Stvořitel

67%

Komentáře a recenze 45

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 255 bodů
7
Film mě bavil hlavně po vizuální stránce.. žádný digitální bordel, ale moc dobrá triková práce a digitální složka působí hodně dobře. Scénář není v jádru vůbec špatný, ale bohužel to sklouzlo ke klasický spasitele sci-fi, kterých už máme na "trhu" mnoho. Celkově dobrá práce - 70%.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
Snad v životě jsem neviděl tolik nesmyslných hejtů na očekávaný film, které jsou fakt absolutně mimo a dají se snadno vyvracet. 1. Ten film prý vypadá, jako kdyby ho napsala umělá inteligence: Odvozeno zřejmě od toho, že AI tu není za padoucha, nýbrž oběť všech lidských chyb (tedy i jejího samotného vývoje, pak chyby v programování mající za následek jeden zásadní zvrat). Nebudu se bavit o tom, že ten film je hodně politický a vyjadřuje se k americké zahraniční politice zejména druhé půlky dvacátého století; nebo o tom, že prostě následuje známé schéma vyvoleného spasitele s úkolem vytrhnout nevinné bytosti z područí agresivních a invazivních režimů (o tom kdyžtak později). Umělá inteligence by hlavně nikdy nezvládla (fakt tomu nevěřím) vycucat hollywoodský žánrový velkofilm, který v průběhu tak soustředěně a vyváženě osciluje mezi inspiracemi a zmnoženými perspektivami, jimž přisuzuje i odlišné formální dominanty. V pochopení pomáhá i rozdělení do kapitol, kdy každá nejen symbolizuje odlišný stupeň evoluce a současně kolo života (Stvořitel jako bůh, Dítě jako první zárodek, Přítel jako rozšíření vazeb a civilizace a Matka jako hlavní dárkyně života). Každá část, srozumitelně oddělená dílčím zvratem či vyvrcholením, má trochu jiný žánrový základ a vyvolává jiné emoce. Špionážní děj o protagonistovi, jenž ztratil své přesvědčení a vůli, se v momentě nástupu Alfie obrátí na dětskou perspektivu a celá kapitola dostává až čtverácký nádech, kdy se osudy některých záporných postav vyřeší nečekaně a nerušivě vtipně. V Přítelovi následuje vzrušující změna lokací a bourneovská naháněná a závěr nejvíc připomene Rogue One v kulminaci dění na zemi a ve vzduchu, dojemném završení vztahů a posledním pokusu rebelů o zastavení nepřítele. 2. Je to jen výtažek odjinud: Tohle mohu částečně smáznout předchozím odstavcem. Stvořitele beru jako řemeslně špičkové vyvrcholení určité etapy sci-fi, která si bere z klasik žánru podobně jako devadesátkové žánrovky, jež se hrdě hlásily i k částečné brakovosti a vše přefiltrovaly do monumentální konceptuální aktualizace. Tenhle film, ač se bezpochyby inspiruje Terminátorem 2, Posledním samurajem, Matrixem nebo Avatarem, má také vlastní koncept a celou dobu šlape v tom přesahujícím hlavním příběhu o konsolidaci rodiny a vzestupu spasitele, který řídí optimistický futurismus (což je zásadní změna v žánru dystopie) a tradiční morální poslání hollywoodských filmů. A navíc mi osobně přišlo, že Edwards hned zkraje předesílá jakousi uvědomělost toho, že se veze na historii média, která se ve filmové sci-fi do společensky významných rozměrů pozvedla v 50. letech. Proto film začíná zpravodajskou relací, která jako by z padesátek vypadla a vztahuje film i k našemu kulturnímu dědictví, posléze i skrze easter eggs, symptomatické významy a transtextuální čtení. 