
Skřivánci na niti (1969)
7
V mnoha ohledech jsou Skřivánci na niti následovníkem Ostře sledovaných vlaků, a to zdaleka nejen kvůli obsazení Neckáře do hlavní role. Kdyby za nimi nestálo duo stejných tvůrců Hrabal/Menzel, nebál bych se říct, že jde o kopii. Ať už jde o poetizaci každodennosti v nesvobodné době, specifickou mluvu, prolínání tragických témat s groteskností (pro mě v některých momentech až znevažujícím způsobem), napůl komického, napůl ďábelského záporáka nebo o samotnou hlavní postavu outsidera a snílka, kterému se nedaří naplnit svou lásku k milované dívce a jenž se zcela náhodně stává odbojářem, resp. disidentem. Oba filmy v souhrnu působí jako identická dvojčata, která v zásadě odlišuje pouze politický kontext, a v případě Skřivánků na niti o něco kladnější (zároveň však hořčí) závěr.







































