Björk : Nejlepší filmy a seriály

7.4

Björk: Filmy a seriály

  • Final Cut - Dámy a pánové
    Final Cut - Dámy a pánové (2012)
    FilmRole: Archivní záběry
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    82%
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    1
  • Tanec v temnotách
    Tanec v temnotách (2000)
    FilmRole: Selma Ježková
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Přední evropský režisér Lars von Trier je jedním ze zakladatelů dánského manifestu Dogma 95. Zde se však od těchto pravidel odklonil, aby vytvořil stylizovaný žánr hudebního a tanečního filmu. Na nákladném evropském projektu se podílela řada zemí, např. Dánsko, Francie, Švédsko, Itálie, SRN, Norsko či Finsko. Děj se ovšem odehrává ve Spojených státech v polovině šedesátých let. Hrdinkou je svérázná československá emigrantka Selma Ježková, jíž hrozí brzká slepota. Sama emigrovala do Států, aby tu zajistila oční operaci synovi, postiženému dědičnou chorobou. Selmu obklopují dobří lidé, přesto však zůstává ve svém údělu sama. Potíže překonává zejména díky vášni k muzikálu. S amatéry zkouší muzikál Za zvuků hudby a často pak muzikálová čísla v představách přenáší do reálného prostředí, v němž se pohybuje. Dominantou filmu, který podobně jako snímek Prolomit vlny řeší téma sebeobětování, zůstává výkon islandské zpěvačky Björk, jež se zde se svou výjimečnou rolí zcela identifikovala bez dalších ambicí na filmovou kariéru. Dokumentární způsob snímání pomocí ruční digitální kamery tvoří pak zvláštní a často diskutovaný kontrast k žánru melodramatu a muzikálu. Jedněmi obdivovaný, druhými odmítnutý film si odnesl z festivalu v Cannes obě hlavní ocenění - Zlatou palmu a navíc hereckou cenu pro Björk.
    Žánry:DramaKrimiMuzikálRetro
    77%
    Přední evropský režisér Lars von Trier je jedním ze zakladatelů dánského manifestu Dogma 95. Zde se však od těchto pravidel odklonil, aby vytvořil stylizovaný žánr hudebního a tanečního filmu. Na nákladném evropském projektu se podílela řada zemí, např. Dánsko, Francie, Švédsko, Itálie, SRN, Norsko či Finsko. Děj se ovšem odehrává ve Spojených státech v polovině šedesátých let. Hrdinkou je svérázná československá emigrantka Selma Ježková, jíž hrozí brzká slepota. Sama emigrovala do Států, aby tu zajistila oční operaci synovi, postiženému dědičnou chorobou. Selmu obklopují dobří lidé, přesto však zůstává ve svém údělu sama. Potíže překonává zejména díky vášni k muzikálu. S amatéry zkouší muzikál Za zvuků hudby a často pak muzikálová čísla v představách přenáší do reálného prostředí, v němž se pohybuje. Dominantou filmu, který podobně jako snímek Prolomit vlny řeší téma sebeobětování, zůstává výkon islandské zpěvačky Björk, jež se zde se svou výjimečnou rolí zcela identifikovala bez dalších ambicí na filmovou kariéru. Dokumentární způsob snímání pomocí ruční digitální kamery tvoří pak zvláštní a často diskutovaný kontrast k žánru melodramatu a muzikálu. Jedněmi obdivovaný, druhými odmítnutý film si odnesl z festivalu v Cannes obě hlavní ocenění - Zlatou palmu a navíc hereckou cenu pro Björk.
