6.3

Agustín Bescos: Filmy a seriály

  • Falstaff
    Falstaff (1965)
    Film
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn. Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti. Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora... Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem. Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff. Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    75%
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn. Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti. Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora... Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem. Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff. Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    1
  • Vůně cibule
    Vůně cibule (1975)
    FilmRole: Oil Board Member (uncredited)
    V městečku Paradise City to rozhodně jako v ráji není! Bohatá naftařská společnost vykupuje pozemky farmářů a ti, co neprodají, podivuhodně umírají. Do města přijíždí chlapík, který si říká Cibule, a důvod jeho „jména“ je více než jasný – vášnivě pěstuje a konzumuje tuto zeleninu. Je odhodlán na pozemku, který koupil od již zemřelého farmáře, pěstovat, jak jinak, cibuli. Ovšem zde teprve začnou první střety s naftaři...
    Žánry:KomedieWestern
    70%
    V městečku Paradise City to rozhodně jako v ráji není! Bohatá naftařská společnost vykupuje pozemky farmářů a ti, co neprodají, podivuhodně umírají. Do města přijíždí chlapík, který si říká Cibule, a důvod jeho „jména“ je více než jasný – vášnivě pěstuje a konzumuje tuto zeleninu. Je odhodlán na pozemku, který koupil od již zemřelého farmáře, pěstovat, jak jinak, cibuli. Ovšem zde teprve začnou první střety s naftaři...
    Žánry:KomedieWestern
    2
  • Alta tensión
    Alta tensión (1972)
    FilmRole: Pedro il maggiordomo
    67%
    3
  • Pár bot č. 32
    Pár bot č. 32 (1974)
    Film
    65%
    4
  • Todo es mentira
    Todo es mentira (1994)
    Film
    Pablo všechno nenávidí. Když do jeho života vstoupí Lucia, myslí si, že je to žena jeho snů, a vidí v ní řešení všech svých problémů. Ale Lucia, která je poněkud manipulativní, je přesně to, co Pabla přivede k výbuchu. Nikdo nevěří na ideální pár, ani Pablovi přátelé, kteří všichni žijí v párech a všichni mají problémy: Mezi Arielem a Lolou je profesní rivalita, se kterou si nevědí rady; Claudio žije na Natalii a nikomu z nich to nevyhovuje; s Alejandrem a Beatriz je problém jen velký věkový rozdíl mezi nimi. Nikdo není se svým partnerem šťastný, ale všichni to nechají být, možná z konformity, možná ze strachu, možná z lenosti, nebo možná proto, že Všechno je lež.
    Žánry:Komedie
    64%
    Pablo všechno nenávidí. Když do jeho života vstoupí Lucia, myslí si, že je to žena jeho snů, a vidí v ní řešení všech svých problémů. Ale Lucia, která je poněkud manipulativní, je přesně to, co Pabla přivede k výbuchu. Nikdo nevěří na ideální pár, ani Pablovi přátelé, kteří všichni žijí v párech a všichni mají problémy: Mezi Arielem a Lolou je profesní rivalita, se kterou si nevědí rady; Claudio žije na Natalii a nikomu z nich to nevyhovuje; s Alejandrem a Beatriz je problém jen velký věkový rozdíl mezi nimi. Nikdo není se svým partnerem šťastný, ale všichni to nechají být, možná z konformity, možná ze strachu, možná z lenosti, nebo možná proto, že Všechno je lež.
    Žánry:Komedie
    5
  • Il pistolero dell'Ave Maria
    Il pistolero dell'Ave Maria (1969)
    Film
    62%
    6
  • Diferente
    Diferente (1962)
    Film
    59%
    7
  • Gota de sangre para morir amando, Una
    Gota de sangre para morir amando, Una (1973)
    Film
    55%
    8
  • Amor en el aire
    Amor en el aire (1967)
    Film
    Argentinec cestuje do Španělska, aby zahájil svá studia. Během letu způsobí letušce tolik potíží, že je propuštěna. Doma bývalá letuška objeví šaty, které patřily její babičce, a rozhodne se zkusit štěstí u uměleckého agenta. Tam potká chlapce, který způsobil její propuštění. Oba neuspějí v Barceloně, ale chlapcův otec se představení zúčastnil a byl překvapen, protože věřil, že jeho syn studuje v Madridu.
    Žánry:KomedieMuzikál
    54%
    Argentinec cestuje do Španělska, aby zahájil svá studia. Během letu způsobí letušce tolik potíží, že je propuštěna. Doma bývalá letuška objeví šaty, které patřily její babičce, a rozhodne se zkusit štěstí u uměleckého agenta. Tam potká chlapce, který způsobil její propuštění. Oba neuspějí v Barceloně, ale chlapcův otec se představení zúčastnil a byl překvapen, protože věřil, že jeho syn studuje v Madridu.
    Žánry:KomedieMuzikál
    9
  • Dai nemici mi guardo io!
    Dai nemici mi guardo io! (1968)
    Film
    52%
    10
  • Il segno del coyote
    Il segno del coyote (1963)
    Film
    47%
    11
  • Un hombre vino a matar
    Un hombre vino a matar (1967)
    Film
    45%
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.