3. Je to rasistické: Nechápu proč. Protože obyvatelé jihovýchodní Asie jsou všichni rolníci? Už jsem zase u toho – Stvořitel je na rozdíl od Avatara v skrytu politický a reflektuje opresi Vietnamu, Koreje a dalších zemí Spojenými státy, které se vydaly nastolovat světový řád do zcela jiných kultur. Jedno čtení by tak mělo zacházet s tím, že se tu kritizuje lidská živočišnost a agrese, vybuchující ruku v ruce s dominancí danou technologickým náskokem a obav z toho, že jiný stát (nebo jiné bytosti) nás předběhnou – tak jako nepřetržitě mezi východem a západem od zažehnutí studené války. Jednoduchým poučením má být návrat nikoli k zaostalému, nýbrž tradičnímu způsobu života napojenému na krásnou přírodu. I proto tu tvůrci zachycují takové ikonografie a proto je tu scéna, kdy opička jakožto srdnatější součást ekosystému detonuje nastrčenou nálož. Stvořitel je samozřejmě odvozený také od východního učení a moudrosti, které jsou ale univerzálně srozumitelné a imitují návrat k duchovnu a k plnému koloběhu života pro všechny živé tvory. 4. Protagonista je nezajímavý. Je přesně takový, jaký má zhrzený a procitnuvší hrdina být. Chová se na základě jasných motivací a jeho vývoj je sice archetypální, ale zato dobře uchopený i v nejmenších detailech. V jedné scéně se opraví, když mluví o Alfie, a „she“ záhy změní na „it“. Pak naváže další větou a místo „it“ už zase automaticky říká „her“, neboť obě postavy jsou zkrátka silně spjaté, což příběh i dál jasně a srozumitelně formuluje. Audiovizuálně je to fantastické a dostáváme hafo působivých scén, jež jsou velikášské často jen díky správnému úhlu kamery. Mají tu spielbergovskou kvalitu, kdy efekty nezahlcují, nýbrž mění autentické lokace tak, aby působily futuristicky. Ne už naturalisticky, ale tím pro mě krásným filmovým imaginárnem, kde se z bázeň vyvolávajících objektů stává aktivní součást děje (Joshuův rollercoaster na odpalovaných hlavicích). Zhltnul jsem to jak malinu a těch pár scén, kdy logika evidentně hapruje, na tom určitě nic nemění (a rozhodně za takovou scénu nepovažuj nástup sebevražedného AI robota ve službách lidí – ten stroj byl proti odporu známých forem AI očividně imunní a nikdo nemohl čekat, že jej zabrzdí neznámá superAI). V tomhle směru jsou to podobné cringe momenty jako v druhém Top Gunu, který byl taky skvělý, ale přístupnější a srozumitelnější. Fakt nechápu většinu publika, co se tak často zve žánrovými fandy a modlí se za každou skvělou žánrovku. A když pak přijde, tak remcají a zoufají si, že Den zúčtování byl lepší. Kdyby Stvořitel netrpěl srovnáváním lidmi, kteří asi nepoznají rozdíl otrockým přepisováním a nápaditými aktualizacemi, měl by nakročeno mezi klasiky. Pro mě jí každopádně bude a už se těším, až to uvidím znovu a znovu.
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
5
Nadšené reakce ze zámoří je nutné přisoudit erupcím na Slunci, jelikož Gareth Edwards rozhodně jedno z nejlepších sci-fi všech dob nenatočil. Stvořitel je nakonec v řadě problémů podobný Edwardsově předchozímu Rogue One – rovněž obsahuje ambici prezentovat vrstevnatý svět, jehož trable se nakonec vyřeší v uspěchaném, akčně bombastickém a srdceryvném finále. Nefungovalo to u prvního hvězdněválečného spin-offu a nefunguje to ani nyní.

Stvořitel je však navíc velmi otravný svými neskrývanými ambicemi. Ve druhé polovině ždíme emoce na plné obrátky a snaží se o transhumanisticky laděné poselství, že umělá inteligence není nepřítel, ale kámoš. Během toho navíc načrtne spoustu témat, po slibném úvodu je však postupně čím dál tím jasnější, že Edwards a jeho tým prostě nejsou schopni vybudovat přesvědčivý svět či aspoň nápaditě přispět k ohraným otázkám o hranicích lidskosti a umělosti strojů. Ale aspoň je tam opravdu hodně výbuchů.
