Péter Andorai: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Péter Andorai: Filmy a seriály

  • Mefisto
    Mefisto (1981)
    FilmRole: Otto Ulrichs
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    77%
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Höfgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Höfgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu ve třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klaus Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mefisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    1
  • Richard Wagner
    Richard Wagner (1983)
    SeriálRole: Bakunin
    76%
    2
  • 3
  • Sluneční jas
    Sluneční jas (1999)
    FilmRole: Anselmi
    Film nás postupně provází třemi generacemi maďarských Židů, vedle nichž se jakoby v kostce odkrývá složitá a rozporuplná historie Evropy dvacátého století. Hlavními hrdiny strhujícího příběhu jsou členové rodiny Sonnenscheinů-Sorsů, kteří nějakým způsobem poznamenají tři politické režimy: Rakousko-uherskou monarchii a krátké demokracie, dobu nacismu a období poválečného komunismu. Osudy soudce Ignatze Sonnenscheina, jeho syna - olympijského mistra v šermu Adama Sorse a posléze vnuka Ivana Sorse přitom ovlivňují jejich politická a náboženská příslušnost, ale také milostné vášně a vztahy...
    Žánry:Drama
    74%
    Film nás postupně provází třemi generacemi maďarských Židů, vedle nichž se jakoby v kostce odkrývá složitá a rozporuplná historie Evropy dvacátého století. Hlavními hrdiny strhujícího příběhu jsou členové rodiny Sonnenscheinů-Sorsů, kteří nějakým způsobem poznamenají tři politické režimy: Rakousko-uherskou monarchii a krátké demokracie, dobu nacismu a období poválečného komunismu. Osudy soudce Ignatze Sonnenscheina, jeho syna - olympijského mistra v šermu Adama Sorse a posléze vnuka Ivana Sorse přitom ovlivňují jejich politická a náboženská příslušnost, ale také milostné vášně a vztahy...
    Žánry:Drama
    4
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    5
  • Vypůjčený domov
    Vypůjčený domov (1980)
    FilmRole: János
    Psychologické, komorně laděné drama, oceněné za režii Stříbrným medvědem na MFF v Berlíně 1980, líčí zvláštní nedobrovolný vztah dvou cizích lidí na sklonku 2. světové války. János a Kata se setkávají v pronajatém bytě a v zájmu podzemního hnutí předstírají, že jsou manželé, ačkoliv oba mají své vlastní rodiny. Kata netušila nic o manželově odbojové činnosti. Snímek postihuje vnitřní kolize a nejistoty muže a ženy, jejichž vzájemný vztah i citové vzplanutí byly podmíněny a ovlivňovány vyhrocenou situací válečného provizoria. Dramatizujícím momentem je ochromující strach mužského hrdiny, jehož bytostná nedůvěra je znásobena rizikem ilegální činnosti.
    Žánry:Drama
    74%
    Psychologické, komorně laděné drama, oceněné za režii Stříbrným medvědem na MFF v Berlíně 1980, líčí zvláštní nedobrovolný vztah dvou cizích lidí na sklonku 2. světové války. János a Kata se setkávají v pronajatém bytě a v zájmu podzemního hnutí předstírají, že jsou manželé, ačkoliv oba mají své vlastní rodiny. Kata netušila nic o manželově odbojové činnosti. Snímek postihuje vnitřní kolize a nejistoty muže a ženy, jejichž vzájemný vztah i citové vzplanutí byly podmíněny a ovlivňovány vyhrocenou situací válečného provizoria. Dramatizujícím momentem je ochromující strach mužského hrdiny, jehož bytostná nedůvěra je znásobena rizikem ilegální činnosti.
    Žánry:Drama
    6
  • Csinibaba
    Csinibaba (1997)
    FilmRole: Kúnó Purábl
    73%
    7
  • Lehké ublížení na těle
    Lehké ublížení na těle (1983)
    Film
    V této směsici černé komedie a drsného dramatu se muž a žena rozvedou, ale i tak musí sdílet své obydlí, přestože se žena znovu vdala – sehnat bydlení je v Budapešti opravdu těžké. Csaba (Karoly Eperjes) se právě vrátil z vězení, kam se dostal za to, že v opilosti někoho pobodal, a když se vrátí domů, zjistí, že jeho žena (Mariann Erdos) nyní žije v jejich bytě s někým jiným. Csaba se s manželkou rychle rozvede, ale i tak se musí nastěhovat a sdílet kuchyň a koupelnu s ní a jejím novým partnerem, což ho trápí, protože ji stále miluje. Tuto neudržitelnou situaci komplikují návštěvy Csabovy matky, různé ženy, se kterými se začne vídat, a také všetečná sousedka. Tři hlavní role Csaby, jeho ženy a jejího milence (Peter Andorai) jsou výborně ztvárněny v této satiře na společenské mravy a ekonomickou realitu.
