Šarlatán

76%

Komentáře a recenze 38

29 372 bodů
8.5
Tohle se opravdu povedlo. Scénář napsal život sám a s tím ostatním si tvůrci vyhráli. Skvělý Ivan Trojan, kterého jsem litoval při určitých scénách.. přesto to zvládl z grácií. Skvělé interiéry a celkově vizuální stránka filmu je hezká. Dobře zvolená hudba, prostě do sebe vše zapadá.
22 268 bodů
6
Jistě velmi kompetentní film (teda až na příšerný grading obrazu, který vypadá odpudivě uměle a ještě v něm pro tu extrémní tmavost není mnohdy ani pořádně nic vidět - já chápu, že 50s byly temný, ale víme, že během nich normálně svítilo sluníčko, že jo? I když ty barevný flashbacky asi nejsou zrovna to, co myslím). Hollandová je schopná námezdní síla, která zadaptuje scénář tak, aby vypadal dobře, aby byl efektní a aby působil důležitěji, než je. Což je zvlášť důležité tady, kde se většinu filmu dějí snadno čitelné věci, které by v jiném filmu daly na pětiminutový úvod, ale zde jsou nataženy na desítky minut vleklého děje. Muselo to dát hodně práce, ale k čemu? PS: Dělat z tohohle člověka nějak pozitivní postavu je otázka sama pro sebe.
6
Zase taková ta typická česká devadesátková školní projekce, kdy člověk pozná, že jde o historický film jen podle oblečení postav. Jinak určitě zajímavý příběh, ale tím skákáním v čase a zbytečnou kastrací Lojovy postavy (kdy člověk fakt neví proč ten vztah atd) je to tak na půl cesty. 6/10 Btw mladý Trojan lepší toho staršího.
8
Ne, Šarlatán není biografií Andreje Babiše! Autor námětu Martin Šulc se inspiroval životem svého vzdáleného příbuzného- léčitele Jana Mikoláška. Za scénářem poté stojí Marek Epstein (scenárista bravurních televizních filmů Osmy nebo Klece) a režii si vzala polská režisérka Agnieszka Holland, která se ale sama označuje za tak trochu za češku a už v roce 2013 byla strůjkyní parádní minisérie Hořící keř. A vzhledem k tomu, že je Holland režisérka, která se dostala i do Hollywoodu se jedná o jednu z nejzajímavějších evropských tvůrkyní a podobně jako u Hořícího keře se dá říct, že je Šarlatán velmi výrazným dílem současné evropské filmové tvorby, které má slušnou šanci se na zahraničních trzích neztratit a snad se nejlepším českým filmem (nejen) letošního roku. Důležitý je ten fakt, že nikdo neví jestli měl Jan Mikolášek skutečně nějaké nadpřirozené lékařské schopnosti nebo jestli šlo opravdu o šarlatána a velmi pravděpodobně odpověď nikdy nedostaneme. A díkybohu se u Šarlatána nepracuje reálně ani s jednou variantou a ve finále je tak na divákovi jaký bude mít k Mikoláškové zmíněnému speciálnímu nadání vztah. Díkybohu se ale povedlo z Jana Mikoláška udělat zajímavou a komplexní postavu, na kterou si vlastně uděláte názor těžko, protože je několikrát strůjcem velmi dobrých skutků a někdy zase velmi špatných skutků. Mikolášek opravdu není vyloženě sympatickým protagonistou, o to více je ale Mikolášek zajímavý a rozhodně ne černobílý. Ivan Trojan se vykupuje po tom filmu/věci zvané Bourák a opět dokazuje proč je brán za špičku mezi českými herci. Ivan Trojan rozhodně není člověkem bez charizmatu a i proto je jeho ztvárnění Mikoláška víceméně těžkým úkolem, přesto se mu ale povedlo Mikoláška naprosto bravurně ztvárnit a velmi snadno by mu člověk přál už jeho 7. Českého lva. Zatímco je ale Ivan víceméně sázka na jistotu, co se týče Josefa z rodu Trojanů jde o důkaz toho, že má Josef po tatínkovi talent zděděný hodně. Josef Trojan je výrazný vycházející český talent, který se rozhodně nemusí trápit tím, že by nadále musel žít ve stínu svého otce a srovnatelně jsou oba Trojanové naprosto parádní. Velmi dobře je poté obsazen také Mikoláškův asistent a milenec v podání Juraje Loje, pro kterého velmi pravděpodobně půjde o zlomovou roli a uvedl se velmi dobře a především se mu povedlo