Denis Manuel: Nejlepší filmy a seriály

7.3

Denis Manuel: Filmy a seriály

  • Druhý dech
    Druhý dech (1966)
    FilmRole: Antoine Ripa
    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)
    77%
    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)
    1
  • Povídka o policajtovi
    Povídka o policajtovi (1975)
    FilmRole: Lucien Darros
    75%
    2
  • Paní z Monsoreau
    Paní z Monsoreau (1971)
    SeriálRole: Henri III
    Diane de Meridor, třiadvacetiletá dívka, žije spokojený venkovský život se svým otcem. Poprvé má Diana svůj věneček, který pořádá hrabě z Monsoreau, jenž se s ní chce oženit navzdory tomu, že je mnohem starší. Chová k ní majetnickou a žárlivou lásku. Na plese Dianu zaujme vévoda z Anjou, který se ji pokusí zneužít, uplatňujíc své výsady bratra krále. Monsoreau této skutečnosti využije ve svůj prospěch a lady unese. Jejímu otci vysvětlí, že ji unesl vévoda z Anjou, známý svůdník. Aby zachránil její čest, nabídne se, že si ji vezme. Otec s tím se zlomeným srdcem souhlasí. Diane de Meridor je nucena provdat se za zavrženíhodného hraběte z Monsoreau…
    75%
    Diane de Meridor, třiadvacetiletá dívka, žije spokojený venkovský život se svým otcem. Poprvé má Diana svůj věneček, který pořádá hrabě z Monsoreau, jenž se s ní chce oženit navzdory tomu, že je mnohem starší. Chová k ní majetnickou a žárlivou lásku. Na plese Dianu zaujme vévoda z Anjou, který se ji pokusí zneužít, uplatňujíc své výsady bratra krále. Monsoreau této skutečnosti využije ve svůj prospěch a lady unese. Jejímu otci vysvětlí, že ji unesl vévoda z Anjou, známý svůdník. Aby zachránil její čest, nabídne se, že si ji vezme. Otec s tím se zlomeným srdcem souhlasí. Diane de Meridor je nucena provdat se za zavrženíhodného hraběte z Monsoreau…
    3
  • Mléčná dráha
    Mléčná dráha (1969)
    FilmRole: Rodolphe
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    71%
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    4
  • Alice
    Alice (1988)
    Film
    Tichá mladá Angličanka Alice se po pronásledování bílého králíka ocitne v alternativní verzi své vlastní reality. Obklopí ji živé neživé předměty a vycpaná mrtvá zvířata a musí najít cestu ven z této noční můry – bez ohledu na to, jak zvrácená nebo podivná ta cesta musí být. Bizarní, surrealistické filmové převyprávění románu Lewise Carrolla "Alenčina dobrodružství v říši divů".
    71%
    Tichá mladá Angličanka Alice se po pronásledování bílého králíka ocitne v alternativní verzi své vlastní reality. Obklopí ji živé neživé předměty a vycpaná mrtvá zvířata a musí najít cestu ven z této noční můry – bez ohledu na to, jak zvrácená nebo podivná ta cesta musí být. Bizarní, surrealistické filmové převyprávění románu Lewise Carrolla "Alenčina dobrodružství v říši divů".
    5
  • 6
  • Atentát v Paříži
    Atentát v Paříži (1972)
    FilmRole: Azam
    Jean-Louis Trintignant, Gian Maria Volonté a Michel Piccoli v hlavních rolích dramatu inspirovaného skutečnými událostmi. Atentát v Paříži režiséra Yvese Boisseta byl inspirován událostmi kolem zmizení marockého politika Mehdiho Ben Barky. Kolem tohoto levicově orientovaného politika, který žil poslední roky ve Švýcarsku a usiloval o sjednocení zemí třetího světa v národně osvobozeneckém hnutí proti imperialismu, je stále mnoho nezodpovězených otázek.
    Žánry:Thriller
    69%
    Jean-Louis Trintignant, Gian Maria Volonté a Michel Piccoli v hlavních rolích dramatu inspirovaného skutečnými událostmi. Atentát v Paříži režiséra Yvese Boisseta byl inspirován událostmi kolem zmizení marockého politika Mehdiho Ben Barky. Kolem tohoto levicově orientovaného politika, který žil poslední roky ve Švýcarsku a usiloval o sjednocení zemí třetího světa v národně osvobozeneckém hnutí proti imperialismu, je stále mnoho nezodpovězených otázek.
    Žánry:Thriller
    7
  • Pétain
    Pétain (1993)
    FilmRole: Paul Reynaud
    • Netflix
    59%
    8
  • Hommes, Les
    Hommes, Les (1973)
    FilmRole: Sauveur Leoni
    59%
    9
  • Marge, La
    Marge, La (1976)
    FilmRole: Le moustachu
    • Netflix
    54%
    10
  • Grand Guignol
    Grand Guignol (1987)
    Film
    Sára, manželka divadelního režiséra, se rozhodne opustit svého mizerného manžela, protože už ji nebaví jeho morbidní fantazie. Je pravda, že Baptiste má poněkud nestabilní soubor, který v tanečním sále zkouší hororové hry. Sára vyjde z kuloárů do života, ale ten se ukáže být stejně nesourodý a fantasmagorický jako hry jejího manžela. Proto se k němu vrací. „Skutečný grand guignol je život. To ostatní je fraška.“
    Žánry:DramaKomedie
    52%
    Sára, manželka divadelního režiséra, se rozhodne opustit svého mizerného manžela, protože už ji nebaví jeho morbidní fantazie. Je pravda, že Baptiste má poněkud nestabilní soubor, který v tanečním sále zkouší hororové hry. Sára vyjde z kuloárů do života, ale ten se ukáže být stejně nesourodý a fantasmagorický jako hry jejího manžela. Proto se k němu vrací. „Skutečný grand guignol je život. To ostatní je fraška.“
    Žánry:DramaKomedie
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.