    Žánry:Drama
    71%
    V této směsici černé komedie a drsného dramatu se muž a žena rozvedou, ale i tak musí sdílet své obydlí, přestože se žena znovu vdala – sehnat bydlení je v Budapešti opravdu těžké. Csaba (Karoly Eperjes) se právě vrátil z vězení, kam se dostal za to, že v opilosti někoho pobodal, a když se vrátí domů, zjistí, že jeho žena (Mariann Erdos) nyní žije v jejich bytě s někým jiným. Csaba se s manželkou rychle rozvede, ale i tak se musí nastěhovat a sdílet kuchyň a koupelnu s ní a jejím novým partnerem, což ho trápí, protože ji stále miluje. Tuto neudržitelnou situaci komplikují návštěvy Csabovy matky, různé ženy, se kterými se začne vídat, a také všetečná sousedka. Tři hlavní role Csaby, jeho ženy a jejího milence (Peter Andorai) jsou výborně ztvárněny v této satiře na společenské mravy a ekonomickou realitu.
    Žánry:Drama
    8
  • Šimon kouzelník
    Šimon kouzelník (1999)
    FilmRole: Simon
    Francouzská policie si do Paříže pozve k vyřešení tajemné vraždy známého maďarského visionáře a kouzelníka. Šimon lehce řeší komplikovaný případ, ale více ho zajímají jiné věci, proto uzavírá bláznivou sázku s místním excentrikem a prožívá několik neobyčejných chvil v blízkosti půvabné studentky... Na Maďarském filmovém týdnu v roce 1999 získal tři ocenění: Cenu za režii (Ildikó Enyediová), Cenu za nejlepší kameru (Tibor Máthé) a Cenu za mužský herecký výkon (Péter Andorai).
    Žánry:Drama
    70%
    Francouzská policie si do Paříže pozve k vyřešení tajemné vraždy známého maďarského visionáře a kouzelníka. Šimon lehce řeší komplikovaný případ, ale více ho zajímají jiné věci, proto uzavírá bláznivou sázku s místním excentrikem a prožívá několik neobyčejných chvil v blízkosti půvabné studentky... Na Maďarském filmovém týdnu v roce 1999 získal tři ocenění: Cenu za režii (Ildikó Enyediová), Cenu za nejlepší kameru (Tibor Máthé) a Cenu za mužský herecký výkon (Péter Andorai).
    Žánry:Drama
    9
  • Líbá, máma
    Líbá, máma (1986)
    Film
    Rodina Kalmárových se snaží přiblížit k ideální představě způsobu moderního života. Otec a matka mají atraktivní a výhodné zaměstnání a jejich dokonale vybavený rozlehlý dům s garáží, postavený ve vilové čtvrti, bude za několik týdnů dokončen. Přesto - jak se zdá - v rodině Kalmárových něco neklape. To vidí dospívající dcera Mari a především šestiletý syn Petr, pozorující dění v celém domě díky svému důmyslně sestrojenému periskopu. Rodina se totiž často dorozumívá pouze pomocí nástěnky, na níž každý nachází své úkoly a ostatním zanechává vzkazy. Jednoho dne však pravidelný chod domácnosti naruší řetěz neobvyklých událostí...
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Rodina Kalmárových se snaží přiblížit k ideální představě způsobu moderního života. Otec a matka mají atraktivní a výhodné zaměstnání a jejich dokonale vybavený rozlehlý dům s garáží, postavený ve vilové čtvrti, bude za několik týdnů dokončen. Přesto - jak se zdá - v rodině Kalmárových něco neklape. To vidí dospívající dcera Mari a především šestiletý syn Petr, pozorující dění v celém domě díky svému důmyslně sestrojenému periskopu. Rodina se totiž často dorozumívá pouze pomocí nástěnky, na níž každý nachází své úkoly a ostatním zanechává vzkazy. Jednoho dne však pravidelný chod domácnosti naruší řetěz neobvyklých událostí...
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Velký sešit
    Velký sešit (2013)
    FilmRole: Deacon
    70%
    11
  • Aurora Borealis: Északi fény
    Aurora Borealis: Északi fény (2017)
    Film
    Aurora Borealis vypráví příběh rodiny plný nečekaných zvratů. Otevírá hlubiny vztahu mezi matkou a dcerou. Olga, úspěšná právnička ve Vídni, je povolána zpět do Maďarska, když její stará matka Mary náhle upadne do kómatu. Zatímco Mary balancuje mezi životem a smrtí, Olga odhaluje hluboce ukryté tajemství. Její stále vášnivější pátrání ji zavádí zpět do poválečné Evropy 50. let.
