Nová feministická Barbie by podle prvních reakcí měla být jednou z nejlepších komedií za dlouhé roky

Nová feministická Barbie by podle prvních reakcí měla být jednou z nejlepších komedií za dlouhé roky
Barbie | Warner Bros.
Teaser trailer uvedený v půlce prosince vzbudil velké nadšení na sociálních sítích. Studia upoutávku záměrně vydala současně s novou reklamou na Nolanova Oppenheimera, jenž si odbude premiéru ve stejný den a je na první pohled maskulinní film maskulinního filmaře. Vzniklého kontrastu si veřejnost rozhodně všimla a internet byl plný memů, v nichž nám Morpheus z Matrixu nabízí dvě diametrálně odlišné volby: modrá vs. růžová, Oppenheimer vs. Barbie.

Trailer: Barbie

Barbie | Warner Bros.
Nebylo jasné, co od filmu očekávat. Teaser parodující úvodní scény klasiky 2001: Vesmírná odysea měl úlohu oznamujícího statementu předávajícího dobře znějící marketingový slogan: přichází velká událost, která se vymezí vůči dosavadnímu kánonu ovládanému muži. Ze samotného filmu jsme v něm ale viděli jen několik ani ne vteřinových útržků zobrazujících hlavně davové scény, tedy nic, co by nám dovolilo hádat, o čem film vlastně bude.
Server Worldofreel.com ale konečně podal zprávu o prvních testovacích projekcích, jež se prý setkaly s nadšenými reakcemi. Publikum během filmu dokonce hlasitě tleskalo. Smyslem testovacích projekcí je nahnat do kina reprezentativní vzorek amerických diváků a divaček a zjistit, jestli výsledné dílo funguje, případně jak koncipovat jeho reklamní kampaň. V případě negativních reakcí dochází k přestřihávání, někdy dokonce k přetáčkám. Producenti Barbie si ale zřejmě mohli potvrdit, že ve filmu není co vylepšovat.
Worldofreel dostal do ruky i vyjádření některých účastníků a účastnic, již srší nadšením, ale z právních důvodů musí zůstat v anonymitě. Testovací publikum by ideálně mělo být nestranné, jinak by nemohlo podat potřebnou reflexi, přesto se při zpětném pohledu potvrzuje, že mívá tendenci nadhodnocovat čistě z radosti, že byl člověk v předstihu na očekávaném filmu. Mělo by však jít o autentické reakce.
Ryan Gosling
Barbie | Warner Bros.
„Miloval/a jsem ten film. Je neohroženě feministický, a přitom k popukání. Zářivý a barevný, rozhodně vyhraje Oscara za kostýmy a design, je k nakousnutí,“ píše se v první reakci. „Jedná se o dekonstrukci ikonografie Barbie a její rekontextualizaci pro další generaci,“ pokračuje anonymní komentátor/ka a potvrzuje, že Gerwig se vydá cestou reclaimingu, kdy autorka dříve šovinistickou značku přijímá za svou a dává jí nový význam.
Další názor byl neméně pozitivní: „Jedná se o jeden z nejlepších studiových filmů za dlouhé roky a rozhodně o nejlepší komedii. Greta se dostala na úplně novou úroveň oproti své předchozí práci. Vizuálně to je jednoduše ikonické.“
Dotazovaní se nechtěli příliš bavit o příběhu, protože zmiňovat cokoliv detailního by prý bylo spoilerem – ve filmu je mnoho překvapení a zvratů. „Barbie je postava sršící osobním zájmem a agendou, zpochybňuje svůj svět a s Kenem se dohaduje o patriarchátu. Jedná se o film emocionální, a přitom politický, ovšem velmi vkusně a s rozmyslem, složitější témata nejsou vůbec pojímaná těžkopádně,“ naznačuje jeden z komentářů. Podle všeho by měl být snímek značně sebereferenční a komentovat by měl i podstatu Barbie jako multimilionového komerčního brandu.
Margot Robbie
Barbie | Warner Bros.
Pochval se dočkali i oba ústřední herci, samozřejmě především Robbie. Otazník visel v tomto ohledu hlavně nad Ryanem Goslingem coby Kenem, který podle některých na tuto postavu ve svých dvaačtyřiceti působil už poněkud nepatřičně staře. Charisma ale prý z někdejší hvězdy Zápisníku jedné lásky ještě nevyprchalo a Gosling si pro sebe krade hned několik scén. „Všechny výkony jsou ve skvělé shodě a hrají si s neodolatelnými možnostmi campu. Gosling je tu nejsilnější hráč, nikdy nebyl lepší,“ uvádí další anonymní člen/ka publika.
Barbie je pro studio Warner Bros. velkým riskem, rozpočet 100 milionů dolarů se může producentům hodně vymstít. Asi proto probíhaly testovací projekce tak brzy, aby bylo jasné, co s filmem ještě dělat a hlavně jak přesně koncipovat marketing. Barbie je netrpělivě vyhlížený film mezi menšinou těch, co chtějí netradičně pojaté snímky, takto drahý projekt ale musí oslovit i mlčící většinu. V tuhle chvíli nezbývá než držet palce. Jak to dopadne, se dozvíme 20. července.

Kinolog: Co je valentýnský film a proč se tento svátek slaví

Valentýnské filmy nejsou jenom romantické komedie, ale i melodramata. Které z nich jsou světově nejpopulárnější? Musí jít vždy o příběhy mezi mužem a ženou, nemohou tam být i zvířata a stroje? A jak se ubránit kýčovitému dojetí?