Marianne Sägebrecht se narodila 27. srpna 1945 ve Starnbergu v Bavorsku a je německou herečkou. Před vstupem do světa zábavy pracovala jako laborantka a asistentka redaktora časopisu. Inspirována bavorským králem Ludvíkem II. se stala známou jako „matka mnichovské subkultury" jako producentka a performerka avantgardního divadla a kabaretních revue, zejména se svou skupinou Opera Curiosa.
Začátky filmové kariéry
Marianne Sägebrecht byla objevena režisérem Percym Adlonem v roce 1977 v produkci Adele Spitzeder, kde hrála roli jemné prostitutky. Adlon ji obsadil jako Madame Sanchez/paní Sancho Panza ve svém televizním speciálu Herr Kischott (1979), volné adaptaci Dona Quijota. Režisér ji poté obsadil do malé role ve svém filmu The Swing (1983) a následně vytvořil hlavní roli Marianne, nadváhové pohřební pracovnice zamilované do průvodčího metra, ve filmu Sugarbaby (1985) přímo pro ni.
Mezinárodní průlom s Bagdad Cafe
Marianne Sägebrecht dosáhla komerčního úspěchu díky výkonu jako Jasmin Münchgstettner, žena, která se záhadně objeví a přinese světlo do starého, opotřebovaného a duchovně vyčerpaného Bagdad Cafe ve filmu Bagdad Cafe (1987), za který získala Německou filmovou cenu. Film získal skvělé recenze a různá mezinárodní ocenění, pod názvem Bagdad Cafe se stal také mezinárodním kasovním hitem a kultovním filmem, zejména ve Francii.
Hollywoodské role
Americké filmy také lákaly Marianne Sägebrecht a často byla obsazována do rolí šitých na míru jejím jedinečným schopnostem. Paul Mazursky přepracoval roli teutonské masérky pro ni ve filmu Moon over Parador (1988), zatímco Danny DeVito ušil na míru roli německé hospodyně pro rozváděný pár ve filmu The War of the Roses (1989). Německo-americká koprodukce Rosalie Goes Shopping (1989) byla pátou a poslední spoluprací s Percym Adlonem. Tato podivínská komedie, ušitá zcela na míru Sägebrecht, pojednává o německé ženě žijící v malém americkém městě, která uspokojuje svůj konzumerismus různými podvody.
Návrat do Německa
Po návratu do Německa Marianne Sägebrecht zazářila jako plachá služka ze 30. let, která si vezme svého židovského zaměstnavatele z praktických důvodů a poté se do něj zamiluje ve filmu Martha and I (1990, v USA uveden 1995). Sägebrecht hrála hlavní roli v černé komedii jako nešťastná manželka, jejíž nevěrný manžel plánuje její smrt ve filmu Mona Must Die (1994) a měla malé vedlejší role ve filmech The Ogre (1996) a Left Luggage (1998).
Televizní práce a pozdější kariéra
Od roku 2001 do 2004 převzala titulní roli energické kuchařky v třídílném televizním dramatickém seriálu Marga Engel, na jehož scénáři také spolupracovala. Ve filmu Das Geheimnis meiner Schwester (2007) hrála milující a rozhodnou provozovatelku útulku pro zvířata; režisér Bodo Fürneisen ji obsadil do titulní role pohádkové adaptace Frau Holle (2008). V romantické komedii o střetu kultur So ein Schlamassel (2009) Sägebrecht hrála tetu mladého muže, který se zamiluje do židovky z velmi tradiční rodiny.
Ocenění a současnost
V roce 1997 byla Marianne Sägebrecht členkou poroty na 47. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. Získala Ernst Hoferichter Prize a Bavorský řád za zásluhy. Od roku 2012 byla Marianne Sägebrecht častěji vidět v kinematografických rolích. Měla roli šitou na míru v nízkorozpočtové komedii Schmucklos (2019) jako duch zesnulé majitelky mnichovské hospody, jejíž bezradný vnuk převezme její bar. V létě 2019 vystoupila na jevišti Bad Hersfeld Festival ve verzi Kafkova Der Prozess (Proces), kde hrála věrnou hospodyni Josefa K.