svým komediálním road tripem JACKPOT. Obsáhlý rozhovor s kompletní čtveřicí a režisérem Emilem Křižkou vznikl dva týdny před premiérou snímku, proti kterému jde v kinech druhý Top Gun s Tomem Cruisem. Jak je z interview patrné, populární Tři Tygři se toho nebojí a vše si s přehledem obhájí.

  14. Jak u dětí pěstovat vkus? „Chodit s nimi do kina, nesedět doma u televize,“ tvrdí umělecká ředitelka Zlín Film Festivalu
    Rozhovory26. 5. 2022
    Jak u dětí pěstovat vkus? „Chodit s nimi do kina, nesedět doma u televize,“ tvrdí umělecká ředitelka Zlín Film Festivalu

    Ve Zlíně dnes startuje 62. ročník Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež. Nejstarší přehlídka svého druhu na světě cílí na mladé diváky a divačky a letos hodlá věnovat speciální pozornost teenagerům. O historii přehlídky, jejím směřování, tvorbě pro děti a mládež a o dalších tématech jsem si povídal s uměleckou ředitelkou Zlín Film Festivalu Markétou Pášmovou.

  15. „Málokdo má odvahu ujíždět před vábením komfortního systému.“ Mladý dokumentarista natočil portrét „romantickýho sígra“ ze zašpiněných železnic
    Rozhovory25. 5. 2022
    „Málokdo má odvahu ujíždět před vábením komfortního systému.“ Mladý dokumentarista natočil portrét „romantickýho sígra“ ze zašpiněných železnic

    Cenu Pavla Kouteckého za krátký dokumentární film letos získal student FAMU Josef Švejda se svým portrétem JANG. Ten pojednává o mladíkovi, který tráví život na nákladních železničních vagonech. Jeho příklad do důsledků pojmenovává, co je to svoboda. Proč se Švejda rozhodl s Janem G. natáčet? A proč je šťastný, že je mezi námi někdo jako on?