6.8

Ellen Bahl: Filmy a seriály

  • Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    FilmRole: Françoise, the Legendre's Nurse
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    1
  • Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    Film
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    75%
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    2
  • Les cinq dernières minutes
    Les cinq dernières minutes (1958)
    Seriál
    74%
    3
  • Tajemný předmět touhy
    Tajemný předmět touhy (1977)
    FilmRole: Manolita
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buñuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louÿse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigitte Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buñuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchitě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    73%
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buñuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louÿse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigitte Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buñuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchitě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    4
  • Un taxi pour Tobrouk
    Un taxi pour Tobrouk (1961)
    Film
    Čtyři francouzští vojáci zůstanou na poušti se zničeným vozem, vysílačkou a bez vody. Po krátké hádce zvítězí touha po životě, a tak se vydávají na 700 kilometrů dlouhou cestu. Záhy se jim naskytne šance, aby se mohli dostat zpět na základnu do Tobruku, ke své jednotce. Objeví německé vozidlo, zastřelí posádku a chystají se vyrazit na cestu. Zjistí, že zbyl ještě jeden člen posádky německého vozu, kapitán von Stegel. Čtyři Francouzi a jeden Němec se vydají společně na cestu pouští.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    73%
    Čtyři francouzští vojáci zůstanou na poušti se zničeným vozem, vysílačkou a bez vody. Po krátké hádce zvítězí touha po životě, a tak se vydávají na 700 kilometrů dlouhou cestu. Záhy se jim naskytne šance, aby se mohli dostat zpět na základnu do Tobruku, ke své jednotce. Objeví německé vozidlo, zastřelí posádku a chystají se vyrazit na cestu. Zjistí, že zbyl ještě jeden člen posádky německého vozu, kapitán von Stegel. Čtyři Francouzi a jeden Němec se vydají společně na cestu pouští.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    5
  • Mléčná dráha
    Mléčná dráha (1969)
    FilmRole: Madame Garnier
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    71%
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    6
  • Course du lièvre à travers les champs, La
    Course du lièvre à travers les champs, La (1972)
    Film
    • Netflix
    69%
    7
  • Cestující v dešti
    Cestující v dešti (1970)
    FilmRole: Madeleine Legauffová
    • Netflix

    Zatímco je její muž v práci, zabíjí vyděšená Mellie, která je sama v domě na Azurovém pobřeží, zločince, který ji znásilnil. Místo toho, aby vše oznámila policii, hází mrtvolu do moře. Mladou ženu však brzy začne podezírat tajný agent Dobbs, který zločince pronásledoval. Agentovi jde ale především o šest tisíc dolarů, které měl darebák u sebe. Instinktivně vytuší, co se mladé ženě přihodilo, a následně dochází mezi Mellie a agentem k honičce, která připomíná boj kočky a myší.

    67%

    Zatímco je její muž v práci, zabíjí vyděšená Mellie, která je sama v domě na Azurovém pobřeží, zločince, který ji znásilnil. Místo toho, aby vše oznámila policii, hází mrtvolu do moře. Mladou ženu však brzy začne podezírat tajný agent Dobbs, který zločince pronásledoval. Agentovi jde ale především o šest tisíc dolarů, které měl darebák u sebe. Instinktivně vytuší, co se mladé ženě přihodilo, a následně dochází mezi Mellie a agentem k honičce, která připomíná boj kočky a myší.

    8
  • Sbohem příteli
    Sbohem příteli (1968)
    FilmRole: Martha
    • Netflix
    64%
    9
  • Sympatický dareba
    Sympatický dareba (1966)
    FilmRole: Josette
    Tony (J.P. Belmondo) je rošťák, jak se patří, a téměř každého svým sympatickým zjevem dostane tam, kde ho vždycky chce mít. Bohužel, a možná i bohudík, se vždy nespokojí jen s jednou ženou a ne s jednou ženou také zametá. Tak to jde až do té doby, než pozná Muriel (Mylène Demongeot) a jejího přítele Bibiho (Philippe Noiret), díky kterým se dostane do vyšší společnosti, kde páchá neplechu v daleko větším měřítku než dosud.
    Žánry:Komedie
    63%
    Tony (J.P. Belmondo) je rošťák, jak se patří, a téměř každého svým sympatickým zjevem dostane tam, kde ho vždycky chce mít. Bohužel, a možná i bohudík, se vždy nespokojí jen s jednou ženou a ne s jednou ženou také zametá. Tak to jde až do té doby, než pozná Muriel (Mylène Demongeot) a jejího přítele Bibiho (Philippe Noiret), díky kterým se dostane do vyšší společnosti, kde páchá neplechu v daleko větším měřítku než dosud.
    Žánry:Komedie
    10
  • Parisiennes, Les
    Parisiennes, Les (1962)
    FilmRole: Friend of Ella (segment "Ella") (uncredited)
    Film se skládá ze čtyř povídek. V Marc Allégretově příběhu *Sophie* si naivní středoškolačka vymyslí milostný vztah s milencem své matky, ale nakonec se zamiluje do kytaristy. V *Françoise* od Clauda Barmy se mladá žena vracející do Francie po pobytu v USA zaplete s milencem své nejlepší přítelkyně. V *Antonii* od Michela Boisronda se žena středního věku snaží přesvědčit svého bývalého milence, že stále má co nabídnout a dokáže okouzlit. V *Elle* od Jacquese Poitrenauda se tanečnice z Pigalle setká v taxíku s mužem.
    Žánry:Drama
    61%
    Film se skládá ze čtyř povídek. V Marc Allégretově příběhu *Sophie* si naivní středoškolačka vymyslí milostný vztah s milencem své matky, ale nakonec se zamiluje do kytaristy. V *Françoise* od Clauda Barmy se mladá žena vracející do Francie po pobytu v USA zaplete s milencem své nejlepší přítelkyně. V *Antonii* od Michela Boisronda se žena středního věku snaží přesvědčit svého bývalého milence, že stále má co nabídnout a dokáže okouzlit. V *Elle* od Jacquese Poitrenauda se tanečnice z Pigalle setká v taxíku s mužem.
    Žánry:Drama
    11
  • Avec la peau des autres
    Avec la peau des autres (1966)
    FilmRole: Ingrid Kern
    61%
    12
  • Vécés étaient fermés de l'interieur, Les
    Vécés étaient fermés de l'interieur, Les (1976)
    FilmRole: Mme Piazzorossicelli
    Ráno se průvodčí autobusu obléká do práce. Jde na toaletu, kde ho zabije bomba. Případ dostane na starost komisař se svým obtloustlým, nemotorným asistentem, inspektorem Charbonnierem. Po vyslechnutí přátel, manželek, kolegů a špehování cizinců, kteří by mohli mít s případem něco společného, naši hrdinové vystopují vraha až do ústavu pro duševně choré. Zdá se, že oběť vraždy byla posledních tři roky jeho pacientem...
    Žánry:KomedieKrimi
    52%
    Ráno se průvodčí autobusu obléká do práce. Jde na toaletu, kde ho zabije bomba. Případ dostane na starost komisař se svým obtloustlým, nemotorným asistentem, inspektorem Charbonnierem. Po vyslechnutí přátel, manželek, kolegů a špehování cizinců, kteří by mohli mít s případem něco společného, naši hrdinové vystopují vraha až do ústavu pro duševně choré. Zdá se, že oběť vraždy byla posledních tři roky jeho pacientem...
    Žánry:KomedieKrimi
    13

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.