    Žánry:Drama
    70%
    Aurora Borealis vypráví příběh rodiny plný nečekaných zvratů. Otevírá hlubiny vztahu mezi matkou a dcerou. Olga, úspěšná právnička ve Vídni, je povolána zpět do Maďarska, když její stará matka Mary náhle upadne do kómatu. Zatímco Mary balancuje mezi životem a smrtí, Olga odhaluje hluboce ukryté tajemství. Její stále vášnivější pátrání ji zavádí zpět do poválečné Evropy 50. let.
    Žánry:Drama
    12
  • Velká generace
    Velká generace (1985)
    Film
    70%
    13
  • Jiný pohled
    Jiný pohled (1982)
    FilmRole: Dönci Horvath, Livia's husband
    Děj filmu se odehrává v hluboké totalitě v roce 1959. Novinářka Éva Szalánczkyová (Jadwiga Jankowska-Cieślak) si zachovává své mravní a etické postoje a nenechává se vmanipulovávat do situací, kdy by se stávala jen bezmocnou loutkou. Zažívá kvůli tomu všemu tvrdé represe. Šéfredaktor jednoho časopisu, bývalý politický vězeň, ji přijme jako redaktorku. Éva se nemilosrdně pouští do kritické reportáže o zemědělském družstvu. Vše skončí jejím dobrovolným odchodem z časopisu. Další rovinou příběhu je její vášnivý vztah s vdanou kolegyní Lívií (Grazyna Szapolowska), který způsobí v jejím životě mnoho dramatických konfliktů. Líviin manžel, který není s to se vyrovnat s manželčiným odchodem, se Évu pokusí zastřelit, ale obětí je Livia. Těžce zraněná se v nemocnici s Évou pohádá. Ani tentokrát se Éva nemíní podřídit a rozhodne se emigrovat. Při pokusu o překročení maďarsko-jugoslávské hranice je však zastřelena. Film Jiný pohled líčí lidskou statečnost v prostředí, kde vládne lživá politická praxe. Slavný maďarský režisér do svého snímku jako ústřední dvojici obsadil vynikající polské herečky, v roli šéfredaktora se objevuje slovenský Jozef Króner. V zobrazení lesbických motivů působí snímek zcela autenticky, zároveň však i neobyčejně lyricky a cudně. Zobrazuje složitou situaci osobních vztahů zasazenou do rámce života v totalitním státě, kdy jednotlivec nemá žádnou velkou hodnotu a vše je podřízeno kolektivu a masám. Uvážíme-li navíc, kdy tento film vznikl, pochopíme i velkou smělost režiséra Makka. Jiný pohled po právu posbíral mnohá ocenění na prestižních filmových festivalech, např. v Cannes.
    69%
    Děj filmu se odehrává v hluboké totalitě v roce 1959. Novinářka Éva Szalánczkyová (Jadwiga Jankowska-Cieślak) si zachovává své mravní a etické postoje a nenechává se vmanipulovávat do situací, kdy by se stávala jen bezmocnou loutkou. Zažívá kvůli tomu všemu tvrdé represe. Šéfredaktor jednoho časopisu, bývalý politický vězeň, ji přijme jako redaktorku. Éva se nemilosrdně pouští do kritické reportáže o zemědělském družstvu. Vše skončí jejím dobrovolným odchodem z časopisu. Další rovinou příběhu je její vášnivý vztah s vdanou kolegyní Lívií (Grazyna Szapolowska), který způsobí v jejím životě mnoho dramatických konfliktů. Líviin manžel, který není s to se vyrovnat s manželčiným odchodem, se Évu pokusí zastřelit, ale obětí je Livia. Těžce zraněná se v nemocnici s Évou pohádá. Ani tentokrát se Éva nemíní podřídit a rozhodne se emigrovat. Při pokusu o překročení maďarsko-jugoslávské hranice je však zastřelena. Film Jiný pohled líčí lidskou statečnost v prostředí, kde vládne lživá politická praxe. Slavný maďarský režisér do svého snímku jako ústřední dvojici obsadil vynikající polské herečky, v roli šéfredaktora se objevuje slovenský Jozef Króner. V zobrazení lesbických motivů působí snímek zcela autenticky, zároveň však i neobyčejně lyricky a cudně. Zobrazuje složitou situaci osobních vztahů zasazenou do rámce života v totalitním státě, kdy jednotlivec nemá žádnou velkou hodnotu a vše je podřízeno kolektivu a masám. Uvážíme-li navíc, kdy tento film vznikl, pochopíme i velkou smělost režiséra Makka. Jiný pohled po právu posbíral mnohá ocenění na prestižních filmových festivalech, např. v Cannes.
    14
  • Cena zlata
    Cena zlata (1989)
    FilmRole: Berci
    Hluboké drama o životě v Maďarsku po 2. světové válce až do povstání proti Rusům v roce 1956. Hlavní postavou je šéf černého trhu v Budapešti. Myslí si, že si může koupit všechny a všechno, ale nakonec musí čelit tomu, že si nemůže koupit život. Povinnost pro každého. V obsazení jsou někteří z největších maďarských herců. Příběh se odehrává v osmé budapešťské čtvrti a zaměřuje se na tržiště na Telekiho náměstí, které je stále v provozu. Film obsahuje archivní záběry skutečných bojů během revoluce.
