76%

Komentáře a recenze 38

blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
6
Jak tak dumám, u toho chlastám jednu sklenku Kofoly za druhou, v hlavě mi zní ženské sténání, za zvuku těžkého dýchání mužského alfasamce, který se právě udělal do zvráštělé a čilé samice, uvědomuju si, že bych tomu psovi už konečně měl umejt ty koule od hoven, do kterých si právě prasácky ulehl, a veškerou trakt-stravitelnou psí konzervu, si rozetřel po kulkách, tak mi v mozkové šedé tkáňi napadla myšlenka, že bych měl napsat pár svých osobních poznatků do komentáře. Nuže, ještě toho musím využít, než mi můj línej mozek striktně zakáže, že mám všeho nechat, a nahned se mám sebeukájet nad incestním pornem, ale už jsem to dneska dělal třikrát po sobě, a už mi z toho neustálýho vrzání bolí předkožka. Celej den mám tu ruku v kalhotách, a nic jiného neznám. Oh ano, ty poznatky. Takže, Trojan celkem dobrej, a i když se mi z homosexuálního sexu zvedl kufr, stolička, stůl, celá plotna a toustovač, a možná i ten kořen, tak mu nedám nadprůměr. A abyste si nemysleli, že jsem komplexní homofób, tak vám zase spočítám nezáživní odpočet času, kde se v tom filmu nic nedělo, a kolik sekund na sebe zírali dvě mluvící hlavy, která jedna z nich srandovně mluvila, jak Adolf Hitler. A pak ta zkomolená slovenština, panečku to ne! Křesťanský homosexuální samaritán, který zpozná diagnózu, už podle moči. Kdo ho tímhle nadpřirozeným talentem obdařil, může vědět jen Bůh, (moje nejoblíbenějších fiktivní postava). Nuže, dokáže rozpoznat i když má člověk syfilis? Stopy krve asi značně nepomůžou! Mějte mě třeba za Šarlatána, ale dob, kdy Otec a Syn Svěrákovi dokázali natočit, v naších krajinách, nenahraditelný Akumulátor 1, jsou bohužel pryč.
rkotvald
rkotvald
3 162 bodů
8
České drama ve své další skvělé formě. A opět za tím vidím Agnieszku Holland a v hlavní roli excelentního (opět) Ivana Trojana. Příběh jednoho z našich rozporuplných osobností byl natočen - díky Bohu - rozporuplně. Vše dobré co o Janu Mikoláškovi víme, totiž známe primárně z jeho osobní autobiografie. A to negativní ze všeho okolo. Jistě byl člověkem, kterého stíhaly všemožní démoni, a který si liboval v popularitě. Na druhou stranu též mu nelze upřít snaha o pomoc potřebným, kterým zasvětil svůj život. Této látky se naštěstí chopil kvalitní scénárista Marek Epstein a stejně excelentní režisérka Agnieszka Holland. Výsledek tak ani nemohl dopadnout lépe. Ona výše zmíněná nejednotnost hlavní postavy, kterou si divák musí dokreslit sám, zde díky všemu zmíněnému a hlavně Ivanu Trojanovi vykrystalizovala v áčkové biografické drama, které může hledat konkurenci jen u velkých zahraničních bijáků (pramálo těch českých). A to je zatraceně dobrá vizitka.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
7.5
Emocionálně skvěle zvládnuté, zvláště první polovina, kdy se vzduch chvěje neurotickým napětím hlavního hrdiny. Skvělé herecké obsazení činí všechny postavy naprosto věrohodné. K rozvolnění dochází v druhé polovině, která ne vždy přibije oči k plátnu. Škoda též některých nedotažeností ve scénáři, některé scény nepůsobí proto zcela přesvědčivě. Postava Mikoláška zajímavě balancuje mezi sobectvím, kdy se snaží za každou cenu urvat si svého asistenta pro sebe a mezi obrovským nasazením pro pacienty, anebo vlastně pro sebe, protože Mikolášek léčbu pacientů potřeboval k tomu, aby mohl spokojeně existovat. Léčil je pro svůj pocit uspokojení a naplnění, anebo aby jim pomohl? Obojí je pravda a obojí ve filmu slušně funguje. Chvějící se rozporuplnost jako jeden z hlavních a fungujících znaků filmu.
