Mortal Kombat

66%
Mortal Kombat

Mortal Kombat je jedna z nejpopulárnějších herních sérií historie. V roce 1995 se dočkala také osobité filmové verze. Její tvůrci se snaží maximálně zachovat styl počítačové hry, a tak je vlastně celý příběh pouze řadou atraktivních soubojů různých protivníků. Na počátku démonický zloduch a polykač duší Shang Tsung různými úskoky přiláká na palubu starobylé plachetnice skupinu bojovníků - mnicha Liu Kanga, který chce pomstít smrt svého mladšího bratra, herce Johnnyho Cage, kterého už nebaví hrát v hloupých filmech, policistku Sonju Bladeovou, která pronásleduje nebezpečného zločince. Loď trojici odveze do jiné dimenze, kde se má na tropickém ostrově celý turnaj konat. Jejich rádcem a duchovním vůdcem se stane mystický Lord Rayden, bůh hromu a blesku. Ten hrdinům odhalí, že jejich vítězství či prohra rozhodne o příští budoucnosti světa, protože nejde o obyčejný turnaj, ale o mystické střetnutí dobra a zla.




Brenan88
Brenan88
47 026 bodů
7
Ať je to jak chce,tak já jsem obrovskej fanda Mortal Kombat a i proto nemůžu jinak než hodnotit 70%. Je to sice béčkové,ale všichni herci jsou prostě skvělý a mým oblíbeným herním hrdinům vtiskli reálné tváře. Souboje jsou zábavné a nápadité a patří k hnacímu motoru filmu. Tohle je moje dětství,mladí a dospělost. Nesmrtelná klasika
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 238 bodů
5
Tři znalci bojového umění jsou povoláni do tajemného ostrova, kde mají soutěžit v turnaji, jehož výsledek rozhodne o osudu světa. Tak nějak ve zkratce by se dala shrnout velice skromná dějová linka snímku natočeném podle ve své době velice populární PC hry. A kdo na ni pamatuje, ví, že tam šlo pouze o souboje a o nějakém příběhu si mohl hráč nechat jenom zdát. Jen se na každý zápas střídalo prostředí. Tvůrci do děje nezapomněli zasadit ani již velice provařenou šablonu, která v polovině 90. let už prostě nebavila a tím je msta mrtvého bratra. Snímek je tedy veden velice zkratkovitě bez pořádného příběhu se zaměřením převážně na souboje, které mají i vlivem soundtracku jen pobavit. Film jako takový je naprostá katastrofa, až překvapí, že na režisérské stoličce seděl Paul W.S. Anderson. Speciální efekty typické na svou dobu jsou dnes už spíše k smíchu. A ty dialogy. Hrůza. A nějaká ta atmosféra, přirozený vývoj, či napětí? Nechme toho. Nebýt to podle hry, snímek by byl absolutně strhán. Takhle ji podrží alespoň herní fanoušci.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Samotný herní Mortal Kombat by bez existence filmů vlastně nevznikl. Sci-fi Univerzální voják s Jeanem-Claudem Van Dammem a Dolphem Lundgerem v hlavních rolích se v době svého vydání v roce 1992 mělo dočkat videoherního zpracování. Ovšem ve finále o hru zájem nebyl, především proto, že boom okolo Univerzálního vojáka časem upadl. V té době už ale byla velká část plánované hry hotová a vývojáři Ed Boon a John Tobias si řekli, že vytvořená práce najde své využití. A přesně takhle vznikla série bojových videoher, která se mezi lety 1992-2019 dočkala celkem 11 dílů, ve kterých se navíc kromě originálně vytvořených postav poprali také Terminátor, Predátor nebo Rambo. A úspěch téhle videoherní série už na konci 20. století zaručil, že se někdo pokusí o filmovou adaptaci. Především i proto, že již v této době videoherní adaptace vznikali. Bavíme se ovšem o tak trochu depresivní době. Píší se 90. léta a první videoherní