Srdcovka: Fantozzi je tak trochu vůl. Maléry pana účetního jsou naší nejoblíbenější cizí komedií

Srdcovka: Fantozzi je tak trochu vůl. Maléry pana účetního jsou naší nejoblíbenější cizí komedií
Maléry pana účetního | Maura International Films
„Fantozzi – to jsem já,“ tvrdil opakovaně Villaggio, jenž přitom svou nejslavnější (a v podstatě jedinou známou) roli nevztahoval na sebe. Rodák z Janova měl kontinentální rozhled díky rozhlasovému působení v britské BBC a svůj břitký humor piloval mezi lidmi i na knižních stránkách. Přátelil se s rebelujícím písničkářem Fabriziem De André, s nímž vystupoval v kabaretech a psal mu radikální texty. Vyzkoušel si ale také námořnický mundúr a samozřejmě pracoval jako účetní v korporátu, takže o životě v hektické poválečné době měl až výjimečný přehled.
Maléry pana účetního
Maléry pana účetního (1980)
Film
Ugo Fantozzi pracuje ve velké společnosti jako účetní. Má pěkné místo, sympatickou a milou ženu i krásnou dceru. Rovněž je uznávaným šampiónem v přepínání TV stanic na dálkovém ovladači v domě, kde bydlí. Sousedi i kolegové z práce si ho váží. Občas se mu sice přihodí nějaký ten problém či malér. Komu taky ne. Jinak pohoda. Tedy skoro pohoda. To byste se totiž nesměli jmenovat Ugo Fantozzi.
Žánry:Komedie
76%
Ugo Fantozzi pracuje ve velké společnosti jako účetní. Má pěkné místo, sympatickou a milou ženu i krásnou dceru. Rovněž je uznávaným šampiónem v přepínání TV stanic na dálkovém ovladači v domě, kde bydlí. Sousedi i kolegové z práce si ho váží. Občas se mu sice přihodí nějaký ten problém či malér. Komu taky ne. Jinak pohoda. Tedy skoro pohoda. To byste se totiž nesměli jmenovat Ugo Fantozzi.
Žánry:Komedie
Monotónní práci ve firmě nesnášel a vymyslel si postavu Uga Fantozziho, kterou piloval v janovských a posléze i římských kabaretech. Osvědčil se také jako glosátor společenského dění ve svých povídkových souborech, které se v Itálii velmi dobře prodávaly. Především se ale dostal do filmu a roku 1972 například hrál jednu z hlavních rolí v komedii Co my máme společného s revolucí? od Sergia Corbucciho (tedy „druhého nejlepšího režiséra spaghetti westernů na světě,“ jak tvrdí Tarantino v Tenkrát v Hollywoodu). Fantozziho, jenž si doma potrpí hlavně na fotbal, televizi a dobré jídlo, si přitom nesl s sebou – stejně jako většina lidu, která se s utrápeným smolařem ztotožnila hned po premiéře prvního filmu, Zrození pana účetního z roku 1975.
Villaggio často vzpomínal, jak mu lidé psali, že Fantozzi je úplně jako jejich soused, strýc nebo kolega. Postava se dle herce zrcadlí v okolí každého člověka a svým způsobem může být každým z nás. Zrození a následné Nesnáze pana účetního (1976) zacházely se silně epizodickou strukturou, ale nápadně rozvedly středostavovské rysy a do jisté míry zesměšňovaly i režimy (respektive systémy), které své občany (zaměstnance) tlačí vstříc sjednocenému myšlení a ideologické „kulturnosti“. Český člověk, jenž žil v obklopení socialismu, ale také tragikomických postav od Havlova podřízeného člověka přes Švejka až po Hrabalovy a Svěrákovy figurky, si k tomuto druhu groteskní komiky dokázal vytvořit vztah.