Martrix
Martrix
2 449 bodů
6.5
Skutečný příběh Jana Mikoláška je zajímavý a silný i bez toho, aby ho filmaři opepřili vymyšlením si postavy Františka a vypíchnutím jejich homosexuality. Stačí použít strejdu googla a dozvíte se, že asistenta mu ve skutečnosti dělal jeho příbuzný Antonín Buchnar. Stejně tak pro mě není věrohodným zdrojem informací životopis psaný jakýmsi prasynovcem. V součtu je pak Šarlatán odvar z odvaru, takže jakožto životopisný film u mě propadá na plné čáře. Skoro to působí jako záminka udělat další film z období komunistického útlaku a současně zakomponovat dnes tolik vděčné téma homosexuality...paráda, na zahraničních festivalech zabodujeme. Kdy už se proboha čeští filmaři vymaní z toho nutkání neustále se vracet zpět a po tisící se zaobírat tím nejhorším, co se za komunismu dělo? Kdy konečně někdo příjde s příběhem, který bude odlehčený a připomene i to směšné, to dobré, to retro.. . Podle českých filmů to vypadá, jako kdyby nás na 40 let zavřeli do lágru a jen nás mučili. Samozřejmě že v závěru života Mikoláška KSČ sehrálo zásadní roli, ale určitě to šlo uchopit jinak. Po dvou hodinách s Šarlatánem bych si měl odnést víc, než že to byl bylinkář, urinolog a divnej gay, který nakonec u soudu hodil vinu na svého milence ... . Nicméně Trojan je tady ve své nejlepší formě a jako drama je to funkční. Škoda jen, že se tvůrci s Šarlatánem hlásí k životopisnému žánru, místo toho aby změnili jména a někde pod čarou uvedli, že se příběhem Mikoláška volně inspirovali. Pro diváka, který už o Mikoláškovi slyšel a chtěl se dozvědět víc, je Šarlatán vykonstruovaný blábol, který nectí památku člověka, jenž pomohl statisícům lidí.
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
8
České filmy vždy hodnotím s jistým nadhledem a s ohledem na českou produkci. V tomto případě takový nadhled netřeba. Film se může rovnat s nízkorozpočtovějšími zahraničními projekty. Nejprve bych rád vychválil Ivana Trojana, který hrál naprosto fantasticky. Že by životní výkon? Sekundantem Ivana Trojana je Juraj Loj, jehož jsem nikdy dřív v žádném filmu neviděl. Juraj se dokázal výborně udržet kvality jeho staršího hereckého kolegy a těším se na další jeho hereckou kariéru. Josef Trojan, syn Ivana, hrál mladší verzi hlavní postavy. No podobní si opravdu jsou, s tím jsem problém neměl. Problém jsem měl s vyobrazením mladé verze této postavy a s tím, abych daným hereckým polohám uvěřil. Přeci jen není Josef zatím natolik zdatným hercem. Příběh Jana Mikoláška je poměrně dobře odvyprávěn a člověk pochopí jeho osobnost. Neduh životopisných filmů, a to googlení po konci filmu, zde je. Ale to bych chtěl moc, aby tomu film předcházel. Poupravení historických událostí bývá standardem i v zaoceánských snímcích, proto není třeba se nad tím zastavovat. Jeden z nejambicióznějších filmů z české produkce za poslední roky a po dlouhé době film, který má přesah do zahraničí (Nabarvené ptáče nepočítám).