adaptací se v Hollywoodu stává Super Mario Bros. Film, který ukázal, že v Hollywoodu se první videoherní adaptace opravdu nepovedla a jde o jeden velký bizarní zážitek. Ani následující videoherní adaptace Dvojitý drak a Street Fighter se nesetkali s vřelým diváckým přijetím a tahle trojice filmů tak položila základy pro klasické povídání o tom, že jsou videoherní adaptace tak trochu prokleté. Mortal Kombat je obtížnou hrou na zpracování. Především v případě, když se v rámci přístupnosti museli tvůrci pochopitelně vykašlat na všechny ty brutální fatality jako vytrhávání páteře, ukopávání hlavy nebo vytrhávání srdce z těla. Film nakonec do kin dorazil s ratingem PG-13 a spoustu fanoušků už tehdy odradil právě ten fakt, že se nedočkají brutalit, které tuhle roku tolik proslavili. A především je důležité zmínit fakt, že Mortal Kombat nebyl velkorozpočtovou záležitostí. Rozpočet filmu byl pouhých 18 milionů dolarů, což už v roce 1995 nebyla ani zdaleka velkorozpočtová záležitost. Chtělo to tedy někoho kreativního, který i s malým rozpočtem dokáže předvést zajímavé věci. Volba tehdy padla na mladého Paula W. S. Andersona, který měl za sebou čerstvě svůj debut Nakupování a tehdy se proslavil jako tvůrce mnohých úspěšných klipů. Právě on se ve finále stal tím, který se této videoherní adaptace chopil a před tím než se chopil několik filmů ze série Resident Evil a adaptace Monster Hunter tak tímto filmem poprvé natočil filmovou adaptaci nějaké videohry. A právě jeho znalost u klipů se dost hodila v rámci správného uchopení estetiky a uchopení akčních scén. Síla filmového Mortal Kombatu rozhodně není v hereckých výkonech. Kolem filmu se sice motali jména jako Johnny Depp, Sharon Stone nebo Sean Connery, největší hvězdou je ale ve finále Christopher Lambert. Jinak je film víceméně plný herců, kteří předtím ani potom velkou kariéru nezažili. Na place se možná mohla jako Sonya Blade vyřádit Cameron Diaz, ta ale nakonec musela kvůli vážnému zranění odstoupit a na poslední chvíli jí nahradila Bridgette Wilson. Kromě ní je tu Robin Shou jako Liu Kang, Linden Ashby jako Johnny Cage, Trevor Goddard jako Kano nebo Chris Casamassa jako Scorpion. O nikom z nich jste krom Mortal Kombatu nikdy neslyšeli? V pořádku, chyba není na vaší straně. Krom Lamberta by snad člověk i mohl poznat Cary-Hiroyuki Tagawu, takového méně známého japonského herce, který zde ztvárnil zlého Shang Tsunga. Jenomže právě v tom tkví háček. Právě Tagawa předvádí, že je Mortal Kombat víceméně procpaný hereckým přehráváním, které Tagawa dokáže ještě snesitelně zastínit tím, že v sobě jistou formu hereckého talentu přece jen má. Se zbytkem, který byl ale víceméně obsazený ze dvou důvodů (typově sedí a je levný) je to ale podstatně horší. Jenomže to pořád nevadí. Především právě proto, že Mortal Kombat není film o silných hereckých výkonech. Choreografie soubojů naštěstí stojí za to. Ideální Mortal Kombat by měl mít především působivé akční scény s vymazlenou choreografií a vyloženou působivostí. To se Mortal Kombatu daří. Filmová adaptace se svého videoherního zdroje drží celkem slušně a to i co se týče kostýmů, které sice chvílemi vypadají opravdu směšné, přesto se ovšem Anderson drží herního Mortal Kombatu opravdu slušně. Především se mu ale daří pracovat s vizuálem, kdy Mortal Kombat alespoň celkem dobře vypadá. A to ani ne po stránce vizuálních efektů, které jsou přinejlepším většinu