Maléry pana účetního
Maléry pana účetního | Maura International Films
Maléry pana účetního jsou v tomto ohledu ještě satiričtější a drsnější v načasování gagů, které přichází v nemilosrdném rytmu. Fantozzi, jehož doma stále čeká neuspokojená žena (Milena Vukotic) a ohyzdně namaskovaná dcera, je drcený v soukolí groteskního systému a zdá se, že sám pánbůh si na něj zasedl. Jednotlivé epizodky kolem manželčiny domnělé nevěry, odvykací dietní kúry či cyklistikou posedlého nového šéfa jsou trochu lépe sjednocené, a přestože film ani zdánlivě nedosahuje formální úrovně korporátní odcizenosti u francouzského pana Hulota (Playtime), lze na něm obdivovat, že výsměch Fantozzimu je občas úlevným posměchem naší existenci v nepopiratelně nesvobodných podmínkách.
Vyniká ovšem bláznivá komika, jejíž inspirace sahají až k němým groteskám. Klíčovou posilou pro tento třetí díl se stal režisér Neri Parenti, jehož rytmická forma byla sérii souzena. Tvůrce, jehož filmografii zdobí také Bláznivá komedie (rovněž s Villaggiem), natočil celkem šest Fantozziho dobrodružství počínaje Maléry, v nichž oproti předchůdcům viditelně nahustil koncentraci fyzických gagů. Tempo se blíží skoro až kresleným groteskám a vtipy zachází k brutalitám (lavina pádů a úderů nebere konce), absurdním parodiím (šílený německý doktor vedoucí trýznivou hubnoucí proceduru) a surreálným momentům (nápis „Náš drahej megaprezident je vůl“, nakreslený přímo na nebe a vystihující hrdinovu frustraci – na nátlak ho musí přepsat na „Fantozzi je tak trochu vůl“).
Film vystihuje princip „organizovaného chaosu“ a kritiku směřující na korporátní i maloměstskou tyranii, která se ale převléká do potrhlé lidové komedie. Víc než dřív byl zásadním prvkem také Villaggiův „soukromý“ Fantozzi, tedy hercův svérázný a rozpoznatelný humor. Villaggio se pod Maléry poprvé podepsal také jako spolurežisér a zdokonalil svou filosofii nicotného prosťáčka, jenž to vždycky nejvíc odnese. I když hercova letitá manželka Maura Albites zásadně popírala, že by Paolo kdy skutečně připomínal své kulturní alterego, Villaggio v podstatě sám stvořil zcela soběstačný a světově unikátní typ komedie. Její fyzičnost možná měla kořeny už u Chaplina a byrokratická fraška se vylíhla třeba z italských neorealistických povzdechů moderního člověka typu Místo, ale pan účetní byl originál – stejně jako u nás Troškovo Slunce, seno, ve Francii ukřičený Funes nebo rovněž v Itálii fackující kovbojové Hill a Spencer.
Maléry pana účetního
Maléry pana účetního
Zrození pana účetního
Nesnáze pana účetního
Pan účetní opět zasahuje
U nás máme zjevně podobnou mentalitu a všechny zmíněné proudy či osobnosti se v Československu dočkaly nezměrné popularity. Fantozzi si uzmul kultovní status díky častým televizním reprízám a své zdánlivé prostoduchosti, kdy hrdina v šílených zápletkách před nuceným cyklistickým závodem bez rozvahy zakoupí tinkturu aspirinu, kokainu, heroinu, feferonky a františkánky. Lidé si přáli další absurdní trampoty a Villaggio, jenž se stal zajatcem svého životního výplodu, je nadále točil. Možná se tak připravil o jiné příležitosti, které by se mu jako herci s nezaměnitelnou mimikou a fyzickým projevem jistě nevyhýbaly. Federico Fellini jej nicméně obsadil do svého posledního filmu Hlas měsíce a ozval se i další velikán Ermanno Olmi, jenž herce obsadil do rodinné fantasy Tajemství starého lesa.
Paolo Villaggio zůstal Fantozzim a Itálie mu za to byla vděčná – už roku 1992 mu v Benátkách udělili Zlatého lva za celoživotní přínos. Zemřel 3. července 2017 ve věku 84 let v Římě na komplikace spojené s cukrovkou a jeho odchod rezonoval nejen s italským publikem. Jeho filmový hrdina byl možná tak trochu vůl, ale takové máme většinou nejradši – kdo z nás v sobě nemá kousek Fantozziho?
Podívejte se na žebříček nejlepších komedií podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Médium.cz, Wikipedia, Rai Teche