V čem je nový netflixovský remake Kovboje Bebopa unikát, a v čem naopak propadá?

Kovboj Bebop: Lovec odměn (2021) | Netflix
Tento těžce žánrově zařaditelný titul je dodnes jedním z nejpopulárnějších anime vůbec. Kovboj Bebop (1998) se před více než dvaceti lety objevil jako 26dílný animovaný seriál a celovečerní film. Jedná se o retro westernový sci-fi snímek s jazzovým soundtrackem, jehož příběh se odehrává v roce 2071. Hlavní postavou seriálu je zhruba dvacetiletý Spike Spiegel, známý jako vesmírný kovboj a někdejší člen zločinecké organizace Syndikátu. Poté, co se mu podařilo uniknout ze spárů gangu, se rozhodl začít nový život. Ten prožívá po boku Jeta Blacka, který je stejně jako Spike lovcem odměn. Jet je zároveň bývalým členem mezihvězdné policie, který během jedné z riskantních misí přišel o ruku. Proto nosí kybernetickou náhradu, jež mu připomíná, co se stane, když jdete do něčeho bez přemýšlení.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada-12
Kovboj Bebop (1998) | Bandai Visual Company
K jejich pátrání po zločincích se přidává ještě Faye Valentine. Tato dívka s fialovými vlasy se po 54 letech probudila z umělého spánku s amnézií a snaží se přijít na to, kým byla předtím. Dalšími postavami jsou pak pes Ein, mladičká počítačová expertka Edward „Ed“, tajemná Spikeova láska Julia a bývalý Spikeův parťák ze Syndikátu a nyní jeho hlavní antagonista, známý jako Kruťák. Seriál se stal jedním z nejvýraznějších anime počinů, jaké kdy vznikly, a Netflix se na jeho slávu pokusil navázat a řadě nostalgických fanoušků připomenout, že jejich fandom ještě nezemřel. Problém je, že se to většině z nich nelíbí. Proč?

Je nový live-action seriál dobrým remakem?

Hrané verze původního animovaného seriálu se ujali tvůrci Michael Katleman (Po stopách zabijáka, Poslední loď) a Alex Garcia Lopez (Misfits: Zmetci, Zaklínač). Kovboj Bebop: Lovec odměn je od 19. listopadu k vidění na Netflixu stejně jako jeho animovaný předchůdce. Má deset epizod po zhruba 45 minutách, v nichž je zahrnutý děj celého anime. Hlavní roli Spikea si zde střihl herec jihokorejského původu John Cho (Star Trek, Pátrání), Jeta Blacka ztvárnil Mustafa Shakir (Pretenders), Faye hraje Daniella Pineda (Jurský svět: Zánik říše, Upíří deníky) a v rolích Kruťáka a Julie se objevilo herecké duo Alex Hassell (Banda) a Elena Satine (X-Men: Nová generace).

Trailer Kovboj Bebop: Lovec odměn

Kovboj Bebop: Lovec odměn
Převedení animáku do hrané podoby se dle mého názoru tvůrcům určitě povedlo. Vizuál hraných postav se od těch animovaných prakticky neliší. John Cho si kvůli této roli nechal narůst vlasy, hodiny studoval Spikeovo charisma a také jeho specifickou shrbenou chůzi, při níž má neustále ruce v kapsách. Nevadila mi ani skutečnost, že dvacetiletého rebela ztvárnil téměř padesátiletý herec. Spikeovo charisma dodržel a svou zralostí mu podle mě dal dokonce i něco navíc. Z jeho hereckého výkonu nabudete dojmu, že se díváte na zkušeného, lehce šibalského vtipálka, který si v minulosti prošel svým, získal hodně zkušeností, ale je stále plný mladistvého elánu.
Jet Black v podání Mustafy Shakira je přesnější v tom smyslu, že jeho věk zhruba odpovídá i věku postavy. Stejně jako Spike i on už má něco za sebou, což lze z jeho lehce ochranitelského chování vycítit. Oproti Spikeovi je rozumnější, klidnější, přemýšlivější a vždy tam, kde je ho třeba. Faye Valentine je v jistých věcech odlišná. V hrané podobě se mi zdá o něco šibalštější a divočejší. Daniella Pineda vytváří velmi ojedinělou atmosféru, která vás rozesměje. Je královnou každé scény, v níž se objeví. Mnoho fanoušků a fanynek si ale stěžuje na Kruťáka a Julii.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada-10
Zatímco ostatní herci podávají uvěřitelné a nijak přemrštěné výkony, kde emoce odpovídají stylu seriálu i dané scéně, Kruťák je smutnou výjimkou. Alex Hassel je možná dobrým hercem, svoje mimické projevy by ale někdy mohl trochu krotit. Z chladného antihrdiny, jehož tvář je stejně nečitelná jako jeho hrozivé činy, se stal vyšinutý maniak, který má problém vypořádat se s vlastním egem a minulostí. Scény s Hasselem jsou nedůvěryhodné a napříč jeho snaze o emoce neuvěřitelně prázdné. Výkon Eleny Satine naopak není vůbec špatný. Tady je problém ve scénáři.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada-1
V anime je postava Julie tajemnou láskou a zároveň třetím cípem v milostném trojúhelníku mezi Spikem a Kruťákem. Vždy je zachycená jako nějaká vzpomínka či jako éterická bytost. V hrané podobě je ale jednou z hlavních postav, je součástí každé epizody a má zde mnohem rozpracovanější charakter i minulost. To se fanouškům anime moc nelíbí. Je to ale opravdu změna k horšímu? Postavu Julie jsem si díky jejímu charakterovému vývoji velmi oblíbila. Někdejší oběť domácího násilí se mění z ustrašené zpěvačky v silnou ženu, která se nebojí zmáčknout spoušť.