slord
slord
3 832 bodů
7
Už prvý trailer za doprovodu Dream on mi učaroval, takže očakávania v pecku a jeden z filmov roku boli u mňa na mieste, no bohužiaľ očakávania sa tak úplne nenaplnili. Gareth Edwards servíruje neskutočnú vizuálnu podívanú, ktorá vyráža dych, s rozpočtom 80 miliónov sa tu dejú divy a už len kvôli tomu si ten film návštevu v kine zaslúži, pretože pôvodných sci-fi počinov je teraz ako šafranu. Všetci tí čo sa podieľali na tom ako to celé vyzerá a pôsobí si zaslúžia veľkú pochvalu a potlesk, prvotriedna práca. Svet, do ktorého ma Edwards zaviedol mi prišiel veľmi príťažlivý, dalo by sa v ňom nájsť mnoho ciest, kam smerovať, veľa zaujímavých vecí a nápadov tu bolo predložených. Je teda škoda, že svoju pozornosť venoval do takto obyčajného a vlastne tuctového príbehu, ktorý nemá čím prekvapiť. Čo sa týka postáv, tak tie podstatné dve, ktoré sledujeme mi prišli dosť fajn, John David Washington, ktorý ma zatiaľ nikdy úplne neodpálil, si to tu dáva slušne, no rozhodne srdcom a dušou filmu je detská herečka Madeleine Yuna Voyles. Ich vzťah však určite mohol by lepšie rozpracovaný, a to puto, ktoré si medzi sebou vytvorili sa mohlo vyvinúť organickejšie, avšak napriek tomu na konci ma dokázali emočne strhnúť a aj nejaké to navlhnutie očí sa dostavilo. A k tomu hlavnému konfliktu čo tu prebieha, mrzí ma trochu, že je to také jednostranné (Avatar vibe), kde ľuďom proste absolútne nefandíte a nechcete aby zvíťazili, lebo oni sú to hlavné zlo, chcelo to viacvrstevnosť a trošku väčšiu hĺbku. Ale keď už dôjde na samotný stret medzi ľuďmi a AI, tak to vie byť drsné a niektoré scény sa vedia zapísať do pamäte. Napriek tej jednoduchosti a nevyužitému potenciálu na mňa ten film fungoval po celý čas, a aj keď som čakal niečo viac, tak nemôžem povedať, že to čo som dostal ma nebavilo. 7/10
JaraSlama
JaraSlama
2 088 bodů
5
Režisér Godzilly a nejlépe vypadajícího Star Wars filmu Rogue One opět dodává nádherný futuristický svět. Zvládá ale snímek tak dobře i scénář a postavy? Odpovědí je bohužel ne. Přes všechnu tu krásu v záběrech a audiovizuálu se nepodařilo vytvořit postavy se kterými bychom soucítili a báli bychom se o jejich život. Hlavní hrdina, který si zahrál i úvodní roli v Nolanovce Tenet zde předvádí dosti podobný výkon, kde jako u již zmíněného Tenetu, strádala hlavní postava city a pochopení. Na to, že je stopáž přes dvě hodiny dlouhá, se děj dá dosti predikovat a jediné na co si u finálních titulků poté vzpomenete, bude jak krásný byl ten vizuál.
Duffman97
Duffman97
1 618 bodů
9
Už od Godzilly ( 2014 ) si mě Gareth Edwards získal. To jak pracuje s postavami, dávkováním příběhu i s napětím a akcí se mi líbí. A The Creator na tom není jinak. Jde o naprosto uchvacující vizuální skvost, který není pro každého. Kdo čeká variaci na Terminátora bude zklamán. Tento film je i přes podobnou premisu stavěn úplně jinak a jde více přes charaktery. Tím pádem musím pochválit výkony herců v čele s Johnem Davidem Washingtonem i malou Madeline Voyles. Co film trochu sráží je místy zmateně poskládání scén, které i tak neničí film jako celek. Za mě 9/10
  • Vizuál, Herci, Scénář
  • Místy zmatečné
naineko
naineko
1 552 bodů
9
Wow. Herci, které Nolan vykastroval, pořád umí hrát. Povedené sci-fi v lehce retro hávu. Místy "what if..." zapůjčky/citace z čehokoliv sci-fi relevantního. Chloupek tomu chybí, ale ještě jednou si to dám určitě.
Pedro24
Pedro24
1 504 bodů
7
Stručně a jednoduše, vizuál a audio zatraceně dobrý, to proč to nebude 5/5 je nedotažený a málo propracovaný scénař. Nechce se mi říkat, že je to škoda, protože to nebylo špatný, ale ten lepší scénář tomu prostě chyběl.
Pasadenka
Pasadenka
608 bodů
5
Vizuálně krásné, emočně prázdné, scénáristicky děravé. Asi tak by se dal tento film opsat zkráceně. Rozhodně se nejedná o naprostou slátaninu a divák si najde linku s přesahem (když se tedy snaží). Celkově je však příběh hodně průměrný a nepodařilo se mi emočně naladit na žádnou z postav. Nemluvě o tom, že některé aspekty světa působily značně nepřesvědčivě. Pořád je to ale hezký vizuál, hezký design světa a… nudilo mě to od začátku až do konce. :D
Cvalda
450 bodů
6
Stvořitel je zkrátka průměrné sci-fi, které nepřináší nic originálního.