TheSompeque
TheSompeque
1 554 bodů
10
Po těch všech filmových katastrofách mající v názvu "ženská," "ženy," nebo "muži," bylo poměrně velkým překvapením, že z našich luhů a hájů vzešlo něco takového jako Šarlatán. Už v počátku filmu jsem byl přesvědčený, že to bude stát za to. A stálo. Příběh se točí kolem Jana Mikoláška, který díky svým znalostem bylin dokáže léčit pacienty ze zdánlivě nevylečitelných chorob. Přiláká tak tím pozornost statisíců lidí a i těch, jejich pozornost by radši neměl. V dějové lince se objeví Mikoláškovo mladí, kde se teprve nabírá své znalosti - v těchto retrospektivních částech léčitele hraje Josef Trojan a musím říct, že jsem čekal trochu víc. Těch návratů do minulosti bylo poměrně málo. A když už, tak na malou chvíli. Vždycky se objevila nějaká zajímavá zápletka, která odhalila další kousek minulosti a pak v tom nejlepším střih na starého Mikoláška s PTSD na mladí. Přesto Ivan Trojan odvádí skvělý výkon, jeho charakter a pohled na něj se vám bude často měnit. Mikoláškova povaha není rozhodně černá nebo bílá. A to je na Šarlatánovi to nejlepší - to, že si během filmu přemítáte v hlavě jaký vlastně je a jakým způsobem se na něj máte koukat. Audiovizuálně to je skvělý. Kameraman evidentně ví jak natočit fakt dobrý záběry. Až jsem si místy říkal, že tohle nemůže být český film. (Za to možná může fakt, že většina českých filmů za poslední dekádu je extrémně špatná a trapná.) Nechci to úplně nazývat nejlepším českým filmem ever, to ne, ale troufám si říct, že Šarlatán je něco co česká filmová tvorba potřebuje. Protože špatných filmů bylo za poslední roky více než dost. Je smutné, že aby vznikl v dnešní době dobrý český film, tak ho musí režírovat Polka.
Azrael93
Azrael93
1 476 bodů
8
Velmi dobrý film. Velmi dobrá atmosféra. Vynikající Ivan Trojan. 80%.
SlavekMDFK
SlavekMDFK
1 021 bodů
10
Konečně zase jednou kvalitní Českej film a to jak po stránce kamery, režie tak hereckých výkonů. Díky bože že jsem mohl jít do kina na Českej film a nemám si chuť po opuštění sálu vytrhnout srdce z těla a umřít mezi fast foody Trojan i jeho syn naprostá synchronizace Možná je tam jen moc místa pro lásku aby se vyplnili prázdná místa a natáhl tak film ale jinak je to pecička a určitě si to zopakuju až to koupí netflix. Dávám 8,8/10 nebo v případě csfd ^^^
Hoptimista
Hoptimista
800 bodů
10
Skvělý Trojan a ještě skvělejší trojan:)). Komunisti jsou svině a každý jeden z nich by tenhle film měl vidět. Emotivně natočeno, za mě super.
ob_ver
ob_ver
617 bodů
7.5
Šarlatán na mě zapůsobil pomyslnou kapkou živé vody. Jsem u vytržení z práce scénaristy, důrazu kladeného na divákův výklad. V plynulém sledu, jedny za druhými otevírá dveře a dává divákovi zakusit pravou ambivalenci, rozporuplnost, která činí hlavní postavu a její příběh uvěřitelnými. Někoho možná některý z obrazů obnaží, budu se hádat, pokud jej vyloží jako prvoplánový. Škoda, že se nemůžu tolik ztotožnit s hereckým ztvárněním, které má své světlé chvíle, ale lze je označit za spíše průměrné. Forma celkově nepatří mezi silné stránky filmu, invenci nehledejte. Je to velká škoda. Na druhou stranu je film díky tomu stravitelnější, lze mu snáz porozumět. Upřednostňujete-li obsah, pravděpodobně posunete hodnocení významně blíže absolutnímu.