V čem si možná nostalgicky zavzpomínáte?

Dalším výrazným rozdílem, který některé fanoušky a fanynky štve, je skutečnost, že zde vůbec nevystupuje zmiňovaná počítačová expertka Ed. Pravděpodobně se ale dočkáme další sezóny a závěr finální epizody naznačuje, že se diváci a divačky možná přeci jen dočkají. Protože má každá epizoda hraného seriálu zhruba 45 minut (u animované verze je to tradičních 25 minut), odehraje se toho v ní dvojnásob. Spousta skalních fanoušků původního anime seriálu si také stěžuje na pár odchylek v příběhu, například načasování první scény s Faye. Nelíbí se jim ani vizuální rozdíly některých z vedlejších postav.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada
Tvůrci se nijak netajili tím, že se snažili o co nejpřesnější remake. Odpovídá tomu i výše uvedená přesnost ve vizuálu hlavních postav. Dalším výrazným bodem je vstupní intro každé epizody, které se od jeho animované podoby prakticky vůbec neliší. Tvůrci dokonce využili i tentýž song, jedná se o píseň Tank! od Seatbelts. Snímek v sobě stejně jako animovaná předloha nese prvky mnoha žánrů. Kromě toho, že připomíná westernový komediální sci-fi retro snímek, tvůrci se mu snažili dodat určitý komiksový styl. Bojové scény připomínají spíše animovaný seriál zaměřený na bojová umění, tím získává Kovboj Bebop opět něco navíc. Díky této formě komiksového zpracování jsem si zavzpomínala například na Kill Bill či Sin City. Od animované podoby se neliší ani ve volbě soundtracku, který je zpracovaný do westernového stylu. V ikonických scénách jsou dokonce využité songy, kterými bylo anime proslulé. Ve finále, kdy se soupeři střetnou uprostřed katedrály, hraje opět na pozadí song Rain od Stevea Conteho.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada-4

Užijí si seriál i animákem nedotčení diváci a divačky?

Jako původním seriálem nezaujatá divačka nemohu titulu zase tolik nic vytknout, zároveň ale nemám nic, co bych na něm mohla vychválit do nebes. Těch deset epizod, které nám tvůrci nabídli, jsem si poměrně užila. Příběh, který se soustředí převážně na postupné odkrývání záhadných minulostí všech hlavních postav poměrně rychle ubíhá a příjemným tempem graduje. Jakmile odkryjete část příběhu, budete se chtít dozvědět, jak to skončí.
v-cem-je-novy-netflixovsky-remake-kovboje-bebopa-unikat-a-v-cem-naopak-propada-7
O tom, zda je seriál tou nejlepší adaptací, které se Kovboj Bebop mohl dočkat, se hádat nebudu. Jsem si jistá, že si nostalgičtí diváci původního anime na této moderní netflixovské podobě najdou své mouchy. Já jsem ovšem zvědavá, zda se skutečně dočkáme další sezóny. Rozhodně by to bylo zajímavé, protože jak jsem se zmínila v úvodu, děj zahrnuje prakticky veškeré dění původního anime. Pokud se tedy Netflix pustí do druhé série, čeká nás pravděpodobně originální příběh, jenž tvůrcům umožní vložit do seriálu trochu vlastních nápadů. Sledování seriálu jsem si poměrně užila, ale s odstupem času postupně zapomínám, o čem to vlastně celé bylo. Celá série mi splývá v jeden plochý obraz a v tom je, obávám se, největší kámen úrazu.
Hodnocení: 65 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.