času snesitelné, což především dokazuje závěrečná scéna. Jenomže tenhle film si zcela očividně uvědomuje, jaký je a i proto je tak snadné si tento film užít. Všichni se navíc v akčních scénách snaží co to jde (jen ta Bridgette Wilson kvůli tomu, že do vlaku naskočila pozdě prostě nefunguje) a některé souboje skutečně stojí za to. Kazí to sice skutečně bolestivé vizuální efekty, slušně zamaskování dubléři ale dokážou předvést nejednu působivou bitku. A především pořád pohledem na Mortal Kombat cobi béčkovou zábavou jde o velmi vydařenou podívanou. A tvůrci si to plně uvědomili. Nikdo film nevytvářel s tím, že vznikne nový Občan Kane. V rámci efektů je naopak působivá loutka Gora, kterou muselo ovládat 16 loutkařů najednou a stála 1 milion dolarů. Ani ta nevypadá stoprocentně věrohodně, působí ale lépe než jakékoliv vizuální efekty v tomto filmu. Především ale Goro působil jako skutečná hrozba a působí líp než všechny ty kostýmy, které působí jenom jako slušné cosplaye. Malý rozpočet tu prostě zcela očividně hrál svojí roli, celé se to ale svou bezpečností nadále dá celé přežít. Filmový Mortal Kombat vlastně nemá po vzoru hry pořádný příběh. Je tu sice onen legendární tradiční turnaj, kde počet vítězství rozhodne o osudu celého světa, v kolovrátku se tu ale prostě pořád někdo dokola pere. To na jednu stranu zcela vystihuje videoherní předlohu, kde se také víceméně o nic nehraje, scénář ale kdovíjak nepracuje s jejich charaktery. Je to možná i dobře, protože žádný z těch herců by (snad s výjimkou Lamberta, který je na roli Raidena prostě ideální) kdovíjak komplexní postavu zahrát nedokázal. Na druhou stranu jsou Johnny Cage, Scorpion nebo Liu Kang zajímavé postavy, které by určitě stalo za to více prozkoumat. Dialogy jsou hloupoučké a herci do nich nic nedávají. Anderson tak alespoň skutečně umí pracovat se zápletkou, která se točí kolem bojových umění, má akční sekvence dost slušně v malíku a očividně se mohl spolehnout na choreografy, kteří v tom umějí chodit. Lokace filmu jsou působivé, atmosféru ten film dokáže celkem dobře naladit a závěrečná scéna je poté ukázkou toho, co je na filmu dobře i špatně. Mortal Kombat je velmi zajímavý film na rozbor, což samo o sobě jeho kvality nezvedá. V rámci adaptací videoher šlo ale především tehdy o zjevení toho, že to přece jen jde. Tak trochu. Ten film možná po více než 25 letech zestárl ještě o kus víc, pořád jde ale o velmi slušnou béčkovou zábavu. A i ta někdy divákovi neuškodí. Mortal Kombat není kdovíjak světoborný film. Je ale fajn a šlo o první snesitelnou videoherní adaptaci. Nový film, který dorazí už za měsíc tak má co napravovat, zdánlivě nemožný úkol ale Paul W. S. Anderson zvládl převést do celkem slušné podoby. Jeho Mortal Kombat možná není vyloženě světoborný film, jedná se ale o velmi slušnou adaptaci, kterou Anderson zvládl téměř nemožné. A ukázal, že když se chce, tak to přece jen nějakým způsobem jde. Nový Mortal Kombat možná bude lepší film, těžko ovšem říct, jestli bude zábavnější. Ten starý je nicméně pořád slušná odpočinková záležitost.......


Dodatečné informace

Původní název:
Mortal Kombat (více)
  • USA Mortal Kombat
  • USA Mortal Kombat - Boj na život a na smrt
Premiéra v ČR:
30. 11. 1995
Země původu:
USA
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
18 mil. USD
Tržby:
122,2 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Další z kolekce Mortal Kombat


Podobné