Alexandra Myšková: Nejlepší filmy a seriály

6.1

Alexandra Myšková: Filmy a seriály

Alexandra Myšková, česká herečka, divadelní režisérka a pedagožka, se narodila 4. dubna 1922 v Praze. Po absolvování Státní konzervatoře v roce 1941 zahájila svou uměleckou kariéru během druhé světové války v Divadélku pro 99 pod vedením Jindřicha Honzla. Po válce působila ve Studiu Národního divadla a následně v Realistickém divadle.

Počátky filmové kariéry

Svůj filmový debut zažila v roce 1949 ve snímku "Daleká cesta", kde ztvárnila roli vězeňkyně v Terezíně. Tento film, režírovaný Alfrédem Radokem, patří mezi první československé filmy reflektující holokaust. I když její role byla menší, přispěla k celkovému dojmu filmu svou autenticitou.

Významné filmové role v 60. letech

V 60. letech se objevila v několika významných filmech československé kinematografie. V roce 1960 hrála ve filmu "Romeo, Julie a tma" postavu paní Wurmové. Následující rok ztvárnila Růženku, manželku pana Lišky, ve filmu "Hledá se táta!". V roce 1965 se objevila ve snímku "Bloudění" jako Ornetová. Tyto role ukázaly její schopnost ztvárnit různé charaktery a přispěly k jejímu renomé ve filmovém průmyslu.

Spolupráce s významnými režiséry

Během své kariéry spolupracovala s řadou významných režisérů. V roce 1964 se objevila ve filmu "A pátý jezdec je Strach" režiséra Zbyňka Brynycha, kde ztvárnila excentrickou zpěvačku. Tento film je považován za jedno z vrcholných děl československé nové vlny a Myšková v něm předvedla působivý herecký výkon.

Televizní tvorba a pozdější kariéra

Kromě filmových rolí se Alexandra Myšková věnovala i televizní tvorbě. Objevila se v několika televizních inscenacích a filmech, jako například "Spravedlnost pro Selvina" (1968) či "První láska" (1969). V roce 1970 se přestěhovala do Norska, kde působila jako divadelní pedagožka a režisérka. Její přínos norské kultuře byl oceněn Královskou medailí za zásluhy ve zlatě v roce 1992.


  • Daleká cesta
    Daleká cesta (1949)
    FilmRole: vězenkyně s vakem
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život. Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární "realitou", čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí Dalekou cestu mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    78%
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život. Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární "realitou", čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí Dalekou cestu mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    1
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1960)
    FilmRole: Wurmová
    Vynikající, hluboký film je zasazen doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalá surovost a nesmyslnost ve vyvražďování Židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schopno se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka, který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka, završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    72%
    Vynikající, hluboký film je zasazen doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalá surovost a nesmyslnost ve vyvražďování Židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schopno se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka, který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka, završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    2
  • ...a pátý jezdec je Strach
    ...a pátý jezdec je Strach (1965)
    FilmRole: zpěvačka
    Režisér se vrátil do doby nacistické okupace, ukazuje obludnost systému, který dokázal z rasových důvodů postavit miliony lidí mimo zákon a odsoudit je k smrti. Do doby, kdy začaly první transporty a kdy se mezi pražským židovským obyvatelstvem začala šířit bezmezná hrůza. Hlavní postava příběhu - židovský lékař, docent Braun, nachází ve své bídě a ponížení dost sil vzdorovat nepříteli nejnebezpečnějšímu: strachu. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    68%
    Režisér se vrátil do doby nacistické okupace, ukazuje obludnost systému, který dokázal z rasových důvodů postavit miliony lidí mimo zákon a odsoudit je k smrti. Do doby, kdy začaly první transporty a kdy se mezi pražským židovským obyvatelstvem začala šířit bezmezná hrůza. Hlavní postava příběhu - židovský lékař, docent Braun, nachází ve své bídě a ponížení dost sil vzdorovat nepříteli nejnebezpečnějšímu: strachu. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    3
  • Dům ztracených duší
    Dům ztracených duší (1967)
    FilmRole: sestra Filiberta
    64%
    4
  • Hledá se táta!
    Hledá se táta! (1961)
    FilmRole: paní Lišková
    Vše začíná ve chvíli, kdy do ústavu přicházejí dva muži. Pan Houdek, který se jde podívat na malého Honzíka Slavatu, nemanželské dítě své kolegyně, které chce adoptovat, a mladý Standa Hurych, který tu nastupuje na místo řidiče. Hezká ošetřovatelka Magda považuje omylem za otce Standu a jeho reakce ji rozzlobí. Když si však paní Houdková vynutí, že k adopci nedojde dřív, než bude znám pravý otec dítěte, nabídne se Standa Magdě, že otce vypátrá. Hned se také do nelehkého úkolu pustí. Začíná téměř detektivní pátrání, v němž nechybí řada komických zápletek, situací plných zmatků, bláznivá honička s policisty a překvapivé rozuzlení celého případu, samozřejmě s nezbytným šťastným koncem.
    Žánry:Komedie
    61%
    Vše začíná ve chvíli, kdy do ústavu přicházejí dva muži. Pan Houdek, který se jde podívat na malého Honzíka Slavatu, nemanželské dítě své kolegyně, které chce adoptovat, a mladý Standa Hurych, který tu nastupuje na místo řidiče. Hezká ošetřovatelka Magda považuje omylem za otce Standu a jeho reakce ji rozzlobí. Když si však paní Houdková vynutí, že k adopci nedojde dřív, než bude znám pravý otec dítěte, nabídne se Standa Magdě, že otce vypátrá. Hned se také do nelehkého úkolu pustí. Začíná téměř detektivní pátrání, v němž nechybí řada komických zápletek, situací plných zmatků, bláznivá honička s policisty a překvapivé rozuzlení celého případu, samozřejmě s nezbytným šťastným koncem.
    Žánry:Komedie
    5
  • Bloudění
    Bloudění (1966)
    FilmRole: Ornetová
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými starostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    60%
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými starostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    6
  • Kohout plaší smrt
    Kohout plaší smrt (1962)
    FilmRole: Pálková

