
martin-mickey-stusak
27 782 bodů •
10
Obsáhlou knihu převést do scénáře a natočit podle toho uspokojující film není žádná legrace. Kupodivu, tady se to povedlo. Příběh Dr. Ellie Arroway už od dětských let zapálenou do rádiových signálů, což ji ani v dospělém věku nijak neopustilo, přináší rozvahu, neochvějnost a držení se svých zásad na cestě za svým snem a dosažení cílů. Tvrdě a zásadově prosazuje zachytávání rádiových signálů z vesmíru ve smyslu důkazu o existenci mimozemské civilizace. Velice realistický pohled očima vědce přicházející po dlouhých dnech neúspěchu s nepochopením nadřízených a neochoty dál průzkum dotovat. A když se jako zázrakem nějaký signál objeví, politická rozvaha zúčastněných ve snaze se na tom zviditelnit je takřka nekonečná. Tajemný signál sebou přinese plány na výstavbu tajemného stroje a to, co se následně začne dít, předčí filmové románové očekávání. Jedná se o jeden z mála filmových sci-fi příběhů, ve kterém se nelétá kosmickými koráby vesmírem a neválčí se. Tady je celý děj na pomezí skutečné vědy ve spojení s různými teoriemi o stavu věcí. Má to své příznivce i odpůrce, dokonce i z řad vyslovených fanatiků schopných jít až k teroristickému činu. Věda je hodně konfrontována s bohem, což má do činění hlavně fakt, jestli si člověk na boha po vědecké stránce vůbec může hrát. V pozadí je morálnost a přesvědčení v logice věci. Příběh doprovázejí velké myšlenky vedoucí k diskuzi. K diskuzi o vědě a náboženství, které nijak nemůžeme dokázat. Co je blíže k pravdě? Existence boha a nebo mimozemské civilizace? A lze to vůbec dokázat? To je fakt, o který tu jde především. Snímek je dějově ohromným počinem s impozantním obsazením a stejně působivými vizuálními efekty, které mají za úkol pouze ozvláštnit děj k vyvolání určitého vzrušení. To samé se týká i hereckých es. Každý má po herecké stránce své pevné místo, což vede k uvěřitelnosti svých postav. Např. Rob Lowe jako konzervativní politik, James Woods mající obavy ze strachu z neznámého viděním dané situace jako možný útok, Tom Skerritt jako někdo, kdo se snaží jen využít situace k zviditelnění když je příležitost, jinak spíše hází klacky pod nohy, atd. Film má tedy dvě roviny. V jedné působí jako velkolepý zábavný sci-fi snímek, v druhé přináší myšlenku a stav zcela reálné věci k zamyšlení. A záleží jen na divákovi, jakým způsobem snímek pojme. Nejlepší je oboje. Potom už nezbývá nic jiného, než doporučit knihu od autora Carla Sagana, která vyšla i v češtině. Stojí za to.