neztratit vedle Trojana. Mezi Trojanem a Lojem je poté vidět věrohodná homosexuální chemie a jde o jeden z těch životopisných snímků, který se s homosexualitou jeho protagonisty nedrží zkrátka a především se tedy skutečně nebojí dotknout se i drsnějších témat Mikoláškova života. Především ale opravdu platí, že díky účasti Agnieszky Holland vznikla ze Šarlatána velmi povedená, skvěle vypadající a dramaturgicky povedená záležitost, která velmi vyčuhuje oproti většině své lokální konkurence. Od Hořícího keře si Holland přivedla kameramana Martina Štrbu, který udělal ze Šarlatána vyloženě vizuálně nádherný snímek a celkově když si člověk projede i zbytek Štrbovy filmografie jako snímky Babí léto nebo Občanský průkaz tak jde za mně jasně o jednoho z nejlepších současných českých kameramanů společně s legendárním Vladimírem Smutným. Zároveň dorazil i dvorní skladatel Holland Antoni Komasa- Łazarkiewicz, jehož hudba sice není kdovíjak revoluční a ve finále její vlastně i celkem málo, přesto ale skvěle padne do libovolných částí a Łazarkiewicz rozhodně patří mezi nejzajímavější evropské hudební skladatele. Po dramaturgické stránce jde o opravdu téměř bezchybné dílo, protože film zvládne velmi bohatě pokrýt většinu zásadních události většina Mikoláškova života a nemá vyloženě hluchá a nesmyslná místa. Epsteinův scénář sice není doslovným přepisem Mikoláškova života (postava Juraje Loje vůbec neexistovala), přesto ale dle mně vznikl opravdu svižný a chvílemi dokonce skutečně vyloženě mrazivý. Všechny důležité pasáže Mikoláškova života film skutečně pokryje tak akorát: Jeho vztahy s rodinou, pobyt na vojně, vztah s jeho mentorkou, homosexuální vztah, následně se musí vyrovnávat s nacisty a následně poté s komunisty a i když je někdy Mikolášek ve filmu vyložené hovado tak se pořád ukáže, že má vlastně dobré srdce. Na komplexním charakteru tak byl vystavěn skutečně brilantně natočený životopis, který ukazuje, že i když je režisérce Holland 71 let tak jí to nebrání natočit svižný a na poměry lokální scény obrovský film, který je vizuálně naprosto parádní a zároveň není o moc slabší ani co se týče dramaturgické stránky. Šarlatán je pro mně osobně nejlepším českým filmem od Kober a užovek, jehož polská režisérka už podruhé za posledních 10 let vyzdvihla českou audiovizuální scénu víc než všichni Svěrákové, Hřebejkové a Slámové v uplynulé dekádě dohromady. Nejlepší možná ukázka lokální scény, které možná těsně před závěrem dojde dech, vynahrazuje si to ale vším před a po a to i především faktem, že krom Trojanů a Loje se v menších rolích dokáže předvést třeba také takový Miroslav Hanuš nebo také Tomáš Jeřábek a Václav Kopta ve vážnějších rolích než je u nich člověk zvyklý. Holland prostě po Hořícím keři opět zaskórovala a natočila jeden z nejpůsobivějších filmů roku, který by se dle mého názoru neztratil ani v normálnější nabitější filmové sezóně. A i když to dělám nerad, tak ve srovnání s Havlem je smutný fakt, že se člověk, který je výrazně méně známý než Havel (a většina z lidu o něm pravděpodobně do oznámení projektu neslyšela) se dočká lepšího životopisu. A zároveň zamrzí, že známějšího Havla tak pochopitelně uvidí více diváků i když je co se týče kvalit vítěz jasný.... Šarlatán je ten nejlepší možný pohled do duše vyšinutého a velmi komplikovaného člověka, který možná udělal ve svém životě chyby (a neudělal jich málo), rozhodně se ale pokoušel léčit životy. A je ve finále opravdu jedno jestli šlo skutečně o zázračného člověka šarlatána. Fakt, že to tento film opravdu totiž divákovi neubere zážitek z nejlepšího českého životopisu od Jára Cimrman, ležící, spící! A těžko se dá věřit tomu, že by do konce roku dorazil lepší český film, který by měl právem ovládnout nadcházející České lvy......
