78%

Komentáře a recenze 38

Matli
Matli
8 300 bodů
4
Autoři to mysleli určitě dobře a sledovat to v 68 roce, tak jsem u vytržení, ale vocaď-pocaď. Už jen sledovat první tři minuty černou obrazovku mě trošku zarazilo, ale budiž. Bohužel další zdlouhavé záběry už nejsou tak impozantní a že proti nim nic nemám, ale hoděj se spíš do westernů, takže celej film bych sestřihal tak do 30 minut. Abych to plnohodnotně pochopil (hlavně ten závěr) tak bych to musel vidět asi víckrát a k tomu se nedonutím ani ve čtvrtým životě (možná tak ve dvanáctým). Hudba samozřejmě výborná, proto jedna hvězdička navíc. 26%
avenis
avenis
8 157 bodů
4
Zdá se, že tento film má buď nadšence nebo odpůrce, nic mezi tím. Vzhledem k tomu, že sám Kubrick prý prohlásil, že jde o podvědomí a ne o intelekt, nemusím se cítit hloupě, když prohlásím, že můj šálek kávy tahle psychedelická podivnost nebyla. Ocenila bych spíš jen některé prvky, jako jsou kostýmy, jako je prostředí vesmírného Hiltonu, jako je chůze v "magnetických" botách a hra s kamerou, aby to tak vypadalo. Hudba, kdy monumentální trubky a tympány ze Straussova (Richard *1864) opusu "Tak pravil Zarathustra" na chvíli udělá z filmu opravdu mimořádný zážitek, ale bohužel, jen na chvíli. Valčík "Na krásném modrém Dunaji" jiného Strausse (Johann *1825) je chronicky známý a spíš působí jako záměrný pokus o vtip, když nám naznačuje jakési valčíkové víření otáčející se vesmírné stanice. Za zvuků Chačaturjnova baletu Gajané (Adagio) si prohlížíme loď plující k Jupiteru, velmi vhodný výběr. Avšak psychedelická hudba Györgi Ligetiho, to už nedávám... Stejně jako další vize a představy poslední půlhodiny filmu. Možná to celé JE geniální, ale pokud chtěl by chtěl Kubrick znát MOU pocitovou hodnotu, pak opravdu vysoká není.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
10
Stanley Kubrick je filmový genius a jen málo z jeho filmů se dá hodnotit méně než 100% a mezi ně tohle dnes již kultovní dílo nepatří. Na tehdejší dobu prostě neuvěřitelné záběry, které nepůsobí směšně ani dnes v době digitálních super efektů. Ale to nevyřčené tajemství mě pudilo až jsem si pustil i pokračování (už ne od Kubricka) a kupodivu jsem se obrovského zklamání nedočkal, ale tohle málo co překoná. Snad jen Tarkovského Solaris má tu sílu ve vás probudit cosi neznámého a magického, kde nevíte čí jste.
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
10
Co je vlastně zač onen mysteriózní černý monolit? Je HALovo nabytí vědomí nevyhnutelným mechanismem evoluce, anebo jen nešťastnou poruchou? Je osud, který postihl astronauta Davea happy endem, či tragédií? Počínaje Wikipedií a konče snad každou filmovědnou encyklopedií si můžete projít, o čem všem Vesmírná odysea možná je; ale možná také není. Především se totiž dodnes jedná o opojný audiovizuální zážitek, který má smysl především prožít – a to pokud možno v kině. Více zde.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
8.5
Průkopnická science fiction, klasika, nadčasové propojení kamery, hudby a magie vesmírného vzduchoprázdna a nulové gravitace, nekončící snové záběry na "tanec" vesmírných kocábek za zvuku Straussova valčíku a úsvit lidstva za zvuků Tak pravil Zarathustra, kteroužto skladbu film doslova provařil. Přestože se autor předlohy Arthur C. Clarke na vzniku filmu nemalou měrou podílel a byl z něj nadšený, já se stále nemohu ubránit srovnání a zde pro mě je kniha jasným vítězem. Má ohromující myšlenky, vize, které se mnohdy již za pár let naplnily, a filozofický přesah, ze kterého se těším i po desetiletích od doby jejího napsání. Je to až neuvěřitelné, jak aktuální ten příběh i přes všechny vesmírné a technické objevy, k nimž v mezidobí došlo, pořád je. Na rovinu ale, kdybych ji nečetla, nejsem si jistá, jestli bych tyto dojmy mohla načerpat pouze ze shlédnutí filmu - mnohdy až nekonečné scény střídané pak na můj vkus přílišnými dějovými zkratkami mě sice neodradí natolik, abych hodnotila níž než na 4/5, ale maximální požitek z tohoto díla, který bych na základě knihy očekávala, mi přinést nemohou. Každopádně si už nikdy nebudu jistá, jestli mohu věřit kterémukoli výrobku od firmy IBM (o 1 písmeno v abecedě posunutá zkratka HAL:-))
2
Jo a přesně proto nemám rád Kubrika. Nádherný, nadčasový velkofilm o hovně. To se radši znovu podívám na Fontánu.
bidlobox
3 802 bodů
9
Filmová poezie lahodící oku i uchu. Krásné obrazy, důmyslné kulisy a monotónní hlas palubního superpočítače HAL. Snové, místy až psychedelické sekvence a otazníky směřující až k samému původu lidstva. Film, jaký tu nikdy předtím nebyl a už asi nikdy potom nebude.
TARANTlNO
TARANTlNO
3 345 bodů
10
[ THE BEST STANLEY KUBRICK ].*** EXISTOVALO BY SCIENCE FICTION ?***.Vesmírná obrázková esej geniality Stanleye Kubricka.Kdybych ještě o pár minut déle pozoroval,asi bych umřel blahem nad krásou tohoto díla světové kinematografie.Opera (jedním slovem nádhera),vizuální zážitek (předběhl dobu o desítky let) a knižní předloha (tisíc kladných slov nestačí).Vše vytváří nezapomenutelný koncept Stanleye Kubricka. +++ Představte si tvůrce,který dokázal maximální vrchol ve své práci,kde dosahuje vrcholné limity - tam si Kubrick pohrává a přidává další detaily do naprosté dokonalosti. Myšlenka,která spadá do nejpřitažlivějších snů: ve snech,kterých se může divák dotknout,ochutnat a po skončení díla i splnit.
Zlobert
Zlobert
3 155 bodů
10
nejlepší science fiction film jaký kdy vznikl, bez debat!
kknk2
kknk2
2 949 bodů
6.5
Ze mě fanoušek Kubricka asi nikdy nebude. Běžnému divákovi musí Vesmírná Odysea připadat extrémně nezáživná a bizarní, pro ty více zasvěcené naopak geniální. Já ji chápu jako přehlídku filmařské hravosti – nadčasovost výpravy mě oslnila nejvíce. Nutno však dodat, že mi vadily vědecké přešlapy, které ubíraly na sci-fi hodnotě.