    Žánry:DramaHistorický
    69%
    Hluboké drama o životě v Maďarsku po 2. světové válce až do povstání proti Rusům v roce 1956. Hlavní postavou je šéf černého trhu v Budapešti. Myslí si, že si může koupit všechny a všechno, ale nakonec musí čelit tomu, že si nemůže koupit život. Povinnost pro každého. V obsazení jsou někteří z největších maďarských herců. Příběh se odehrává v osmé budapešťské čtvrti a zaměřuje se na tržiště na Telekiho náměstí, které je stále v provozu. Film obsahuje archivní záběry skutečných bojů během revoluce.
    Žánry:DramaHistorický
    15
  • Milá Emo, drahá Bětko
    Milá Emo, drahá Bětko (1992)
    FilmRole: Stefanics - Igazgató
    Tragický příběh dvou vesnických dívek, které za bývalého režimu vyučovaly ruštinu na jedné základní škole. Zvrat dějin a změna režimu způsobily zrušení ruštiny jako povinného jazyka, a tak, aby mohly dál vyučovat, navštěvují večerní kurzy angličtiny. Ze svého platu si nemohou dovolit vlastní byt či pronájem, a tak spolu žijí sedm let v ubytovně. Ema udržuje beznadějný milostný vztah s ženatým ředitelem školy a Bětka se dostává do potíží s policií kvůli prostituci. Zápas obou mladých žen o znovuzískání sociálního postavení, které si tvrdě vydobyly za předešlého režimu, vykreslil Szabó esejistickým, impresivně mozaikovitým stylem. Snímek získal Zvláštní cenu poroty a Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1992. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    69%
    Tragický příběh dvou vesnických dívek, které za bývalého režimu vyučovaly ruštinu na jedné základní škole. Zvrat dějin a změna režimu způsobily zrušení ruštiny jako povinného jazyka, a tak, aby mohly dál vyučovat, navštěvují večerní kurzy angličtiny. Ze svého platu si nemohou dovolit vlastní byt či pronájem, a tak spolu žijí sedm let v ubytovně. Ema udržuje beznadějný milostný vztah s ženatým ředitelem školy a Bětka se dostává do potíží s policií kvůli prostituci. Zápas obou mladých žen o znovuzískání sociálního postavení, které si tvrdě vydobyly za předešlého režimu, vykreslil Szabó esejistickým, impresivně mozaikovitým stylem. Snímek získal Zvláštní cenu poroty a Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1992. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    16
  • Roncsfilm
    Roncsfilm (1992)
    FilmRole: Ádám
    Píše se rok 1989, rok zániku socialismu ve východní Evropě. Nicméně, ústřední téma filmu Smetiště nesměřuje k tomuto historickému momentu vznešených ideálů, ba naopak, divoká, groteskní motivová mozaika jako by vyplazovala jazyk na arogantní politiky s hlavou v oblacích. Film hrubě poukazuje na tajemství a nedostupnost obklopující každodenní existenci politiky. Děj se odehrává v zaplivané, rozpadající se hospodě zvané Gólya a jejím bezprostředním okolí.
    Žánry:Komedie
    68%
    Píše se rok 1989, rok zániku socialismu ve východní Evropě. Nicméně, ústřední téma filmu Smetiště nesměřuje k tomuto historickému momentu vznešených ideálů, ba naopak, divoká, groteskní motivová mozaika jako by vyplazovala jazyk na arogantní politiky s hlavou v oblacích. Film hrubě poukazuje na tajemství a nedostupnost obklopující každodenní existenci politiky. Děj se odehrává v zaplivané, rozpadající se hospodě zvané Gólya a jejím bezprostředním okolí.
    Žánry:Komedie
    17
  • Privát kopó
    Privát kopó (1993)
    Seriál
    Hlavní postavou filmu je Šimon, který se vrací domů na pohřeb otce po dvou letech strávených v Americe, kde nic nedělal. Přebírá vedení soukromé detektivní kanceláře, kterou Šimon založil se svým společníkem. Všechno se mu hroutí, práce, život a Marci – čtrnáctiletý kluk, který je také Šimon. Je to malý syn našeho hrdiny a jejich vztah je velmi specifický.
    67%
    Hlavní postavou filmu je Šimon, který se vrací domů na pohřeb otce po dvou letech strávených v Americe, kde nic nedělal. Přebírá vedení soukromé detektivní kanceláře, kterou Šimon založil se svým společníkem. Všechno se mu hroutí, práce, život a Marci – čtrnáctiletý kluk, který je také Šimon. Je to malý syn našeho hrdiny a jejich vztah je velmi specifický.