9 188 bodů
6
Tolik až absurdních ohlasů... Nominace na Oscara? Nejlepší český film poslední doby? Ne, tohle nadšení nesdílím! Je cítit, jak tvůrci narazili na poutavé a obsahově hojné téma. Ale ne zcela ho zvládli uchopit. Tak moc chtěli obsáhnout celý jeho život, že vše tak nějak nakousli. Nemělo to tu jiskru, ten drive. Mně přišla asi nejzajímavější ta linka učení Trojana ml., ale jinak převládlo až zklamání. P.S. Na černo obarvený Trojan působil až trapně. 65%
9 025 bodů
7.5
Film, jehož řemeslné kvality dokáží udržet divákovu pozornost, ale k dokonalosti mu chybí větší tvůrčí invence, která by ho vymanila z kolonky "standard". Příběhově průměr, který je do jisté míry způsoben skutečnými reáliemi a tím tvůrce defacto chrání před jakýmkoliv nařčením. Zároveň je vidět snaha pokrýt všechno, od začátku bylinkářství, přes problém s režimem, až po homosexuální život. Film tak přebíhá mezi tím vším, u ničeho se příliš dlouho nezastaví a ještě k tomu hází flashbacky na Mikoláškův život předtím. Díky tomu je příběh sice rychlý, ale zároveň i roztěkaný a neúplný. K pokrytí celého Mikoláškova života ty dvě hodiny prostě nestačí a to, co z toho zbývá, je jen řemeslně zvládnutý průměr.
avenis
avenis
7 963 bodů
9
Čistý příběh, co záběr, to sdělení. O kvalitách Agnieszky Hollandové a Ivana Trojana není pochyb. Josef Trojan, zdá se zdědil mnoho z hereckých genů a jeho výkon zaslouží obdiv. Oči po matce, ústa a bradu po otci, výsledek = slibný mladý herec, který bude s jistotou pokračovat v rodinné tradici. Šarlatán má nakročeno k Oskarovi. Držme palce, zaslouží si ho. (25.2.2021)
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 005 bodů
7
Já zas to nadšení o naprosté dokonalosti tohoto filmu nesdílím. Agnieszka Holland je bezesporu skvělá režisérka, což dokázala už mnohokrát. Její filmy mají atmosféru, vzpomeňme jen Hořící keř. Problém nemám ani se střídáním časových pásem. Bylo ale zapotřebí, aby byl film plný těch milostných homosexuálních scén?! Stačilo snad naznačit! A proč na závěr neběželo pár vět o tom, jak to s Janem Mikoláškem bylo dál, kdy zemřel, tak jako je to obvyklé v jiných filmech o nějaké osobnosti, která skutečně žila?!! Ve filmu jsou "vypíchnuty" především negativní vlastnosti Jana Mikoláška: útok na otce sekerou, surové zabíjení koťat, bylinná směs pro těhotnou manželku přítele, aby potratila. Asistent František působí sympatičtějším dojmem, i když o jeho vlastnostech se v podstatě divák nedozví nic. Vidí ho hlavně jako pohledný sexuální objekt. Co ho vedlo k tomu, že k Janovi zaplál takovou láskou? Mimochodem v závěru filmu se Mikulášek snaží přenést celou vinu na něho! Cožpak si toho nevšimnul? V úvodní scéně sice sledujeme naturalisticky zachycenou smrt prezidenta Antonína Zápotockého, ale dál politické okolnosti nejsou zohledňovány, ty razie nacistů a komunistů u Mikuláška vypadají vždycky jak nějaká osobní msta, proč proti němu šel jak fašistický, tak komunistický režim, to není ani naznačeno. Takže ano. Herecké výkony výborné, hudba Antoni Komasa-Łazarkiewicze rovněž, ale mně to přišlo nějak nedotažené.
limeta
limeta
5 175 bodů
9
Překrásný film a neotřelý námět, super zpracované ryze české téma Agnieszkou Holland a výborný herecký výkon otce a syna Trojanových určitě zařadí Šarlatána do zlatého fondu české kinematografie. Je to film smutný, ba tíživý a přesto obohacující. Asi úplně nejlepší přirozený přechod z mládí do pozdějšího věku filmové postavy, který si vybavuji, který díky obsazení otce a syna zcela plynule splývá v jedinou postavu.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
5.5
O tom, jak léčitel se homosexuálem stal, i když ani tady moc nevíme, proč. Jiná výpověď ve filmu zas tak moc není, žádná zpráva, nic, kromě věčně známé nepříjemné totalitní politiky, jak fašistů, tak komunistů. Co se zajímavého rozehraje, tak zmizí. Film se ničeho nedrží, ale profesionálně, tedy myslím řemeslně, natočeno(!). Podle filmu musel být Jan Mikolášek neuvěřitelný hajzlík. Tak mě to přimělo si o něm něco najít. Uvidíme.
  • námět, profese, kamera, neotřelost a první polovina filmu
  • scénář, dramaturgie, druhá polovina filmu