Pilar Velázquez, narozená 13. února 1946 v Madridu jako María del Pilar Velázquez Llorente, je španělská herečka s bohatou filmovou, televizní a divadelní kariérou.
Počátky kariéry
Svou uměleckou dráhu zahájila v roce 1964 v madridském divadle Teatro Español, kde debutovala v dramatu Caminos de Damasco. Její filmová kariéra začala v roce 1967 a během následujícího desetiletí se stala jednou z významných tváří evropské kinematografie. Mezi lety 1966 a 1977 účinkovala přibližně v 50 filmech a televizních rolích, přičemž se výrazně prosadila zejména v italském žánrovém filmu.
Filmová kariéra
Pilar Velázquez se proslavila především svým působením v žánru spaghetti westernů, kde ztvárnila role ve čtyřech významných snímcích. V roce 1969 se objevila ve filmu Il pistolero dell'Ave Maria (The Forgotten Pistolero) režiséra Ferdinanda Baldiho, kde hrála postavu Isabelly, sestry hlavního hrdiny. Tento film, inspirovaný řeckou mytologií, je považován za jeden z nejzajímavějších spaghetti westernů pozdních šedesátých let. Následoval snímek Manos torpes (1970) režiséra Rafaela Romero Marchenta, kde ztvárnila postavu Dorothy. V roce 1972 se objevila ve filmech I senza Dio (The Godless) režiséra Roberta Bianchi Montera a Uomo avvisato mezzo ammazzato... parola di Spirito Santo režiséra Giuliana Carnimea.
Kromě westernů se Pilar Velázquez prosadila i v dalších žánrech. V thrilleru Naked Girl Killed in the Park (1972) režiséra Alfonsa Brescia ztvárnila postavu Catherine Wallenberger, dcery zavražděného bohatého finančníka. V roce 1975 hrála v akčním kriminálním dramatu Ace of Hearts režiséra Tulia Demicheliho po boku Chrise Robinsona. Významnou roli získala také ve filmu Tatuaje, primera aventura de Pepe Carvalho (1976) režiséra Bigase Luny, který byl adaptací populárního románu Manuela Vázqueze Montalbána o soukromém detektivovi Pepe Carvalhovi.
Televizní kariéra
Po intenzivním období filmové tvorby se Pilar Velázquez v roce 1976 začala věnovat také televizní tvorbě, kdy se objevila jako moderátorka programu Palmarés. Po svatbě s španělským zpěvákem a hercem Miguelem Gallardem v roce 1979 omezila svou hereckou činnost a na čas se stáhla z filmového i televizního průmyslu. K herectví se vrátila v osmdesátých letech, především v divadelních produkcích a příležitostných televizních rolích.
V devadesátých letech se objevila v populárním španělském televizním seriálu Farmacia de guardia (1991-1996), který patřil k nejúspěšnějším a nejdéle vysílaným seriálům ve Španělsku. Později ztvárnila postavu Begoñy v teenagerském dramatickém seriálu Al salir de clase (1997-2002), který se stal průkopnickým dílem v oblasti LGBTI reprezentace ve španělské fikci.
Pozdější kariéra
V roce 2006 se Pilar Velázquez vrátila k filmové tvorbě ve snímku La Buena Voz (The Good Voice) režiséra Antonia Cuadriho, kde hrála po boku Josého Luise Gómeze. Film zkoumá vztah mezi otcem a jeho gay synem, o jehož existenci otec nikdy nevěděl. Tato role potvrdila její schopnost ztvárnit komplexní dramatické postavy i v pozdější fázi kariéry.
Během své dlouhé kariéry Pilar Velázquez prokázala všestrannost a schopnost přizpůsobit se různým žánrům od westernů přes thrillery až po rodinná dramata. Její filmografie čítající desítky filmů a televizních rolí z ní činí jednu z významných osobností španělské kinematografie druhé poloviny 20. století.