    Žánry:DramaKrimiMuzikálRetro
    2
  • Nýtt líf
    Nýtt líf (1983)
    Film
    74%
    3
  • Seveřan
    Seveřan (2022)
    FilmRole: Seeress
    • Netflix
    • iTunes
    • Rakuten
    • +1
    73%
    4
  • The Smoking Gun Presents: World's Dumbest
    The Smoking Gun Presents: World's Dumbest (2008)
    Seriál
    73%
    5
  • The Oscars
    The Oscars (1953)
    SeriálRole: Sama sebe
    70%
    6
  • Juniper Tree
    Juniper Tree (1990)
    FilmRole: Margit
    70%
    7
  • Sleepless Nights Stories
    Sleepless Nights Stories (2011)
    FilmRole: Sama sebe
    Jonas Mekas se toulá noční New Yorkem, byty, ateliéry, zákulisními prostory, galeriemi, bary a kluby. Potkává staré známé jako Ken a Flo Jacobsovi, Yoko Ono, přátele, bratry a sestry, syny a dcery. Film začíná slovy "Nemůžu spát." Kdo se v této situaci neocitl? Ospalý a přesto bdělý se ocitáte ve světě těch, kteří jsou vyčerpaní celodenní námahou, opilí, uvolnění, tančící, zamyšlení, truchlící a rozjímající.
    67%
    Jonas Mekas se toulá noční New Yorkem, byty, ateliéry, zákulisními prostory, galeriemi, bary a kluby. Potkává staré známé jako Ken a Flo Jacobsovi, Yoko Ono, přátele, bratry a sestry, syny a dcery. Film začíná slovy "Nemůžu spát." Kdo se v této situaci neocitl? Ospalý a přesto bdělý se ocitáte ve světě těch, kteří jsou vyčerpaní celodenní námahou, opilí, uvolnění, tančící, zamyšlení, truchlící a rozjímající.
    8
  • TFI Friday
    TFI Friday (1996)
    SeriálRole: Sama sebe
    TFI Friday byla zábavná show vysílaná na britském Channel 4 v letech 1996 až 2000. Produkovala ji společnost Ginger Productions, scénář napsal Danny Baker a prvních 5 sérií moderoval Chris Evans. Poslední sérii uváděla řada hostujících moderátorů. Vysílala se v pátek v 18:00 od 9. února 1996 do 22. prosince 2000, s reprízou později večer. Název oficiálně znamenal "Thank Four It's Friday" (Díky Čtyřce, je pátek), ale všeobecně se mu rozumělo jako "Thank Fuck It's Friday" (Díky bohu, je pátek) a odkazoval na populární frázi "Thank God it's Friday" (Díky bohu, je pátek). Znělkou pořadu byla píseň Rona Grainera z Man in a Suitcase (Muž v kufru), což odpovídalo Evansovu častému používání televizních motivů ze 60. let v jeho tvorbě.
    Žánry:Komedie
    67%
    TFI Friday byla zábavná show vysílaná na britském Channel 4 v letech 1996 až 2000. Produkovala ji společnost Ginger Productions, scénář napsal Danny Baker a prvních 5 sérií moderoval Chris Evans. Poslední sérii uváděla řada hostujících moderátorů. Vysílala se v pátek v 18:00 od 9. února 1996 do 22. prosince 2000, s reprízou později večer. Název oficiálně znamenal "Thank Four It's Friday" (Díky Čtyřce, je pátek), ale všeobecně se mu rozumělo jako "Thank Fuck It's Friday" (Díky bohu, je pátek) a odkazoval na populární frázi "Thank God it's Friday" (Díky bohu, je pátek). Znělkou pořadu byla píseň Rona Grainera z Man in a Suitcase (Muž v kufru), což odpovídalo Evansovu častému používání televizních motivů ze 60. let v jeho tvorbě.
    Žánry:Komedie
    9
  • Anton
    Anton (1996)
    Film
    • iTunes
    Antonovi je 10 let. Antonův otec byl pilot stíhačky, který zemřel při nehodě. Antonově matce řekla Antonovi, že jeho otec létá s anděly v nebi. Anton je posedlý letadly (jeho pokoj je plný modelů a plakátů) a v garáži staví letadlo v životní velikosti. Plánuje s ním doletět za otcem do nebe. Film je o tom, jak se Anton vyrovnává se smrtí svého otce a také o přátelích, nepřátelích a první lásce.