    18
  • Řezník, kurva a jednooký muž
    Řezník, kurva a jednooký muž (2018)
    FilmRole: Kaszala ezrdes
    66%
    19
  • Hanussen
    Hanussen (1988)
    FilmRole: Fabian
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    66%
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    20
  • Argo 2
    Argo 2 (2015)
    Film
    Tibi a jeho parta podvodníčků za deset let nezmoudřeli a najme si je stínový japonský syndikát, aby ukradli neocenitelný datový disk. Protože nemají tušení o IT, přiberou s sebou učitele informatiky, čímž spustí pomstu romského mafiánského bosse, postaví se japonským zabijákům a dokonce rozzlobí slovenskou armádu. Jak se jejich sen o útěku na pláž v Malibu s kořistí rozplývá, Tibiho chytrost z ulice může být jejich jedinou nadějí.
    Žánry:AkčníKomedieKrimi
    66%
    Tibi a jeho parta podvodníčků za deset let nezmoudřeli a najme si je stínový japonský syndikát, aby ukradli neocenitelný datový disk. Protože nemají tušení o IT, přiberou s sebou učitele informatiky, čímž spustí pomstu romského mafiánského bosse, postaví se japonským zabijákům a dokonce rozzlobí slovenskou armádu. Jak se jejich sen o útěku na pláž v Malibu s kořistí rozplývá, Tibiho chytrost z ulice může být jejich jedinou nadějí.
    Žánry:AkčníKomedieKrimi
    21
  • Witmanovic hoši
    Witmanovic hoši (1997)
    Film
    66%
    22
  • Zbav nás od zlého
    Zbav nás od zlého (1979)
    FilmRole: Antal, a katona
    Zima roku 1944, poslední dny války. Cesty a domy zmizely, sklepy se naplnily životem, majetky byly ztraceny a země v plamenech. Pro Mamu, šatnářku místní taneční školy, byl nejdůležitější její starý kabát. Její syn ho ukradl, aby ho prodal za dvacet pengő. Udělal to, protože láska Aranky Fussbaum něco stála. V takto zničeném světě už nezbyla žádná čest. A přesto se po tom kabátě začnou pídit... (Elemér Ragályi získal za tento film cenu za nejlepší kameru v Montrealu v roce 1979 a v Budapešti v roce 1980.)
    Žánry:Drama
    65%
    Zima roku 1944, poslední dny války. Cesty a domy zmizely, sklepy se naplnily životem, majetky byly ztraceny a země v plamenech. Pro Mamu, šatnářku místní taneční školy, byl nejdůležitější její starý kabát. Její syn ho ukradl, aby ho prodal za dvacet pengő. Udělal to, protože láska Aranky Fussbaum něco stála. V takto zničeném světě už nezbyla žádná čest. A přesto se po tom kabátě začnou pídit... (Elemér Ragályi získal za tento film cenu za nejlepší kameru v Montrealu v roce 1979 a v Budapešti v roce 1980.)
    Žánry:Drama
    23
  • Za zavřenými dveřmi
    Za zavřenými dveřmi (2012)
    FilmRole: pan Brodarics
    Úspěšná spisovatelka Magda si do svého elegantního domu najme jako hospodyni postarší sousedku Emerenc Szeredásovou. Na rozdíl od svého manžela je ochotná přehlížet ženino podivínské chování: límečky bez poskvrnky a úbělové ubrusy jí dovolují ignorovat otázky, které Emerenc vyvolává svou tajnůstkářskou existencí. Proč se bojí bouřky a tak úzkostlivě dbá o pořádek? Proč žije tak osamělým životem? A co vlastně skrývá ve své minulosti, do níž odmítá pootevřít dveře i ženě, která je jí nejblíž – své zaměstnavatelce, jejíž spisovatelskou fantazii stále víc provokuje? István Szabó natočil virtuózně inscenované psychologické drama podle románu své krajanky Magdy Szabóové (s níž ho neváže příbuzenský svazek). Výjimečnou hereckou příležitost ve stylovém snímku, který se odehrává v 60. letech, dostaly britská herečka Helen Mirrenová a její německá kolegyně Martina Gedecková. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    64%
    Úspěšná spisovatelka Magda si do svého elegantního domu najme jako hospodyni postarší sousedku Emerenc Szeredásovou. Na rozdíl od svého manžela je ochotná přehlížet ženino podivínské chování: límečky bez poskvrnky a úbělové ubrusy jí dovolují ignorovat otázky, které Emerenc vyvolává svou tajnůstkářskou existencí. Proč se bojí bouřky a tak úzkostlivě dbá o pořádek? Proč žije tak osamělým životem? A co vlastně skrývá ve své minulosti, do níž odmítá pootevřít dveře i ženě, která je jí nejblíž – své zaměstnavatelce, jejíž spisovatelskou fantazii stále víc provokuje? István Szabó natočil virtuózně inscenované psychologické drama podle románu své krajanky Magdy Szabóové (s níž ho neváže příbuzenský svazek). Výjimečnou hereckou příležitost ve stylovém snímku, který se odehrává v 60. letech, dostaly britská herečka Helen Mirrenová a její německá kolegyně Martina Gedecková. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    24
