Srdcovka: Válka Roseových je naprostou klasikou. Černý humor kombinuje se vztahovým mučením
Válka Roseových (1989) | 20th Century Fox
Příběh začíná v okamžiku, kdy rozvodový právník Gavin (DeVito) vypráví svému klientovi odstrašující příklad toho, jak ošklivě se může rozvod zvrhnout. Před klientem i divákem se odehrává tragická historie Olivera (Douglas) a Barbary (Turner), dvou mladých lidí, kteří se do sebe zamilovali na aukci uměleckých předmětů. Velká soupeřivost probudí velkou lásku a ta vyústí v obraz šťastné rodiny o dvou manželích, dvou dětech, kočce, psu a obrovském domě. Jenže žádná idyla netrvá věčně, manželství postupně vyhasíná a sobectví obou figur vyplouvá na povrch. Když během jedné hádky padne slovo „rozvod,” mění se společné soužití v přehlídku ukrutností.
Válka Roseových: trailer | 20th Century Fox
Studie toxického manželství je dodnes uznávanou klasikou, zejména díky charismatickému ústřednímu páru a tempu vyprávění. Douglas a Turner si uchovali chemii z předchozích společných projektů Honba za diamantem a Honba za klenotem Nilu a vytvořili dokonalou souhru. Oba hrají sebestředné, záludné postavy, každý z nich ale volí jinou metodu pro projevování emocí. Snímek většinou sleduje hledisko Olivera – což je dané tím, že příběh vypráví jeho kamarád Gavin – a díky tomu je jeho pohled mnohem transparentnější. Skrze Gavina komunikuje divákovi své emoce, které dává jak do své mimiky, tak do práce s hlasem. V konkrétních situacích vyzařuje konkrétní emoci, divákovi je jasné, na co reaguje, jak a proč.
Turner oproti tomu sice vyzařuje chladnou zuřivost, nicméně minimálně v první polovině je pro diváka trochu záhadou. Zpočátku není jasné, odkud plyne její naštvanost, protože ji vnímáme spíše optikou zabedněného Olivera, a na rozdíl od něj diváka často překvapuje svou reakcí. Její transparentnost začne být zřetelná až v posledních aktech. Je to dané dynamikou vztahu obou figur – extrovertního Olivera, postupujícího ve své kariéře a uzamčeného ve svém vlastním světě, a zdánlivě introvertní Barbary, která se v první polovině snaží vybudovat ten svůj.
Vývoj vztahu obou postav pak řídí proměnu filmu mezi akty. Jejich zamilovanost a zdánlivě ideální vztah je natočený jako kýčovitá romance. Tento první akt používá velké časové skoky, kdy je jedno časové období vyjádřeno jednou či dvěma scénami. Ty vrcholí tím, že Oliver a Barbara spolu komunikují v jednom záběru, kdy je často vidíme stát proti sobě či vedle sebe, každopádně je kamera ukazuje jako pár.
V tomto momentě také vidíme postupné budování jejich příbytku, počátky nabývání honosného domu, který se později stane předmětem jejich sporu. Narušení tohoto stavu věcí přichází ve scéně slavnostní večeře pořádané pro Oliverovy zaměstnavatele a přátele. Každý z manželů sedí v čele stolu, takže už se nemohou sejít v jednom záběru. Je to také první moment, kdy otevřeně vidíme, že jejich soužití není příliš idylické, třebaže v další scéně se trochu skřípavě usmiřují opět v jednom záběru.
Další akt sleduje oba manžele čím dál více v individuálních scénách, jak se Barbara soustředí na zvelebování domu a Oliver na svou kariéru. Spíše než romanci připomíná tato část drama o postupném rozpadu vztahu, jak mají oba manželé stále větší problém najít společnou řeč. To vede k předělu do další kapitoly, jíž začíná nejen rozvodové řízení, ale také válka zmíněná v názvu.
I tato kapitola začíná záběrem, v němž jsou manželé vedle sebe, už ale jako protistrany, neschopné spolu komunikovat přímo. Rozvodová kapitola pak přitvrdí ve svém tónu, jak se stupňují jejich naschvály a nepřátelství, zároveň vidíme čím dál více individuálních scén, jak zejména Oliver více než se svou ženou jedná s advokátem Gavinem. Poslední akt je prakticky thriller, v němž přijde ke slovu fyzická akce, nahánění po chodbách a kousání do obzvláště citlivých míst.
Rytmus filmu a funkci předělu mezi kapitolami přebírá také rámující linka, v níž Gavin vypráví události filmu svému mlčenlivému klientovi (Dan Castellaneta). Odstupňování různých aktů pomocí variování záběrů a scén je jedna z věcí, díky nimž funguje film jako dobře vystavěný mechanismus, přehledná studie vývoje vztahu z milujícího až k vrcholně destruktivnímu.
Pečlivě vystavěné vyprávění přitom stupňuje cynický humor a kombinuje ho s tragickými a dramatickými motivy. Scény naplněné komediálními momenty zároveň fungují jako zobrazení působivého psychologického mučení, na jednu stranu se smějeme malicherným a zákeřným postavám, na tu druhou je snadné se na ně v některých trýznivých situacích napojit. Činy obou manželů jsou stejně odpudivé, jako jsou jejich motivace pochopitelné. Každá z nich – pocit autonomie, hrdost, křivdy, touha po respektu i samostatnosti – se přitom sbíhají do jednoho motivického celku, který reprezentuje společný dům Roseových. Zatímco variace záběrů a Gavinovo vyprávění rytmizují způsob, jakým je film vyprávěn, dům udává tempo vnitřní výstavbě vyprávění, tomu, co se vlastně v příběhu vypráví.
V prvních fázích zamilovanosti je vzdáleným snem, vidinou společného rodinného štěstí, zpočátku zastoupený špeluňkou, kde se hrdinové poprvé milují, či bytem, který se snaží zvelebit. Když Barbara ve druhém aktu kupuje dům a zvelebuje jej, začne se vyvíjet i vztah obou, nicméně směrem od společného vývoje k individuálnímu. Ve třetím „rozvodovém” aktu se Roseovi soudí právě o tento dům, a protože jej nikdo z nich nechce opustit, stává se hřištěm pro drobné a postupně masivní zlomyslnosti, jež si oba uštědřují.
A konečně v posledním aktu, kdy si jdou oba manželé nepokrytě po krku, se mění v téměř hororovou lokaci plnou temných zákoutí a nastražených pastí a v průběhu závěrečného souboje se stává čím dál větší ruinou. V závěru se nakonec stane také přímým nástrojem jejich zkázy. Jejich poslední společný záběr je pak černohumornou, smutnou i zvráceně definitivní tečkou za jejich příběhem. Válka Roseových je pečlivě vystavěný a brilantně odvyprávěný vztahový thriller a noví Roseovi to budou mít u diváků těžké. Novou verzi naleznete od tohoto týdne v kinech, původní Válku Roseových snadno seženete na iTunes. Pokud se kterákoli z verzí objeví kdekoli jinde, můžeme vám dát vědět třeba přes aplikaci Kinobox.