    Žánry:DramaRodinný
    62%
    Antonovi je 10 let. Antonův otec byl pilot stíhačky, který zemřel při nehodě. Antonově matce řekla Antonovi, že jeho otec létá s anděly v nebi. Anton je posedlý letadly (jeho pokoj je plný modelů a plakátů) a v garáži staví letadlo v životní velikosti. Plánuje s ním doletět za otcem do nebe. Film je o tom, jak se Anton vyrovnává se smrtí svého otce a také o přátelích, nepřátelích a první lásce.
    Žánry:DramaRodinný
    10
  • Drawing Restraint 9
    Drawing Restraint 9 (2006)
    FilmRole: Occidental Guest
    Barneyho „japonský“ film se soundtrackem Björk je první (a velmi komplexní) spoluprací obou tvůrčích a osobních partnerů. Ztvárnili tu také ústřední role „Hostů“ na palubě velrybářské lodi Nissin Maru. Barney je i zde fascinován rituály různých kultur a vypráví vláčným tempem. Zároveň se od cyklu Cremaster posunul – třeba k emotivnímu vyznění druhé poloviny snímku. Hlavním tématem filmu, natáčeného v zátoce u Nagasaki, je vztah mezi dobrovolným sebeomezováním a kreativitou. Na palubě lodi je vytvářeno a přeměňováno „Pole“, objekt z vazelíny – symbolické ztělesnění tématu. To se však odráží i v postavách dvojice Hostů, kteří se nalodí, podstoupí svatební obřad a lázeň. Jejich kostýmy ze zvířecích kůží mají původ v šintoistickém svatebním oděvu. Během čajového obřadu se dočkáme (u Barneyho výjimečně) mluvené řeči: pár se dovídá o historii lodě. Jejich kajutu pak během bouře zalije hmota, kterou zřejmě uvolnilo Pole. Vrcholem filmu je společná milenecká přeměna-sebevražda: pár si navzájem uřeže nohy. Na Hostech opakovaně shledáváme znaky, jež přísluší vodním tvorům. V posledním záběru tedy lze myslet na znovuzrození – v moři vidíme dvojici velryb plujících za lodí směrem k Antarktidě. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:DramaFantasy
    61%
    Barneyho „japonský“ film se soundtrackem Björk je první (a velmi komplexní) spoluprací obou tvůrčích a osobních partnerů. Ztvárnili tu také ústřední role „Hostů“ na palubě velrybářské lodi Nissin Maru. Barney je i zde fascinován rituály různých kultur a vypráví vláčným tempem. Zároveň se od cyklu Cremaster posunul – třeba k emotivnímu vyznění druhé poloviny snímku. Hlavním tématem filmu, natáčeného v zátoce u Nagasaki, je vztah mezi dobrovolným sebeomezováním a kreativitou. Na palubě lodi je vytvářeno a přeměňováno „Pole“, objekt z vazelíny – symbolické ztělesnění tématu. To se však odráží i v postavách dvojice Hostů, kteří se nalodí, podstoupí svatební obřad a lázeň. Jejich kostýmy ze zvířecích kůží mají původ v šintoistickém svatebním oděvu. Během čajového obřadu se dočkáme (u Barneyho výjimečně) mluvené řeči: pár se dovídá o historii lodě. Jejich kajutu pak během bouře zalije hmota, kterou zřejmě uvolnilo Pole. Vrcholem filmu je společná milenecká přeměna-sebevražda: pár si navzájem uřeže nohy. Na Hostech opakovaně shledáváme znaky, jež přísluší vodním tvorům. V posledním záběru tedy lze myslet na znovuzrození – v moři vidíme dvojici velryb plujících za lodí směrem k Antarktidě. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:DramaFantasy
    11
  • Mladí Američané
    Mladí Američané (1993)
    Film
    Londýnská policie má značné problémy s organizovaným zločinem, zejména s mladými delikventy. Její trpělivost pořádně přeteče, když je zabit neznámý mladík. Tehdy si Scotland Yard přizve na pomoc amerického protidrogového specialistu Johna Harrise, který s pomocí policisty Edwarda Fostera krůček po krůčku proniká do uzavřeného světa mladistvých...