  • Linda
    Linda (1984)
    Seriál
    64%
    25
  • Navrtávač děr
    Navrtávač děr (1986)
    FilmRole: Janitor
    64%
    26
  • Gyerekgyilkosságok
    Gyerekgyilkosságok (1993)
    Film
    64%
    27
  • Mé 20. století
    Mé 20. století (1989)
    FilmRole: Thomas Edison
    Celovečerní autorský debut mladé maďarské režisérky Ildikó Enyediové je líbeznou fantaskní hříčkou, nespoutaným filmovým zamyšlením nad pohříchu většinou promarněnými možnostmi lidstva na prahu dvacátého století. Je to zamyšlení zhmotněné fiktivním příběhem dvou vzájemně se neznajících sester-dvojčat s diametrálně rozdílnými životními cestami. Dívky se nezávisle na sobě setkávají se sympatickým panem Z., předpokládajícím, že se setkává s jednou a touž ženou. Černobílý film s vynikající kamerou Tibora Mathého je rámován edisonovými objevy žárovky a telegrafu. Kontrapunktem těchto technických vymožeností je všudypřítomnost tajuplné hvězdné oblohy: hvězdy si mezi sebou povídají, komentují pozemské dění, oslovují aktéry příběhu. Epizody se odehrávají v různých městech a v různých prostředích (na plátně uvozených podtitulky). Snímek překvapuje i zkušeného diváka svobodným filmovým vyjadřováním a jeho originalitou, sympatický je na něm i jemný smysl pro humor. Autorka vedle sebe řadí jakoby naivní metafory s dokumentaristicky laděnými obrazy. Netají se tím, že vypovídá i sama o sobě: Všichni jsme ve svých tužbách, zábranách i konfliktech jakoby otisky neblahé historické epochy. I já jsem plná pochybností, někdy úzkostná, jindy krutá. Jsem podezíravá, přibližuje-li se ke mně někdo s láskou, a v nejnevhodnější chvíli naopak nesmírně vstřícná. Ani já nejsem s to pomoci jinému člověku, sužovanému úzkostí. Nicméně se pokouším žít jinak, a navzdory ješitnosti riskuji, že se zesměšním. Abychom byli podobní spíš sami sobě než době, v níž žijeme, musíme věnovat právě sami sobě méně pozornosti a více se zaměřit na schopnost milovat... Snímek získal mj. Zlatou kameru na 42. MFF v Cannes 1989, Cenu za režii a I. Enyediová a T. Mathé Cenu profesionální poroty na 21. FMF v Budapešti 1989. (Filmový přehled 1991 / č. 10)
    Žánry:DramaKomedie
    64%
    Celovečerní autorský debut mladé maďarské režisérky Ildikó Enyediové je líbeznou fantaskní hříčkou, nespoutaným filmovým zamyšlením nad pohříchu většinou promarněnými možnostmi lidstva na prahu dvacátého století. Je to zamyšlení zhmotněné fiktivním příběhem dvou vzájemně se neznajících sester-dvojčat s diametrálně rozdílnými životními cestami. Dívky se nezávisle na sobě setkávají se sympatickým panem Z., předpokládajícím, že se setkává s jednou a touž ženou. Černobílý film s vynikající kamerou Tibora Mathého je rámován edisonovými objevy žárovky a telegrafu. Kontrapunktem těchto technických vymožeností je všudypřítomnost tajuplné hvězdné oblohy: hvězdy si mezi sebou povídají, komentují pozemské dění, oslovují aktéry příběhu. Epizody se odehrávají v různých městech a v různých prostředích (na plátně uvozených podtitulky). Snímek překvapuje i zkušeného diváka svobodným filmovým vyjadřováním a jeho originalitou, sympatický je na něm i jemný smysl pro humor. Autorka vedle sebe řadí jakoby naivní metafory s dokumentaristicky laděnými obrazy. Netají se tím, že vypovídá i sama o sobě: Všichni jsme ve svých tužbách, zábranách i konfliktech jakoby otisky neblahé historické epochy. I já jsem plná pochybností, někdy úzkostná, jindy krutá. Jsem podezíravá, přibližuje-li se ke mně někdo s láskou, a v nejnevhodnější chvíli naopak nesmírně vstřícná. Ani já nejsem s to pomoci jinému člověku, sužovanému úzkostí. Nicméně se pokouším žít jinak, a navzdory ješitnosti riskuji, že se zesměšním. Abychom byli podobní spíš sami sobě než době, v níž žijeme, musíme věnovat právě sami sobě méně pozornosti a více se zaměřit na schopnost milovat... Snímek získal mj. Zlatou kameru na 42. MFF v Cannes 1989, Cenu za režii a I. Enyediová a T. Mathé Cenu profesionální poroty na 21. FMF v Budapešti 1989. (Filmový přehled 1991 / č. 10)
    Žánry:DramaKomedie
    28
  • Hamvadó cigarettavég
    Hamvadó cigarettavég (2001)
    Film
    Spoločenská dráma - životopisný príbeh z druhej svetovej vojny o aj u nás známej speváčke Katalin Karádyovej...
