Kolik stála cesta Anory k Oscarům? Jedinečná kampaň byla třikrát dražší než samotný film
Anora | NEON
Malá filmová společnost se třpytivým logem ulétla konkurenci už roku 2020. Teprve tři roky po svém založení napumpovala dvacet milionů dolarů do jihokorejské senzace Parazit, která si z festivalu v Cannes odnesla pověst tamního nejzábavnějšího vítěze Zlaté palmy od Pulp Fiction. Ročník vysílaný na prahu koronavirové pandemie mohl patřit třeba Quentinu Tarantinovi a jeho Tenkrát v Hollywoodu, ale Hollywood se k nelibosti Donalda Trumpa klaněl štábu ze země Samsungu. Parazit byl navíc obrovským hitem, rozpočet kolem jedenácti milionů dolarů zvládl i díky Neonu znásobit přibližně dvacetkrát.
To Anora zůstává i po svých pěti Oscarech spíš miláčkem festivalové obce, podobně jako Bakerovy předchozí projekty Florida Project nebo Red Rocket. Obecně spadá do portfolia konkurenční společnosti A24, již Neon v lecčems napodobuje. Především rostoucím zájmem o levné hororové tituly, z nichž zásluhou kreativní propagace umí vyčarovat stěžejní premiéry v kinech – loni to platilo pro Sekáče s Nicolasem Cagem, jehož režisér Oz Perkins se studiem znovu spolupracoval na aktuálně uváděné Opici podle Stephena Kinga.
Neon prohrál s A24 souboj o jiného oscarového kandidáta, opěvovaného Brutalistu, který Adrienu Brodymu vynesl druhou zlatou sošku. Tolikrát zmiňovaná rivalita ale dle generálního ředitele Toma Quinna neexistuje – největším konkurentem Neonu je prý Netflix, který už studio připravil o několik vytoužených filmů. „Zoufale se nás snažili předběhnout při koupi filmů Já, Tonya a Portrét dívky v plamenech, nakonec jsme proti nim prohráli u Hit Mana, May December a Fair Play. U celé řady filmů jsme skončili jako druhý nejvyšší zájemce — hned po Netflixu.“
Anora: 2. trailer | CinemArt
Proti streamovací bestii, která letos hodlá uvolnit na svůj obsah 18 miliard dolarů, se nezávislá společnost musí prosadit alternativně. Zatímco tedy ostatní studia razila před Oscary tradiční strategie včetně promítání pro klíčové osobnosti, Neon podle zpráv magazínu Variety v listopadu přistavil odtahový vůz před autoservis v Los Angeles a uspořádal tam improvizovaný prodej reklamních předmětů k Anoře — včetně triček a tang s logem filmu. Přibližně 300 fanoušků čekalo na místě ještě před příjezdem vozidla. Na první promítání pro změnu neměli přístup oscaroví hlasující, členové Akademie, nýbrž sexuální pracovníci po vzoru hrdinky. Neon za tuto netradiční Oscarovou kampaň utratil 18 milionů dolarů, tedy trojnásobek rozpočtu samotného filmu. Součástí kampaně bylo např. rozesílání DVD kopií s filmem všem členům Akademie, což už v dnešní internetové době není příliš běžné.
„Jdeme si svou vlastní cestou,“ vysvětluje Quinn. „Rozdíl mezi tím, když se podbízíte kampani, a tím, když zůstáváte věrní filmu, je obrovský. Nikdy nehrajeme podle pravidel kampaně. Vždy hrajeme pro film, filmaře a publikum — v tomto pořadí.“ Nepoddajné taktiky se viditelně splácí, přestože Anora byla z pohledu tržeb opravdu malým filmem. Ještě bezprostředně po ceremonii se dokonce jednalo o nejméně výdělečný film v amerických kinech, který kdy vyhrál hlavního Oscara – po znovuuvedení ale Bakerův sólový počin s 18,4 miliony dolarů v tomto měření přeskočil válečné drama Smrt čeká všude. Po celém světě Anora vydělala 42 milionů a Neon se o profit bát nemusí, i když tolik utrácel za zákulisní reklamu.
„Tržby z kin nejsou jediným zdrojem příjmů. Anora je číslo jedna na všech zábavních platformách — Amazonu, Apple. To je obrovské,“ připomíná Quinn, jenž vyhlíží ještě lepší čísla a lukrativní zakázky. „Jsme teď v lepší pozici k tomu, abychom si záměrně vybírali, s kým chceme spolupracovat. Máme opravdu jasnou představu o tom, kdo jsme a co chceme dělat v průmyslu, který může být dost problematický, soustředí se na momentální trendy a ke každému filmu přistupuje stejným způsobem.“
Neon má letos v rozvrhu kromě několika hororů další oscarové želízko – Kingova adaptace The Life of Chuck od Mikea Flanagana (Doktor Spánek) byla zlatíčkem na podzimním torontském festivalu a naplňuje parametry menšího dramatu, zato však už s hvězdným obsazením včetně Toma Hiddlestona či Marka Hamilla. Třeba studio završí svůj hattrick a ještě víc odskočí gigantům jako Netflix či Disney, kteří hlavní oscarovou kategorii nikdy neopanovali.