    Žánry:DramaKrimi
    60%
    Londýnská policie má značné problémy s organizovaným zločinem, zejména s mladými delikventy. Její trpělivost pořádně přeteče, když je zabit neznámý mladík. Tehdy si Scotland Yard přizve na pomoc amerického protidrogového specialistu Johna Harrise, který s pomocí policisty Edwarda Fostera krůček po krůčku proniká do uzavřeného světa mladistvých...
    Žánry:DramaKrimi
    12
  • Všichni kdo mě mají rádi pojedou vlakem
    Všichni kdo mě mají rádi pojedou vlakem (1998)
    Film
    Skutečným autorem mnohoznačného prohlášení byl sice krátce před smrtí francouzský režisér François Reichenbach, jeho přítelkyně, scenáristka Danièle Thompsonová, si ho ovšem vypůjčila nejen pro název snímku, jehož je spoluautorkou, ale i jako klíč k němu. Vložila ho do úst malíře Jeana-Baptista Emmericha, který svými posledními slovy vyzval blízké, příbuzné a přátele, aby ho tímto neobvyklým způsobem doprovodili na cestě do Limoges, kde si přál být pohřben. Ale snad ještě dřív, než vlak vyjede ze Slavkovského nádraží, začíná být zřejmé, že charismatický Jean-Baptist byl zaživa patrně také neobyčejně zlomyslný, manipulativní a snad i krutý. Podařilo se totiž shromáždit na jednom místě lidi, které miloval, jimiž se milovat nechával a jejichž rivalitu o svou přízeň s chutí rozdmýchával. Nastupuje historik umění a jeho milenec, stárnoucí žena, přesvědčená, že byla nebožtíkovou jedinou láskou, synovec s odcizenou manželkou, bývalí milenci, přátelé... Takřka tucet postav, které se v omezeném prostoru, roztřeseném jako jejich pocity, vydávají na cestu, se tak stává obětí posledního žertu muže, jenž cestuje v zapečetěné rakvi – autem. Cesta vlakem, pohřeb na „největším hřbitově na světě“ a konečně „svačina“ v rozlehlém rodinném domě. To jsou tři dějství, do nichž scenáristé Chéreau a Thompsonová rozdělili výtečně rozehrané (a na Césara zrežírované) melodrama, v němž se smuteční slavnost stává nejen katalyzátorem vztahu k nebožtíkovi, ale i tavicím kotlem osobních a vztahových problémů všech zúčastněných. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaLGBTQ+
    59%
    Skutečným autorem mnohoznačného prohlášení byl sice krátce před smrtí francouzský režisér François Reichenbach, jeho přítelkyně, scenáristka Danièle Thompsonová, si ho ovšem vypůjčila nejen pro název snímku, jehož je spoluautorkou, ale i jako klíč k němu. Vložila ho do úst malíře Jeana-Baptista Emmericha, který svými posledními slovy vyzval blízké, příbuzné a přátele, aby ho tímto neobvyklým způsobem doprovodili na cestě do Limoges, kde si přál být pohřben. Ale snad ještě dřív, než vlak vyjede ze Slavkovského nádraží, začíná být zřejmé, že charismatický Jean-Baptist byl zaživa patrně také neobyčejně zlomyslný, manipulativní a snad i krutý. Podařilo se totiž shromáždit na jednom místě lidi, které miloval, jimiž se milovat nechával a jejichž rivalitu o svou přízeň s chutí rozdmýchával. Nastupuje historik umění a jeho milenec, stárnoucí žena, přesvědčená, že byla nebožtíkovou jedinou láskou, synovec s odcizenou manželkou, bývalí milenci, přátelé... Takřka tucet postav, které se v omezeném prostoru, roztřeseném jako jejich pocity, vydávají na cestu, se tak stává obětí posledního žertu muže, jenž cestuje v zapečetěné rakvi – autem. Cesta vlakem, pohřeb na „největším hřbitově na světě“ a konečně „svačina“ v rozlehlém rodinném domě. To jsou tři dějství, do nichž scenáristé Chéreau a Thompsonová rozdělili výtečně rozehrané (a na Césara zrežírované) melodrama, v němž se smuteční slavnost stává nejen katalyzátorem vztahu k nebožtíkovi, ale i tavicím kotlem osobních a vztahových problémů všech zúčastněných. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaLGBTQ+