    V roku 1942 vo svete zúri vojna, ale v Budapešti ešte vládne mierová pohoda. A práve tu sa skrížia osudy populárnej speváčky, prenasledovaného textára židovského pôvodu - Šutyho a generála z generálneho štábu. Po obsadení Maďarska Nemcami a nástupe Nyilasovcov ich všetkých vojna navždy poznačí... Film je dlhoročným projektom renomovaného maďarského scenáristu a režiséra Pétera Bacsóa, ktorému sa podarilo s istou dávkou irónie a nadsádzky zachytiť dosť zložité historické obdobie i postavu speváčky Katalin Karádyovej.
    63%
    Spoločenská dráma - životopisný príbeh z druhej svetovej vojny o aj u nás známej speváčke Katalin Karádyovej...
    V roku 1942 vo svete zúri vojna, ale v Budapešti ešte vládne mierová pohoda. A práve tu sa skrížia osudy populárnej speváčky, prenasledovaného textára židovského pôvodu - Šutyho a generála z generálneho štábu. Po obsadení Maďarska Nemcami a nástupe Nyilasovcov ich všetkých vojna navždy poznačí... Film je dlhoročným projektom renomovaného maďarského scenáristu a režiséra Pétera Bacsóa, ktorému sa podarilo s istou dávkou irónie a nadsádzky zachytiť dosť zložité historické obdobie i postavu speváčky Katalin Karádyovej.
    29
  • Georg Elser - Einer aus Deutschland
    Georg Elser - Einer aus Deutschland (1989)
    Film
    63%
    30
  • 31
  • Temetetlen halott, A
    Temetetlen halott, A (2004)
    Film
    Životopisný príbeh Imre Nagya je vlastne základným príbehom maďarských dejín 20. storočia. Bol tým prvým komunistickým vedúcim predstaviteľom, ktorý sa nakoniec stal symbolom národného vzdoru proti útlaku, ministerským predsedom, ktorý vypovedal Varšavskú zmluvu a na svoju dobu mal odvahu proklamovať demokratický systém vládnutia viacerých strán. Mnohí sa domnievajú, že úloha, ktorú zohral roku 1956, nebola len obrazom vernosti k ideám revolúcie, ktoré hlásal až do svojej tragickej smrti, nebola len dôsledkom jeho cesty životom, jeho komunistického presvedčenia, či moskovskej minulosti, ale že k tomu poznaniu dospel postupne, nejakou zvláštnou katarziou, keď sa v ňom odohrali nepochopiteľné myšlienkové pochody. Hoci pre toho, kto dôvernejšie pozná jeho osud, jeho osobnosť, toho tento vývoj až tak veľmi neprekvapí. Imre Nagy vlastne čerpal iba z vlastnej životnej skúsenosti, poznal biedu a strádania vidieckych sedliakov, videl okolo seba krajné spoločenské antagonizmy vo svojom najbližšom okolí a poznatky, ktoré neskôr získal počas zajatia v Rusku, urobili z neho ľavičiara. Pod vplyvom zážitkov z občianskej vojny a Leninom organizovanej revolúcie sa stal komunistom z presvedčenia. Ale od všeobecne známych typov fanatických revolucionárov z povolania sa v niečom vždy odlišoval, a neotriaslo ním ani povedomie vlastenectva, láska k maďarskej pôde, k maďarským ľuďom, ba ani jeho internacionálne presvedčenie. Práve z týchto príčin je jeho osobnosť pre nás tak ohromujúco zložitá, keďže vždy bol ďaleko viac agrárnym politikom túžiacim po mieri a pokoji, univerzitným profesorom alebo veselým otcom, či starým otcom, ako na barikádach bojujúcim revolucionárom. Osud martýra, ktorý si nakoniec sám zvolil, vyvieral z jeho najhlbšieho vnútra, z čestného postoja človeka, ktorý sa dokázal čo najviac stotožniť s osudom svojho ľudu. Jeho spôsoby a postoje boli vždy trochu iné ako u tzv. straníckych funkcionárov. Obraz Muža strany v jeho ponímaní bol vždy prejavom určitého osobnostného štýlu - nielen v Maďarsku, ale v celom komunistickom bloku. Súčasťou tohto postoja bola jeho služba ideám, namiesto posluhovania ľuďom, demonštrované ako puritánstvo, asketizmus, sivo-hnedými oblekmi, či osobitným štýlom straníckej reči, s ktorou sa medzi sebou dorozumievali.
