Candyman

55%
Candyman

Jeho jméno znají všichni, ale vyslovit si ho netroufne nikdo. Kultovní hrdina všech strašidelných historek, jehož poznávacím znakem je zlověstný hák natřený medem a roj včel. Stačí ho pětkrát vyvolat před zrcadlem a on se objeví - tentokrát v galerii moderního umění.
Mladý výtvarník Anthony má pocit, že jeho kariéra stagnuje a on potřebuje nový impuls, aby mohl pokračovat v tvorbě. Jednoho dne mu kamarád povypráví tragický příběh o tom, jak se zrodil muž s hákem a proč začal vraždit. Anthony je tou legendou zcela fascinován a začne pátrat po dalších okolnostech. Jeho obrazy najednou získávají temný nádech a postupně se na nich začíná objevovat jediná tvář ... (Forum Film)




Recenze: Candyman

Kinobox.cz
70%

Aktuální Candyman není tak dobrý jako ten první, protože stín svého předchůdce ničím zásadně nepřekračuje – např. nemění žánr jako Vetřelci, ani významně nezvětšuje měřítko jako některé dlouhodobě velebené sequely (Kmotr 2, Impérium vrací úder, Terminátor 2 aj.). Originálu však ostudu v žádném případě nedělá. Naopak jde o překvapivě důstojného a vkusného nástupce a o jeden z nejlepších dosavadních letošních hororů.


martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
2
Čtvrtá hororová etuda napravuje špatnou reputaci nepovedeného snímku třetího, který takovýto námět na dlouhou dobu pohřbil. První snímek nastavil svou hrůznou atmosférou laťku hodně vysoko, čímž se snímek druhý toho ještě jakž takž drží. Onen třetí už byl skutečně průser. Tento nový snímek se oné nastavené laťky snaží také dosáhnout a byť se to ne až úplně daří, má k tomu hodně blízko. Pomáhá tomu hlavně fakt, že se příběh vrací právě do míst známých z prvního snímku. Nadpřirozený zabiják s hákem na ruce je tedy opět tu a stále nemá s nikým slitování. A stačí k tomu hodně málo. Před zrcadlem pětkrát vyslovit jeho jméno. No, zajímavá forma sebevraždy. Příběh opět vychází z povídkové předlohy autora Cliva Barkera, čemuž svým způsobem také vzdává hold. Dějově jsou obsaženy vzpomínky na události známé z prvního snímku, což tak svým způsobem připomene o co vlastně jde a co za hrůzy se už udály. Nejde ale ani tak o volné pokračování či remake za účelem restartu, jako spíše o nový pohled na známý příběh s pokusem vytvořit novou hloubku. To se kupodivu i daří. Depresivní styl vyprávění v kombinaci temným a místy i napínavým aspektem vývoje děje tak nabralo hodně na zajímavosti. Vysvětlení co či kdo Candyman je, kde se vzal a jakou roli ohledně jeho legendy mají jeho oběti, je ztvárněno vynalézavě a na správný horor atmosféricky hodně hrůzostrašně. Jak už to ale také bývá, i tak zůstalo mnoho nezodpovězených otázek, takže je na diskuzi, je-li to liknavostí tvůrců a nebo úmysl pro případné další pokračování, kde by se s tím pracovalo. Černý humor je namístě a i nějaké ty narážky či zesměšňování některých daných aspektů jsou v tomto případě přijatelné. Snímek se dá považovat za vytvořený s respektem ke staršímu zpracování oné povídky a to i v uměleckém dojmu, tudíž o pokračování by zájem být mohl. Jen už do toho necpat politický rasový marast BLM, který z tohoto díla vytváří propagandistický rasový spektákl, což zaslouženě body snižuje hodně dolů, neboť se jedná o zneužití literárního díla i předchozích snímků. O černoších jako nevinných obětích bělochů v povídkové předloze není ani slovo.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Líbí se mi, že byla zachována "pomalost", důslednost a sebevážnost prvního filmu. Sice to vede k poněkud pomalejšímu rozjezdu, ale jinak to je velmi zajímavé pokračování, které to nepřehání s metaprvky a pomrkáváním, primární roli hraje opět sociální komentář, tentokrát navíc obohacený o individuální úhel pohledu protagonisty, který do tohoto světa v nějakém slova smyslu patří i nepatří. Hra se zrcadly, která na téhle rovině v původním filmu vůbec nebyla (nevím, jak v pokračováních) ukazuje, že filmaři nepotřebují jen otrocky sledovat předlohu, ale rozvíjejí ji. Vrstva o roli a hodnotě umění a umělcích přijde určitě někomu jako to nejvíc nosné a zásadní, mně to přišlo trochu nadbytečné a hrozící, že se tím film přeplní a strhne pozornost (zvlášť když to je na konci víceméně irelevantní) - ale respektuju to a "nevadilo mi to". Občas bylo poněkud zvláštní chování některých postav, ale to mě zpravidla u hororu zajímá tak málo, že jsem zvažoval to ani nezmínit. Je to především zajímavá alternativa, příliš to nezapadá do žádné konkrétní škatulky.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Candyman z roku 1992 se již dvou pokračování dočkal, po téměř 30 letech ovšem přichází nový film, který po vzoru nejnovějšího Halloweenu navazuje přímo na svůj originál. Produkčně ho navíc zajistil Jordan Peele, úspěšný tvůrce filmů Uteč a My, což napovídalo, že nás potencionálně čeká další horor se sociálním komentářem. A to se dle očekávání stalo, štěstí je ovšem též v tom, že režisérka Nia DaCosta je talentovaná a nový Candyman tak rozhodně není zbytečnou záležitostí. A po vzoru nejnovějšího Halloweenu na původní film navazuje povedeně. Přitom ovšem nemusí být divák vyložený fanoušek původního Candymana, protože přesně stejnou cestou nový Candyman nejde. Nový Candyman skutečně není rebootem. Jde o pokračování, které na původní film navazuje, přesto ovšem tvůrci vzali dosud známou mytologii a pojali jí svěžím způsobem. Způsobem, který zaručuje, že bude nový Candyman i díky rasovým nepokojům v USA aktuální. DaCosta, Peele a Win Rosenfeld společně napsali scénář se zajímavým příběhem, který do mytologie Candymana skutečně přináší něco nového a především se na to velmi hezky kouká. DaCosta se skutečně projevila jako obrovský režijní talent a i díky je důvod se těšit na pokračování Captain Marvel s názvem The Marvels. DaCosta umí pracovat s atmosférou, vizuálem a má očividně dost kreativních nápadů. Po vzoru původního Candymana si nový Candyman hraje s městkou legendou o zabijákovi s hákem, zvládá do toho všeho ovšem přidat i něco navíc. Legenda o Candymanovi má v 21. století naprosto jiné postavení, navíc příběh dokáže dost vytěžit z toho, že je hlavní postava Anthony malířem. Právě s ním do popředí vyskakují pojítka s prvním filmem, které ničemu nepodráží nohy a především se zde objevuje povedený vizuální nápad se stínovým divadlem, aby se za pochodu vysvětlila potřebná expozice. I v tomhle ohledu je to kreativní a především působivé. Právě ono stínové divadlo je jen špičkou ledovce vizuálního stylu. DaCosta má půvabný vizuální styl, což naplno utvrdí i úvodní titulky. V průběhu se navíc ukáže, že nemá problém se zapojením černého (funkčního!) humoru, skutečně dokáže prodat atmosféru scén a dokáže i schopně vést herce. Yahya Abdul-Mateen II i Teyonah Parris jsou ve svých rolích velmi dobří a díky faktu, že film trvá pouze hodinu a půl uteče velmi rychle. V tomto případě je to ovšem možná tak trochu škoda, protože DaCosta má pořád těch nápadů očividně dost a pár minut navíc by v tomhle případě rozhodně neuškodilo. Právě v průběhu se ovšem ukáže, proč se nového Candymana chopil právě Peele. I on nejspíš stojí za tím, že se optika u nového Candymana mění. Nový Candyman je i tak trochu příběhem o rasismu. Právě poslední třetina, kdy karty celého vyprávění vyplynou na povrch je tou nejslabší, přesto i zde se objeví zajímavý nápad, který na legendu o Candymanovi vrhá zcela nový pohled. Právě závěrečná pointa toho všeho je tak trochu zvláštní a mohla by být klíčem k zajímavé diskuzi, přesto to ovšem skutečně alespoň přináší něco nového a v jistém ohledu to vlastně celkem funguje. Zvláště v momentě, kdy se utvrdí, že je Candyman mnohem sympatičtější postavou než jeho oběti. I v tomhle ohledu je v Candymanovi cítit velmi chytrá hra s divákem, kdy se na celý příběh jde dívat dvěma rozdílnými způsoby. Staví se na známém z původního Candymana, zároveň se ovšem na tom buduje zcela něco nového a fungujícího. Oné atmosféře ještě přidává hudba Roberta Aikiho Aubreyho Lowea, která je ukázkou toho, jak by se měl k hororu skládat soundtrack. Stejně tak hravá kamera Johna Guleseriana dělá opravdu hodně. Neobejde se to celé bez lehkých klišé, závěrečná třetina má pár slabších momentů a ukazuje se, že by pár minut navíc jedině prospělo. Přesto je těch důvodů k radosti ve finále vlastně dost. Povedený slasher, který s Candymanem pracuje unikátně a díky bravurní režii Nii DaCosty, fungujícího sociálního komentáře, dobrým hercům, povedenému scénáři a silnému vizuálu rozhodně stojí za vidění. Bez chyb nový Candyman není a bez dalších pokračování se v pohodě obešel, přesto jde ovšem o fungující horor, který má dle očekávání i něco navíc......


Dodatečné informace

Původní název:
Candyman (více)
  • USA Candyman
Premiéra v ČR:
26. 8. 2021
Distributor:
Forum Film
Země původu:
USA, Kanada
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
25 mil. USD
Tržby:
77,41 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Candyman je dostupný s českými titulky
Ocenění:
Žádná ocenění

Další z kolekce Candyman


Podobné


Powered byJustWatch