    Protistátní diverzanti strašili stále, i v tomto pokusu heroizovat třídní boj v raných 50. letech. Statečný agent Státní bezpečnosti pronikne do záškodnické skupiny, která chystá teroristické akce proti zakládání zemědělských družstev. Paradoxně právě v tomto neuvěřitelném filmu si po návratu z vězení, kam se dostala po neúspěšném pokusu přejít hranice, svou první roli zahrála Jiřina Štěpničková.

    Žánry:Drama
    58%

    Protistátní diverzanti strašili stále, i v tomto pokusu heroizovat třídní boj v raných 50. letech. Statečný agent Státní bezpečnosti pronikne do záškodnické skupiny, která chystá teroristické akce proti zakládání zemědělských družstev. Paradoxně právě v tomto neuvěřitelném filmu si po návratu z vězení, kam se dostala po neúspěšném pokusu přejít hranice, svou první roli zahrála Jiřina Štěpničková.

    Žánry:Drama
    7
  • Pochodně
    Pochodně (1961)
    FilmRole: Pešková
    Praha v sedmdesátých letech 19. století. Práce ve Smolíkově sirkárně je těžká a zdraví nebezpečná. Špatně placení dělníci připomínají pochodně, protože jejich oděvy jsou nasáklé jedovatým fosforem. Mladý Josef Rezler také pracuje v sirkárně a ze svého výdělku živí matku i malé sestry. Věčně opilého otce vyhodí z domu. Starší dělník Brož přiměje Josefa, aby se naučil číst a psát. V Praze vypukne epidemie cholery a Josef jako jediný z rodiny přežije onemocnění...
    Žánry:DramaHistorický
    54%
    Praha v sedmdesátých letech 19. století. Práce ve Smolíkově sirkárně je těžká a zdraví nebezpečná. Špatně placení dělníci připomínají pochodně, protože jejich oděvy jsou nasáklé jedovatým fosforem. Mladý Josef Rezler také pracuje v sirkárně a ze svého výdělku živí matku i malé sestry. Věčně opilého otce vyhodí z domu. Starší dělník Brož přiměje Josefa, aby se naučil číst a psát. V Praze vypukne epidemie cholery a Josef jako jediný z rodiny přežije onemocnění...
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Zkouška pokračuje
    Zkouška pokračuje (1960)
    FilmRole: herečka Eva Malátová
    Mladý herec František Lukávec a jeho učitel Vladimír Tůma se stali nepřáteli. František trval na tom, aby byl Tůma propuštěn ze školy jako reakcionář a nepřítel nové vlády. Uplynulo mnoho let a potkali se znovu na jevišti divadla. František má hrát roli Julia Fučíka, Tůma hraje v téže hře gestapáka. Během představení gestapák Fučíka bije. Tůma využije této příležitosti a během generálky zbije svého starého nepřítele. Františkovi teče krev z obličeje, ale i tak bude hrát. Zkouška pokračuje...
    50%
    Mladý herec František Lukávec a jeho učitel Vladimír Tůma se stali nepřáteli. František trval na tom, aby byl Tůma propuštěn ze školy jako reakcionář a nepřítel nové vlády. Uplynulo mnoho let a potkali se znovu na jevišti divadla. František má hrát roli Julia Fučíka, Tůma hraje v téže hře gestapáka. Během představení gestapák Fučíka bije. Tůma využije této příležitosti a během generálky zbije svého starého nepřítele. Františkovi teče krev z obličeje, ale i tak bude hrát. Zkouška pokračuje...
    9
  • Reportáž psaná na oprátce
    Reportáž psaná na oprátce (1962)
    FilmRole: Friedová
    42%
    10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.