Jen rok poté, co se do kin neúspěšně vrátil Vymítač ďábla (The Exorcist) s novým snímkem s podtitulem Znamení víry (The Exorcist: Believer), na scénu přichází další legenda žánru. Přichází Satan! (The Omen) patří i po téměř 50 letech mezi nejděsivější počiny žánru, jeho pokračování i remake ovšem nikdy neuspěly a vždy se navíc jednalo o velký kvalitativní sešup. Prolomí toto prokletí prequel První znamení: Přichází satan! (The First Omen), nebo se bude jednat o další zbytečné ždímání ikonické značky? Nový trailer na to příliš neodpoví.
Články 15
Je už takovou tradicí, že několik hodin před vyhlášením oscarových nominací se připomene i jejich protipól v podobě Zlatých malin. Mnohými vysmívané ocenění každoročně dostávají ty nejhorší filmy, stejně jako herci a herečky. A „oceňují“ se samozřejmě nejvíce blockbustery či filmy, jež se dostaly do kin či ve větší míře na stream. Letos si nejvíce pozornosti po zásluze vysloužilo zbytečné pokračování Expendables (Expend4bles) a návrat Vymítače ďábla (The Exorcist: Believer). Pozadu však nezůstaly ani komiksovky.
Studio Universal je historicky spjaté s některými z nejikoničtějších hororů jako Dracula, Mumie a Frankenstein. V roce 2021 přikoupilo za nekřesťanských 400 milionů dolarů i práva na Vymítače ďábla (The Exorcist). Plány na využití portfolia pak byly velké. Představa o propojené filmové sérii plné klasických monster však krachla po fiasku Mumie (The Mummy) Toma Cruise a nyní je v ohrožení i trilogie Vymítače, jež se po prvním dílu Znamení víry (The Exorcist: Believer) dočkala nelichotivých diváckých reakcí.
Takřka půlstoletí po premiéře děsivého hororu Přichází Satan! (The Omen), v němž Gregory Peck adoptuje chlapce s andělskou tváří a ďábelskými vlastnostmi, se dočkáme prequelu s názvem První znamení: Přichází satan! (The First Omen). Od rodiny amerického politika, jehož okolí sužují stále podezřelejší a smrtelnější příhody, se tentokrát přesouváme do katolického Říma a do biskupství prolezlého rostoucími projevy vyšší démonické moci. Minutová upoutávka sází pár měsíců před dubnovou premiérou v českých kinech hlavně na atmosféru a znervózňuje záběry poskládanými pozpátku.
Mým původním plánem bylo vystřelit speciál o nejhůře hodnocených filmech, které v roce 2023 dorazily do českých kin. Jenže by to z většiny bylo zaplněné českými marnými pokusy a upřímně, od řady těch kousků ani nikdo zázraky nečekal (a také se nedostavily). Takže si místo toho dáme seznam filmů, které měly nějaký potenciál, ale nakonec z toho bylo jen nekonečné zklamání v přítmí kinosálu.
Vymítač ďábla (The Exorcist), který měl v amerických kinech premiéru přesně před padesáti lety, není obyčejným filmovým hororem. Po Love Story (1970) a Kmotrovi (1972) byl dalším kasovním fenoménem dekády, kdy Hollywood přecházel od konzervativní studiové tvorby k modernějšímu apelu v podobě umělečtějších a tematicky často kontroverzních blockbusterů. Natáčení filmu o dvanáctileté Regan (Linda Blair), již posedne démon Pazuzu, bylo dle některých pamětníků prokleté, přičemž lidé v davech chodili na snímek slibující nepřístupné spojení temných aspektů náboženství se sexuálním podtónem. Legendární horor Williama Friedkina ovšem podává také zprávu o naději, lidské dobrotě a o božím zásahu v době Vánoc.
Teplé a slunečné počasí zhatilo radost kinařů. Jen něco málo přes 100 tisíc platících vyrazilo o uplynulém víkendu do tuzemských sálů. Prvenství drží počtvrté za sebou Tlapková patrola ve velkofilmu, která porazila nový film legendárního Martina Scorseseho, téměř tříapůlhodinové historické drama Zabijáci rozkvetlého měsíce s Leonardem DiCapriem a Robertem De Nirem v hlavních rolích.
Uplynulý říjnový víkend zaznamenala tuzemská kina další nízkou návštěvnost. Dvacítka komerčně nejúspěšnějších titulů si připsala pouhých 120 tisíc platících, přičemž stále je největší zájem o animovanou rodinnou podívanou Tlapková patrola ve velkofilmu. V pomyslné top 5 se objevily hned tři čtvrteční novinky.
Říjnový pátek třináctého se stal černým dnem pro všechny premiéry v kinech, jež se v USA postavily proti koncertnímu záznamu amerického turné zpěvačky Taylor Swift. Snímek Taylor Swift: The Eras Tour měl obří předprodej a jen za pátek vydělal 39 milionů dolarů. Po víkendu se tržby z USA blíží stům milionům a diskutovaný projekt, který distribuuje významný řetězec kin AMC Theatres, se během čtyř dnů stal tamním nejvýdělečnějším koncertním filmem v historii. To vše může zcela změnit situaci v Hollywoodu, přičemž hlavní slovo mají ženské umělkyně a divačky.
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, pravil už před dvěma a půl tisícem let Hérakleitos. Přesto se zdá, že franšíza Vymítač ďábla vstupuje do týchž (a notně kalných) zatuchlých tůní s železnou pravidelností. A totéž nyní platí i o filmaři Davidu Gordonovi Greenovi, který oživuje a zároveň pohřbívá už druhou věhlasnou hororovou sérii. Není toho opakování už přece jen trochu moc?