Wunmi Mosaku, narozená 31. července 1986 v Zarii v Nigérii, je nigerijsko-britská herečka, která se prosadila v mezinárodním filmovém a televizním průmyslu. Již v jednom roce věku se s rodinou přestěhovala do Manchesteru v Anglii, kde vyrůstala v jižní části města, v oblasti Chorlton. Pochází z rodiny jorubských profesorů a během dospívání jedenáct let zpívala v Manchesterském dívčím sboru. Její zájem o herectví ji přivedl ke studiu na prestižní Royal Academy of Dramatic Art (RADA), kterou absolvovala v roce 2007 s bakalářským titulem v oboru herectví.
Počátky kariéry a divadelní tvorba
Svůj profesionální divadelní debut zažila v roce 2007 v londýnském divadle Arcola Theatre v inscenaci Pedra Calderóna de la Barcy "The Great Theatre of the World". Následně se objevila v dalších významných divadelních produkcích, včetně "Rough Crossings" (2008) v režii Ruperta Goolda v divadle Lyric Hammersmith, "The Vertical Hour" (2010) a "Truth and Reconciliation" (2011), obě v Royal Court Theatre. Její divadelní zkušenosti jí poskytly pevný základ pro budoucí kariéru v televizi a filmu.
Průlom v televizi
Televizní debut přišel v roce 2007 v seriálu Sold, kde ztvárnila hasičku. Skutečný průlom však nastal v roce 2009, kdy si zahrála Joy v minisérii BBC Two Moses Jones, za což získala ocenění pro nejlepší herečku na festivalu Rome Fiction Festival. V letech 2011-2012 upoutala pozornost rolí Holly Lawson v populárním kriminálním seriálu ITV Vera. Její televizní kariéra pokračovala rolemi v seriálech jako Capital (2015), kde ztvárnila dopravní strážnici Quentinu, a v epizodě Playtest antologického seriálu Black Mirror (2016).
Ocenění a uznání
Významným milníkem v její kariéře bylo ztvárnění Glorie Taylor v televizním filmu Damilola, Our Loved Boy (2016), za které získala prestižní cenu BAFTA TV Award pro nejlepší herečku ve vedlejší roli v roce 2017. Toto ocenění potvrdilo její mimořádný talent a otevřelo jí dveře k dalším významným projektům.
Filmová kariéra
Mosaku se prosadila i na filmovém plátně. V roce 2010 byla označena za jednu ze "Sedmi nových tváří" Mezinárodního filmového festivalu v Torontu za roli Malie ve filmu I Am Slave, kde ztvárnila dívku unesenou ze Súdánu a prodanou do otroctví. Za tento výkon získala několik ocenění, včetně ceny pro nejlepší herečku na Birmingham Black Film Festival. Její filmografie zahrnuje také snímky jako Citadel (2011), Philomena (2013) a Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016).
Mezinárodní průlom
V roce 2019 se objevila v páté sérii populárního britského kriminálního seriálu Luther po boku Idrise Elby. Rok 2020 přinesl Mosaku dvě zásadní role, které výrazně posílily její mezinárodní profil. Ztvárnila Ruby Baptiste v kritiky oceňovaném seriálu HBO Lovecraft Country, kde její postava, bluesová zpěvačka bojující s rasismem, kolorismem a sexismem v Americe 50. let, zaujala diváky i kritiky. Ve stejném roce zazářila v hlavní roli Rial v hororovém filmu His House, který vypráví příběh uprchlického páru ze Súdánu, který se potýká s nadpřirozenými silami v novém domově v Anglii. Za tuto roli byla nominována na cenu BAFTA pro nejlepší herečku a získala cenu BIFA (British Independent Film Award) za nejlepší ženský herecký výkon v britském nezávislém filmu.
Marvel Cinematic Universe
Od roku 2021 se Wunmi Mosaku stala součástí Marvel Cinematic Universe, když ztvárnila postavu Hunter B-15 v úspěšném televizním seriálu Loki. Její postava, původně řadová agentka Time Variance Authority (TVA), se v průběhu seriálu vyvíjí a získává významnou pozici v organizaci. V roce 2024 si tuto roli zopakovala ve filmu Deadpool & Wolverine, čímž dále upevnila své místo v populární franšíze.
Nejnovější projekty
V roce 2025 se Mosaku objevila jako hoodoo léčitelka Annie v upírském filmu Sinners režiséra Ryana Cooglera. Její výkon byl oceněn kritikou, přičemž The New York Times označil její ztvárnění za "duševní jádro" filmu. Tato role jí umožnila prozkoumat africké duchovní tradice a propojit se se svými kulturními kořeny.
Osobní život a kulturní identita
Wunmi Mosaku je matkou a od roku 2020 se učí jorubský jazyk, což odráží její snahu o spojení se svým nigerijským dědictvím. Jako nigerijsko-britská herečka se stala významnou představitelkou rozmanitosti v zábavním průmyslu, vybírající si role, které odrážejí komplexnost, sílu a kulturní hloubku. Její práce často zkoumá témata jako imigrace, rasismus a trauma, čímž přispívá k důležitým společenským diskusím.