„Viva la revolución!“ DiCaprio je v traileru na nejšílenější film režisérské modly utržený ze řetězu
One Battle After Another | Warner Bros.
Krásné dvacátnice mu samozřejmě pořád neodolají, ale čerstvý padesátník DiCaprio posledními projekty zanevřel na svůj obdivovaný sexappeal. Jako vědecký neurotik v satiře K zemi hleď! i jako podlý slabomyslný intrikář v Zabijácích rozkvetlého měsíce testoval svůj nekonečný herecký rozsah na méně vděčných typech postav, přičemž radikální rysy zjevně pojmul i jeho hrdina v Andersonově novince Bob Ferguson, bývalý hippie, jenž se s dcerou snaží roku 1990 přežít v době Reaganovy administrativy.
Jedna bitva za druhou: trailer | Vertical Entertainment
Anderson si vzal na paškál Pynchonův román Vineland, orientovaný na řadu témat včetně mediálního vlivu, politického útlaku a ztráty svobodných ideálů. Protagonista má blízký vztah k tajné agentce a bývalé milence, která zradila své přátele během politické štvanice 60. let, a jak vidno z upoutávky, jejich společná minulost a také malý potomek roztočí štvanici na úrovni těch nejosobnějších, ale také vládních, špionážních a buřičských zvratů.
DiCaprio hned v úvodní scéně u telefonní budky nechá vzpomenout na vzteklé výlevy Ricka Daltona a dává průchod excentrické frustraci, když si nemůže vybavit jisté zašifrované fráze. Dostane vyčiněno, že si měl lépe nastudovat rebelskou příručku, a následně pod dohledem Del Torovy postavy utužuje svůj charakter například skokem z rychle jedoucího vozu. V závěru se vztyčenou, v pěsti zaťatou pravačkou vykřikne „Viva la revolución!“ a Del Toro, schovávající se pod podlahu, mu v brzy ikonické sekvenci nehlasně pokyn nazpět.
Film přišel údajně až na 115 milionů dolarů, Anderson ho natočil na 35mm kamery pro IMAX a z vizuálního hlediska se inspiroval kultovním Repo Manem z 80. let. Že se tyhle údaje vzájemně vylučují? Tvůrce Magnolie, Opilí láskou a Nitě z přízraků holt nikdy nebyl komerčním typem, jeho dosud nejvýdělečnější film, oceňované drama Až na krev, si z kin odnesl 76 milionů dolarů. Jako autorský filmař s rozpoznatelným stylem má svou fanouškovskou základnu, ale v tomto případě se pustil do rizika, které se mu může vymstít.
Ukázka slibuje zábavný a navrch hvězdně obsazený snímek, v němž se dočkáme také Reginy Hall či Seana Penna. Do standardní komerce má nicméně (naštěstí) daleko stejně jako Andersonova dřívější adaptace Pynchona, zádumčivý neo-noir Inherent Vice. Do kin film navíc půjde v sezóně, která může být pro Warner Bros. kritická. Velkým projektům slavného studia se dlouhodobě spíš nedaří, momentálně přepočítává ztráty autorská sci-fi Mickey 17 a spásou má být leda komiksový Superman. Jedna bitva za druhou je dnes stále vzácnější anomálií, které si musíme vážit – a v kinech jí dát šanci, i kdyby propagační materiál působil sebešíleněji.