Vojenský dril v nezkrášlené podobě. Protiválečný skvost dle experta vystihl realitu naprosto správně

Vojenský dril v nezkrášlené podobě. Protiválečný skvost dle experta vystihl realitu naprosto správně
Olověná vesta | Warner Bros.
„Každý viděl Olověnou vestu,“ tvrdí hned na úvod Ackerman, jenž má za sebou pět nasazení v Iráku a Afghánistánu a je autorem několika knih, v nichž se zabývá tématy traumatu a lidské válečné zkušenosti. Kubrickův předposlední snímek o výcvikovém drilu a následném nasazení ve Vietnamu se podle něj natolik vštípil do podvědomí společnosti, že především fungování instruktorů si neomylně spojujeme s nezapomenutelným hereckým výstupem R. Lee Ermeyho.
Olověná vesta
Olověná vesta (1987)
Film
  • iTunes
  • Rakuten
Film Olověná vesta (1987) patří k vlně filmů, které se v druhé polovině osmdesátých let vyjadřovaly k tématu vietnamské války (např. Četa a Narozen 4. července Olivera Stonea). Mistrovský snímek se odehrává ve dvou stejně dlouhých kapitolách, jejichž hlavním hrdinou je inteligentní voják s přezdívkou Vtipálek. První část se odehrává ve výcvikovém středisku námořní pěchoty v Jižní Karolíně, kde sadistický instruktor Hartman psychicky i fyzicky týrá svěřené nováčky. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Druhá část se již odehrává na vietnamské frontě, kde se i Vtipálek musí uchýlit k tomu nejhoršímu činu. Stanley Kubrick se ve svých dílech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a není tomu jinak ani v Olověné vestě. Film lze vnímat jako kritiku či odmítnutí válečné mašinerie. Autor však využil válečného tématu spíše k obecnější výpovědi o tom, do jakého stavu se může i humanisticky založený člověk dostat, ocitne-li se v nelidských podmínkách a beznadějných situacích.
84%
Film Olověná vesta (1987) patří k vlně filmů, které se v druhé polovině osmdesátých let vyjadřovaly k tématu vietnamské války (např. Četa a Narozen 4. července Olivera Stonea). Mistrovský snímek se odehrává ve dvou stejně dlouhých kapitolách, jejichž hlavním hrdinou je inteligentní voják s přezdívkou Vtipálek. První část se odehrává ve výcvikovém středisku námořní pěchoty v Jižní Karolíně, kde sadistický instruktor Hartman psychicky i fyzicky týrá svěřené nováčky. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Druhá část se již odehrává na vietnamské frontě, kde se i Vtipálek musí uchýlit k tomu nejhoršímu činu. Stanley Kubrick se ve svých dílech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a není tomu jinak ani v Olověné vestě. Film lze vnímat jako kritiku či odmítnutí válečné mašinerie. Autor však využil válečného tématu spíše k obecnější výpovědi o tom, do jakého stavu se může i humanisticky založený člověk dostat, ocitne-li se v nelidských podmínkách a beznadějných situacích.
„Herec R. Lee Ermey byl instruktorem výcviku, takže pro tento film v podstatě jen oprášil své instruktorské postupy,“ připomněl Ackerman, jenž si filmu vysoce cení i navzdory tomu, že ve svém popisu „není stoprocentně pravdivý.“ Sám sice nemůže zkušenosti vietnamských rekrutů posuzovat, ale nepochybuje o tom, že zobrazené metody jsou obrovsky akurátní. Instruktoři jsou na základě jeho zkušeností absolutně profesionální, jenže alfou i omegou jejich funkce je zastrašovat. One-man-show Ermeyho, jenž si v první polovině Olověné vesty vyšlápne hlavně na pomalejšího vojína Pylea (Vincent D'Onofrio), je tedy nesmírně autentická. „Dnes už to není tak brutální a prokládané sprostými slovy, ale dovedu si jistě představit, že v roce 1967 tomu tak bylo,“ domnívá se.
Přehnaná rozhodně není ani přísaha, kterou nováčci ve filmu přeříkávají po instruktorovi a která slouží jako určitý rituál k přijetí vlastní zbraně. „‘Přísaha puškaře’ byla napsána během druhé světové války, myslím, že ji sepsal jeden major námořní pěchoty, a tehdy se dostala do výcviku mariňáckých rekrutů. A od té doby tam zůstala,“ potvrdil Ackerman, podle něhož si výcvikáři potrpí především na detail. Maličkosti mohou v terénu rozhodovat o přežití, instruktor ve filmu tudíž realisticky zveličuje i příhodu s ukrytou koblihou.
Olověná vesta
Olověná vesta
Olověná vesta
Olověná vesta
Olověná vesta
„Samozřejmě jde o zdraví a fyzickou kondici, ale také o smysl pro detail. Ze stejného důvodu – když jako mariňák jedné noci sedíte v obranném postavení a máte připravená palebná pole, musí to být přesné. Takže to učí neustálé pozornosti k detailům, kontrole všeho a dodržování standardů. A pokud se od toho odchýlíte, pocítíte hněv instruktora výcviku,“ líčí Ackerman, jenž jako důstojník pěchoty jednu dobu dohlížel také na tělesnou skladbu rekrutů. Dobře tedy ví, že se najdou mariňáci, kteří mají po vzoru Pylea problémy s nadváhou.
„Jednou měsíčně jsem je musel postavit na váhu, přeměřit páskou a ujistit se, že, víte, nebyli jako vojín Pyle, co jí příliš mnoho koblih s marmeládou,“ uzavřel své hodnocení Ackerman, podle nějž si Kubrick „dal nesmírně záležet na tom, aby všechno bylo naprosto správně.“ Olověné vestě dal v tomto ohledu deset bodů z deseti a postavil ji nad jiné analyzované tituly včetně seriálů Barry a Generation Kill a filmů Mariňák či Bojové nasazení. Kubrick se přitom tolik nesoustředil na samotný boj, nýbrž na dehumanizaci vojenských pěšáků s nápisem „Born to kill“ na přilbě (a s mírovým symbolem paličatě připnutým na prsou).
zdroje: Movieweb, YouTube/Insider