    13
  • Muumi ja punainen pyrstötähti
    Muumi ja punainen pyrstötähti (2010)
    Film
    Jednoho dne se Mumínek probudí a zjistí, že šedý prach pokrývá celé Mumínkovo údolí. Běží se zeptat filosofického Pižmovce, jestli ví, co se děje. Ten mu poradí, že takhle to obvykle vypadá před strašlivým osudem, který se snese z nebe na Zemi. S pomocí svého otce, tatínka Mumínka, Mumínek a jeho blízcí přátelé Čmuchal a Šňupálek postaví vor a vydají se na náročnou cestu k observatoři v Osamělých horách. Doufají, že se tam od moudrých profesorů dozvědí víc. Přátelé musí překonat několik nepříjemností, aby se tam dostali. Když dorazí, najdou profesory ponořené do složitých výpočtů. Ti jim odhalí, že kometa zasáhne Zemi za čtyři dny, čtyři hodiny, čtyři minuty a 44 sekund.
    59%
    Jednoho dne se Mumínek probudí a zjistí, že šedý prach pokrývá celé Mumínkovo údolí. Běží se zeptat filosofického Pižmovce, jestli ví, co se děje. Ten mu poradí, že takhle to obvykle vypadá před strašlivým osudem, který se snese z nebe na Zemi. S pomocí svého otce, tatínka Mumínka, Mumínek a jeho blízcí přátelé Čmuchal a Šňupálek postaví vor a vydají se na náročnou cestu k observatoři v Osamělých horách. Doufají, že se tam od moudrých profesorů dozvědí víc. Přátelé musí překonat několik nepříjemností, aby se tam dostali. Když dorazí, najdou profesory ponořené do složitých výpočtů. Ti jim odhalí, že kometa zasáhne Zemi za čtyři dny, čtyři hodiny, čtyři minuty a 44 sekund.
    14
  • Anna and the Moods
    Anna and the Moods (2007)
    FilmRole: Anna (hlas)
    Byla jednou jedna dívka jménem Anna Youngová. Jednoho dne čeká její rodina u snídaně na svou dokonalou dceru, až je jako vždy políbí na dobré ráno. Jenže Anna se probudí s hroznou nemocí. Vypadá jako smutná verze Marilyn Mansona a je strašně náladová. Rodiče si neuvědomují, co se s jejich dcerou „děje“, a rozhodnou se ji vzít do kliniky Dr. Artmanna pro děti s poruchami chování. Při analýze Anny použije Dr. Artmann obrovský labyrint, ve kterém je Anna vystavena různým úkolům. Jediný způsob, jak se Anna dostane z bludiště ven, je splnit úkoly správným způsobem. Správný způsob ale nemusí být nutně ten, který si rodiče představují.
    Žánry:Animovaný
    59%
    Byla jednou jedna dívka jménem Anna Youngová. Jednoho dne čeká její rodina u snídaně na svou dokonalou dceru, až je jako vždy políbí na dobré ráno. Jenže Anna se probudí s hroznou nemocí. Vypadá jako smutná verze Marilyn Mansona a je strašně náladová. Rodiče si neuvědomují, co se s jejich dcerou „děje“, a rozhodnou se ji vzít do kliniky Dr. Artmanna pro děti s poruchami chování. Při analýze Anny použije Dr. Artmann obrovský labyrint, ve kterém je Anna vystavena různým úkolům. Jediný způsob, jak se Anna dostane z bludiště ven, je splnit úkoly správným způsobem. Správný způsob ale nemusí být nutně ten, který si rodiče představují.
    Žánry:Animovaný
    15
  • Prêt-à-Porter
    Prêt-à-Porter (1994)
    FilmRole: Self (uncredited)
    55%
    16

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.