    Žánry:DramaHistorický
    61%
    Životopisný príbeh Imre Nagya je vlastne základným príbehom maďarských dejín 20. storočia. Bol tým prvým komunistickým vedúcim predstaviteľom, ktorý sa nakoniec stal symbolom národného vzdoru proti útlaku, ministerským predsedom, ktorý vypovedal Varšavskú zmluvu a na svoju dobu mal odvahu proklamovať demokratický systém vládnutia viacerých strán. Mnohí sa domnievajú, že úloha, ktorú zohral roku 1956, nebola len obrazom vernosti k ideám revolúcie, ktoré hlásal až do svojej tragickej smrti, nebola len dôsledkom jeho cesty životom, jeho komunistického presvedčenia, či moskovskej minulosti, ale že k tomu poznaniu dospel postupne, nejakou zvláštnou katarziou, keď sa v ňom odohrali nepochopiteľné myšlienkové pochody. Hoci pre toho, kto dôvernejšie pozná jeho osud, jeho osobnosť, toho tento vývoj až tak veľmi neprekvapí. Imre Nagy vlastne čerpal iba z vlastnej životnej skúsenosti, poznal biedu a strádania vidieckych sedliakov, videl okolo seba krajné spoločenské antagonizmy vo svojom najbližšom okolí a poznatky, ktoré neskôr získal počas zajatia v Rusku, urobili z neho ľavičiara. Pod vplyvom zážitkov z občianskej vojny a Leninom organizovanej revolúcie sa stal komunistom z presvedčenia. Ale od všeobecne známych typov fanatických revolucionárov z povolania sa v niečom vždy odlišoval, a neotriaslo ním ani povedomie vlastenectva, láska k maďarskej pôde, k maďarským ľuďom, ba ani jeho internacionálne presvedčenie. Práve z týchto príčin je jeho osobnosť pre nás tak ohromujúco zložitá, keďže vždy bol ďaleko viac agrárnym politikom túžiacim po mieri a pokoji, univerzitným profesorom alebo veselým otcom, či starým otcom, ako na barikádach bojujúcim revolucionárom. Osud martýra, ktorý si nakoniec sám zvolil, vyvieral z jeho najhlbšieho vnútra, z čestného postoja človeka, ktorý sa dokázal čo najviac stotožniť s osudom svojho ľudu. Jeho spôsoby a postoje boli vždy trochu iné ako u tzv. straníckych funkcionárov. Obraz Muža strany v jeho ponímaní bol vždy prejavom určitého osobnostného štýlu - nielen v Maďarsku, ale v celom komunistickom bloku. Súčasťou tohto postoja bola jeho služba ideám, namiesto posluhovania ľuďom, demonštrované ako puritánstvo, asketizmus, sivo-hnedými oblekmi, či osobitným štýlom straníckej reči, s ktorou sa medzi sebou dorozumievali.
    Žánry:DramaHistorický
    32
  • Rokonok
    Rokonok (2006)
    Film
    56%
    33
  • A nap utcai fiúk
    A nap utcai fiúk (2007)
    FilmRole: Gábor apja
    Jedním z nejsymboličtějších momentů maďarské revoluce z roku 1956 byly urputné boje takzvaných "pešťských chlapců", kteří se odvážili postavit tankům jedné ze světových supervelmocí. Příběh začíná 23. října 1956 a končí 4. listopadu téhož roku. Juli je Totyova dívka, ale miluje i Gábora. Jejich milostný trojúhelník bude muset projít zkouškami a útrapami této pohnuté doby. Skupina chlapců žijících na okraji hlavního města hraje fotbal na opuštěném pozemku, když Juli, revizorka jízdenek, přináší zprávy o protestech, které vypukly ve městě. Jen Gábor ji doprovází do města a společně se stávají součástí této historické události. Za úsvitu, když se i chlapci dostanou pod palbu sovětských sil, se rozhodnou zapojit do boje.
    56%
    Jedním z nejsymboličtějších momentů maďarské revoluce z roku 1956 byly urputné boje takzvaných "pešťských chlapců", kteří se odvážili postavit tankům jedné ze světových supervelmocí. Příběh začíná 23. října 1956 a končí 4. listopadu téhož roku. Juli je Totyova dívka, ale miluje i Gábora. Jejich milostný trojúhelník bude muset projít zkouškami a útrapami této pohnuté doby. Skupina chlapců žijících na okraji hlavního města hraje fotbal na opuštěném pozemku, když Juli, revizorka jízdenek, přináší zprávy o protestech, které vypukly ve městě. Jen Gábor ji doprovází do města a společně se stávají součástí této historické události. Za úsvitu, když se i chlapci dostanou pod palbu sovětských sil, se rozhodnou zapojit do boje.
    34

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.